Fjugur Skrevet 9. oktober 2023 #41 Del Skrevet 9. oktober 2023 Mange kirkegårder har en minnelund hvor det er mulig å sette opp en plakett (?) for de som ikke kan gravlegges på stedet (f.eks ligger i andre land/landsdeler) etc... Det kan være en mulighet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #42 Del Skrevet 9. oktober 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Begravelsesbyrået jeg snakket med i formiddag sa at urnen med asken blir sendt fra krematoriet til kirken hvor urnen skal settes ned, og pårørende får ikke tak i urnen før det skal finne sted. Ts Anonymkode: cafad...7d8 Nå leser jeg hva du skriver ja. Min bestemor døde på et sykehus, og vi sto selv for transport fra krematoriet og til begravelsested, men det var kanskje en unntak.. ikke vet jeg. Har du prøvd å snakke med flere begravelsesbyråer? Anonymkode: a7a46...df3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #43 Del Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi fikk urnen utlevert da gravstedet var 50 mil unna byen vedkommende døde En veldig spesiell kjøretur. Vi leverte den selv da vi kom fram og hadde vanlig urnenedsettelse. Dere kan si at urnenedsettelsen skal skje i en annen by og får da urnen og så "ombestemme" dere og levere den tilbake for urnenedsettelse. Anonymkode: 514e7...ed7 Man trenger vel en bekreftelse på at begravelsen skal skje i den og den byen? Anonymkode: 84ada...84b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #44 Del Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nå leser jeg hva du skriver ja. Min bestemor døde på et sykehus, og vi sto selv for transport fra krematoriet og til begravelsested, men det var kanskje en unntak.. ikke vet jeg. Har du prøvd å snakke med flere begravelsesbyråer? Anonymkode: a7a46...df3 Nei med skal gjøre det Ts Anonymkode: cafad...7d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #45 Del Skrevet 9. oktober 2023 13 minutter siden, AnonymBruker said: Vet ikke om det er mulig å få navnet hennes på foreldrenes gravstein når hun ikke skal gravlegges på kirkegården. Ts Anonymkode: cafad...7d8 Nei, derav jeg også nevnte et eget skilt, man kan sette hva man vil på en grav. Anonymkode: bb279...92b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #46 Del Skrevet 9. oktober 2023 Jeg ville kremert og begravet på kirkegård på vanlig måte. Så ville jeg tatt en hårlokk og et kjært smykke (e.l.) og hatt en symbolsk "begravelse" oppe på fjellet eller et fint sted ute i naturen, som hun likte. Anonymkode: 9ccad...f1b 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #47 Del Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva er forskjellen på minnegrav og vanlig gravsted? Ts Anonymkode: cafad...7d8 https://gravplasskultur.no/fagstoff/gravplass/navnet-minnelund/ Gravsted forutsetter at man har noe å grave ned. Alternativet ditt blir urnegrav der du ikke akter asken, men at urna blir senket ned i jorden. Anonymkode: 37a16...b19 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #48 Del Skrevet 9. oktober 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Tror det brukes når man har mistet relativt tidlig i svangerskapet (f.eks så tidlig at det ikke er aktuelt å forsøke å redde barnet), når barnet ikke nødvendigvis har fått et navn, og det ikke er naturlig med vanlig begravelse). Anonymkode: 62435...4d8 Sikkert da og, men også til oss andre. Mine foreldre ønsker seg en anonym minnelund, og det er fort det de får for er "fullt" på den andre (ikke plass til flere navnskilt) Anonymkode: d9425...091 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #49 Del Skrevet 9. oktober 2023 For meg virker det som du, på hennes vegne, må velge hva som veier tyngst for henne: . hennes kristne tro og ønske om å begraves nær familien sin - hennes ønske om å spres i naturen. Om hun ikke selv skriftlig har skrevet ned at hun ønsker asken spredt, kan det by på problemer å få dette godkjent. For meg virker det som at hun ønsker begge deler, og hun ville nok ha forståelse for at det må gjøres et valg. La henne hvile sammen med familien sin, og bruk kreftene dine på noe annet enn å slite med tankene om askespredning nå som det går mot slutten. Anonymkode: 57268...f56 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Visla Skrevet 9. oktober 2023 #50 Del Skrevet 9. oktober 2023 Jeg har selv søkt og fått innvilget å spre asken minn på ett spesifikt sted når jeg dør. har sagt til foreldrene mine at om jeg dør før dem er det greit at de setter om navnet mitt på en minnelund i byen her vi bor. Kunne det vært ett alternativ i deres tilfelle? i norge får man som du sier ikke gravsten på gravplassen om man sprer asken. mener moren min sa at urnen til begge besteforeldrene mine ble forsegler så de ikke kunne åpnes, siden de skulle begraves på gravplassen. Mellom begravelsen, og etter kremasjonen sto urnen i en hylle på krematoriet frem til urnenedsettelsen. Hun fikk ikke hente eller se den, vi kjenner en som jobber der. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #51 Del Skrevet 9. oktober 2023 Et lite tips: snakk med den som har med graver på kirkegården å gjøre. Det er ikke alltid de er så rigide på regler. Anonymkode: 829d3...22f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #52 Del Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Pga barna, meg selv og øvrig familie er det fint å kunne gå til en grav med blomster, tegninger og lys når hun har bursdag, jul og ellers også så det er viktig. Ts Anonymkode: cafad...7d8 Da synes jeg at dere skal ha urnenedsettelse. Det er mye bedre for barna også, slik at de kan gå dit og snakke/tenke på sin mor og gi gaver og tegninger. Anonymkode: 3ca36...f28 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #53 Del Skrevet 9. oktober 2023 Morfaren min hadde samme ønske. Han klippet seg før han døde, slik at håret hans ble spredt. Ikke en ideel løsning, men da fikk han "pose og sekk". Sender dere en styrkeklem ❤️ Anonymkode: 241b0...c09 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 10. oktober 2023 #54 Del Skrevet 10. oktober 2023 Tråden er ryddet for brukerdebatt, brukerangrep, nedsettende ytringer, oppfordringer og tilrettelegging for brudd på norsk lov, avsporing, tulleinnlegg og svar til slettede innlegg. Den flyttes fra Forbruker, jus og økonomi til underforumet Vi som sørger, for å kunne moderere i henhold til retningslinjene som presiseres for det sistnevnte underforumet. Siterer underforumets retningslinjer, som gjelder i tillegg til forumets generelle regelverk: Sitat Her er det plass til alle typer sorg, og vi forventer at dette respekteres av rommets brukere. Vi sørger alle på ulike måter, og over ulike ting, og vi har derfor lav terskel her for hva som ryddes som latterliggjørende og krenkende, i henhold til forumets regelverk. Forumrommet Vi som sørger skal være et sted man kan finne trøst og omsorg, eller bare få lufte gode og vonde tanker. Rhodiola, adm. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #55 Del Skrevet 10. oktober 2023 Skjønner at det kan være sårt, men samtidig er det godt at Norge også har strenge regler når det gjelder begravelse og kremasjon. Har inntrykk av at i utlandet så er det hipp som happ egentlig. Sjekk mulighet med navneflytting til en eksisterende gravstøtte som familien har. Som regel kreves det at man har et gravsted man flytter navnet fra og til. Anonymkode: 9ed7f...9d1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belima Skrevet 11. oktober 2023 #56 Del Skrevet 11. oktober 2023 Min svogers aske ble spredd på fjellet og vi fikk satt navnet hans på en naturstein og satte/la den på graven til hans foreldre. Det var i 2012. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #57 Del Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 9.10.2023 den 11.18): Pga barna, meg selv og øvrig familie er det fint å kunne gå til en grav med blomster, tegninger og lys når hun har bursdag, jul og ellers også så det er viktig. Ts Anonymkode: cafad...7d8 Da ville jeg unngått urnenedsettelsen. Hadde satt navnet på en eksisterende stein, for eksempel foreldrene hennes. Så ville jeg spredd asken der hun ønsket, samt gravd ned noe i blomsterbedet ved graven. Så blir det litt begge deler. Anonymkode: 776c0...0ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 2. mai 2024 #58 Del Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 9.10.2023 den 10.09): Man går til en grav.. Man sørger over personen som er gravlagt der eller urna er nedsatt? Hvis dere skal spre asken hva skal dere besøke en tom grav for? Anonymkode: e1793...62e Sikkert for å ha et sted og minnes vil jeg tro... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 2. mai 2024 #59 Del Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 9.10.2023 den 18.18): Morfaren min hadde samme ønske. Han klippet seg før han døde, slik at håret hans ble spredt. Ikke en ideel løsning, men da fikk han "pose og sekk". Sender dere en styrkeklem ❤️ Anonymkode: 241b0...c09 Dette var kreativt 💕🪷 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #60 Del Skrevet 2. mai 2024 Synest at det er fint at vi har regler å forholde oss til når det kommer til slikt. Min mors aske er strødd på en plass som kun er tilgjengelig på sommerstid, vi var redd for at vi kom til å savne det å kunne besøke et gravsted spesielt ved høytider, men ingen av oss har følt noe tap knyttet til det. Det er derimot en god følelse å vite at hun er fri på et sted som betydde mye for hun💜 Anonymkode: 886bd...0ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå