Gå til innhold

Ida Gran Jansens råd kan påvirke små barn


Olivia24

Anbefalte innlegg

Ida Gran Jansen er influenser og forfatter av boken «bra barnemat - helt enkelt». I det siste har hun gått hardt ut mot butikkjøpt babygrøt og gått langt på vei i å hevde at hjemmelaget grøt er bedre for babyene. Her er et av hennes utspill på Instagram: https://www.instagram.com/reel/CvcssHOIB3d/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

I dag kom denne kronikken på nrk.no skrevet at syv eksperter fra sentrale fagmiljøer innen ernæring og barnehelse: https://www.nrk.no/ytring/ikke-bare-barnemat-1.16589710

De utrykker bekymring for konsekvensene av at påstander som de IGJ kommer med knyttet til babygrøt, skal gjøre at mødre blir skeptiske til butikkjøpt grøt, ettersom hjemmelaget grøt ikke gir i nærheten av den samme næringen som den man kjøper.

Jeg har inntrykk av at IGJ har svært mye tillit og at personer som ellers stoler på forskning og faglig kompetanse lett kjøper hennes råd. I kommentarfeltet under IGJs video beskrives det hun driver med som «folkeopplysning» og hun får generelt mye støtte. Hvorfor har Ida Gran-Jansen så mye kredibilitet? 

Det er spesielt skummelt at IGJ (indirekte) retter seg mot spedbarn som er en svært sårbar gruppe, og småbarnsmødre som generelt blir oversvømt av velmenende råd fra alle kanter. Dette er veldig farlig påvirkning.

Dessverre vil kronikken fra NRK ikke nå ut til i nærheten av så mange som IGJs utspill gjør. 

 

 

  • Liker 22
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig. Hun har ikke ernæringsfaglig bakgrunn til å underbygge påstandene sine. Hun er en influencer. Jeg hører heller på de som skrev den kronikken. 

  • Liker 21
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar sånt med en klype salt jeg. Mine fire barn har spist mye nestle barnegrøt og alle fire er i dag sunne, friske og gode ungdommer.

  • Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt mitt barn hjemmelaget grøt, i tillegg til grønnsaker og kjøtt/fisk. Jeg har IGJs kokebok, men har også selv tenkt at det virker noe spesielt at babyer skal måtte spise ultraprosessert pulvergrøt for å få i seg det de skal. 
 

Min er nå 10 måneder og har ikke fått individuell oppfølging på helsestasjon siden hun var 6 måneder (8 måneders-«kontroll» var et gruppeinfomøte). Skulle ønske babyene kunne følges opp mer i denne sårbare fasen. 

 

  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk susann.stave sin instastory. Stoler mer på henne enn de som har skrevet den artikkelen i nrk.

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olivia24 skrev (38 minutter siden):

Ida Gran Jansen er influenser og forfatter av boken «bra barnemat - helt enkelt». I det siste har hun gått hardt ut mot butikkjøpt babygrøt og gått langt på vei i å hevde at hjemmelaget grøt er bedre for babyene. Her er et av hennes utspill på Instagram: https://www.instagram.com/reel/CvcssHOIB3d/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

I dag kom denne kronikken på nrk.no skrevet at syv eksperter fra sentrale fagmiljøer innen ernæring og barnehelse: https://www.nrk.no/ytring/ikke-bare-barnemat-1.16589710

De utrykker bekymring for konsekvensene av at påstander som de IGJ kommer med knyttet til babygrøt, skal gjøre at mødre blir skeptiske til butikkjøpt grøt, ettersom hjemmelaget grøt ikke gir i nærheten av den samme næringen som den man kjøper.

Jeg har inntrykk av at IGJ har svært mye tillit og at personer som ellers stoler på forskning og faglig kompetanse lett kjøper hennes råd. I kommentarfeltet under IGJs video beskrives det hun driver med som «folkeopplysning» og hun får generelt mye støtte. Hvorfor har Ida Gran-Jansen så mye kredibilitet? 

Det er spesielt skummelt at IGJ (indirekte) retter seg mot spedbarn som er en svært sårbar gruppe, og småbarnsmødre som generelt blir oversvømt av velmenende råd fra alle kanter. Dette er veldig farlig påvirkning.

Dessverre vil kronikken fra NRK ikke nå ut til i nærheten av så mange som IGJs utspill gjør. 

 

 

for en elendig kronikk! Løsningen er å gi babyen jernrik mat, som rødt kjøtt, lever, egg - ikke jernberinet ultraprosessert mat.

Hjemmelaget grøt er bedre enn kjøpegrøt, men barn trenger bedre mat enn grøt. Grøt kan man gi en gang i blant, men jeg ville aldri gitt det hver dag, langt mindre flere måltider per dag, det går ko på bekostning av faktisk sunn mat.

Kronikken insinuerer at barn slutter å vokse om man ikke forer dem med kjøpegrøt. Det er selvsagt en helt hinsides påstand.  

Hadde heldigvis en oppegående helsesøster som spurte om jeg hadde begynt å gi grøt, og da jeg sa nei spurte hun «hva gir du da» i stedet for å begynne å mase om hvor viktig grøt er, og da jeg forklarte hva jeg ga babyen sa hun bare «så heldig ungen din er, det er jo mye bedre enn kjøpegrøt, både ernæringsmessig og på smak!»

  • Liker 25
  • Hjerte 3
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns kronikken var grei og informativ, men de kom jo aldri med en løsning? Jeg trodde det skulle komme forslag til ordentlig mat man burde gi babyene sine. Det er jo veldig spesielt at kjøpegrøt er det eneste alternativet for spedbarn? Dessuten var det nettopp en artikkel om underutviklede kjever pga for lite tygging, og for mye most og myk mat. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, MissCoverdale said:

Syns kronikken var grei og informativ, men de kom jo aldri med en løsning? Jeg trodde det skulle komme forslag til ordentlig mat man burde gi babyene sine. Det er jo veldig spesielt at kjøpegrøt er det eneste alternativet for spedbarn? Dessuten var det nettopp en artikkel om underutviklede kjever pga for lite tygging, og for mye most og myk mat. 

Løsninga er vel at man skal slutte å høre på influensere?

  • Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs Kaizer skrev (10 timer siden):

Tar sånt med en klype salt jeg. Mine fire barn har spist mye nestle barnegrøt og alle fire er i dag sunne, friske og gode ungdommer.

Jeg tar kronikken med en klype salt. Mitt barnehagebarn er i dag sunn, frisk og god uten å ha spist en skje Nestle barnegrøt, så da er vi like langt. Med forbehold om min egen psykiske helse, som kronikkforfatterne er bekymret for. 

  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olivia24 skrev (10 timer siden):

Det er spesielt skummelt at IGJ (indirekte) retter seg mot spedbarn som er en svært sårbar gruppe, og småbarnsmødre som generelt blir oversvømt av velmenende råd fra alle kanter. Dette er veldig farlig påvirkning.

Dessverre vil kronikken fra NRK ikke nå ut til i nærheten av så mange som IGJs utspill gjør. 

 

 

Tror du virkelig at denne Ida har større nedslagsfelt enn NRK (ytring)? Jeg tviler på det, men mulig jeg ikke henger med nok. 

Hva mener du at er veldig farlig med å henvende seg til småbarnsmødre med råd til nettopp småbarnsmødre? Tenker du at småbarnsmødre ikke kan tenke og vurdere? Vet ikke hvor gammel du er og hva du kjenner til av Nestles historie, men les deg gjerne opp (google f.eks "nestle formula deaths"), så kan vi diskutere videre hva som er "veldig farlig påvirkning". Da vil jeg mene at hjemmelaga hirsegrøt, uansett hvem som har anbefalt den, kommer veldig godt ut. 

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

liil skrev (16 minutter siden):

Tror du virkelig at denne Ida har større nedslagsfelt enn NRK (ytring)? Jeg tviler på det, men mulig jeg ikke henger med nok. 

Hva mener du at er veldig farlig med å henvende seg til småbarnsmødre med råd til nettopp småbarnsmødre? Tenker du at småbarnsmødre ikke kan tenke og vurdere? Vet ikke hvor gammel du er og hva du kjenner til av Nestles historie, men les deg gjerne opp (google f.eks "nestle formula deaths"), så kan vi diskutere videre hva som er "veldig farlig påvirkning". Da vil jeg mene at hjemmelaga hirsegrøt, uansett hvem som har anbefalt den, kommer veldig godt ut. 

Jeg håper inderlig at jeg tar feil når det gjelder nedslagsfeltet til kronikken til NRK ytring, og at det er større enn denne influenceren. Men basert på andre diskusjoner her inne (f. eks den opprettet i går om babygrøt) får jeg inntrykk av at mange ikke stoler på myndighetenes råd. På generelt grunnlag mener jeg det er problematisk at folk heller ser til sosiale medier når det gjelder viktige spørsmål som helse, fremfor fagfolk. 

Og ja, Jeg mener det er farlig når personer uten riktig helse/ernæringskompetanse med et stort nedslagsfelt, kommer med råd som handler om ernæring til den mest sårbare gruppen i samfunnet, nemlig spedbarn. 

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider


 

Forfatter 1 skriver en doktorgrad om noe helt annet enn ernæring, og er styremedlem i Landsforeningen for helsesykepleiere (LaH), som arrrangerer en fancy Helsesykepleierkongress hvert år, som Nestle (og flere) er med og sponser. 

Forfatter 2 er styremedlem i Norsk Selskap for Klinisk Ernæring (NSKE), som bl.a. Nestle også støtter økonomisk. 


Forfatter 3 har gjennomført forskning sponset av Nestle, som også ble publisert på Nestles egen nettside.

 

Har ikke sjekket resten, men regner med det er samme greia🙈 Hvor mye og akkurat hva som sponset er det vanskelig/umulig å vite dessverre - slikt skulle vært offentlig tilgjengelig for å forhindre maktmisbruk og korrupsjon. Dette i seg selv gir jo grunn til å ikke stole på rådet, men folk flest gidder jo ikke å sjekke slikt.

  • Liker 9
  • Nyttig 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk bakgrunnen til de som skriver råd.

Uansett om det er på instagram eller nrk ytring, vi vet jo at kostholdsråd fra det offentlige er dårlige. Kostholdet skal bestå av mye mer enn grøten...animalsk mat er kjempeviktig.

Endret av Concert
  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

EmVeeJee skrev (1 time siden):


 

Forfatter 1 skriver en doktorgrad om noe helt annet enn ernæring, og er styremedlem i Landsforeningen for helsesykepleiere (LaH), som arrrangerer en fancy Helsesykepleierkongress hvert år, som Nestle (og flere) er med og sponser. 

Forfatter 2 er styremedlem i Norsk Selskap for Klinisk Ernæring (NSKE), som bl.a. Nestle også støtter økonomisk. 


Forfatter 3 har gjennomført forskning sponset av Nestle, som også ble publisert på Nestles egen nettside.

 

Har ikke sjekket resten, men regner med det er samme greia🙈 Hvor mye og akkurat hva som sponset er det vanskelig/umulig å vite dessverre - slikt skulle vært offentlig tilgjengelig for å forhindre maktmisbruk og korrupsjon. Dette i seg selv gir jo grunn til å ikke stole på rådet, men folk flest gidder jo ikke å sjekke slikt.

De som har levd en stund kjenner til det dårlige ryktet Nestle hadde. (Eller kan eventuelt Google.) Om de har det fortsatt vet jeg ikke men de har drevet med hvitvasking, eller kanskje grønnvasking lenge. For å få «vekk» alle sakene om korrupsjon, barnearbeid, diverse juks osv. Det var ikke et firma til å stole på og om de har direkte eller indirekte betalt disse bak kronikken er det ingen bombe, men passer helt inn i strategien deres.

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ultraprosesert sukkerpulver blir ikke bra bare for at det er tilsatt jern.  Hva har skjedd med menneskerasen de siste hundre årene!? Har vi alle blitt idioter?

  • Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Olivia24 said:

Jeg håper inderlig at jeg tar feil når det gjelder nedslagsfeltet til kronikken til NRK ytring, og at det er større enn denne influenceren. Men basert på andre diskusjoner her inne (f. eks den opprettet i går om babygrøt) får jeg inntrykk av at mange ikke stoler på myndighetenes råd. På generelt grunnlag mener jeg det er problematisk at folk heller ser til sosiale medier når det gjelder viktige spørsmål som helse, fremfor fagfolk. 

Og ja, Jeg mener det er farlig når personer uten riktig helse/ernæringskompetanse med et stort nedslagsfelt, kommer med råd som handler om ernæring til den mest sårbare gruppen i samfunnet, nemlig spedbarn. 

Ja, nettopp. Man skal høre på myndighetenes råd. Myndighetene råder ikke foreldre til å kun gi kjøpegrøt, sånn som disse kronikkforfatteren tydeligvis mener.

Det er mange helsesykepleiere som ukritisk anbefaler puøvergrøt. Min eldste var småspill på fast føde og jeg fikk ikke i han noe grøt. Ville diskutere jerninntak med helsesøster og svaret var bare at jeg måtte fortsette å gi 3 porsjoner grøt. Dette var jo totalt urealistisk til en baby som i beste fall fikk i seg 3 teskjeer fast føde i løpet av en dag. Hun var ikke interessert i å høre at det lille vi fikk i ham var blodmat/kjøtt/grønnsaker og kiwi. Kun kjøpegrøt var Brad nok, stikk i strid med de mer balanserte anbefalingene fra helsenorge.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kjenner ikke til rådene til Ida Gran, men håper og tror at hun snakker om mer enn grøt til spedbarn. En kokebok om spedbarnsmat er vel mer enn bare vassgraut.

Om hjemmelaget grøt er det eneste man gir babyen, så er jo ikke det bra. Et godt kosthold må bestå av mye mer forskjellig, f.eks. egg, kjøtt og grønnsaker, og jeg håper og tror hun promoterer det i kanalene sine.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EmVeeJee skrev (6 timer siden):


 

Forfatter 1 skriver en doktorgrad om noe helt annet enn ernæring, og er styremedlem i Landsforeningen for helsesykepleiere (LaH), som arrrangerer en fancy Helsesykepleierkongress hvert år, som Nestle (og flere) er med og sponser. 

Forfatter 2 er styremedlem i Norsk Selskap for Klinisk Ernæring (NSKE), som bl.a. Nestle også støtter økonomisk. 


Forfatter 3 har gjennomført forskning sponset av Nestle, som også ble publisert på Nestles egen nettside.

 

Har ikke sjekket resten, men regner med det er samme greia🙈 Hvor mye og akkurat hva som sponset er det vanskelig/umulig å vite dessverre - slikt skulle vært offentlig tilgjengelig for å forhindre maktmisbruk og korrupsjon. Dette i seg selv gir jo grunn til å ikke stole på rådet, men folk flest gidder jo ikke å sjekke slikt.

Takk, helt enig i det du skriver om at dette burde ha vært mer tilgjengelig informasjon. Jeg var ikke klar over at sponsing var så utbredt. Vi ga aldri butikkgrøt, hjemmelaget fungerte utmerket. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva problemet med IGJ er. Hun skriver da ikke at spedbarn kun skal ha grøt? Hun slår et slag for at foreldre skal lage god, variert og næringsrik mat til barna selv, i stedet for pulvergrøt. Jeg var for første gang innom instagramen hennes, og kom fort over en video som viser hvordan ma  enkelt kan lage babymat. https://www.instagram.com/reel/CtgeoefIljq/?igshid=MzRlODBiNWFlZA== 

Det er sikkert mye rart der ute, og det er godt mulig det er influensere som gir dårlige råd. IGJ er ikke en av dem. 

  • Liker 25
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...