Gå til innhold

Veien ned, og så opp på nærmeste fjell


Wolfmoon

Anbefalte innlegg

Takk! 

Fredagen startet med halvannen kilometer tur med hunden. Og det er nok så lenge vi kan være ute i dag, for fy søren det er kaldt! Og så tok jeg faktisk å gjennomførte en styrkeøkt. Jeg har abonnement hos The Body Coach. Jeg kjøpte til nyttår i fjor, har brukt den sporadisk, men kommer liksom aldri helt inn i det. Jeg fornya likevel nå, for de 500 kronene det koster når man fornyer årsmedlemskap er liksom en dråpe i havet :laugh: 

Skal se om jeg etter hvert kanskje kan se på noen oppskrifter også, men foreløpig holder jeg meg til periodisk faste og forsøker å holde meg til relativt sunn mat de to måltidene jeg spiser. Lunsj blir som regel varmretten i kantina de dagene jeg er fysisk på kontoret, så får jeg se hva det blir til på hjemmekontor :P 

Og så viste vekta i dag 87 kg, det er jeg godt fornøyd med. 

Sjekka også appen min nå, og jeg har ikke vært over 90 kg siden 16. oktober! Det er faktisk et stort fremskritt, for jeg vaket frem og tilbake rundt 90 kg veldig, veldig lenge. Da er det deilig at det virker som om jeg faktisk har kommet meg under det på fast basis. Så er det bare å jobbe på videre. 

 

Det kjennes litt rart nå. Det er litt over ett år siden det ble slutt med samboeren. Jeg hadde en helt hvit januar i fjor, og prøvde desperat å stable meg på beina igjen. Nå føles det som om 2024 har mye mer potensiale, samtidig som jeg ikke helt har en klar plan for hvor jeg vil med livet mitt. Jeg har flere mål for bikkja enn jeg har for mitt eget liv, og det føles jo litt rart. Hvor vil jeg med andre ting enn vekta? Det må jeg bruke første del av 2024 til å finne ut, kjenner jeg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange fine refleksjoner :klem: Det er veldig lurt å gå litt inn i seg selv og tenke over hva man ønsker og vil. Da jeg hørte mye podcast o.l innenfor livsstilsendring i fjor så ble det nevnt en del om dette. Og at det f.eks er lurt å lage seg en visionboard. Om du er interessert i temaet så finnes det masse om dette på nettet. Eksempler og sånt.

Syns det var lurt at du fornyet The Body Coach. Hadde du ikke gjort det så hadde du i alle fall ikke brukt det. Så nå har du muligheten også i 2024.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom gjerne med tips om du har gode podkaster om livsstilsendring. Hilsen hører kun på true crime :laugh:

Jeg føler av og til at jeg er litt makaber som sovner best til true crime-podkaster 🙈

 

Den siste uka har det blitt så som så både med spising og trening, så da var det godt å se at vekta likevel viste 0,1 kg ned. Jeg fryktet veldig at den skulle vise mer enn forrige fredag, og det hadde tross alt vært en nedtur. 

De to neste ukene skal jeg faktisk "være hjemme". Det vil si at jeg skal på jobb, men har lite planer utenom det. Da bør det jo virkelig være mulig å ta fornuftige valg :laugh: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wolfmoon skrev (11 minutter siden):

Kom gjerne med tips om du har gode podkaster om livsstilsendring. Hilsen hører kun på true crime :laugh:

Da jeg googlet og søkte litt så kom jeg over podcasten Ditt beste deg med Torunn Ytrehus. Jeg var litt skeptisk først og redd det skulle være for mye influencer/gründer/reklame-aktig, men jeg ga det en sjanse. Glad for det, for jeg tok skikkelig mye til meg i episodene der! Kjente meg igjen i så mye nemlig :nikke: Var egentlig det som gjorde at jeg kom ordentlig i gang i fjor. Og jeg hører faktisk enda på den. Så anbefaler å gå seg noen kveldsturer og prøve denne altså.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, skal sjekke det ut. Problemet mitt er at jeg ikke kan høre på podkast på tur, har jo med hund, og liker ikke å gå med hodetelefoner da. Kanskje jeg må begynne å gjøre mer husarbeid 🤣

I dag sjekket jeg inn i Body coach-appen. Det har faktisk skjedd litt på et år, selv om jeg ikke helt kjenner på det enda. Ble så motivert at jeg tok en styrkeøkt i appen. Jeg kommer til å angre i morgen 🤣

 

Screenshot_20240114_102357.jpg

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg hører på podcast når jeg gjør husarbeid eller kjører bil/sitter på bussen også :nikke:

Wow så motiverende de resultatene er da! Moro å se at det går nedover sånn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I helga hadde jeg et gjennombrudd. Det høres kanskje rart ut, men jeg var på et arrangement der det ble servert pizza. 

Etterpå ble det muligheter for dessert, men jeg kjente rett og slett at jeg var mett, så jeg sto over :sjokkert: Jeg klarte altså å kjenne etter og la det være. Det blir klapp på skuldra. 

 

Og jeg hørte på de første to episodene av podkastene du anbefalte, Amatariel. Virker veldig lovende :jepp: Og jeg fikk gjort husarbeid :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike gjennombrudd er fantastiske! Og er sånn man starter i det små, for å kunne klare å endre livsstil. Kjempebra! 👏 Føltes det ikke bra etterpå, sånn på slutten av kvelden, å ikke være kvalm/overmett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (13 timer siden):

Slike gjennombrudd er fantastiske! Og er sånn man starter i det små, for å kunne klare å endre livsstil. Kjempebra! 👏 Føltes det ikke bra etterpå, sånn på slutten av kvelden, å ikke være kvalm/overmett?

Det føltes veldig godt!

Nå liker jeg å spise få og store måltider, derav periodisk faste, men herregud så deilig det er å stoppe i tide og vite at man ikke dør før neste dag allikevel :laugh: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wolfmoon

Startvekt fra tidligere: 94
Høyde: 167 cm 

Startvekt for denne tråden: 87,7 kg
Mål før påsken: 80 kg


Januar 2024
1. januar (0) 87,7 kg
05. januar (1) 87 kg (-0,7 kg)
12. januar (2) 86,9 kg (-0,1kg)
19. januar (3) 85,6 kg (-1,3 kg)

 

Hvor utrolig teit er det ikke å tenke "å nei, vekta var jo lavere i går" når vektnedgangen er 1,3 kg på en uke (egentlig totalt 1,4 på to uker, den var nok unaturlig høy forrige uke)? Det er jo helt hinsides. Dette er jo heller ingen konkurranse, det er et langsiktig mål. Og det som har ført meg til jojo-slanking tidligere, der jeg har gått opp og ned omtrent de samme 5-10 kiloene, er jo nettopp en slik tankegang om at mest mulig er bra. 

Jeg er superfornøyd. Til tross for at målet var 85 kilo før jul, så vil jeg heller nå det nå enn å ikke nå det :P 

Så vet jeg ikke om jeg tror 80 kg er realistisk før påske, men det får nå bare være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fine tall du har denne uka 👏

Nei, det er ingen konkurranse, i såfall er det kun mot deg selv mot et langsiktig mål 😊 Det er den varige endringen som er viktig, og her er jo du på veldig god vei 👍

Syns målet ditt til påske høres realistisk ut, og heier på deg for at du klarer det :yvonne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Wit ❤️ 

Det kjennes endelig ut som det løsner litt, og det er deilig. Samtidig er dette et maraton, ingen spurt :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det har du helt rett i Wolfmoon. Det er ingen sprint, for da blir det ingen varig løsning.

Derfor så gir ikke jeg opp selv om det blir litt motgang, for det er jo den varige endringen her som er det viktigste 👍

Men følelsen når det løsner litt er utrolig deilig :klem3:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Jeg har falt helt ut av denne dagboka. Jeg har telt litt på knappene om jeg skal fortsette eller ikke.

Greia er at jeg har begynt på den infamøse slankemedisinen wegovy :laugh: Det føles litt som et nederlag, samtidig føles det helt riktig for meg. Jeg gikk jo ned i vekt et helt halvår uten hjelpemidler, og jeg er fryktelig stolt av meg selv for den nedgangen jeg hadde fra juli til jul. Samtidig var jeg totalt utslitt. Det mentale kjøret var konstant. Jeg tenkte kun på når jeg kunne spise neste måltid, og selv når jeg akkurat hadde spist, var det en kamp for å ikke trøkke i meg mer mat. Rett og slett. 

I samråd med legen begynte jeg derfor på wegovy for å se om det kunne gi meg overskudd og tankekapasitet til en ordentlig livsstilsendring, der jeg kunne fokusere på hva som er sunt og riktig for meg, ikke bare å motstå cravings og føle meg kjip. 

Jeg begynte derfor på wegovy i januar, og for en forskjell! Jeg merket det fra første dose, og jeg har vært heldig og knapt hatt noen bivirkninger i det hele tatt. Jeg har ikke lenger et tankekjør rundt mat. Jeg spiste etter prinsippene for periodisk faste før jeg begynte på wegovy, og syns det gikk greit, sånn utenom dette tappende tankekjøret. Nå går det rett og slett helt strålende. Jeg går på lav dose, og har ikke behov for mer enn det, iallfall ikke foreløpig. 

Så langt i år har jeg gått ned 6,8 kg, noe som er 7,8 % av kroppsvekta mi! Det er mer enn jeg gjorde i hele 2023. 

Så det føles litt som juks, samtidig er det nå grunnlaget for en ny framtid uten medisin skal bygges. Jeg må finne de sunne kostholdvanene jeg kan klare å holde uten medisin, og jeg skal etablere rutiner for spesielt styrketrening så jeg ikke risikerer å miste mer av muskelmassen min. Så det er målet framover. 

Og så skal jeg kose meg med at jeg nå faktisk klarer å bøye meg ned og ta (nesten) i gulvet, uten at magen er i veien! 

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint å høre fra deg og at du har det så mye bedre nå :klem:
Høres ut som en fin plan for veien videre. Styrketrening og jobbe med det mentale er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

90,6 kg i dag. Da nådde jeg akkurat ikke målet til påske, men det er greit. 

Den siste uka har jo vist at det hjelper ikke med medisiner om man ikke endrer kosthold, for å si det sånn. Likevel er jeg jo egentlig godt fornøyd med det, hvis jeg bare hadde rast ned uansett hva jeg gjorde, tror jeg ikke hodet hadde fulgt med. Og jeg ønsker jo at dette skal være en livsstilsendring som varer også etter at jeg ikke lenger skal gå på medisiner. 

Utfordringene mine er ikke hverdagene der rutinene er på plass, men når rutinene mine brytes. Og da sliter jeg alltid med å komme på rett spor igjen etterpå. Jeg begynner jo å kjenne mer og mer på at det er en avhengighet, dessverre kan man ikke la mat være mat og holde seg helt unna :laugh: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi får lage en klubb - vi som ikke klarte påskemålet :fnise: 
Nei, spøk til side. Det går jo helt fint! Vi skal klare målene våre vi også, bare litt senere :nikke: Det er kjempeviktig å ha det mentale med, for det vi er på jakt etter er jo varige endringer.

pske2.gif.3a87c4620b6fec610e8eb0633154b377.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke klubben man vil være med i, men godt å vite at man er flere :laugh: 

God påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Påsken er vel overstått, og jeg klarte meg gjennom påsken uten vektoppgang. Det var nok lurt å avslutte "ferien" hos mine foreldre noen dager tidligere, for kostholdet mitt der blir alltid verre enn jeg hadde tenkt. Da kom jeg inn i gode vaner igjen de siste tre dagene av påsken, hvor jeg fikk slappet av og ikke stressa. Vanligvis avslutter jeg jo ferie med rett tilbake på jobb og stress, og så klarer jeg ikke å legge om vanene mine. Denne gangen gikk det veldig mye bedre. 

Nå har jeg vært under påskemålet mitt to dager på rad, så jeg erklærer meg som offisielt på 70-tallet!

Det vil si at jeg er 14 kilo ned fra da jeg var på mitt tyngste. Og jeg merker det både på klær og kropp. 

Det er utrolig hvor mye de 10 kiloene har å si for hvor mye jeg orker i hverdagen, altså!

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel overstått påske ja! :klem: Høres skikkelig lurt ut med den overgangen hjemme først ja. Påskeferien er jo så lang, så det går faktisk an å gjøre det sånn. 

Veldig fint at du anerkjenner de 14 kiloene. Det er jo kjempemye! Faktisk hele vekta til yngste barnet mitt. Og hun er tung når jeg løfter og bærer på henne altså! Tenk at du drasset på det før. Ikke rart det føles lettere nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...