Gå til innhold

Hvorfor får man ikke spre avdødes aske i naturen, og samtidig få ha gravsted på kirkegården?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis dere skal spre aske på fjellet så får dere den vel med dere? 

Så sprer dere litt og sier så at dere har ombestemt dere og bestiller en gravplass som urna med resten av asken settes i?

Anonymkode: 332ae...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 9.10.2023 den 10.40):

Halvparten av asken er da nedsatt på kirkegården tenkte vi, men det er ikke lov å dele det opp, for gjør man det får man ikke bli gravlagt på kirkegården.

Ts

Anonymkode: cafad...7d8

Broren min ville egentlig spres utover vannet siden han var så glad i å dykke, samtidig som han ville at foreldrene våre skulle få ha en grav å gå til. Da det ikke gikk an og jeg spurte hun på Jølstad, sa hun at "asken er jo kroppen til avdøde og hvis du deler den så blir det som å dele kroppen, og vi legger jo ikke halvparten av kroppen ett sted og andre halvparten et annet sted" - jeg syntes det hørtes logisk ut. 

Det vi gjorde var å legge urna ned på kirkegården for å ha et sted for foreldrene å gå til, og så tok vi en personlig ting fra broren min og fikk dykkervennene hans til å "begrave" det på bunn av fjorden der de pleide å dykke. For min del føler jeg mer nærvær av broren min ved vannet. 

Vet ikke om det kan være noe for dere også? At dere symbolt brenner noe som er persolig og har med asken og sprer den der samboeren din ønsker? 

Anonymkode: 947c4...514

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.10.2023 den 10.40):

Halvparten av asken er da nedsatt på kirkegården tenkte vi, men det er ikke lov å dele det opp, for gjør man det får man ikke bli gravlagt på kirkegården.

Ts

Anonymkode: cafad...7d8

Utfordringen, sånn juridisk, blir akkurat dette med "kan EN person ha flere gravsteder"? Uavhengig av hvordan restene av personen gravlegges, så vil jo det å ha flere gravsteder på en eller annen måte være å dele opp personen og begrave bare deler et sted og andre deler et annet sted. 

Så om min 55 år gamle tante dør, og hennes foreldre er skilt, og ønsker et gravsted nær der de bor, samt at mannen hennes ønsker et nær der han bor, og barna ønsker et gravsted de kan besøke nær der de bor. Hadde du tenkt at det var greit å dele opp tante i 5 deler, og så lage et gravsted på hvert sted? (Her tenker vi at alle parter er villige til å betale for å få gravsted nær seg.) 
Restene av en person er jo restene av en person, uavhengig av om kroppen er brent og det kun er aske igjen eller ikke. 
Så på en måte er jo det å dele opp asken og gravlegge personen flere steder, en form for likskjending. 

Ved å tillate det som er ønsket her, så åpnes det da juridisk for å dele opp folk etter at de dør, og ha flere gravsteder. Det skaper jo en del både etiske og juridiske dilemmaer. 

Om noen mister et ben, kan de da begrave benet, og ha et gravsted med navnet sitt på? Og hvis ikke, hvilken del av personen må begraves for at det skal være innenfor å ha et gravsted?

Anonymkode: 1e9fb...546

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hvis dere skal spre aske på fjellet så får dere den vel med dere? 

Så sprer dere litt og sier så at dere har ombestemt dere og bestiller en gravplass som urna med resten av asken settes i?

Anonymkode: 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Utfordringen, sånn juridisk, blir akkurat dette med "kan EN person ha flere gravsteder"? Uavhengig av hvordan restene av personen gravlegges, så vil jo det å ha flere gravsteder på en eller annen måte være å dele opp personen og begrave bare deler et sted og andre deler et annet sted. 

Så om min 55 år gamle tante dør, og hennes foreldre er skilt, og ønsker et gravsted nær der de bor, samt at mannen hennes ønsker et nær der han bor, og barna ønsker et gravsted de kan besøke nær der de bor. Hadde du tenkt at det var greit å dele opp tante i 5 deler, og så lage et gravsted på hvert sted? (Her tenker vi at alle parter er villige til å betale for å få gravsted nær seg.) 
Restene av en person er jo restene av en person, uavhengig av om kroppen er brent og det kun er aske igjen eller ikke. 
Så på en måte er jo det å dele opp asken og gravlegge personen flere steder, en form for likskjending. 

Ved å tillate det som er ønsket her, så åpnes det da juridisk for å dele opp folk etter at de dør, og ha flere gravsteder. Det skaper jo en del både etiske og juridiske dilemmaer. 

Om noen mister et ben, kan de da begrave benet, og ha et gravsted med navnet sitt på? Og hvis ikke, hvilken del av personen må begraves for at det skal være innenfor å ha et gravsted?

Anonymkode: 

 

Ts her

Jeg har ikke tenkt på det slik som du beskriver det her

Anonymkode: cafad...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Utfordringen, sånn juridisk, blir akkurat dette med "kan EN person ha flere gravsteder"? Uavhengig av hvordan restene av personen gravlegges, så vil jo det å ha flere gravsteder på en eller annen måte være å dele opp personen og begrave bare deler et sted og andre deler et annet sted. 

Så om min 55 år gamle tante dør, og hennes foreldre er skilt, og ønsker et gravsted nær der de bor, samt at mannen hennes ønsker et nær der han bor, og barna ønsker et gravsted de kan besøke nær der de bor. Hadde du tenkt at det var greit å dele opp tante i 5 deler, og så lage et gravsted på hvert sted? (Her tenker vi at alle parter er villige til å betale for å få gravsted nær seg.) 
Restene av en person er jo restene av en person, uavhengig av om kroppen er brent og det kun er aske igjen eller ikke. 
Så på en måte er jo det å dele opp asken og gravlegge personen flere steder, en form for likskjending. 

Ved å tillate det som er ønsket her, så åpnes det da juridisk for å dele opp folk etter at de dør, og ha flere gravsteder. Det skaper jo en del både etiske og juridiske dilemmaer. 

Om noen mister et ben, kan de da begrave benet, og ha et gravsted med navnet sitt på? Og hvis ikke, hvilken del av personen må begraves for at det skal være innenfor å ha et gravsted?

Anonymkode: 1e9fb...546

Det var sånn vi fikk det forklart også ifbm broren min (innlegget over ditt) og det høres riktig ut og ikke dele opp. Og det høres uansett litt rart ut å besøke halvparten av et menneske på kirkegården og andre halvparten på fjellet (eller i vannet eller andre steder man villet spre asken).

Anonymkode: 947c4...514

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen skal være samlet det være seg i en kiste eller i en urne (evt at all aske spres). Kan ikke grave ned en arm der og en fot en annen plass f.eks.  Personlig er jeg glad for at Norge har ganske strenge regler på hvordan man håndterer aske, men samtidig kan jeg se det fra de som har sine kjære kremert og gjerne skulle hatt dem hjemme. At man kan få en debatt om det er jo ikke feil da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...