Gå til innhold

Norge er fullt av folk som jobber ræva av seg, men som samtidig ligger langt under inntekten til dem med full uføretrygd


Helgekarjol

Anbefalte innlegg

Tråden er ryddet for brudd på rommets retningslinjer, hetsende ytringer, tulleinnlegg, innlegg kun bestående av siteringer/lenker, brudd på regelen om opphavsrett og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Refreng
17 hours ago, Jdjdkdudjbs said:

I Danmark har de laget en Arne-pensjon som skal gå til de som er fysisk utslitte etter mange år i tunge yrker. Det er en type førtidspensjon, der man kan pensjonere seg tidligere uten alle dokumentasjonskrav og krav til aktiveringstiltak. Jeg tenker det hadde vært en fin ordning for de som har jobbet tungt som renholder, håndverker, hjelpepleier osv som har stått i jobb sikkert siden de var 16. Å kreve at de skal igjennom papirmølla når de passerer 60 er rett og slett en skam og fullstendig unødvendig med bare noen få år igjen til pensjon uansett. 

Høres ut som en god ordning. Mennesker i yrker som risikerer kroppene sine for samfunnet burde absolutt få goder etter et langt liv. De burde absolutt belønnes. Jeg har stor respekt for de som har slike jobber

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/16/2023 at 7:57 PM, Jdjdkdudjbs said:

I Danmark har de laget en Arne-pensjon som skal gå til de som er fysisk utslitte etter mange år i tunge yrker. Det er en type førtidspensjon, der man kan pensjonere seg tidligere uten alle dokumentasjonskrav og krav til aktiveringstiltak. Jeg tenker det hadde vært en fin ordning for de som har jobbet tungt som renholder, håndverker, hjelpepleier osv som har stått i jobb sikkert siden de var 16. Å kreve at de skal igjennom papirmølla når de passerer 60 er rett og slett en skam og fullstendig unødvendig med bare noen få år igjen til pensjon uansett. 

Ikke mye å bli fet av.

Det maksimale nivået på den nye pensjonsordningen er 13.550 kroner per måned, før skatt. Det er mulig å tjene 24.000 kroner i året uten at pensjonen reduseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgekarjol skrev (24 minutter siden):

Ikke mye å bli fet av.

Det maksimale nivået på den nye pensjonsordningen er 13.550 kroner per måned, før skatt. Det er mulig å tjene 24.000 kroner i året uten at pensjonen reduseres.

Det er mer enn folkepensjonen for gifte/samlevende, den er på 10600 eller noe sånt. For enslige 14400. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Jdjdkdudjbs said:

Det er mer enn folkepensjonen for gifte/samlevende, den er på 10600 eller noe sånt. For enslige 14400. 

Nivået er uansett lavt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgekarjol skrev (24 minutter siden):

Nivået er uansett lavt. 

Ja, men det er billigere å bo og leve i Danmark. Du kan ikke sammenligne satsene med de norske som er blåst opp av oljepenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jdjdkdudjbs skrev (På 16.10.2023 den 19.57):

I Danmark har de laget en Arne-pensjon som skal gå til de som er fysisk utslitte etter mange år i tunge yrker. Det er en type førtidspensjon, der man kan pensjonere seg tidligere uten alle dokumentasjonskrav og krav til aktiveringstiltak. Jeg tenker det hadde vært en fin ordning for de som har jobbet tungt som renholder, håndverker, hjelpepleier osv som har stått i jobb sikkert siden de var 16. Å kreve at de skal igjennom papirmølla når de passerer 60 er rett og slett en skam og fullstendig unødvendig med bare noen få år igjen til pensjon uansett. 

Problemet et at framover har vi ikke mulighet til at folk går av med pensjon før de er 60 uten at det er høyst nødvendig. Tvert imot må vi jobbe lenger. Dermed blir det nødvendig å få avklart at man faktisk ER ufør. I tillegg kan jo en person på 59 som er byråkrat ha like stort behov for å forlate arbeidslivet som en renholder på 59. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmwhatever skrev (41 minutter siden):

Problemet et at framover har vi ikke mulighet til at folk går av med pensjon før de er 60 uten at det er høyst nødvendig. Tvert imot må vi jobbe lenger. Dermed blir det nødvendig å få avklart at man faktisk ER ufør. I tillegg kan jo en person på 59 som er byråkrat ha like stort behov for å forlate arbeidslivet som en renholder på 59. 

Altså, du må ha jobbet i 40 år, eller var det 43?, for å få en Arne pensjon. Det er også grenser for hvor tidlig du kan få den. Men det er stor forskjell på eksempelvis en advokat som er ferdigutdannet nærmere 30 år gammel og jobber på kontor til hun er 70, og en renholder som startet i sin fysiske jobb da hun var 18. Det er 10 års ekstra slit i noe som er veldig tungt. Så ja, vi har bruk for folk, men vi bør også tenke på at den innsatsen som legges inn bør være lik til en hvis grad. Renholderen har ikke brukt samfunnets ressurser på studier og studiestøtte og har ikke utsatt jobbstarten med videregående og universitet, så det skulle vel bare mangle at de får litt ut «i andre enden»? Særlig om man er slitt opp i kroppen sin - da trenger man ikke aktivering og aap og ufør npr det er fire år til man uansett går på pensjon!

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har en venninne som får  33000 i måneden i ung ufør med barnetillegg pluss 3000 bostøtte og 4000 barnetrygd og 2000 i barnebidrag for et barn. hun har bare hatt en lager jobb i 3  år før dette. Er dette urettferdig synes dere? Hun Er ufør pågrunn av ptsd og fungerer ikke rundt folk. Jeg synes ikke dette er urettferdig. Når hun har et barn kan hennes lidelse og stress gå ut over barnet og er da bedre at hun er ufør og kan studere til å få en mer tilrettelagt jobb. Hun prøvde å jobbe men fikk ptsd anfall på jobb  og ble fysisk og psykisk nedbrutt så mye at folk måtte hjelpe henne med barnet. Nå som hun er ufør er hun omtrent helt normal oppegående menneske med en bedre fremtid foran seg og rom til å bli bedre. 

 

Det eneste jeg ikke liker med dette systemet er at rusmisbrukere får 30000 i måneden som dem ruser vekk. Og mener dem skulle fått veldig mye mindre.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe slo meg plutselig. De som mener "uføretrygd er et valg", er det folk som ville ha valgt uføretrygd selv, hvis det hadde vært et valg? Gidder ikke tenke mer på dette, egentlig, siden jeg selv aldri møter mistenkeliggjøring som uføretrygdet. Om noe, er jeg heller litt fornærmet over at alle tar det som en selvfølge at jeg ikke er i jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunillapersson skrev (8 minutter siden):

Det eneste jeg ikke liker med dette systemet er at rusmisbrukere får 30000 i måneden som dem ruser vekk. Og mener dem skulle fått veldig mye mindre.

Skal du løse dette, må rusmisbrukeren få annen hjelp.

Rusmisbruk er ikke valg, det er selvmedisinering. Rusen er like viktig for dem som barna er for vennina ditt sitt liv, så hun får bedre støtte enn dem. 

Så når vi velger å i ikke legge opp til tett oppfølging (som ER dyrt), men heller betaler ut uavhengig av medisinsk behov og oppfølging , så legger vi opp til kriminell virksomhet. Men det er en annen sak.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmwhatever skrev (På 22.10.2023 den 9.30):

Problemet et at framover har vi ikke mulighet til at folk går av med pensjon før de er 60 uten at det er høyst nødvendig. Tvert imot må vi jobbe lenger. Dermed blir det nødvendig å få avklart at man faktisk ER ufør. I tillegg kan jo en person på 59 som er byråkrat ha like stort behov for å forlate arbeidslivet som en renholder på 59. 

Jeg skjønner bare ikke denne : hva vinner vi på å tråkke mennesker gjennom arbeidslivet så lenge ? Tror folk at modellen med dagens arbeidsliv er bærekraftig?  Forstår vi ikke betydningen av at såpass mange unge ender på ung ufør. Hvorfor dette skjer?

Ja, vi kommer til å trenge flere mennesker i omsorgsyrker, men i stort sett alle andre yrker, er behovet fallende. Vi trenger ikke dagens volum av arbeidstakere i morgendagens byrokrati. Det handler ikke om KI, men rent om at 90 prosent av byrokrati kan digitaliseres med dagens regelbaserte teknologi. Det skjer nå, mens vi diskuterer.

Statens og det offentliges kontorer vil tømmes for folk over tid, helt uavhengig av virringen hos politikere. Innen ti år, er sjåføryrket på vei til å forsvinne.  KI er på vei inn i helsevesenet og vil bety en revolusjon for helseoppfølging. 

Og det er nødvendig, for det er ikke slik at mennesker vil strømme til omsorg i mangel av andre arbeidsløp: omsorg krever spesifikke evner. 

Norge er i dag et ekstremt effektivt samfunn på verdiskapningsnivå (distriktpolitikken motvekter jo mye av dette, men den er et valg basert på økonomisk handlingsrom ) : hva skal vi med alle disse eldre arbeidstakerene?

Det er en diskusjon om hvordan penger skal flyte i systemet, men det må uansett løses på en eller annen måte; det handler ikke om hva kjøttsekkene skal gjøre i verdiskapningen i samfunnet, mere hvordan samfunnet får inn robotenes verdiskapning inn i samfunnsøkonomien.    

Jeg føler ikke at folk forstår den fulle konsekvensene vi står ovenfor : man måler fremtidens behov basert på dagens mulighetsrom, helt uten forståelse av dagens mulighetsrom knapt finnes i dag.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyface skrev (På 16.10.2023 den 14.41):

Ingen tvil om at hele trygdesystemet vårt skulle vært bygd opp helt på nytt, slik at det hadde blitt mer rettferdig og også enklere. Det er ikke rettferdig at man kommer bedre ut av det på trygd og ytelser enn man gjør ved å jobbe og ha utgifter til transport til den jobben. I dag er det mange i full jobb som sitter igjen med mye mindre av lønna si å leve for enn en ufør som ikke trenger bil til jobb og som får bostøtte f eks.

Etter mitt syn er det også mer rettferdig dersom alle uføre og arbeidsledige får samme sum fra staten, jeg ser ikke hvorfor de som har tjent mest skal få mer fra fellesskapet. De som tjener godt har mulighet til å legge til side penger og tegne forsikringer .

Det ville ikke vært rettferdig at alle uføretrygdede får samme sum utbetalt.

Jeg har studert i flere år, tatt bachelor, jobbet i over 20 år ( inkludert ekstrajobb fra jeg var 18 og under studiet), jeg hadde god inntekt og har betalt mye i skatt til velferdskassen. For 3 år siden ble det oppdaget kreft med spredning, uhelbredelig kreft, og jeg er for syk til å jobbe og er nå 100% ufør. Får utbetalt ca 64% av tidligere inntekt, en sum jeg også betaler ca 4500kr i skatt av 10 måneder i året ( heldigvis hadde jeg uføreforsikring) Jeg har også to barn som jeg naturlig nok har forsørgeransvar for. Siden jeg er gift med barnas far så har jeg ikke noe barnetillegg eller ekstra utbetalinger

Jeg er tante til ei på 18 som har kommet litt på skråplanet og som har null planer om å ta utdanning. Droppet ut av Vgs to ganger. Hun bor hos moren sin som har vært ufør så lenge jeg har kjent henne (broren min har utdanning og en god jobb, han prøvde å få hovedomsorgen da det ble slutt, men tapte, så hun har vokst opp med at det ordner seg, man behøver ikke jobbe) Siste jeg hørte nå er at niesen min skal prøve å gå for ung ufør på bakgrunn av at hun hae ADHD. Får hun igjennom det så vil hun faktisk ikke være så langt unna meg i inntekt pga ung ufør- tillegget.

Så nei: jeg synes ikke det er rettferdig for en femmer at en 18-åring som er dørgende lat, som hverken gidder å gå skole eller jobbe og som aldri har betalt ett øre i skatt skal få samme sum utbetalt som en med lang utdanning, en samfunnsnyttig jobb og som har betalt uendelig mye skatt til staten, og som får en uhelbredelig sykdom og pga sykdommen ikke kan jobbe mere får utbetalt.

Jeg ba ikke om å få kreft, skulle mye heller vært frisk og jobbet. Jeg savner jobben min, og ikke minst det sosiale aspektet med kollegaer og pasientene (jobbet innen helse) Skulle jeg i tillegg til kreft blitt avspist med borgerlønn på 15000kr?

En annen ting; de i lavtlønnede yrker har en mulighet til å gjøre noe med det. De kan ta opp fag fra Vgs, få høyere snitt og søke seg inn på ei annen utdanning, Eller ta ei utdanning hvis årsaken til at de sitter i kassa på Rema er at de ikke gadd å ta utdanning, En som er alvorlig syk og ufør har ikke den muligheten til det, deres inntekt er uendret for alltid 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skruf skrev (30 minutter siden):

Det ville ikke vært rettferdig at alle uføretrygdede får samme sum utbetalt.

Jeg har studert i flere år, tatt bachelor, jobbet i over 20 år ( inkludert ekstrajobb fra jeg var 18 og under studiet), jeg hadde god inntekt og har betalt mye i skatt til velferdskassen. For 3 år siden ble det oppdaget kreft med spredning, uhelbredelig kreft, og jeg er for syk til å jobbe og er nå 100% ufør. Får utbetalt ca 64% av tidligere inntekt, en sum jeg også betaler ca 4500kr i skatt av 10 måneder i året ( heldigvis hadde jeg uføreforsikring) Jeg har også to barn som jeg naturlig nok har forsørgeransvar for. Siden jeg er gift med barnas far så har jeg ikke noe barnetillegg eller ekstra utbetalinger

Jeg er tante til ei på 18 som har kommet litt på skråplanet og som har null planer om å ta utdanning. Droppet ut av Vgs to ganger. Hun bor hos moren sin som har vært ufør så lenge jeg har kjent henne (broren min har utdanning og en god jobb, han prøvde å få hovedomsorgen da det ble slutt, men tapte, så hun har vokst opp med at det ordner seg, man behøver ikke jobbe) Siste jeg hørte nå er at niesen min skal prøve å gå for ung ufør på bakgrunn av at hun hae ADHD. Får hun igjennom det så vil hun faktisk ikke være så langt unna meg i inntekt pga ung ufør- tillegget.

Så nei: jeg synes ikke det er rettferdig for en femmer at en 18-åring som er dørgende lat, som hverken gidder å gå skole eller jobbe og som aldri har betalt ett øre i skatt skal få samme sum utbetalt som en med lang utdanning, en samfunnsnyttig jobb og som har betalt uendelig mye skatt til staten, og som får en uhelbredelig sykdom og pga sykdommen ikke kan jobbe mere får utbetalt.

Jeg ba ikke om å få kreft, skulle mye heller vært frisk og jobbet. Jeg savner jobben min, og ikke minst det sosiale aspektet med kollegaer og pasientene (jobbet innen helse) Skulle jeg i tillegg til kreft blitt avspist med borgerlønn på 15000kr?

En annen ting; de i lavtlønnede yrker har en mulighet til å gjøre noe med det. De kan ta opp fag fra Vgs, få høyere snitt og søke seg inn på ei annen utdanning, Eller ta ei utdanning hvis årsaken til at de sitter i kassa på Rema er at de ikke gadd å ta utdanning, En som er alvorlig syk og ufør har ikke den muligheten til det, deres inntekt er uendret for alltid 

Vel, du har jo også fått sponset utdanning og fått masse dyr helsehjelp, så du har også forsynt deg grådig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyface skrev (59 minutter siden):

Vel, du har jo også fått sponset utdanning og fått masse dyr helsehjelp, så du har også forsynt deg grådig.

Vel; jeg har også betalt på studielån og uendelig mye skatt (betaler også 4500 hver mnd i skatt nå) Skulle jeg ha latt være å motta kreftbehandling da mener du? Man er grådig hvis man mottar helsehjelp? Helsehjelp som jeg har vært med å sponse via skatt? 

Niesen min har også forsynt seg «grådig» mtp Nav dekker bolig, dekker strøm, Internett og telefon, samt får 4000 i lommepenger hver måned, betaler egenandel på medisiner, gratis tannlege frem til 18 år, betaler bare noen prosenter nå, egenandel til lege, gratis innleggelse på sykehus, generelt benytter velferdssystemet som alle andre i Norge, men siden hun ikke jobber og ikke har planer om utdanning og jobb så har hun heller ikke bidratt med ett øre. 

Så nei, det er ikke riktig at alle skal få lik sum utbetalt. På samme måte som to pensjonister der den ene ikke har gjort et dagsverk i hele sitt liv skal få det samme i pensjon som en som har tatt utdanning, gått rett ut i jobb og jobbet frem til vedkommende gikk av med alderspensjon. Selvfølgelig skal pensjonisten som har jobbet og bidratt dra fortjeneste av alt han/hun har bidratt med til samfunnet og betalt inn til staten

Heldigvis har Nav strammet skikkelig til når det gjelder unge og ufør. Det er ikke like lett å få uføretrygd nå som for 20 år siden. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen tillitt til omfordelingen av pengene i samfunnet. Når de som driver helsehjelp, i det mest kritiske yrket, tjener lavere enn uføretrygdede, så er det bare å gi opp altså. Ingen unnskyldning. Det er for dårlig.

I tillegg så blir status for lavtlønnsyrker ikke bedre når man ansetter folk som knapt kjenner den norske kultur og ikke kan det norske språket. Altså har man en holdning til at viktige lavtlønnsyrker, der kan man bare stue bort alle de som ikke kan snakke norsk.. helt utrolig.. ufattelig provoserende å bevitne. Folk må gå i seg selv og begynne å se at vi har en utrolig skeivfordeling av pengene i de ulike yrker og utbetalinger fra det offentlige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

skruf skrev (21 timer siden):

Det ville ikke vært rettferdig at alle uføretrygdede får samme sum utbetalt.

Jeg har studert i flere år, tatt bachelor, jobbet i over 20 år ( inkludert ekstrajobb fra jeg var 18 og under studiet), jeg hadde god inntekt og har betalt mye i skatt til velferdskassen. For 3 år siden ble det oppdaget kreft med spredning, uhelbredelig kreft, og jeg er for syk til å jobbe og er nå 100% ufør. Får utbetalt ca 64% av tidligere inntekt, en sum jeg også betaler ca 4500kr i skatt av 10 måneder i året ( heldigvis hadde jeg uføreforsikring) Jeg har også to barn som jeg naturlig nok har forsørgeransvar for. Siden jeg er gift med barnas far så har jeg ikke noe barnetillegg eller ekstra utbetalinger

Jeg er tante til ei på 18 som har kommet litt på skråplanet og som har null planer om å ta utdanning. Droppet ut av Vgs to ganger. Hun bor hos moren sin som har vært ufør så lenge jeg har kjent henne (broren min har utdanning og en god jobb, han prøvde å få hovedomsorgen da det ble slutt, men tapte, så hun har vokst opp med at det ordner seg, man behøver ikke jobbe) Siste jeg hørte nå er at niesen min skal prøve å gå for ung ufør på bakgrunn av at hun hae ADHD. Får hun igjennom det så vil hun faktisk ikke være så langt unna meg i inntekt pga ung ufør- tillegget.

Så nei: jeg synes ikke det er rettferdig for en femmer at en 18-åring som er dørgende lat, som hverken gidder å gå skole eller jobbe og som aldri har betalt ett øre i skatt skal få samme sum utbetalt som en med lang utdanning, en samfunnsnyttig jobb og som har betalt uendelig mye skatt til staten, og som får en uhelbredelig sykdom og pga sykdommen ikke kan jobbe mere får utbetalt.

Jeg ba ikke om å få kreft, skulle mye heller vært frisk og jobbet. Jeg savner jobben min, og ikke minst det sosiale aspektet med kollegaer og pasientene (jobbet innen helse) Skulle jeg i tillegg til kreft blitt avspist med borgerlønn på 15000kr?

En annen ting; de i lavtlønnede yrker har en mulighet til å gjøre noe med det. De kan ta opp fag fra Vgs, få høyere snitt og søke seg inn på ei annen utdanning, Eller ta ei utdanning hvis årsaken til at de sitter i kassa på Rema er at de ikke gadd å ta utdanning, En som er alvorlig syk og ufør har ikke den muligheten til det, deres inntekt er uendret for alltid 

Dette var veldig polariserende, og ganske provoserende synes jeg.

De fleste unge er ikke late, og de som var uheldige nok til å havne på ung uføretrygd har det med god grunn. Du får ikke ung tillegg for å være lat, ikke uføretrygd heller. Det er et helvetes løp å gjennom for å komme dit om man ikke har en kurrantsak som f.eks. uhelbredelig kreft (sier seg selv at den bør være kurrant, det er jeg ikke uenig i), selv om man har vært syk siden barndommen, evt studert og faktisk vært i arbeid også. Disse unge ba heller ikke om å bli syke, og livskvaliteten ville selvfølgelig vært bedre om de ikke var det.

Det fordummer debatten så sinnsykt når noen drar inn folk de kjenner som de mener bare er late. Jeg er for så vidt enig med deg at uføretrygd ikke bør være en flat sats, men det finnes mange bedre argumenter enn at «min niese er lat, og moren har vært ufør så lenge jeg kan huske så hun er opplært til å ønske seg trygd». 

Dette med at lavlønnede bare kan utdanne seg oppover er også en sannhet med modifikasjoner. Ikke alle har kognitiv kapasitet e.l. til det dessverre, men uansett ligger alle lavlønnede over minstetrygdede hvis du regner høyeste lønnstrinn (noe alle får med litt erfaring) så det er ikke en grunn til å kreve at uføretrygden bør være lavere. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flesteparten av eldre innvandrere er trygdede, så at dette er en svindel trenger du ikke tenke på. Det er sikkert som banken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (22 timer siden):

Vel; jeg har også betalt på studielån og uendelig mye skatt (betaler også 4500 hver mnd i skatt nå) Skulle jeg ha latt være å motta kreftbehandling da mener du? Man er grådig hvis man mottar helsehjelp? Helsehjelp som jeg har vært med å sponse via skatt? 

Niesen min har også forsynt seg «grådig» mtp Nav dekker bolig, dekker strøm, Internett og telefon, samt får 4000 i lommepenger hver måned, betaler egenandel på medisiner, gratis tannlege frem til 18 år, betaler bare noen prosenter nå, egenandel til lege, gratis innleggelse på sykehus, generelt benytter velferdssystemet som alle andre i Norge, men siden hun ikke jobber og ikke har planer om utdanning og jobb så har hun heller ikke bidratt med ett øre. 

Så nei, det er ikke riktig at alle skal få lik sum utbetalt. På samme måte som to pensjonister der den ene ikke har gjort et dagsverk i hele sitt liv skal få det samme i pensjon som en som har tatt utdanning, gått rett ut i jobb og jobbet frem til vedkommende gikk av med alderspensjon. Selvfølgelig skal pensjonisten som har jobbet og bidratt dra fortjeneste av alt han/hun har bidratt med til samfunnet og betalt inn til staten

Heldigvis har Nav strammet skikkelig til når det gjelder unge og ufør. Det er ikke like lett å få uføretrygd nå som for 20 år siden. 

Er niesen din i det hele tatt i målgruppen for ufør? Jeg regner med at hun har aap nå.  

At din niese med en eventuell ung ufør beregning skulle få omtrent samme utbetaling som deg, stusser jeg over. Kan du gi meg regnestykket. Hun kan ikke få beregning ut fra tidligere jobb, da hun ikke har vært i arbeidslivet. 

Endret av Pipaluk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Piinki skrev (På 15.10.2023 den 9.14):

Nå velger jeg å se helt bort i fra de som har en venn, nabo, en bekjent, en fb-venn som de bruker som eksempel når jeg synser i denne debatten. 

 

Jeg synes det hele minner om splitt og hersk. 

Hva tjener en lavtlønnet i dag? Rundt 300 000? Jeg tror det. 

En lavtlønnet har de tyngste jobbene. Fysisk og psykisk. De har kanskje lavere utdannelse og liten trening og liten kapasitet til å sette seg ned å tenke analytisk. De er holdt nede. 

Denne gruppen har også lav organisasjonsgrad så de har heller ikke et fellesskap som beskytter de. 

Så det er svært enkelt å si: se! Se på de som har uføretrygd! De FÅR penger fra staten for å bare sitte på RÆVA. Du derimot må jobbe RÆVA av deg for samme beløp. 

Så ved aggressiv retorikk har den lavtlønte blitt fyrt opp til å gå løs på en annen svak gruppe. 

De overser da at de burde ha organisert seg. At de burde engasjert seg i hvilket parti som ivaretar de lavtlønte sine interesser. Eller hvem som har interesse av å polarisere debatten. 

På den andre siden sitter den syke med uføretrygd og og klør seg i hodet og tenker at hvorfor i all verden går de lavtlønte løs på meg?! Jeg er da syk og sliten og NAV er et fryktelig tunggrodd system. Jeg orker ikke å mobilisere meg, med alle mine lyter og smerter, for småpenger. NAV burer meg jo inne om jeg gjør en feil!? Eller sender meg ei gigaregning jeg ikke klarer å betale. 

Så blir den syke og uføre klin forbanna på den lavtlønte som har så lite omsorg og forståelse. 

Så her sitter vi da på bunnen av samfunnet og slåss og trykker hverandre ned. 

Minstetrygdene blir ikke hevet. Det blir ikke enklere å få jobb som handikappet. Fagforeningene blir ikke sterkere. Alt blir ved det sammen. 

Hvem tjener på det? 

 

Jeg vil si jeg er lavtlønnet når jeg tjener 420.000 i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...