JennieB Skrevet 21. oktober 2023 #41 Del Skrevet 21. oktober 2023 *blueberry* skrev (1 time siden): Det er ikke nevnt med navn, men det vises jo til hjemmelaget grøt som ikke følger anbefalingene så det er ikke IGJ og Ernæringsmamma i alle fall. Tenker at det må være innafor å kritisere mye av det på SoMe uten at de som opplagt ikke er en del av det skal føle seg krenket. Eneste som skiller grøten som de viser til i kronikken med rådene fra Helsedirektoratet er at grøten ikke var tilsatt morsmelk/MME etter avkjøling. så dere en av kronikkforfatterne i debatt med ernæringsmamma for noen dager siden? Synes kronikkforfatteren gjorde en svak figur og overkompliserte det å gi mat man lager selv. Grøt er kultur i Norge, men et spedbarn har ikke behov for at det er en stor del av kosten. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anim92 Skrevet 21. oktober 2023 #42 Del Skrevet 21. oktober 2023 Grønt blad skrev (7 timer siden): Feilernæringen skjer vel dersom grøt er den eneste maten man gir barnet. Pulvergrøt er tilsatt alt av næringsstoffer, også en rekke næringsstoffer som ikke er i hjemmelaget grøt. Jeg aner ikke hvilke råd disse influenserne gir, men går det kun i grøt, tenker jeg at pulvergrøt er bedre enn hjemmelaget. Problemet er da at de mener man kun skal gi grøt, ikke at grøten er kokt på vann. Men det er ingen som anbefaler et kosthold med hovedandelen grøt? 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 21. oktober 2023 #43 Del Skrevet 21. oktober 2023 Anim92 skrev (5 timer siden): Men det er ingen som anbefaler et kosthold med hovedandelen grøt? Det må det jo være, men jeg aner ikke hvem. Det er jo ikke noe galt med grøt kokt på vann (eller "vassgraut", som de så fint skriver), slik det beskrives his helsenorge (som riktignok også anbefaler å tilsette mm eller mme i til slutt). Og siden kronikørene går hardt ut mot influenseres babymatanbefalinger, så er det vel overdrevent fokus på å gi hjemmelaget grøt. Jeg aner ikke hvem som gir disse anbefalingene, men ida Gran Jansen er ikke blant dem (slik jeg forstår ut fra to besøk på instaprofilen hennes). Hun virker å være opptatt av mye mer enn grøt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuppa Skrevet 24. oktober 2023 #44 Del Skrevet 24. oktober 2023 pukka skrev (På 21.10.2023 den 16.42): Hvilke influensere er det snakk om? *blueberry* skrev (På 21.10.2023 den 16.44): Det er ikke nevnt med navn, men det vises jo til hjemmelaget grøt som ikke følger anbefalingene så det er ikke IGJ og Ernæringsmamma i alle fall. Slik jeg har skjønt det så er det den hjemmelagde pulvergrøten til IGJ som kritiseres. Utifra ingrediensene legen Charlotte Brun nevnte på radiodebatten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 24. oktober 2023 #45 Del Skrevet 24. oktober 2023 tuppa skrev (2 timer siden): Slik jeg har skjønt det så er det den hjemmelagde pulvergrøten til IGJ som kritiseres. Utifra ingrediensene legen Charlotte Brun nevnte på radiodebatten. I kronikken nevnte de den grøten med kun vann uten mm eller mme, i IGJ sin oppskrift er sistnevnte en ingrendiens. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuppa Skrevet 24. oktober 2023 #46 Del Skrevet 24. oktober 2023 *blueberry* skrev (1 time siden): I kronikken nevnte de den grøten med kun vann uten mm eller mme, i IGJ sin oppskrift er sistnevnte en ingrendiens. Ja jeg ser det i instagramposten hennes, men kan det være lagt inn i etterkant av debatten ettersom kritikken fra fagfolkene var grøt laget på vann? For IGJ sa i samme radiodebatt at hun hadde endret ordlyd på ting som bør tilsettes for å øke næringsinnholdet i grøten ☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 24. oktober 2023 #47 Del Skrevet 24. oktober 2023 tuppa skrev (27 minutter siden): Ja jeg ser det i instagramposten hennes, men kan det være lagt inn i etterkant av debatten ettersom kritikken fra fagfolkene var grøt laget på vann? For IGJ sa i samme radiodebatt at hun hadde endret ordlyd på ting som bør tilsettes for å øke næringsinnholdet i grøten ☺️ Oppskriften på nettsiden hennes var originalt slik tror jeg 🤔 usikker på det altså, men hvis kritikken fikk henne til å endre oppskriften vil jeg si at det er positivt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Husmuse Skrevet 24. oktober 2023 #48 Del Skrevet 24. oktober 2023 Tror endringen var at Ida hadde melken i grøten under laging, men man skal ha den i grøten når den avkjøles for å ikke ødelegge næringen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 24. oktober 2023 #49 Del Skrevet 24. oktober 2023 Anim92 skrev (På 21.10.2023 den 19.04): Men det er ingen som anbefaler et kosthold med hovedandelen grøt? Jo, mange helsesøstre rundt omkring på helsestasjonene. Flere i barselgruppen min fikk beskjed om at kjøpegrøt to-tre ganger om dagen var helt flott. Vi gikk heldigvis til en annen helsesøster, men den ene gangen vi fikk en vikar var det et voldsomt mas om grøt. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå