Gå til innhold

«Karpe-Magdi», Israel-Palestina konflikten, er det også Europa sin konflikt?

Callista

Anbefalte innlegg

- Brian skrev (11 minutter siden):

Alltid interessant når noen som ikke aner hvordan man lager god musikk skal uttale seg om et emne vedkommende ikke vet noe om; Sophie-Elise har allerede utnevnt seg til Midtøsten-ekspert, og det er tydeligvis flere "kjendiser" som står i kø for å fortelle verden hva akkurat de mener ...

Jaja. Hkeem holder på også. Plutselig ekspert han også. 

Det er det jeg mener, de sinteste er etnisk norske eller muslimer fra andre land. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

takinova skrev (9 timer siden):

Denne Magdi kunne jo jobbe for at hans andre hjemland Egypt tok i mot flyktninger fra Palestina. Men det vil de ikke. Ingen muslimske land vil ta i mot palestinere. Tro hva det kommer av.....

Enig i dette. Rart at han ikke kritiserer Egypt som ikke tar imot flyktninger fra Palestina. Men han kritiserer Europa for alt det vi visstnok gjør feil..

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena
Callista skrev (31 minutter siden):

Enig i dette. Rart at han ikke kritiserer Egypt som ikke tar imot flyktninger fra Palestina. Men han kritiserer Europa for alt det vi visstnok gjør feil..

Det er komplisert og ikke svart/hvitt. 

Du kan lese litt her om hvorfor Egypt holder grensen stengt. 

https://www.panoramanyheter.no/egypt-israel-menneskerettigheter/at-egypt-skal-vaere-vert-for-innbyggerne-i-gaza-er-ikke-losningen/348458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (På 31.10.2023 den 20.31):

Ja, Europa har skapt konflikten.

Akkurat. Enkelte europeiske land har i aller høyeste grad bidratt til å skape denne konflikten. Blir da helt feil å si at denne konflikten ikke har noe med Europa å gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atheena skrev (36 minutter siden):

Det er komplisert og ikke svart/hvitt. 

Du kan lese litt her om hvorfor Egypt holder grensen stengt. 

https://www.panoramanyheter.no/egypt-israel-menneskerettigheter/at-egypt-skal-vaere-vert-for-innbyggerne-i-gaza-er-ikke-losningen/348458

Det er ikke svart/hvitt, men er enig i dette sitatet fra artikkelen av Seniorforsker ved Prio, Jørgen Jensehaugen, som mener den egyptiske statens solidaritet med palestinerne «ikke er noe å skryte av».

Endret av Callista
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trubadur skrev (23 timer siden):

Mange mener at de norske jødene skal fordømme Israel, leser jeg i kommentarfelt. Og forvarer jødehat med at det er ikke så rart sånn Israel holder på. 

Det er helt jævlig. 

Ja, de norske jødene bør absolutt fordømme folkemordet og nedslaktingen på Gaza, ja. Noe annet er ekstremt merkelig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klump skrev (2 minutter siden):

Ja, de norske jødene bør absolutt fordømme folkemordet og nedslaktingen på Gaza, ja. Noe annet er ekstremt merkelig. 

De kan ikke fordømme noe som ikke skjer

Endret av MAGEROST
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klump skrev (Akkurat nå):

Det skjer ikke? Ser du ikke på nyhetene? 

Jeg ser noen som dør i en legitim krig, startet av Palestina som var de som brøt våpenhvilen 7.oktober.

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billiebi skrev (På 31.10.2023 den 20.34):

Jeg er enig med det du skriver. Jeg synes norske medier skriver objektivt og nyansert om konflikten, med tydelig støtte til de Israelske ofrene i starten, men nå en tydelig støtte til Palestinerne og kritikk av Israel. Synes norske medier er gode til å få frem palestinernes sak og vise lidelsene der nå. Så nei, jeg er heller ikke enig mer Magdi sin fremstilling. Amerikanske medier har derimot vært veldig pro Israel, spesielt i starten av konflikten. 

Men palestinernes lidelser er jo påført dem av Hamas. Israel gjør det de må - forsvarer seg og hindrer at Hamas bygger seg opp til nye terrorangrep.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (På 1.11.2023 den 11.41):

Magdi er halvt egyptisk. Siden han plutselig er blitt et talerør for konflikten i midtøsten, så kunne kanskje noen spurt han hvorfor Egypt ikke vil slippe inn palestinske flyktninger?

Egypt har vel fått smake på palestinsk terrorisme noen ganger, har de ikke? Så kanskje ikke så rart hvis de er litt skeptiske.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callista skrev (På 1.11.2023 den 14.12):

Jeg ser det nok litt annerledes enn deg. Hvis folk er imot opprettelsen av Israel etter andre verdenskrig, så synes jeg at kommende generasjoner uansett ikke skal betale for forfedrenes beslutninger. Da kommer man aldri videre. Stammer og hele folkeslag har forflyttet seg gjennom tidene, og store verdenskriger har vært utkjempet, og man kan ikke klandre etterkommerne for det.

Det vil aldri bli fred i Israel/Palestina så lenge man krangler om hvem som var i disse landområdene først. Nå er begge folkeslagene der, og man må ta utgangspunkt i det.

Det var ikke Europa som grunnla Israel. Israel erklærte sin egen uavhengighet etter at britene ga opp og trakk seg ut. Israel er faktisk et eksempel på bekjempelse av kolonimakt. Befolkningen tok tak og erklærte selvstendighet, og kolonimakten ble kastet på dør.

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caniggia skrev (På 1.11.2023 den 17.48):

Opprettelsen av den israelske staten i Palestina (et område befolket og bebodd av palestinere) var basert på løfter gitt til den sionistiske bevegelsen (ikke minst gjennom den britiske Balfour-erklæringen fra 1917) lenge før holocaust og 2.verdenskrig. Den sionistiske bevegelsen, som oppstod på 1800-tallet, hadde opphav i sterkt nasjonalistiske og tildels imperialistiske strømninger; herunder tanken om at et folk (her palestinere) uten en «statsdannelse» i moderne europeisk forstand, ikke hadde krav på et beskyttet territorium. Et av de sionistiske slagordene var:»et folk (jødene) uten et land, trenger et land (palestina) uten et folk». Som om palestinerne var rettsløse, og legitimt kunne fordrives. 

Det er helt meningsløst å diskutere en løsning på konflikten uten å ta hensyn til den (moderne) historiske konteksten, og det forhold at Israel i mange årtier har okkupert, blokkert, undertrykket og forskjellsbehandlet palestinerne på måter som alle sivilserte land anser som eklatante folkerettsbrudd. Det er liten tvil om at også motstands-/frigjøringskampene i Vietnam og Sør-Afrika tidvis tok i bruk virkemidler som (med rette) ble fordømt som bestialske, men med den historiske avstanden vi idag har til konfliktene, er det nok få som vil karakterisere disse opprørsbevegelsene (Vietcong, ANC, osv), som terrorister.

Litt usikker på hva du mener med "palestinere" her. Jødene er det opprinnelige urfolket i området (de opprinnelige palestinerne), men både jøder og arabere som bodde der ble etter hvert omtalt som "palestinere".

Det var naturlig at jødene ønsket seg en stat i Palestina siden de jo hadde en historisk, kulturell, etnisk og biologisk tilknytning til området. Og de har hele tiden blitt undertrykket og forfulgt rundt i verden. Så det er slett ikke rart at de ønsket seg en egen stat også tilbake på 1800-tallet.

Faktum er at jødene sa seg fornøyd med et langt mindre område enn de hadde blitt lovet. Araberne hadde allerede fått hele det som i dag er Jordan (som er den egentlige palestina-araber-staten), og jødene fikk ikke engang hele det som var igjen. Så da tenkte de at de fikk gjøre det beste ut av det, og grunnla staten sin i det ørlille området de hadde.

Og når det gjelder forskjellsbehandling, så tror jeg nok at også du ville vært skeptisk til å slippe noen fritt inn på deg som nettopp har prøvd å utrydde deg. Husk at det første araberne gjorde i 1948 var å prøve å utslette Israel. De godtok ikke å få nesten hele det tidligere mandatområdet, de ville ha absolutt hele. De ville ikke at jødene skulle få så mye som en flis.

Så når du snakker om kontekst så er det ganske viktig å få med seg dette.

Også Israels okkupasjon har en kontekst. For eksempel ønsket de i utgangspunktet ikke å ha noe med Vestbredden å gjøre, men ble tvunget til å gå inn da Jordan enda en gang prøvde å utslette dem. Israel okkuperte området over tid, og til slutt ga Jordan opp og erklærte at de ikke lenger eide området. Så i dag er Vestbredden faktisk eierløs.

• Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Callista skrev (På 1.11.2023 den 18.37):

Denne konflikten er så kompleks at jeg mener at man må ta utgangspunkt i de som bor i Israel/Palestina nå.

Det er ikke så komplekst. Jødene tok til takke med den lille flisen med land der de erklærte selvstendighet i 1948. Alt etter dette er et resultat av at araberne gjentatte ganger har prøvd å utslette Israel.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøvott skrev (På 1.11.2023 den 21.28):

Med en sånn «unnskyldning», så burde jo tyrkere i Norge vært fritt vilt for kurdere, med mindre de la seg på alle fire for å beklage fedrelandets synder. Lurer på hvorfor det ikke skjer? Virker som en god del på ytre venstre og en god del muslimer nå bare leter etter en gyldig grunn til å finne frem jødehatet som de har båret på i åresvis.

Når du nevner det... er det ikke spesielt at jødene i Norge lager så lite bråk? Det er ikke de som er ute og ramponerer og alt mulig rart.

Men kurderne i Norge? Oi oi oi.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Purple Basil skrev (2 timer siden):

Akkurat. Enkelte europeiske land har i aller høyeste grad bidratt til å skape denne konflikten. Blir da helt feil å si at denne konflikten ikke har noe med Europa å gjøre.

Hvilke land, og på hvilken måte?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (På 1.11.2023 den 18.01):

Man kan godt være for eksistensen av Israel og ta skarp avstand fra okkupasjon utenfor etablerte grenser.
Den interne politikken deres er også forkastelig, og etnisk rensing er aldri mulig å forsvare.
Min sympati er ensidig å palestinernes side.

Sympatien min til pal-araberne (i den grad jeg hadde det) fordampet som dugg for sol da jeg våknet til film av voldtatte og drepte ungjenter ++++ lørdag 7.10. 
Alt på grunn av palestinernes Hamas. 
I dag var jeg så uheldig å se igjen (eller jeg hørte) lyden fra den forferdelige videoen der et foreldrepar prøver å beskytte/trøste to små barn som nylig hadde mistet storesøster. For hun hadde Hamas-jævlene skutt i hodet. 
Når jeg hører chantingen på tullingene som roper From the river to the sea, let Palestine be free…. Hva betyr egentlig det!? 
Det betyr det vi så den lørdagen. Blir kvalm. 

Og så vil jeg gjerne ha svar på deg på en ting; hva tror du det var de ønsket å oppnå med terroren den dagen? Ønsker gjerne også å høre dine tanker om rasjonalet bak å filme ofrene med deres egne telefoner og legge ugjerningene ut på ofrenes egne sosiale medier. 

Spent på svar.

Endret av Bacteria
  • Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple Basil skrev (3 timer siden):

jabx skrev (53 minutter siden):

Hvilke land, og på hvilken måte?

Godt spørsmål. Det lurer jeg også på. Mener du at enkelte europeiske land har bidratt før eller at de gjør det nå?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (1 time siden):

Men palestinernes lidelser er jo påført dem av Hamas. Israel gjør det de må - forsvarer seg og hindrer at Hamas bygger seg opp til nye terrorangrep.

Ja, for uten Hamas hadde palestinerne hatt det tipp topp…?

Og hva med Vestbredden? Der finnes det ingen Hamas. Palestinerne lider og blir drept der også, og det startet lenge før angrepet 7. oktober.

Endret av Billiebi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...