Gå til innhold

Ida Gran Jansens råd kan påvirke små barn


Olivia24

Anbefalte innlegg

Litt ot, men finnes det ikke gode alternativer å få kjøpt i dag som ikke er Nestle? Husker da jeg hadde småbarn for 20 år siden 👵🏻at jeg kjøpte noe økologisk grøt på helsekosten som ikke var søt og sånn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

refill skrev (9 timer siden):

Litt ot, men finnes det ikke gode alternativer å få kjøpt i dag som ikke er Nestle? Husker da jeg hadde småbarn for 20 år siden 👵🏻at jeg kjøpte noe økologisk grøt på helsekosten som ikke var søt og sånn. 

Ja, det finnes alternativer, men Nestle er klart størst. Uansett bør grøt inngå som en del av kostholdet, ikke bare grøt. Og når grøt er en del av del mer mangfoldig kosthold, kan den like gjerne være hjemmelaget. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønt blad skrev (Akkurat nå):

Ja, det finnes alternativer, men Nestle er klart størst. Uansett bør grøt inngå som en del av kostholdet, ikke bare grøt. Og når grøt er en del av del mer mangfoldig kosthold, kan den like gjerne være hjemmelaget. 

Ja om man setter seg inn i hva den bør inneholde fra de "riktige folka" så er det jo ikke noe i veien for det ☺️ Kjenner jeg er så glad jeg ikke har små barn i dag hvor alle har en mening om alt. Dvs, "alle" har alltid en mening om foreldre og barna deres, men er jo ikke tvil om at salg og profitt er en stor del av det i dag. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

refill skrev (3 minutter siden):

Ja om man setter seg inn i hva den bør inneholde fra de "riktige folka" så er det jo ikke noe i veien for det ☺️ Kjenner jeg er så glad jeg ikke har små barn i dag hvor alle har en mening om alt. Dvs, "alle" har alltid en mening om foreldre og barna deres, men er jo ikke tvil om at salg og profitt er en stor del av det i dag. 

 

Ja, det er skremmende hvor mye salg og profitt har å si. Jeg tenker også helsestasjonen har en lang vei å gå når det gjelder spebarnsmat. Vi har aldri fått anbefalt noe annet enn ultraprosessert mat, (men de har heller aldri sagt noe på hjemmelaget mat). Det burde være så utrolig enkelt å tilby kort innføring i babymat, noen enkle retningslinjer når man lager maten selv. Det tenker jeg kronikørene burde kjempe for, ikke at det er noe hvert enkelt foreldre selv må ta opp i en-til-en-samtale med helsesøster.

Til førstemann ble jeg anbefalt posegrøt av helsesøster for å gi smaksprøver. Det føltes fullstendig feil, for jeg hadde lyst til å gi ordentlig mat, men så er man redd for å ikke gjøre ting godt nok. Og boka jeg hadde kjøpt om babymat (skrevet av ernæringsfysiolog med barnemat som spesialitet) gjorde ting unødvendig komplisert. Kanskje for å selge mer?

Etter førstemann ga vi aldri posegrøt, og lagde i stedet maten selv. Jeg har lest mye om babymat (men ikke på instagram), og endte opp med å tenke variasjon, ordentlige matvarer og ordentlig fett. Synes det ble styrete å alltid skulle måtte følge ferdige oppskrifter. Vi lot barna kjenne på maten og konsistens, spise selv (i det minste prøve) fra starten av, smørdampet grønnsaksstaver som passet i hånden, ga en bit kokt fisk eller kjøttbit de kunne sutte på, bløtkokte egg og ga lun eggeplomme, lagde ordentlig saus med kraft, kokte grøt på fullfett kokosmelk osv.. Egg(eplomme) er forresten supermat for babyer. Babyen fikk den samme (hjemmelagde) middagen som vi spiste, men uten tilsatt salt og melk.

Så lenge man gir variert mat, godt med fett, unngår melkeprodukter (i noen måneder), tilsatt salt og ikke gir honning det første året, så er babymat egentlig ganske enkelt og greit. Mitt inntrykk etter å ha besøkt instagramen til Ida Gran Jansen, er at det er det hun vil formidle: Babymat kan du enkelt lage selv.

(Så er det selvfølgelig også helt greit å bruke pulvergrøt og ferdigprodukter, bare så det er sagt.)

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olivia24 skrev (På 16.10.2023 den 7.03):

Jeg håper inderlig at jeg tar feil når det gjelder nedslagsfeltet til kronikken til NRK ytring, og at det er større enn denne influenceren. Men basert på andre diskusjoner her inne (f. eks den opprettet i går om babygrøt) får jeg inntrykk av at mange ikke stoler på myndighetenes råd. På generelt grunnlag mener jeg det er problematisk at folk heller ser til sosiale medier når det gjelder viktige spørsmål som helse, fremfor fagfolk. 

Og ja, Jeg mener det er farlig når personer uten riktig helse/ernæringskompetanse med et stort nedslagsfelt, kommer med råd som handler om ernæring til den mest sårbare gruppen i samfunnet, nemlig spedbarn. 

Men nå er jo feks oppskriften IGJ deler på babygrøt, basert på helsemyndighetenes råd for hjemmelaget grøt? Så det å lage hjemmelaget, er jo slettes ikke motstridene med råd fra helsemyndighetene. Og oppskriftene i boka hennes er jo gjennomgått av fagpersoner. 🤷🏻‍♀️

  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

pukka skrev (På 17.10.2023 den 8.55):

Grøten som Ida Gran Jansen anbefaler er helt i tråd med helsemyndighetenes anbefalinger. Mange av disse "influenserne" som anbefaler hjemmelaget fremfor butikkjøpt grøt er også utdannet innen ernæring.

https://www.helsenorge.no/spedbarn/spedbarnsmat-og-amming/fast-fode/

Screenshot_20231017-084656.thumb.png.5efaf2356578f38f25fd1e77c1b22f8b.png

Alle kan ta noen studiepoeng i ernæring her og der, just saying. Ingen av dem er kliniske ernæringsfysiologer med autorisasjon som helsepersonell. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jadaneidaså skrev (På 20.10.2023 den 12.31):

Alle kan ta noen studiepoeng i ernæring her og der, just saying. Ingen av dem er kliniske ernæringsfysiologer med autorisasjon som helsepersonell. 

.

 

Endret av Diosa
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diosa skrev (10 minutter siden):

Ernæringsmamma som har master i samfunnsernæring da?

 

Det gir fortsatt ikke autorisasjon som helsepersonell, hvis jeg skal pirke 😊 Det er det kun klinisk ernæringsfysiologi som gjør. 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lei disse influenserne som skal tjene penger på falske premisser.

Jeg vil helst ha faglige råd av helsepersonell og ernæringsfysiolog enn fra en ''med bachelorgrad i ernæring'' eller en som har hatt et eller annet kurs i ernæring eller en som livnærer seg av å lage egne oppskrifter.

1 av mine var grøtbaby og gapte høyt ved synet av skjeen med grøten, de andre 2 ville ha noe fast å holde i hånda for å spise selv og nektet skje og grøt helt fra de begynte med fastføde.

Grøtbabyen spiste 1 grøtmåltid om dagen og det var kjøpegrøt. Og nei, det finnes flere enn Nestle grøt på butikken (min elsket EnaGo som vi skaffet fra Sverige før den ble tilgjengelig i også her) og er like sunn og frisk som sine søsken som i beste fall smakte 1-2 ganger av babygrøten før det ble blånekt videre. 

Jeg reagerer veldig på ufaglige råd gitt av ikke-fagpersoner som kan i verste fall skade barn som blir feilernært. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (2 timer siden):

Jeg er lei disse influenserne som skal tjene penger på falske premisser.

Jeg vil helst ha faglige råd av helsepersonell og ernæringsfysiolog enn fra en ''med bachelorgrad i ernæring'' eller en som har hatt et eller annet kurs i ernæring eller en som livnærer seg av å lage egne oppskrifter.

1 av mine var grøtbaby og gapte høyt ved synet av skjeen med grøten, de andre 2 ville ha noe fast å holde i hånda for å spise selv og nektet skje og grøt helt fra de begynte med fastføde.

Grøtbabyen spiste 1 grøtmåltid om dagen og det var kjøpegrøt. Og nei, det finnes flere enn Nestle grøt på butikken (min elsket EnaGo som vi skaffet fra Sverige før den ble tilgjengelig i også her) og er like sunn og frisk som sine søsken som i beste fall smakte 1-2 ganger av babygrøten før det ble blånekt videre. 

Jeg reagerer veldig på ufaglige råd gitt av ikke-fagpersoner som kan i verste fall skade barn som blir feilernært. 

 

Men grøtoppskriftene fra disse influensere er jo basert utelukkende på helsepersonell sine råd, gitt via feks Helse-Norge? Så det henger jo ikke på greip å skulle ta de for å skulle skade barn, ved feilernæring, på det argumentet der. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anim92 skrev (12 timer siden):

Men grøtoppskriftene fra disse influensere er jo basert utelukkende på helsepersonell sine råd, gitt via feks Helse-Norge? Så det henger jo ikke på greip å skulle ta de for å skulle skade barn, ved feilernæring, på det argumentet der. 

Feilernæringen skjer vel dersom grøt er den eneste maten man gir barnet. Pulvergrøt er tilsatt alt av næringsstoffer, også en rekke næringsstoffer som ikke er i hjemmelaget grøt. Jeg aner ikke hvilke råd disse influenserne gir, men går det kun i grøt, tenker jeg at pulvergrøt er bedre enn hjemmelaget. Problemet er da at de mener man kun skal gi grøt, ikke at grøten er kokt på vann.

Endret av Grønt blad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel at altfor mange influensere kaster seg over en kostholdstrend som skal være så sunn og bastant, at det å bruke hodet og sunn fornuft utgår. Alt med måte. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke lest mye om dette, men det meste må være bedre enn ultraprosessert pulvergrøt full av sukker. Lager Nestlé egentlig noe som helst sunt?

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønt blad skrev (2 timer siden):

Feilernæringen skjer vel dersom grøt er den eneste maten man gir barnet. Pulvergrøt er tilsatt alt av næringsstoffer, også en rekke næringsstoffer som ikke er i hjemmelaget grøt. Jeg aner ikke hvilke råd disse influenserne gir, men går det kun i grøt, tenker jeg at pulvergrøt er bedre enn hjemmelaget. Problemet er da at de mener man kun skal gi grøt, ikke at grøten er kokt på vann.

Ingen av influencerne som nevnes i tråden her mener at grøt skal være en stor del av kostholdet til små barn. De sier at grøt KAN være en del av kostholdet sammen med annen jernrik mat. Gjerne animalske matkilder.

Endret av JennieB
Rettet autocorrect
  • Liker 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anim92 skrev (14 timer siden):

Men grøtoppskriftene fra disse influensere er jo basert utelukkende på helsepersonell sine råd, gitt via feks Helse-Norge? Så det henger jo ikke på greip å skulle ta de for å skulle skade barn, ved feilernæring, på det argumentet der. 

I denne debatten tror jeg ikke kritikken var tiltenkt IGJ og Ernæringsmamma, deres grøt følger anbefalingene. Det er synd de føler seg truffet når det tydelig er andre influencere det snakkes om. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

*blueberry* skrev (2 timer siden):

I denne debatten tror jeg ikke kritikken var tiltenkt IGJ og Ernæringsmamma, deres grøt følger anbefalingene. Det er synd de føler seg truffet når det tydelig er andre influencere det snakkes om. 

Hvilke influensere er det snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pukka skrev (2 minutter siden):

Hvilke influensere er det snakk om?

Det er ikke nevnt med navn, men det vises jo til hjemmelaget grøt som ikke følger anbefalingene så det er ikke IGJ og Ernæringsmamma i alle fall. 

Tenker at det må være innafor å kritisere mye av det på SoMe uten at de som opplagt ikke er en del av det skal føle seg krenket. 

Endret av *blueberry*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jadaneidaså skrev (På 20.10.2023 den 15.51):

Det gir fortsatt ikke autorisasjon som helsepersonell, hvis jeg skal pirke 😊 Det er det kun klinisk ernæringsfysiologi som gjør. 

Å ha autorisasjon som helsepersonell gir ikke automatisk god nok kunnskap om ernæring. Leger og sykepleiere har få studiepoeng når det kommer til ernæring i studiet, og blir stadig sponset av Nestlé både i form av seminar og forskningsartikler - noe som burde være forbudt. 

Endret av iliah
  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

iliah skrev (1 time siden):

Å ha autorisasjon som helsepersonell gir ikke automatisk god nok kunnskap om ernæring. Leger og sykepleiere har få studiepoeng når det kommer til ernæring i studiet, og blir stadig sponset av Nestlé både i form av seminar og forskningsartikler - noe som burde være forbudt. 

Leger har jo også ekstremt lite om ernæring i utdannelsen, så helsepersonell er ikke automatisk kunnskapsrike.

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...