Gå til innhold

Hvorfor får man ikke spre avdødes aske i naturen, og samtidig få ha gravsted på kirkegården?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På kirkegården der jeg bor er det en vegg med plaketter og en anonym minnelund. Vet ikke helt hva det siste betyr. Men går det an at dere sprer asken på fjellet og så får en sånn plakett der dere kan minnes henne? Ser folk setter ut blomster ved de plakettene og det er benker der og sånt.

Anonymkode: b9c51...415

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

Var akkurat det jeg hadde tenkt å foreslå og. Å få navnet på en annen støtte er garantert mulig , tenk bare på de som fikk sin grav på sjøen og aldri ble funnet. De fikk minnestøtter på kirkegården. Regler er regler og i steder for å bruke tid til å sloss mot de så kan man finne den nest best løsningen. 

Anonymkode: 6afdb...d71

Det er ikke så enkelt, du kan bare ha en gravplass eller gravminne. Hvis du velger askespredning er det gravplassen. De som fikk sin grav på sjøen kan ha gravminne enten på familiegrav, på en gravstein eller navnet minnelund. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun ligger for døden og klarer omtrent ikke snakke, så vi må nok ta den avgjørelsen uten henne😔

Faen, nå får vi ikke oppfylt hennes siste ønske.

Typisk Norge som har mye strengere regler enn andre land.

Ts

Anonymkode: cafad...7d8

Skjønner dette er veldig vanskelig! 
Hva med å klippe av litt hår, og brenne det selv? Da kan den asken spres på fjellet. Ikke helt det samme, men kanskje nok til at det er i alle fall delvis det hun ønsker? 

Anonymkode: 62435...4d8

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

På kirkegården der jeg bor er det en vegg med plaketter og en anonym minnelund. Vet ikke helt hva det siste betyr. Men går det an at dere sprer asken på fjellet og så får en sånn plakett der dere kan minnes henne? Ser folk setter ut blomster ved de plakettene og det er benker der og sånt.

Anonymkode: b9c51...415

Tror det brukes når man har mistet relativt tidlig i svangerskapet (f.eks så tidlig at det ikke er aktuelt å forsøke å redde barnet), når barnet ikke nødvendigvis har fått et navn, og det ikke er naturlig med vanlig begravelse).

Anonymkode: 62435...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Dere kan be om en minnegrav og så spre asken i fjellet. Da er navnet henne på kirkegården og asken i naturen.

Anonymkode: 37a16...b19

Hva er forskjellen på minnegrav og vanlig gravsted?

Ts

Anonymkode: cafad...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skjønner dette er veldig vanskelig! 
Hva med å klippe av litt hår, og brenne det selv? Da kan den asken spres på fjellet. Ikke helt det samme, men kanskje nok til at det er i alle fall delvis det hun ønsker? 

Anonymkode: 62435...4d8

Tenkte nettopp i samme bane. 

Hva med å klippe av en hårlokk eller ei flette som du tar med og sprer på fjellet? Da blir en del av henne på fjellet samtidig som kroppen er gravlagt på kirkegården 

Ønsker deg forøvrig alt godt i den vonde situasjonen dere er i. ❤️ Jeg har selv opplevd at min kjæreste døde. 

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror det brukes når man har mistet relativt tidlig i svangerskapet (f.eks så tidlig at det ikke er aktuelt å forsøke å redde barnet), når barnet ikke nødvendigvis har fått et navn, og det ikke er naturlig med vanlig begravelse).

Anonymkode: 62435...4d8

En person jeg vet om ble begravet i anonym minnelund. Hun var en gammel dame, søsken og venner var døde, ingen barn. De få slektningene som var til stede i begravelsen bodde ikke i nærheten. Det var liksom ingen som kunne stelle graven. Synes det var en grei løsning. 

Anonymkode: 50a1e...de1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kniv & gaffel skrev (1 minutt siden):

Tenkte nettopp i samme bane. 

Hva med å klippe av en hårlokk eller ei flette som du tar med og sprer på fjellet? Da blir en del av henne på fjellet samtidig som kroppen er gravlagt på kirkegården 

Ønsker deg forøvrig alt godt i den vonde situasjonen dere er i. ❤️ Jeg har selv opplevd at min kjæreste døde. 

Takk, ja det er helt ubeskrivelig jævlig, og i tillegg er det så mange praktiske ting som skal avklares og ordnes i forhold til offentlige etater før hun dør.

ts

Anonymkode: cafad...7d8

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å spre all aske i fjellheimen, og kanskje ta en felles tur opp dit en gang i året eller noe for å minnes? Så tenner man lys hjemme og minnes personen der ved bursdag/jul etc. 

Anonymkode: cb11c...599

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kjæresten min er dødssyk og hennes siste ønske er at vi sprer noe av asken etter henne høyt oppe på fjellet, da hun alltid har elsket fjellet og naturen.

Hun har sagt at hun ønsker at resten av asken blir satt ned på kirkegården, slik at jeg og barna/familien har en gravplass å gå til.

Jeg vet at reglene for askespredning i Norge er ganske rigide, og at man kun får lov til å spre på høyfjellet der det ikke ferdes andre folk eller overvann som er i bevegelse.

I dag ringte jeg Statsforvalteren for å få informasjon om hvor man får lov til å spre aske og hvilke regler som gjelder, og ble fortalt at det er ikke lov å dele opp asken og sette halvparten ned på kirkegården og at resten spres over sjø eller fjell.

Velger man å spre  asken på fjellet får man ikke en gravstøtte på kirkegården.

Jeg fikk helt sjokk, begynte å gråte og synes at det er faen til rigide regler vi har i dette landet, og spurte iva som var bakgrunnen for denne regelen, men det visste de ikke.

Min kjæreste er kristen og har funnet god trøst i Bibelen denne tiden hun har vært alvorlig syk, og selvfølgelig ønsker hun å få en grav på kirkegården ved siden av sin familie, men hun ønsker også å få spredt asken i naturen. 

Vi får heller ikke tilgang til urnen med asken før den dagen den skal settes ned på kirkegården, og da er det gravferdsmyndighetene som kommer med urnen til oss, mens vi står ved graven og venter.

Har dere erfaringer?

Anonymkode: cafad...7d8

Broren min ville også at noe av asken skulle spres og noe av asken skulle i urne på kirkegården, av samme grunn som du nevner - han ville helst spres på fjorden, men ville at foreldrene hans skulle få ha en grav å gå til.

Da vi spurte om grunnen til at det ikke er lov så begrunnet begravelsesagenten det med at asken er som "kroppen" til den avdøde og at det vil bli helt feil å dele kroppen for å begrave den på to forskjellige steder. Jeg var vel ikke enig i det, men det var det hun sa i hvert fall. 

Det vi gjorde var å begrave urnen på kirkegården og så hadde vi en egen seremoni der vi tok en ting som var hans personlige i en treboks som han hadde laget da han gikk på skolen som barn. Så begravet vi den ned på havets bunn. Da ble det litt som han ble begravet i havet som han elsket allikevel. 

 

Anonymkode: 947c4...514

  • Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Løsningen må jo være å skrive navnet hennes på foreldrene sin gravstein

Anonymkode: 22fb6...b46

Han får ikke lov til å skrive navnet hennes på foreldrenes grav hvis hun velger askespredning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som ønsker å få asken spredt gjør det fordi de ikke ønsker en gravplass/-stein. Ofte fordi de ikke ønsker å være en byrde for de som i fremtiden må stelle graven, betale for den osv. Så å både spre asken og ha en gravplass blir litt dobbelt opp.

Så hvis dere ønsker en gravplass dere kan gå til, så blir vel det mest naturlige å kremere og ha en urnenedsettelse.

Anonymkode: c35f5...e3d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Må ikke det søkes om og da i forbindelse med begravelse? Jeg spør fordi vi lurte på å legge et familiemedlem med et annet og da ble det visst en del papirarbeid, men vi gikk ikke videre på det av andre grunner. 

Anonymkode: 84ada...84b

Det er ingen saksgang meg bekjent for å gravere nye navn på gravstein. Det blir en sak mellom dere og stenhugger.

Derimot vil det være en prosess om man skal bruke et gravsted på nytt (altså ny begravelse i eksisterende gravsted).

Om dere velger urnenedsettelse vil gravferdsbyrået ha hånd om urna, frem til seremonien.

Om dere velger å spre aska i naturen vil dere antagelig få urna med dere hjem.

Jeg vil tro det er muligheter for dere til å oppfylle den sykes ønsker, om dere bare tar det i rett rekkefølge.

Anonymkode: dd2d2...a03

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det er ingen saksgang meg bekjent for å gravere nye navn på gravstein. Det blir en sak mellom dere og stenhugger.

 

Anonymkode: dd2d2...a03

Nå finner du på ting. 

Gravplassforskriften § 21: 

Sitat

§ 21.Tekst, navneflytting m.m.

"Tekst, fotografi, dekor og symbolbruk på gravminne, minnesmerke og urnevegg skal være sømmelig, og det navnet som settes på, skal være identisk med navnet på den som er gravlagt. Personer som er omkommet på havet, i krig eller liknende, og som ikke er gravlagt på gravplass, kan likevel få navnet satt på eksisterende eller nytt gravminne eller på minnesmerke ved navnet minnelund eller urnevegg hvor dette er anlagt. Det samme gjelder i påvente av gravlegging av avdøde hvor liket er donert til undervisning og forskning."

https://lovdata.no/forskrift/1997-01-10-16/§21

Jeg har flyttet et gravminne så jeg har vært borte i dette i praksis (ikke samme situasjon som ts, men spørsmål om gravminne). 

Endret av Rhodiola
for å lenke til aktuell lovparagraf - Rhodiola, adm.
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun ligger for døden og klarer omtrent ikke snakke, så vi må nok ta den avgjørelsen uten henne😔

Faen, nå får vi ikke oppfylt hennes siste ønske.

Typisk Norge som har mye strengere regler enn andre land.

Ts

Anonymkode: cafad...7d8

Hva med å ta en hårlokk fra henne nå og ta den med høyt på fjellet etter at hun er borte. La vinden blåse den avgårde...

Anonymkode: b25b0...e3d

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin70 skrev (22 timer siden):

Nå finner du på ting. 

Gravplassforskriften § 21: 

https://lovdata.no/forskrift/1997-01-10-16/§21

Jeg har flyttet et gravminne så jeg har vært borte i dette i praksis (ikke samme situasjon som ts, men spørsmål om gravminne). 

Da kan man kanskje legge ned en (liten) sten som er litt bortgjemt i noen blomster med navnet hennes? 

Eller hvis man selv eier hus og tomt kan man lage en liten grav/minnested med sten og resten av asken der. Ser at dette kan bli en smule tungt emosjonelt å ha svært tett på 😔

Anonymkode: 66ebe...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vet ikke om det er mulig å få navnet hennes på foreldrenes gravstein når hun ikke skal gravlegges på kirkegården.

Ts

Anonymkode: cafad...7d8

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hva med å ta en hårlokk fra henne nå og ta den med høyt på fjellet etter at hun er borte. La vinden blåse den avgårde...

Anonymkode: b25b0...e3d

Hun har ikke hår igjen på hodet

Ts

Anonymkode: cafad...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er ingen saksgang meg bekjent for å gravere nye navn på gravstein. Det blir en sak mellom dere og stenhugger.

Derimot vil det være en prosess om man skal bruke et gravsted på nytt (altså ny begravelse i eksisterende gravsted).

Om dere velger urnenedsettelse vil gravferdsbyrået ha hånd om urna, frem til seremonien.

Om dere velger å spre aska i naturen vil dere antagelig få urna med dere hjem.

Jeg vil tro det er muligheter for dere til å oppfylle den sykes ønsker, om dere bare tar det i rett rekkefølge.

Anonymkode: dd2d2...a03

Begravelsesbyrået jeg snakket med i formiddag sa at urnen med asken blir sendt fra krematoriet til kirken hvor urnen skal settes ned, og pårørende får ikke tak i urnen før det skal finne sted.

Ts

Anonymkode: cafad...7d8

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet bare det begravelsesbyrå fortalte meg når jeg ringte i dag, men det kan jo hende at de forskjellige begravelsesbyråene har litt forskjellige regler.

Ts

Anonymkode: cafad...7d8

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm.
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...