Gå til innhold

Vil ha obligatorisk foreldrekurs

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Barneoppdragelsen er helt krise nå. Barn blir utagerende og respektløse, de hører ikke på voksne, osv. Vi som har jobbet i barnehage noen år ser utviklingen, og den er ikke bra! Foreldre tør knapt å si noe til barna som kan være upopulært. "Nei" er et ord de knapt vet hva betyr. 

Anonymkode: 8376a...8ed

Det er litt spesielt....at du nevner dette med "nei". En gang jeg hentet barnet mitt og pratet med en erfaren pedagog, så sa pedagogen at nå skulle man ikke si "nei" til barnet. Fordi ordet "nei" var så negativt ladet, og man burde bruke ett annet ord.

Siden pedagogen var godt oppi årene, så antar jeg at dette var noe pedagogen hadde lært på ett kurs, og nå ville formidle dette videre 😊

Når pedagogikken fornyes, eller man kommer frem til noe nytt, så er det jo ofte i barnehagene de tar det i bruk først, nettopp fordi de kurses hele tiden.

Det siste jeg har opplevd, som jeg opplever som absurd, er jo at " her er alt basert på frivillighet".... Dvs, barnet må ville det selv.

Så, jeg tenker jo gjerne at pedagogene selv bør gå litt i seg selv, og kanskje vurdere om de skal ta i bruk alt de lærer på disse kursene?

De siste 10 årene har det jo vært utrolig fokus på å møte barn på følelser. Barn skal få uttrykke seg, og vi voksne skal måtte tåle følelsene til barnet. Argumentet bak om hvorfor dette er så viktig, er fordi barnet da vil lære å regulere egne følelser og det vil gagne på sikt. Dette jobbes det jo mye med i samtlige barnehager.

Mitt spørsmål er jo da: hvorfor øker barns utagering? Hvorfor øker barns sinne, frustrasjon etc? Og man ser resultatet i skolene?

Er det så sikkert at å møte barns følelser konstant, vil gjøre dem bedre til å regulere seg?

Jeg kan ikke huske at verken jeg eller andre ble møtt med forståelse eller så mye sympati når vi var sinte, etc. Likevel er vi jo normale borgere i samfunnet, uten nevneverdige problemer.

Anonymkode: 4f3b5...61a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mye hadde vært gjort om foreldre slutta å tre religion nedover ørene til uskyldige barn. Jeg vet at noen muslimske foreldre i barnehagen har en del holdninger jeg blir regelrett skremt av, som de lærer videre til barna sine. Jeg for min del forsøker å oppdra et empatisk og trygt barn, og det er egentlig hele filosofien min.

Anonymkode: d4567...43a

Skrevet

Kurs blir det uaktuelt å bruke tid på. Har inntrykk av at de fleste setter klare grenser, bruker belønning og ikke straff, lærer barna å håndtere følelser og bruker all sin tid på ungene. Har også merket meg at de fleste ikke velger å ta alle kampene, og noen mener at det er mangel på grenser. 

En utfordring er jo at de fleste familier er økonomisk avhengig av å jobbe fulltid, så tidsklemma gjør hverdagen mye mer stressende. 

Anonymkode: a1f55...f62

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...