Gå til innhold

Å kutte ut godteri/søppelmat er kanskje det vanskeligste jeg har gjort, men vel verdt det.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette har vært mitt eget prosjekt alene, så greit å skrive av meg her inne. 

Vi blir jo lært opp hvordan vi skal spise i oppveksten, av både foreldre/venner/bekjente og ikke minst matindsutrien! Poenget til matindustrien er jo å gjøre deg avhengig av et produkt, så du skal kjøpe det helst så ofte som mulig! For de skal jo tjene penger på dumheten din. Folk pumper pepsi-max som tørstedrikk, voksne mennesker har så lite refleksjon. Tenker ikke hva de holder på med, samme kan man jo si om de som har valgt å bli hekta på nikotin og koffein.

Nå i dag har jeg valgt å la kostholdet bestå av råvarer, som kjøtt-fisk-kylling-grønnsaker-potet-litt ris etc....litt frukt og bær. Aldri hatt det bedre i livet, men det som er normalisert i samfunnet er jo kaker, kjeks, godteri, alkohol etc er KOS! Det gjør det godt mentalt, men kroppen din vil jo ikke ha det. Helt utrolig at vi mennesker velger å spise på oss livsstilsykdommer.

Lunsjen til de fleste unge i dag er jo gjerne noe gjærbakst/snop og energidrikk. En katastrofe. 

Se på alle ferdigmaten i butikken, som gjør det "enkelt" å lage et måltid.

Anonymkode: 94a04...3e3

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja jeg er avhengig av sukker. Unngår det i ukedagene. Føles godt etter noen dager uten, men tenker på det hele tiden. Kroppen føles tung og rar etter å ha spist godteri eller sjokolade, og jeg sliter med å sove på natta om jeg spiser det for sein på kvelden. Så det er absolutt ikke bra for oss 

Anonymkode: e860f...a6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan klarte du det? Jeg ønsker å kutte ut, men ender opp med å kjøpe godteri og drit hver dag. 

Anonymkode: 3d688...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja jeg er avhengig av sukker. Unngår det i ukedagene. Føles godt etter noen dager uten, men tenker på det hele tiden. Kroppen føles tung og rar etter å ha spist godteri eller sjokolade, og jeg sliter med å sove på natta om jeg spiser det for sein på kvelden. Så det er absolutt ikke bra for oss 

Anonymkode: e860f...a6c

Å kutte helt ut er løsningen for mange, noen klarer å regulere litt. Men for min del måtte det fjernes helt.

Når man velger å "KOSE" seg på helgene på den måten blir man aldri kvitt avhengigheten. Så beste er å stoppe det helt.

Anonymkode: 94a04...3e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan klarte du det? Jeg ønsker å kutte ut, men ender opp med å kjøpe godteri og drit hver dag. 

Anonymkode: 3d688...07d

Jeg er ikke ts men gjorde samme greia. Tok meg selv i nakken og sa nei, jeg innførte også det der med godis på lørdag og én bit svart sjokolade til kaffen for ikke å bryte tvert. Det fungerte. Nå spiser jeg ikke sjokolade hver dag og heller ikke alltid på lørdag, me. De første 10 dagene av sukker kjøret var verst

Anonymkode: c9447...ec5

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan klarte du det? Jeg ønsker å kutte ut, men ender opp med å kjøpe godteri og drit hver dag. 

Anonymkode: 3d688...07d

Du må jobbe mentalt, når kjenner suget. IKKE kjøp eller spis, dette er psykologisk. Aldri la andre presse deg heller.

Når du spiser godteri/søppel så er det pga du justerer følelsene dine med det. Du må stå imot, etter 3-4uker går det mer av seg selv....men ikke start med dumme uvanen at du BARE skal kose deg hver lørdag for eks. Da er det ødelagt med en gang.

Anonymkode: 94a04...3e3

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke ts men gjorde samme greia. Tok meg selv i nakken og sa nei, jeg innførte også det der med godis på lørdag og én bit svart sjokolade til kaffen for ikke å bryte tvert. Det fungerte. Nå spiser jeg ikke sjokolade hver dag og heller ikke alltid på lørdag, me. De første 10 dagene av sukker kjøret var verst

Anonymkode: c9447...ec5

Koffein er også noe man bør kutte ut, kaffe er heller ikke bra for tarmsystemet. Hindrer næringsopptaket.

Koffein er også et rusmiddel, ikke så mange som tenker på det. Kutter du ut kommer hodepine og abstinenser...så beste er å gå cold turkey. Hele samfunnet vårt er bygd opp med at vi skal være hekta på ting :) 

Anonymkode: 94a04...3e3

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver det samme. Men synes det er mye kakeservering det blir reagert negativt på at man ikke tar.

Mye på jobb og i familien 🙄

Anonymkode: 1e36d...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som et dritkjedelig liv. Bare spise sunt hele tiden liksom..

Anonymkode: 02d99...aea

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Koffein er også noe man bør kutte ut, kaffe er heller ikke bra for tarmsystemet. Hindrer næringsopptaket.

Koffein er også et rusmiddel, ikke så mange som tenker på det. Kutter du ut kommer hodepine og abstinenser...så beste er å gå cold turkey. Hele samfunnet vårt er bygd opp med at vi skal være hekta på ting :) 

Anonymkode: 94a04...3e3

Jeg er nødt til å drikke kaffe fordi det regulerer helsen min på måter som gjør at jeg slipper andre medisiner, så for meg er det helsebringende, det er i samråd med leger. Men sukker er ikke det, så det kuttet jeg ut. 

Anonymkode: c9447...ec5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg prøver det samme. Men synes det er mye kakeservering det blir reagert negativt på at man ikke tar.

Mye på jobb og i familien 🙄

Anonymkode: 1e36d...33d

Ja, samfunnet er laget slik at vi skal spise mye dårlig næring. Men du trenger jo ikke spise det pga andre gjør det, kake er IKKE god næring!

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Høres ut som et dritkjedelig liv. Bare spise sunt hele tiden liksom..

Anonymkode: 02d99...aea

Hvorfor er det kjedelig å ha det bra i livet? Jeg hadde det ikke bra som hekta på godteri, eller spise det en gang i uken.

Hva legger du i sunt? Er du klar over hva som kan lages av råvarer, jeg kan spise pizza, burger, tacos...you name it!

Feilen er jo at du vil medisinere deg med noe dårlig næring for belønningseffekten i hjernen din, du lurer deg selv.

Anonymkode: 94a04...3e3

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Høres ut som et dritkjedelig liv. Bare spise sunt hele tiden liksom..

Anonymkode: 02d99...aea

Ja, det høres kjedelig ut med de som ikke er vant til å spise mesteparten sunt. Det er fordi smaksløkene forandrer seg og vennes til det man er vant med.

Så når man er blitt vant med å spise nesten bare sunt, nytes dette, og det er ikke kjedelig. Det gir derimot en god følelse i kroppen i tillegg. Og man føler seg frisk og opplagt. 

Så absolutt verdt det.

Men slett ikke så lett når samfunnet preger masse reklame alle veier for lettvint "billig" mat, og butikkene har mye fristelser på fett og sukker mat.

Endret av exictence
  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du har funnet lyset men dette blir litt for halleluja og nyfrelst stemning. Sånn er det med alle som har "våknet opp". De blir så ekstreme og går rundt og sprer dommedagsprofetier på de som sier nei takk til det samme som de.  Men jeg sier nei takk til et kosthold som bare skal være sunt i alle rettigheter og sukker blir sett på som svartedauden. Det er helt greit at du ts har sett lyset men det er ikke noe jeg higer etter. 

Anonymkode: b3852...1db

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Flott at du har funnet lyset men dette blir litt for halleluja og nyfrelst stemning. Sånn er det med alle som har "våknet opp". De blir så ekstreme og går rundt og sprer dommedagsprofetier på de som sier nei takk til det samme som de.  Men jeg sier nei takk til et kosthold som bare skal være sunt i alle rettigheter og sukker blir sett på som svartedauden. Det er helt greit at du ts har sett lyset men det er ikke noe jeg higer etter. 

Anonymkode: b3852...1db

Jeg er ikke Ts, men ser nødvendigvis ikke på det sånn som du gjør. Jeg har levd mesteparten sunt i ca 30 år.  Men jeg sier heller ikke konstant nei til usunne ting, og føler meg verken ekstrem eller at jeg sprer dommedagsprofetier. Fikk ikke inntrykk av at ts heller gjør det, men at hun deler det som har vist seg å betydd mye for henne.

Selv tror jeg det beste er å fokusere på å leve sunt, men ikke alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Folk pumper pepsi-max som tørstedrikk

Eh ja, det viser seg faktisk at Pepsi Max (eller Cola Zero) er mer hydrerende for kroppen enn rent vann.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Flott at du har funnet lyset men dette blir litt for halleluja og nyfrelst stemning. Sånn er det med alle som har "våknet opp". De blir så ekstreme og går rundt og sprer dommedagsprofetier på de som sier nei takk til det samme som de.  Men jeg sier nei takk til et kosthold som bare skal være sunt i alle rettigheter og sukker blir sett på som svartedauden. Det er helt greit at du ts har sett lyset men det er ikke noe jeg higer etter. 

Anonymkode: b3852...1db

Du må jo ikke hige etter noe.

Bare deler min erfaring, problemet er jo holdningen din. De har jeg møtt mange av, som trykker meg ned fordi jeg sier nei til at kakestykke eller godteri. Mennesker er utrolig negative til andre sine valg i livet, så fort du ikke følger flokken. Så har lært utrolig mye av dette, hvem jeg ikke skal bruke tiden min på. Har faset ut flere jeg trodde var venner pga dette, de klarte ikke å takle at jeg står over dårlig næring. Derfor har jeg kjørt som solo hele veien, tatt mine valg.

Venner godtar andre sine valg :) Du skal få spise hva du vil for min del! Når du sitter der med pepsi-maxen og godteposen din for at du skal føle deg bra så lykke til. For du lurer jo deg selv trill rundt.

Anonymkode: 94a04...3e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Koffein er også noe man bør kutte ut, kaffe er heller ikke bra for tarmsystemet. Hindrer næringsopptaket.

Kilde?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (Akkurat nå):

Eh ja, det viser seg faktisk at Pepsi Max (eller Cola Zero) er mer hydrerende for kroppen enn rent vann.

Og mye sunnere enn vann såklart 😂🙈

Anonymkode: 94a04...3e3

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Høres ut som et dritkjedelig liv. Bare spise sunt hele tiden liksom..

Anonymkode: 02d99...aea

Hvorfor er det kjedelig å spise sunnere?
 

Anonymkode: b1dac...879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...