Gå til innhold

Norge er fullt av folk som jobber ræva av seg, men som samtidig ligger langt under inntekten til dem med full uføretrygd


Helgekarjol

Anbefalte innlegg

Det er ikke mulig å diskutere uføretrygd på kg uten at uføre blir krenker og tar det personlig. At det er systemet som kritiseres og ikke det enkelte mennesket er vanskelig å ta til seg for mange. I følge Dagens Næringsliv går nesten all skatt vi betaler til NAV og NAVs utbetalinger https://www.dn.no/kommentar/det-er-dette-skattepengene-dine-gar-til/2-1-1530913?zephr_sso_ott=byqUb9

Da er det SELVSAGT at alle som jobber og betaler skatt skal få lov til å mene noe om hva disse pengene går til. Det er også sånn at med stadig flere uføre og eldre vil vi ikke ha råd til å fortsette med disse utbetalingene inn i fremtiden. Vi kan enten gjøre noe med det nå slik at det er penger igjen til de som trenger det også senere, eller fortsette å kjøre toget i grøfta og «la uføre være» selv om det igjen ikke er en kritikk av dem, men av systemet.

 

 

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, viren said:

Det er ikke mulig å diskutere uføretrygd på kg uten at uføre blir krenker og tar det personlig. At det er systemet som kritiseres og ikke det enkelte mennesket er vanskelig å ta til seg for mange. I følge Dagens Næringsliv går nesten all skatt vi betaler til NAV og NAVs utbetalinger https://www.dn.no/kommentar/det-er-dette-skattepengene-dine-gar-til/2-1-1530913?zephr_sso_ott=byqUb9

Da er det SELVSAGT at alle som jobber og betaler skatt skal få lov til å mene noe om hva disse pengene går til. Det er også sånn at med stadig flere uføre og eldre vil vi ikke ha råd til å fortsette med disse utbetalingene inn i fremtiden. Vi kan enten gjøre noe med det nå slik at det er penger igjen til de som trenger det også senere, eller fortsette å kjøre toget i grøfta og «la uføre være» selv om det igjen ikke er en kritikk av dem, men av systemet.

 

 

Problemet er jo at løsningen til de fleste er jo rett og slett bare å kutte i utbetalingene til de som allerede har minst. Det er ikke noe løsning. Disse menneskene skal også ha et fungerende liv. Det er ikke bare å kutte på pepsi maxen,så har man plutselig penger til at det går rundt. Enkelt å skrive at den enkelte må leve nøkternt,men med 18-20k utbetalt som enslig med en leie på 8-12000,strøm ute av kontroll,matpriser i taket og har man i tillegg bil,så vet de fleste at dette er kjempedyrt i Norge. 

Regelverket må strammes inn,sån at man unngår at fremtidige ikke får innvilget uføretrygd i hytt og pine. De aller høyeste utbetalingene må gjerne gå noe ned. Mens de på bunn med minstesats bør noe opp. Gjerne varig ufør skal avskaffes for fremtidige søkere. Mer kreative løsninger må i hvertfall til. Man kan ikke sette fot på de som allerede er uføre i dag. Slik jeg har forstått det,så lever veldig mange av disse allerede langt under fattigdomsgrensen,og må ty til sosialhjelp eller fattighuset. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, viren said:

Det er ikke mulig å diskutere uføretrygd på kg uten at uføre blir krenker og tar det personlig. At det er systemet som kritiseres og ikke det enkelte mennesket er vanskelig å ta til seg for mange. I følge Dagens Næringsliv går nesten all skatt vi betaler til NAV og NAVs utbetalinger https://www.dn.no/kommentar/det-er-dette-skattepengene-dine-gar-til/2-1-1530913?zephr_sso_ott=byqUb9

Da er det SELVSAGT at alle som jobber og betaler skatt skal få lov til å mene noe om hva disse pengene går til. Det er også sånn at med stadig flere uføre og eldre vil vi ikke ha råd til å fortsette med disse utbetalingene inn i fremtiden. Vi kan enten gjøre noe med det nå slik at det er penger igjen til de som trenger det også senere, eller fortsette å kjøre toget i grøfta og «la uføre være» selv om det igjen ikke er en kritikk av dem, men av systemet.

 

 

Du har forstått det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Fant80 said:

Problemet er jo at løsningen til de fleste er jo rett og slett bare å kutte i utbetalingene til de som allerede har minst. Det er ikke noe løsning. Disse menneskene skal også ha et fungerende liv. Det er ikke bare å kutte på pepsi maxen,så har man plutselig penger til at det går rundt. Enkelt å skrive at den enkelte må leve nøkternt,men med 18-20k utbetalt som enslig med en leie på 8-12000,strøm ute av kontroll,matpriser i taket og har man i tillegg bil,så vet de fleste at dette er kjempedyrt i Norge. 

Regelverket må strammes inn,sån at man unngår at fremtidige ikke får innvilget uføretrygd i hytt og pine. De aller høyeste utbetalingene må gjerne gå noe ned. Mens de på bunn med minstesats bør noe opp. Gjerne varig ufør skal avskaffes for fremtidige søkere. Mer kreative løsninger må i hvertfall til. Man kan ikke sette fot på de som allerede er uføre i dag. Slik jeg har forstått det,så lever veldig mange av disse allerede langt under fattigdomsgrensen,og må ty til sosialhjelp eller fattighuset. 

Nei, jeg er uenig i at det bør kuttes i uføretrygden, men det bør derimot være sterkere behovsprøving. Det er ingen tvil om at det er for lett å få uføretrygd i Norge og at den er for romslig for folk som faktisk har noe arbeidsevne.

Det er klart, det er selvsagt mennesker som overhodet verken har den mentale eller fysiske kapasiteten til å forsørge seg og de skal selvsagt samfunnet ta seg av, men disse er det få av og i hvert fall ingen grunn til at vi har langt flere av enn i sammenlignbare land.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele debatten er idiotisk. Den eksisterte ikke før alt rundt oss ble dyrere. Så ble det plutselig en sak, selv om det har vært slik siden 2015.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Klump said:

Det bør alltid lønne seg å jobbe. Utrolig

trist at det ikke er slik. 

Trist at du ser så simpelt på det.

Det er faktisk sån at det lønner seg å jobbe for de aller fleste. Men dette kan man lese seg til,det er også mange årsaker til at arbeid er langt å foretrekke fremfor trygd. At noen får mer trygd en noen med lavlønn . Hva forteller det deg? Jo,personen har høy utdanning eller hatt jobb med høy lønn,før det skar seg. Personen med lav lønn har et lavtlønnet yrke pga lav utdannelse,eller mangel på arbeid i riktig sektor. 

Er større skam at lønningene på bunn er så lave,mens de på toppen tydeligvis ikke har noen grense. Noe jeg ikke har noe i mot forøvrig,men det må skje ting for arbeidere på gulvet også. Ikke bare pingvinene på toppen.

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At mennesker som har jobbet i fysiske tøffe jobber, særlig kvinner som har hatt tøffe barnefødsler bak seg, blir delvis uføretrygdet når de når 40-50 år (overgangsalder kan være nådestøtet for kvinnen) er selvsagt og noe vi må regne med. 

Få personer fra ufaglærte jobber blir særlig gamle. Samfunnet har slitt de ut og ofret de, om jeg kan sette det på spissen. 

Og arbeidslinja står fjellstøtt hos denne generasjonen. Arbeidsomme folk som blir deprimerte når de ikke kan jobbe lengre. De griner over uførevedtaket sitt. 

Jada, en og annen dasser rundt og har det fint med en liten trygd og litt svartpenger. Disse må vi også regne med. Dessuten er de uønsket av arbeidsgivere flest. At noen gidder å bry seg om den gjengen der? Bortkasta tid og energi spør dere meg. 

Det samme er handikappede. Merk dere hva jeg sier her. En stor gruppe som vil jobbe blir holdt utenfor. Hvorfor har ingen klatret opp på barikadene for de? 

Noen som har lyst til å svare på det? 

Så da har du har den eldre damen på 50+ som er borte fra jobb hver 14 dag på grunn av utslitte ledd og stadige betennelser (til stor irritasjon for også kolleger), fyren som er lat og sleip og som antagelig hadde blitt ei ekstrautgift for enhver bedrift og ungdommen som er sterkt svaksynt med et snev av Tourettes og autisme. Disse skal på død og liv inn i arbeidslivet på fulltid. 

Hva skjer da med produksjonen til bedriften? Noen som vil gjette? 

Å rope om RÆVA hver gang det blir snakk om de uføre er så lite konstruktivt. Det er lov å være sur på facebook-vennen for han virker alt i orden, men han er ikke alle i en svært samnensatt gruppe som de uføretrygdede er. 

 

En renholder lever i snitt til hun blir 72 år. Hun tar ut 20 år med uføretrygd. Hun rekker fem år med pensjon før vi sender henne i graven. 

En prest, lege, advokat lever i snitt til de er nær 90 og jobber ofte til de er 70 år. Han tar ut 20 år med pensjon. 

Er vi muligens litt kvinnefiendlige? Jeg vet ikke, jeg synser fortsatt. 

Endret av Piinki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant80 skrev (22 timer siden):

Det er ikke noe som heter at man bare kan velge å bli uføre,dersom man ikke trives i arbeidet med lav lønn. 

Du tenker alt for simpelt. 

Løsningen er at det bør bli mye strengere å få innvilget uføre. 

Alternativet blir å senke høyeste utbetalte trygden. Som er 400k og noe. Man kan i hvertfall ikke senke fra bunn. Den bør opp. Fattighus klienter er ingen tjent med. 

 

Example skrev (22 timer siden):

Det er for noen et valg å bli ufør. Det spørs helt hvilken intensjon man har. Det er ikke slik at det skjer over natta, men noen lærer seg etter hvert til hva man skal si. Det går an å utnytte systemet eller velge å jobbe istedenfor. 

Det er nødt å være sånn, ellers vil man risikere at mange som burde være ufør ikke blir det.

Ellers er jeg enig. Det er altavgjørende at det mer attraktivt å jobbe fremfor å være ufør.

Men det er det jo. En som er ufør har max 66 % av lønnen de hadde da de jobbet. Tjente de over 6 G har de enda mindre. Kan hende finnes det mennesker i jobb, som ikke har utdannelse eller noen spesiell kompetanse, som tjener mindre enn en ufør som tidligere tjente opp i mor eller over 6 G, men de vil jo igjen få 66 % av sin lønn, så det vil ikke lønne seg å bli ufør likevel. 

Derimot kan det fort lønne seg å være mangebarns alenemor (eller alenefar) på sosialstønad - DET er mer problematisk, og gir absolutt ikke incentiv til å komme seg i jobb. Som det regnestykket fra NAV der en aleneforsørger med 4-5 barn i de verste tilfellene kan få godt over en million i året i stønader 😵 Da skal det svært mye til før det lønner seg å jobbe.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (11 minutter siden):

 

Men det er det jo. En som er ufør har max 66 % av lønnen de hadde da de jobbet. Tjente de over 6 G har de enda mindre. Kan hende finnes det mennesker i jobb, som ikke har utdannelse eller noen spesiell kompetanse, som tjener mindre enn en ufør som tidligere tjente opp i mor eller over 6 G, men de vil jo igjen få 66 % av sin lønn, så det vil ikke lønne seg å bli ufør likevel. 

Derimot kan det fort lønne seg å være mangebarns alenemor (eller alenefar) på sosialstønad - DET er mer problematisk, og gir absolutt ikke incentiv til å komme seg i jobb. Som det regnestykket fra NAV der en aleneforsørger med 4-5 barn i de verste tilfellene kan få godt over en million i året i stønader 😵 Da skal det svært mye til før det lønner seg å jobbe.

Dette må du faktisk dokumentere? En million i stønader når man er alene med fire barn😱

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant80 skrev (23 timer siden):

Det er ikke noe som heter at man bare kan velge å bli uføre,dersom man ikke trives i arbeidet med lav lønn. 

Jo da. Den største gruppen av uføretrygda er det på bakgrunn av psykiske diagnoser. Noe som er relativt enkelt å skaffe seg. Og den nest største gruppen er muskel og skjelett sykdommer som i en stor majoritet av tilfellene ikke har noe objektive fysiske eller kjemiske tester for diagnose, men er basert på personens egen forklaring av symptomer som f.eks vondt i skulder eller nakken, ol. Og etter det igjen kommer nerve og sirkulasjonssystem, og også her er det mye diagnoser uten objektive tester som migrene, ol.

uforediagnoser-2014-infografikk&w=1440&q

Jeg har f.eks selv tilfeldig kommet i samtale med en som driver med en krevende "ekstremsport" som jeg også driver med som sa at h*n var uføretrygdet pga sosial angst. Denne personen var i veldig god fysisk form og hadde tidligere jobbet som personlig trener, så det var ingen ting fysisk i veien for at h*n kunne jobbe. Og når man uanstrengt begynner å prate med ukjente personer i offentligheten (meg) fordi man ser at de driver med samme aktivitet som deg så har jeg mine tvil om hvor lammende den sosiale angsten er også for å si det slik... Denne aktiviteten krever også ganske dyrt utstyr så det så da ut til at h*n klarte seg bra økonomisk med trygden når man i tillegg til å bo en dyr plass som Oslo kan ta seg råd til å ha dyrt og nytt utstyr for sine hobby aktiviteter.

Endret av LeveMannen
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har NAV sovet i timen,evt gitt opp. Noe jeg mener ALDRI bør skje. Sosial angst. Selv jeg har det. Hadde ikke i min villeste fantasi tenkt det kvalifiserte til UFØREtrygd. Da er systemet alt for enkelt. 

Sier det igjen: Få strengere krav. Men ikke plag de som allerede er uføre. 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vepsen skrev (1 time siden):

Hele debatten er idiotisk. Den eksisterte ikke før alt rundt oss ble dyrere. Så ble det plutselig en sak, selv om det har vært slik siden 2015.

Jeg synes hele diskusjonen er forvirrende.  For hva er det egentlig vi diskuterer? Debatten var ett program. Ørjaseter har sett programmet og lagt til sine synspunkter.


Skal de uføre jobbe mer? Og hvis de skal og vil  jobbe mer, bør de da tjene på det? er det meningen at noen som klarer å jobbe litt, skal gå i minus ?Slaveriet har vi avskaffet.  Da bør man heller oppmuntre noen uføre til å jobbe frivillig et sted, for å få en god døgnrytme og treffe andre mennesker.

Er det egentlige problemet at folk i lavtlønnsyrker tjener for lite? Blir de uføre bare brukt som en brikke for å illustrere dette?

Er de uføre reelle uføre? Bør færre få uføretrygd? Gå på sosialtrygd i stedenfor? AAP?

 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant80 skrev (8 minutter siden):

Da har NAV sovet i timen,evt gitt opp. Noe jeg mener ALDRI bør skje. Sosial angst. Selv jeg har det. Hadde ikke i min villeste fantasi tenkt det kvalifiserte til UFØREtrygd. Da er systemet alt for enkelt. 

Sier det igjen: Få strengere krav. Men ikke plag de som allerede er uføre. 

refererer du til et annet innlegg nå? 
Ja man kan få uføretrygd av sterk sosial angst.  Da kan det være alvorlig psykisk sykdom hvor folk isolerer seg hjemme i åresvis, sikkert mange andre psykiske lidelser i slengen.  Kanskje barndomstraumer Post-traumatisk stresslidelse. You name it.  Det er ikke småtterier som gjemmer seg bak en ufarlig " sosial angst"- diagnose som fører til uføretrygd.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har jo ikke sosial angst om man driver som PT og ekstremsport. Snakker jo tydeligvis med personer som deg uten noe som helst problem. Atpåtil velter ut om egen sykdom og økonomi. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De som har høy uføretrygd, er jo de som har hatt høy lønn i tidligere jobb. Uføretrygd blir jo beregna av tidligere lønn. Har man vært lavtlønna, får man lav uføretrygd. Husk også at uføretrygda også får lav pensjon.

Jeg tror det er viktigere å få de laveste lønningene opp, enn å få uføretrygda ned.

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (1 time siden):

 

Men det er det jo. En som er ufør har max 66 % av lønnen de hadde da de jobbet. Tjente de over 6 G har de enda mindre. Kan hende finnes det mennesker i jobb, som ikke har utdannelse eller noen spesiell kompetanse, som tjener mindre enn en ufør som tidligere tjente opp i mor eller over 6 G, men de vil jo igjen få 66 % av sin lønn, så det vil ikke lønne seg å bli ufør likevel. 

Man må jo ta med i regnestykket at å være i arbeid fører til en del utgifter som man ikke trenger hvis man ikke er i arbeid.

Man må som arbeider f.eks bo relativt nærme arbeidsplassen som ofte er sentralt og dermed ganske dyrt, mens man som ufør fint kan bo billig langt utpå landet. Og man er som arbeider ofte avhengig av bil mens man som ufør ofte kan klare seg fint uten. Og transport generelt koster jo litt, og mens en arbeider må transportere seg på jobb hver dag så trenger ikke en uføre noe mer transport enn til lokalbutikken for å kjøpe seg mat (med mindre man har en lidelse hvor man er avhengig av å komme til legetimer da).

  

velociraptor skrev (1 time siden):

Derimot kan det fort lønne seg å være mangebarns alenemor (eller alenefar) på sosialstønad - DET er mer problematisk, og gir absolutt ikke incentiv til å komme seg i jobb. Som det regnestykket fra NAV der en aleneforsørger med 4-5 barn i de verste tilfellene kan få godt over en million i året i stønader 😵 Da skal det svært mye til før det lønner seg å jobbe.

Ja barnestønadene er helt sykt høye her i landet. Og jeg nekter å tru at folk hadde sluttet å få unger hvis stønadene hadde blitt borte. Man regner vel ikke akkurat på stønadene man kan få før man bestemmer seg for å ta seg en runde i sengehalmen...

Endret av LeveMannen
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...