Gå til innhold

Hvorfor får man ikke spre avdødes aske i naturen, og samtidig få ha gravsted på kirkegården?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjæresten min er dødssyk og hennes siste ønske er at vi sprer noe av asken etter henne høyt oppe på fjellet, da hun alltid har elsket fjellet og naturen.

Hun har sagt at hun ønsker at resten av asken blir satt ned på kirkegården, slik at jeg og barna/familien har en gravplass å gå til.

Jeg vet at reglene for askespredning i Norge er ganske rigide, og at man kun får lov til å spre på høyfjellet der det ikke ferdes andre folk eller overvann som er i bevegelse.

I dag ringte jeg Statsforvalteren for å få informasjon om hvor man får lov til å spre aske og hvilke regler som gjelder, og ble fortalt at det er ikke lov å dele opp asken og sette halvparten ned på kirkegården og at resten spres over sjø eller fjell.

Velger man å spre  asken på fjellet får man ikke en gravstøtte på kirkegården.

Jeg fikk helt sjokk, begynte å gråte og synes at det er faen til rigide regler vi har i dette landet, og spurte iva som var bakgrunnen for denne regelen, men det visste de ikke.

Min kjæreste er kristen og har funnet god trøst i Bibelen denne tiden hun har vært alvorlig syk, og selvfølgelig ønsker hun å få en grav på kirkegården ved siden av sin familie, men hun ønsker også å få spredt asken i naturen. 

Vi får heller ikke tilgang til urnen med asken før den dagen den skal settes ned på kirkegården, og da er det gravferdsmyndighetene som kommer med urnen til oss, mens vi står ved graven og venter.

Har dere erfaringer?

Anonymkode: cafad...7d8

• Hjerte 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man går til en grav.. Man sørger over personen som er gravlagt der eller urna er nedsatt? Hvis dere skal spre asken hva skal dere besøke en tom grav for? 

Anonymkode: e1793...62e

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har lest så går dette dessverre ikke, det er veldig leit for dere.. men kanskje hele urnen kan begraves med grav og gravstein, og noe hennes personlig kan tas med på høyfjellet og legges der? Et lite smykke eller bit av kjært tøy eller noe.. beklager om forslagene er dumme, det ser bare ikke ut som det er mulig med begge deler. 

Anonymkode: 84ada...84b

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Man går til en grav.. Man sørger over personen som er gravlagt der eller urna er nedsatt? Hvis dere skal spre asken hva skal dere besøke en tom grav for? 

Anonymkode: e1793...62e

Halvparten av asken er da nedsatt på kirkegården tenkte vi, men det er ikke lov å dele det opp, for gjør man det får man ikke bli gravlagt på kirkegården.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun må nok bestemme seg for en av delene, sånn er det dessverre. 

Anonymkode: 406f0...db6

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med både Statsforvalteren og Begravelsesbyrå som sier det samme.

Veldig rigide regler på dette her i landet visstnok, i forhold til andre land.

Det med at hun ikke får gravstein og plass på kirkegården hvis vi sprer litt av asken hennes på fjellet, er helt absurd.

Ts

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har snakket med både Statsforvalteren og Begravelsesbyrå som sier det samme.

Veldig rigide regler på dette her i landet visstnok, i forhold til andre land.

Det med at hun ikke får gravstein og plass på kirkegården hvis vi sprer litt av asken hennes på fjellet, er helt absurd.

Ts

Ja men nå har dere i allefall tid til å planlegge endringer sammen om det er den minste trøst

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler nok om at man fortsatt anser det som ett menneske, en helhet, også i askeform - de fleste vil jo se det groteske i å dele opp en død kropp. Det er en form for respekt som jeg egentlig synes er ganske fin, selv om jeg skjønner at den får uheldige utslag for personlige ønsker her.

Men selv om dere ikke kan få et gravsted uten urne, er det så vidt jeg vet ingen som kan nekte dere å sette navnet hennes på en eksisterende gravstøtte, hvor det ligger andre familiemedlemmer - kunne det vært en løsning? Asken spredt i naturen, men fortsatt navnet hennes på kirkegården.

• Liker 15
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja men nå har dere i allefall tid til å planlegge endringer sammen om det er den minste trøst

Hun ligger for døden og klarer omtrent ikke snakke, så vi må nok ta den avgjørelsen uten henne😔

Faen, nå får vi ikke oppfylt hennes siste ønske.

Typisk Norge som har mye strengere regler enn andre land.

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (1 minutt siden):

Det handler nok om at man fortsatt anser det som ett menneske, en helhet, også i askeform - de fleste vil jo se det groteske i å dele opp en død kropp. Det er en form for respekt som jeg egentlig synes er ganske fin, selv om jeg skjønner at den får uheldige utslag for personlige ønsker her.

Men selv om dere ikke kan få et gravsted uten urne, er det så vidt jeg vet ingen som kan nekte dere å sette navnet hennes på en eksisterende gravstøtte, hvor det ligger andre familiemedlemmer - kunne det vært en løsning? Asken spredt i naturen, men fortsatt navnet hennes på kirkegården.

Må ikke det søkes om og da i forbindelse med begravelse? Jeg spør fordi vi lurte på å legge et familiemedlem med et annet og da ble det visst en del papirarbeid, men vi gikk ikke videre på det av andre grunner. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun ligger for døden og klarer omtrent ikke snakke, så vi må nok ta den avgjørelsen uten henne😔

Faen, nå får vi ikke oppfylt hennes siste ønske.

Typisk Norge som har mye strengere regler enn andre land.

Ts

Så leit å høre, sender min dypenste omtanke og medfølelse til dere. ❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (2 minutter siden):

Er det lov å tilføye navnet hennes på gravsteinen til feks hennes foreldre altså?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Må ikke det søkes om og da i forbindelse med begravelse? Jeg spør fordi vi lurte på å legge et familiemedlem med et annet og da ble det visst en del papirarbeid, men vi gikk ikke videre på det av andre grunner. 

Jeg kjenner ikke detaljene rundt det, jeg vet bare at jeg har sett gravstøtter med navn hvor det er åpenbart at ikke de ikke er begravet der og tenkte at det kunne være en mulig løsning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pga barna, meg selv og øvrig familie er det fint å kunne gå til en grav med blomster, tegninger og lys når hun har bursdag, jul og ellers også så det er viktig.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (Akkurat nå):

Jeg kjenner ikke detaljene rundt det, jeg vet bare at jeg har sett gravstøtter med navn hvor det er åpenbart at ikke de ikke er begravet der og tenkte at det kunne være en mulig løsning.

Kan sjekke med gravferdsmyndighetene

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan sjekke med gravferdsmyndighetene

Ts

Det er lov. Da mine besteforeldre døde, tilføyde vi navnet på min onkel som ble borte på sjøen på gravstøtten.

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Daria skrev (4 minutter siden):

Lurer på hva slags graver det er, i såfall kan det være en mulighet for ts. Vi måtte i allefall se på en søknadsprosess den gangen angående det. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven skrev (4 minutter siden):

Det er lov. Da mine besteforeldre døde, tilføyde vi navnet på min onkel som ble borte på sjøen på gravstøtten.

Det er sikkert forskjellen på at vi måtte gjennom en papirmølle, vi hadde en som hadde gått bort og en kiste, hvis man bare har et navn og ikke noen som faktisk skal begraves, så er det sikkert annerledes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (14 minutter siden):

Var akkurat det jeg hadde tenkt å foreslå og. Å få navnet på en annen støtte er garantert mulig , tenk bare på de som fikk sin grav på sjøen og aldri ble funnet. De fikk minnestøtter på kirkegården. Regler er regler og i steder for å bruke tid til å sloss mot de så kan man finne den nest best løsningen. 

Anonymkode: 6afdb...d71

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pga barna, meg selv og øvrig familie er det fint å kunne gå til en grav med blomster, tegninger og lys når hun har bursdag, jul og ellers også så det er viktig.

Ts

Dere kan be om en minnegrav og så spre asken i fjellet. Da er navnet henne på kirkegården og asken i naturen.

Anonymkode: 37a16...b19

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...