Gå til innhold

Veien ned, og så opp på nærmeste fjell


Wolfmoon

Anbefalte innlegg

Jeg føler for å ha et sted å skrive ned tanker og følelser rundt livsstilsendringen jeg nå står overfor. 

Et sted jeg kan få ut tanker og følelser som jeg ikke nødvendigvis ønsker å dele med de jeg har rundt meg i hverdagen. 

For mer eller mindre ett år siden tok et samboerskap slutt, brått og brutalt. Når jeg ser tilbake nå, ser jeg jo at det ikke kunne gå. Forholdet var ikke sunt for meg, og mest sannsynlig heller ikke for ham. I løpet av de litt over fire årene vi var sammen, la jeg på meg over 20 kg. Jeg drakk uendelig mye alkohol, noe jeg fortsatt til dels sliter med. Jeg gikk fra å løpe halvmaraton til å knapt kunne gå en trapp uten å ta pause for å puste. Hvordan kunne det gå slik? Hvordan kunne jeg miste meg selv på den måten? Hvordan kunne han si at jeg ikke var villig til å endre noe for forholdet, når jeg totalt mistet meg selv? 

Jeg fikk med meg et par gode ting ut av forholdet. Jeg fikk en jobb jeg neppe hadde søkt på om jeg ikke hadde en person tett på som støttet meg i det akkurat da, og jeg fikk med meg hunden min. Hund og hundetrening er min store lidenskap og interesse, og han fortjener definitivt å ha en eier som er sprek med masse energi, ikke en som bare ber ham gå og legge seg hele tiden. 

Jeg snakket med min fastlege på fredag. Jeg sa jeg følte jeg hadde forsøkt alt, hun sa at hun gjerne ville at jeg skulle prøve én metode i en måned for å se hvordan det gikk, hvis ikke kunne vi teste ut medisiner. Vi ble enige om at siden jeg uansett ikke er noe frokostmenneske, skal jeg prøve periodisk faste med et spisevindu på rundt 8 timer. Jeg kjenner det stresser meg litt, og at jeg føler at jeg har prøvd det før, men da har jeg ikke hatt noen å snakke med. Noen som følger meg opp. Noen som pusher meg, på en god måte. 
 

Jeg er med i tråden for vektnedgang før jul, så kommer til å ha veiedager på fredager. Startvekt da jeg var hos legen på fredag var 91,3. Herfra skal det bare gå nedover, forhåpentligvis, samtidig som jeg så smått skal begynne å finne igjen løpegleden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

velkommen.gif.fcc088e7eb8d2a2f94765673ea34e9c1.gif

Velkommen hit til det lille samfunnet vårt og starten på ditt nye liv :klemmer: Det krever en god dose mot å innse at man har latt seg selv forfalle, og ønske å gjøre endringer.  Så bra du har snakket med legen din og har en plan fremover. 

Vi er mange her inne i samme båt, og det er veldig fint å ikke føle seg alene i prosessen. For mange av oss tar det litt tid å bli kvitt alle kiloene som har kommet på, så da er det veldig greit med et sted man kan skrive av seg, og følge andre også i både opp- og nedturer. Jeg heier på deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for den varme velkomsten! 

Veldig hyggelig at dere vil følge med :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så godt å få ut det man går rundt og tenker på enten det er smått eller stort. Fint å ha et sted som man kan ventilere litt. Å løpe halvmaraton er nok et litt vel hårete mål for meg, men jeg kan jo alltids prøve å øke litt her og der. Det blir jo kilometer av slikt. Er jeg heldig så får jeg med meg hunden også.

Fint at du er her. Heier på deg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Ms. Steele.

Jeg hadde aldri trodd jeg skulle løpe et halvmaraton før jeg gjorde det, og jeg hadde aldri løpt så langt på trening før jeg løp mitt første ;) Man skal ikke undervurdere hva som er mulig å få til. 

Jeg kjenner at mye av overvekten nå kommer av psykiske stressfaktorer. 

Og hvis man ikke kan spise dem ut av seg, kan det jo hende det hjelper å skrive dem :laugh:

Jeg må jo si at det var en veldig god start å gå på vekta i dag. Masse vann og slikt, men det gir iallfall en god motivasjon for å fortsette med det jeg har gjort denne uka. 

Startvekt fra tidligere: 94
Høyde: 167 cm 

Vekt fra forrige tråd: 90,1

Startvekt for denne tråden: 89,6
Mål før jul: 85 kg


Oktober 2023
06. oktober (0) 89,6
13. oktober (1) 91,3 kg (+1,7kg)
20. oktober (2) 88,5 kg (-2,8 kg)

Endret av Wolfmoon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hurra!! Fantastisk! Veldig sant at sånt gir motivasjon ja :nikke: Deilig å se at det man gjør fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Også veldig fornøyd med at jeg er på besøk hos foreldrene mine i helga, og at jeg med et spisevindu som sluttet klokka 20 også sluttet å spise godteri da. Det var igjen både sjokolade og annet, men jeg var standhaftig :laugh:

Altså, jeg spiste nok altfor mye i går uansett, men jeg spiste iallfall ikke utenom spisevinduet mitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wolfmoon

Startvekt fra tidligere: 94
Høyde: 167 cm 

Vekt fra forrige tråd: 90,1

Startvekt for denne tråden: 89,6
Mål før jul: 85 kg


Oktober 2023
06. oktober (0) 89,6
13. oktober (1) 91,3 kg (+1,7kg)
20. oktober (2) 88,5 kg (-2,8 kg)
29. oktober (3) 89,6 kg (+1,1 kg)

 

 Ferie gjør ikke godt for vekta, men føler jeg har klart å begrense skaden noe. Og så tar jeg alt under 90. Orker ikke gå ned kilo over 90 en gang til 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis er ikke ferie det året består mest av :klem3: Det er unntakstid, og da skjønner man at man kanskje går opp litt i vekt ja. Og enig med det, gjør noe med det mentale og ikke bikke over på titallet over ja! Masse lykke til videre - jeg er sikker på at det vil gå ned igjen.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner den følelsen av å gå ned de kiloene over 90 flere ganger 😒

Opp 1,1 kilo når du har ferie er jo ikke ille, og ofte går du det fort ned igjen. Jeg har også spisevindu i hverdagen (mandag-fredag) men mitt vindu er på 6 timer. Holder meg til en kostplan da også, men kan spise en litt større porsjon til middag enn jeg gjorde uten dette spisevinduet. I helgene (lørdag/søndag) er jeg ikke like standhaftig til spisevinduet, men det ender ofte opp med at jeg begrenser meg da også.

Håper du får en fin uke, og at vekta går ned igjen 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Non-Scale victory i dag. Jeg fikk på meg en bukse som var for trang sist jeg prøvde den. 

Ikke at jeg er så mange kilo ned, og litt stram er den fortsatt, men var deilig å ha en ekstra bukse!

Jeg har nemlig en policy nå om å ikke kjøpe klær om jeg ikke virkelig må, så jeg føler jeg går i det samme gamle absolutt hele tida :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å passe klær man ikke passet før er en magisk følelse!! Mye bedre enn å se tall på vekta! :nikke:

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bukser man får på seg igjen er en deilig følelse 👍 Neste gang du prøver den vil den sitte enda løsere.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig med de andre her :) Det er en helt fantastisk følelse når man ser at klærne begynner å passe igjen. Helt nydelig rett og slett :strix:

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt buksa flere ganger. Det er ikke bare en fluke! :laugh: 

Og denne uka er jeg ned igjen, og jeg har nå ligget stabilt på 80-tallet siden 28. oktober!

Riktignok høyt på 80-tallet fortsatt, men jeg har iallfall ikke vært over!

 

Jeg tror det viktigste framover blir å løse helgene. Forrige helg var jeg på konkurranse med bikkja to dager, bare meg og ham alene på ei hytte og ute på stevne hele dagen, og da ble det ikke så mye fråtsing som det blir når jeg for eksempel er hjemme hos foreldrene mine. Enten må jeg dra sjeldnere hjem, ellers må jeg skjerpe meg. Det hjalp litt å ha spisevindu, da, så det kombinert med litt bedre kost og litt mindre godteri burde jo være en mulighet. 

Kostholdsmessig ser jeg at jeg er i ferd med å bli litt ensidig. Det blir mye omelett og kyllingfilet med et eller annet til. Jeg tror hodet mitt er litt redd for å velge noe jeg kan fråtse i. Nå gjorde jeg riktignok det i går kveld. Torsdag kveld har liksom blitt min "ferdig med uka på jobb, bare én dag med hjemmekontor igjen før helg"-feirekveld 😆

Jeg tror ikke akkurat det har overvettes mye å si, altså, men det er jo bitte litt teit å fråtse bare fordi det er torsdag :P 

 

Og så har jeg hatt mine to økter på mølla denne uka! Og i går løp jeg for første gang 22 min sammenhengende. Og med løp mener jeg lunta på 7 km/t, men er det det som skal til for at jeg skal kunne holde lenger, so be it! Det "løp" for så vidt en fyr litt bortafor meg, som var tynn og med ekstremt lange bein på 8, så jeg føler ikke jeg var noe dårligere enn ham :laugh: Nei, jeg sammenligner meg vanligvis ikke med andre på mølla, men jeg syns 7 er litt lavt. Men det kommer seg! Når jeg er ferdig med C25K-programmet, som jeg gjør to dager i uka i stedet for tre, tenkte jeg at jeg skulle løpe litt mer intervaller med høyere fart igjen. Det krever gåpauser, men det er helt greit. Jeg vil gjerne ha inn en løpestil med litt høyere fart fra start denne gangen, så bøygen ikke blir altfor høy til å kunne øke litt på farten over lengre tid også. 

 

Puh! Her forsvinner jeg lenge, og så kommer jeg tilbake og har masse å skrive ned :laugh: 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan informere om at jeg 'løper' på 5 😊 Har måtte lære meg å drite i de andre på mølla rundt meg... alle løper mye raskere enn meg. Men jeg liker mest å gå, så powerwalks, men innimellom slår jeg over til joggemodus. Sjeldent over 10 minutter, og da på nivå 5 altså. Så vær stolt av dine 7!

En plan er veldig lurt å legge. Jeg forsøker stort sett alltid å ha en plan. Når jeg sitter og spiser frokost, så vet jeg hva jeg skal ha til lunsj litt senere, og når jeg spiser lunsj vet jeg middagen osv. Alltid et hode foran. Planlegging er alfaomega. Sørge for å ha (rå)varer tilgjengelige. Og når man planlegger er det lurt å planlegge variert! Så bra du innser fallgruven din... man blir mye raskere lei og umotivert når man blir lei av mat. Sett av tid til å surfe rundt på nett etter masse sunne og deilige oppskrifter 😋

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

God start på dagboka, og så forsvant jeg, gitt :laugh: 

Plutselig skulle jeg, i tillegg til full jobb, ha eksamener, holde hundekurs, trene egen hund og generelt overleve :P 

På den positive siden klarte jeg meg uten å gå opp i vekt i desember, selv om det ble litt lite fokus på nedgang. Det skal jeg være stolt av! Og ikke minst skal jeg være stolt av å ha gått ned 5 kilo i 2023, til tross for at det stort sett var et forferdelig år. 

Nå håper jeg at jeg begynner å komme meg såpass ovenpå igjen at jeg kan ta enda mer tak.

Jeg begynte friskt i går med en styrkeøkt. Jeg husker ikke sist gang jeg trente styrke, og i dag er jeg skikkelig, skikkelig støl. 

På den positive siden kjentes det faktisk godt å komme i gang med styrketrening igjen, så målet mitt er å trene 2-3 ganger i uka framover. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, ingen vektoppgang i desember! Det er ikke mange av oss som har klart det. Det kan du være skikkelig fornøyd med :D

Høres ut som du er godt i gang med det nye året og nye rutiner, så det er bra :duskedame: heia deg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba med å holde vekta gjennom hele desember 👌

Gode rutiner er viktig, så jeg er helt sikker på at du kommer i mål 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...