Gå til innhold

Vil ha obligatorisk foreldrekurs

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og bra at du selv ikke er udugelig også da😇 Og evnen til å kritisere mange andre er der ihvertfall.

Anonymkode: 14b02...7c6

Her er det snakk om barn som tar seg tilrette i andres hjem. Maser om godteri, åpner kjøleskapet for å forsyne seg når de er på besøk uten å spørre. 

Når man er på besøk hos familien, kommer barnet plutselig inn i stua for å sette seg ned der voksne snakker sammen for å se på tv. Tar fjernkontrollen og slår på tv enda de har besøk av andre barn og har fått beskjed om å leke sammen. Foreldrene da sier nølende nei om at barnet ikke får lov, men barnet velger å overkjøre foreldrene som da gir etter

Slike foreldre fortjener å bli kritisert for å være svake. 

Anonymkode: 7d089...60c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Obligatorisk foreldrekurs kan det selvsagt ikke bli. Dette er ikke noe annet enn et naivt og lite gjennomtenkt forslag. Hvordan skulle det fungert i praksis? Skulle det vært frister for når i foreldreskapet kurset må ha vært gjennomført? Hva er gyldig fravær og ikke? Skulle det vært 10%-fraværsgrense kanskje?

Skal barnevernet med politi hente alle barn av foreldre som ikke gidder møte opp, eller ikke finner seg i slikt ubegrunnet og forutinntatt overformynderi? 

Jeg blir nesten litt provosert av såpass virkelighetsfjerne forslag når det er reellt at det er utfordringer i barnehage og skole. Jeg mener det starter med den svært ufleksible permisjonsordningen og arbeidslinjen som tvinger mødre ut i jobb for tidlig. Tvang er ikke likestilling. I tillegg må lærere få autoriteten tilbake. 

Helt fantastisk om alle landets kommuner kan tildeles ressurser til å tilby foreldrekurs til alle, men et obligatorisk kurs blir umulig å se for se juridisk. 

Anonymkode: 7f76f...e1f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her er det snakk om barn som tar seg tilrette i andres hjem. Maser om godteri, åpner kjøleskapet for å forsyne seg når de er på besøk uten å spørre. 

Når man er på besøk hos familien, kommer barnet plutselig inn i stua for å sette seg ned der voksne snakker sammen for å se på tv. Tar fjernkontrollen og slår på tv enda de har besøk av andre barn og har fått beskjed om å leke sammen. Foreldrene da sier nølende nei om at barnet ikke får lov, men barnet velger å overkjøre foreldrene som da gir etter

Slike foreldre fortjener å bli kritisert for å være svake. 

Det er jeg enig i, og det hørtes jo helt grenseløst ut. Men du opplever vel ikke de aller fleste sånn håper jeg? Har selv 2 barn hvor eldste er godt oppi tenårene, og yngste 6 år, og det der hørtes jo helt ekstremt ut.

Det jeg derimot kritiserer er hvordan foreldre generelt blir fremstilt som kunnskapsløse, og at de overlater oppdragelsen til ansatte i barnehager og skoler. Men rett nok, så er en stor del av oppdragelsen også der, da barna befinner seg der over halve dagen. Det er ikke like lett for foreldre å følge opp barnet på samme måte som før da man hadde mulighet til å være mer hjemme. Og samtidig så er det heller ikke lett for ansatte å følge opp hvert enkelt barn på den måten som er nødvendig å dekke infividuelle behov.

Hva vil et obligatorisk foreldrekurs løse i denne sammenheng? Det er hele systemet som må gjøres noe med. Å dytte årsaken til dette problemet over i fanget på foreldre, er egentlig ganske stygt gjort rett og slett. Mange av oss foreldre gjør så godt vi kan i en ellers travel hverdag hvor man gjør alt for å få endene til og møtes i et krevende samfunn.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Rettelse: i løpet av uken, ikke døgnet!

Anonymkode: fce7b...6aa

Hvor får du dette fra? Et gjennomsnittlig barnehagebarn er i barnehagen 35 timer i uka. Selv om vi antar at de ikke sover i det hele tatt i barnehagen og 12 timer hver natt hjemme (utopisk...) blir det mye mindre enn halvparten av ukas 84 våkne timer. 

Nå svarer sikkert noen at dette er flisespikkeri, men man kan ikke ha en skikkelig debatt om folk kan dikte opp sine egne fakta.

Anonymkode: 7f3ef...714

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvor får du dette fra? Et gjennomsnittlig barnehagebarn er i barnehagen 35 timer i uka. Selv om vi antar at de ikke sover i det hele tatt i barnehagen og 12 timer hver natt hjemme (utopisk...) blir det mye mindre enn halvparten av ukas 84 våkne timer. 

Nå svarer sikkert noen at dette er flisespikkeri, men man kan ikke ha en skikkelig debatt om folk kan dikte opp sine egne fakta.

Anonymkode: 7f3ef...714

I løpet av ukedagene så er barnet gjennomsnittlig med sine foreldre 3-4 timer på ettermiddagen før de skal legge seg. Resten i barnehage, skole/SFO.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er jeg enig i, og det hørtes jo helt grenseløst ut. Men du opplever vel ikke de aller fleste sånn håper jeg? Har selv 2 barn hvor eldste er godt oppi tenårene, og yngste 6 år, og det der hørtes jo helt ekstremt ut.

Det jeg derimot kritiserer er hvordan foreldre generelt blir fremstilt som kunnskapsløse, og at de overlater oppdragelsen til ansatte i barnehager og skoler. Men rett nok, så er en stor del av oppdragelsen også der, da barna befinner seg der over halve dagen. Det er ikke like lett for foreldre å følge opp barnet på samme måte som før da man hadde mulighet til å være mer hjemme. Og samtidig så er det heller ikke lett for ansatte å følge opp hvert enkelt barn på den måten som er nødvendig å dekke infividuelle behov.

Hva vil et obligatorisk foreldrekurs løse i denne sammenheng? Det er hele systemet som må gjøres noe med. Å dytte årsaken til dette problemet over i fanget på foreldre, er egentlig ganske stygt gjort rett og slett. Mange av oss foreldre gjør så godt vi kan i en ellers travel hverdag hvor man gjør alt for å få endene til og møtes i et krevende samfunn.

Takk for at du også ser galskapen i dette da jeg selv trodde at dette omtrent har blitt normalen. Jeg har heldigvis møtt både gode barn og ungdommer som har tatt ansvar og viser respekt og omsorg for andre. Blant omgangskretsen av våre her hjemme så virker det som om foreldrene ikke gidder å oppdra barna sine og at det er barna som bestemmer. Dette er snakk om de yngste på barneskolealder og ikke ungdom. Skoleledelsen må til og med sende ut melding til foreldre om at de skal slutte å ringe til barna i skoletimen! Samtidig klager samme foreldre over at barna er så krevende og at de maser osv osv, men de gjør seg jo selv en bjørnetjeneste ved å si ja og la barna bestemme. 

Jeg vet ikke selv om kurs vil hjelpe. Da vi vår små lekte jo alle ute og da ble vi jo fort korrigert av andre voksne og eldre barn om vi gjorde noe galt. Det ble folk av oss og. Nå er det nesten ingen barn ute i gatene mer. Alle blir sendt på organiserte aktiviteter.

Er det elektronikken og at begge de voksne satser for mye på karrierene sine til at foreldrene bruker TV og nettbrett som barnevakt? Jeg har ikke svaret, men liker ikke utviklingen. 

Skrevet
14 hours ago, Lykkedykker said:

De fleste barnehager i dag sender vel sine ansatte på slik CoS-kurs. Har selv hatt dette kurset, og mener det burde være noe som blir tilbudt til alle nybakte foreldre. 

Det blir det heldigvis også i ganske mange kommuner:)

Anonymkode: 4d33b...ee3

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nok en nedlatende holdning mot foreldre generelt. Du snakker som at dette gjelder foreldre generelt. Ja det finnes selvfølgelig de også, men mange foreldre har faktisk barna i barnehagen fordi de selv er på jobb for å tjene penger til alt som kreves i vårt dyre samfunn.

Nå snakket ikke jeg om når man er på jobb. Men fridager, ferier etc hvor man forsvarer at barna har det bedre i barnehagen. Blir ikke mye tid med foreldre da. Oppdragelsen starter hjemme. Så må barnehagen supplere. Barnehagen skal ikke overlates alt ansvar. Barn trenger tydelige grenser. Det må de selvsagt få både hjemme og i bhg. Respekt for voksne starter med respekten man lærer hjemme. Og den er i altfor mange tilfeller fraværende.

Anonymkode: edcec...575

Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er ikke ansatte i barnehagen og skole som skal oppdra barna våre, åpnes artikkelen så fint med.

https://www.barnehage.no/vil-ha-obligatorisk-foreldrekurs-det-er-ikke-ansatte-i-barnehage-og-skole-som-skal-oppdra-barna-vare/249862

Er det flere som synes denne artikkelen er nedlatende mot foreldre?

For det første: VI som foreldre må oppdra barna våre, men med store deler av dagen i både barnehage eller på skole/SFO, så ligger selvfølgelig ansvar for oppdragelse fra ansatte der også, og det krever et godt samarbeid.

Mange bør kanskje være mer hjemme med barna er et annet argument, men samtidig så kuttes det stadig ned på kontantstøtten hvor foreldre faktisk hadde mulighet til å være mer hjemme, og det legges istedet til rette for at barna må starte så tidlig i barnehagen som mulig. Og samtidig så skal ansatte der fraskrive seg ansvar for en del av oppdragelsen??

En annen ting, barnet mitt som går i 1 klasse har allerede lært om hva Norges lover sier om vold mot barn. Det er jo fint det, vold er ikke greit. Men et lite barn kan ha vanskeligheter med å skille virkelig vold og grenser. Da jeg i dag snakket strengt til barnet mitt som etter gjentatte beskjeder ikke ville høre, så fikk jeg raskt til svar: "det står i Norges lover at voksne ikke skal være slemme mot barn".

Så her kan man jo si at det klages på oppdragelsen til foreldre, men samtidig så stikkes det noen kjepper i hjulene på veien. 

Mange barn er i bhg/sfo fra 07-17. Selvsagt har ansatte der et ansvar for å bidra med oppdragelsen. 

Skrevet

Problemet er nok ikke at lærere og pedagoger mener at foreldre skal ta alt ansvaret. Som lærer er det jeg som har ansvar når barnet er på skolen. Men det er et samarbeid. Det er det mange foreldre som ikke forstår. Det blir vanskelig når det er totalt ulike regler og forventninger hjemme og på skolen. Hvis jeg som lærer forventer at elevene skal levere leksene sine til riktig tid, men foreldrene ikke følger opp dette hjemme, så gir jo det visse signaler til eleven. Det gjelder jo også sånt som utagering og stygt språkbruk. Hvis foreldre ikke er enig i hvordan jeg håndterer deres barn når det utagerer, så kommer vi ikke så langt... 

Vi pedagoger lærer om forskningsbasert oppdragelse, og det er den vi fører på skolen. Jeg er enig i at mange foreldre burde hatt en innføring i det samme. I ting som toleransevinduet, tilknytning, hvordan snakke om følelser, om mobbing og ulike typer aggresjon. Om hvordan bidra til et godt klassemiljø, osv. Da forstår også foreldre bedre hvordan vi jobber på skolen og hvorfor. Da er det også lettere å motta telefonen fra skolen når barnet har utagert, for vi har hatt den praten om hvorfor barn utagerer og hva som kan være en vei videre i slike situasjoner. Da er det også enklere for foreldrene å bidra og komme med forslag enn å føle at læreren liksom bare kaster seg over og skal bestemme alt og peke fingre. 

Anonymkode: 04338...bc5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Takk for at du også ser galskapen i dette da jeg selv trodde at dette omtrent har blitt normalen. Jeg har heldigvis møtt både gode barn og ungdommer som har tatt ansvar og viser respekt og omsorg for andre. Blant omgangskretsen av våre her hjemme så virker det som om foreldrene ikke gidder å oppdra barna sine og at det er barna som bestemmer. Dette er snakk om de yngste på barneskolealder og ikke ungdom. Skoleledelsen må til og med sende ut melding til foreldre om at de skal slutte å ringe til barna i skoletimen! Samtidig klager samme foreldre over at barna er så krevende og at de maser osv osv, men de gjør seg jo selv en bjørnetjeneste ved å si ja og la barna bestemme. 

Jeg vet ikke selv om kurs vil hjelpe. Da vi vår små lekte jo alle ute og da ble vi jo fort korrigert av andre voksne og eldre barn om vi gjorde noe galt. Det ble folk av oss og. Nå er det nesten ingen barn ute i gatene mer. Alle blir sendt på organiserte aktiviteter.

Er det elektronikken og at begge de voksne satser for mye på karrierene sine til at foreldrene bruker TV og nettbrett som barnevakt? Jeg har ikke svaret, men liker ikke utviklingen. 

Ja det skjønner jeg at er provoserende å være vitne til.

Jeg liker ikke utviklingen selv, men tror neppe at årsaken primært handler om dårlig oppdragelse fra foreldrenes side. Selv det også så klart finnes de som aldri skulle hatt barn. Men tror det jevnt over kan være en blanding av mye forskjellig.

Som jeg tidligere nevnte, at mange barn allerede fra før 1 års alder tilbringer mye tid i barnehagen. Tenk at dette er en alder hvor barna trenger mye trygghet og nærhet til sine omsorgspersoner. Etterhvert som de vokser opp så er det fortsatt lange dager med fullstappet program og stadig underholdning og tilrettelagte læringsoppgaver. Dette begynner tidlig i barnehagen, og barna har det aldri rolig rundt seg eller får evnen til å underholde seg selv. Når de blir hentet, så er ofte barna så slitne at de blir grinete og umulige, og foreldre som selv i tillegg er slitne etter en lang arbeidsdag orker ikke ta denne kampen på samme måte som de burde og det blir en ond sirkel.

Så kommer man hjem da, så er det stort sett bort til fritidsaktiviteter av noe slag. Både barn og foreldre er slitne, og alt er stress. Noen ganger kan det være forståelig at foreldre ikke klarer å være så konsekvente hele tiden også, ingen er supermennesker.

Synes ikke på noen måte at det er rart at det blir mange utagerende, frekke og grenseløse barn. Husk også at dette er starten på barnets liv. Liker ikke utviklingen nei.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Problemet er nok ikke at lærere og pedagoger mener at foreldre skal ta alt ansvaret. Som lærer er det jeg som har ansvar når barnet er på skolen. Men det er et samarbeid. Det er det mange foreldre som ikke forstår. Det blir vanskelig når det er totalt ulike regler og forventninger hjemme og på skolen. Hvis jeg som lærer forventer at elevene skal levere leksene sine til riktig tid, men foreldrene ikke følger opp dette hjemme, så gir jo det visse signaler til eleven. Det gjelder jo også sånt som utagering og stygt språkbruk. Hvis foreldre ikke er enig i hvordan jeg håndterer deres barn når det utagerer, så kommer vi ikke så langt... 

Vi pedagoger lærer om forskningsbasert oppdragelse, og det er den vi fører på skolen. Jeg er enig i at mange foreldre burde hatt en innføring i det samme. I ting som toleransevinduet, tilknytning, hvordan snakke om følelser, om mobbing og ulike typer aggresjon. Om hvordan bidra til et godt klassemiljø, osv. Da forstår også foreldre bedre hvordan vi jobber på skolen og hvorfor. Da er det også lettere å motta telefonen fra skolen når barnet har utagert, for vi har hatt den praten om hvorfor barn utagerer og hva som kan være en vei videre i slike situasjoner. Da er det også enklere for foreldrene å bidra og komme med forslag enn å føle at læreren liksom bare kaster seg over og skal bestemme alt og peke fingre. 

Det du skriver her er jeg helt enig i. Det handler om samarbeid, et stort og viktig samarbeid. Men det er det motsatte av det som ble skrevet i artikkelen jeg la ut i HI og som jeg reagerte på. Og foreldre blir jevnt over nevnt som kunnskapsløse slabbedasker som ikke tar ansvar for barna sine.

Kopiert fra artikkelen her, uttalt av Anja Abusland:

‒ Det er ikke de ansatte i barnehage og skole som skal oppdra barna våre. Likevel legger foreldre mye ansvar på ansatte. Oppdragelse og grensesetting er foreldrenes jobb, sier hun til Fædrelandsvennen

https://www.barnehage.no/vil-ha-obligatorisk-foreldrekurs-det-er-ikke-ansatte-i-barnehage-og-skole-som-skal-oppdra-barna-vare/249862

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det du skriver her er jeg helt enig i. Det handler om samarbeid, et stort og viktig samarbeid. Men det er det motsatte av det som ble skrevet i artikkelen jeg la ut i HI og som jeg reagerte på. Og foreldre blir jevnt over nevnt som kunnskapsløse slabbedasker som ikke tar ansvar for barna sine.

Kopiert fra artikkelen her, uttalt av Anja Abusland:

‒ Det er ikke de ansatte i barnehage og skole som skal oppdra barna våre. Likevel legger foreldre mye ansvar på ansatte. Oppdragelse og grensesetting er foreldrenes jobb, sier hun til Fædrelandsvennen

Spørs vel litt hva man legger i å oppdra. Som lærer kan jeg ikke lære barnet at man ikke sitter med bena på bordet når han spiser. Og jeg skal egentlig ikke lære barnet at man ikke kan banne i alle mulige situasjoner. Men jeg skal legge til rette for gode rutiner i skolen, ha tydelige forventinger, og følge opp ting som skjer. Men så er det ofte sånn at det er foreldrene barna hører mest på. Jeg har hatt MANGE samtaler med elever som jeg har gode relasjoner med og som respekterer meg. Men enkelte ting går ikke inn før de snakker med foreldrene sine om det. Noen elever gir totalt faen i hva læreren sier, men tar det seriøst når læreren ringer hjem og eleven må ta en prat med foreldrene om det. Mange elever hører så klart på læreren og de er enkle å "oppdra" for meg sånn sett. Men for noen elever er vi avhengige av at foreldrene tar i et tak, for vi når ikke inn. 

Også handler det nok litt om den oppdragelsen barna får hjemme fra de er små. Den kan ikke vi lærere gjøre noe med. Barn skjønner mer enn man tror. Oppdragelsen begynner når de er babyer. Om et barn har fått lov til å banne, slå, gi faen osv også begynner i bhg eller skole der det forventes helt andre ting av barnet, så blir det veldig, veldig vanskelig.

Skrevet

Mulig jeg slenger ut en brannfakkel nå, men....

Jeg jobber i barnehage og har gjort det i 20 år. Mitt inntrykk er at dagens foreldre, mer enn noen gang, er opptatt av hvordan samfunnet/forskere o.l. ønsker at vi skal oppdra barna våre. Foreldre er opptatt av å anerkjenne og forstå barnas følelser, "tune in" og gi det medbestemmelse osv som er nåtidens "mantra" i norsk barneoppdragelse. Er det ikke nettopp der skoen trykker? At det har gått for langt? At det er akkurat dette som skaper "ufordragelige drittunger"?

Som pedagog har jeg vært på utallige kurs og kan ikke si noe annet enn at hvis vi sender foreldrene på de samme kursene, så blir det om mulig enda verre😅 Jeg mener ikke at vi skal tilbake til barnesynet i "gamle dager", men kanskje møtes på veien😁

Anonymkode: fc5c8...c24

• Liker 1
Gjest Lykkedykker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (8 timer siden):

Cos er vel å bra det men syntes DUÅ var bedre. Nå skal det sies at enkelte elementer i DUÅ bruker jeg ikke da jeg anser det som psykiskvold. (Det med å sammenligne hva de forskjellige barna får til) Både COS og DUÅ (og andre tilnærminger) er bra men en må tilpasse det de forskjellige barna.

Er forøvrig imot obligatorisk kurs men pro at det skal bli enklere å finne slike kurs uten å gå via BV. Jeg maste lenge nok på hs til at de lagde til kurs. 

Ja, synes det er synd at foreldre som ønsker CoS kurs ikke får det pga økonomiske grunner fra kommunene. 

Skrevet

Er ikke et obligatorisk foreldrekurs rett og slett en anerkjennelse av at foreldrerollen er utrolig krevende? For det er den virkelig, og enda mer i et samfunn hvor begge foreldrene er forventet å jobbe fulltid, og man ikke har det samme overskuddet til å ta kampene. Et samfunn der man skal orientere seg i alle plattformene barna ferdes på, også digitalt. Og ikke minst når det offentlige i stor grad vil ta over store deler av omsorgen for barna gjennom barnehage, skole og SFO, men samtidig ikke vil sitte med hovedansvaret for oppdragelsen? Jeg kjenner mange foreldre som kommer til kort i den virkeligheten.

Anonymkode: e146c...183

Skrevet
On 10/9/2023 at 10:50 PM, AnonymBruker said:

Er ikke et obligatorisk foreldrekurs rett og slett en anerkjennelse av at foreldrerollen er utrolig krevende? For det er den virkelig, og enda mer i et samfunn hvor begge foreldrene er forventet å jobbe fulltid, og man ikke har det samme overskuddet til å ta kampene. Et samfunn der man skal orientere seg i alle plattformene barna ferdes på, også digitalt. Og ikke minst når det offentlige i stor grad vil ta over store deler av omsorgen for barna gjennom barnehage, skole og SFO, men samtidig ikke vil sitte med hovedansvaret for oppdragelsen? Jeg kjenner mange foreldre som kommer til kort i den virkeligheten.

Jeg har akkurat fått barn, og på helsestasjonen blir vi jo "kurset" i hvordan være foreldre for små barn. Vi lærer hva vi skal gjøre hvis vi føler oss sinte og frustrerte pga barnet, lærer om ulike tegn barnet gir, om ernæring osv. Det er jo ikke fordi man mener at foreldre skal ta alt ansvaret og at f.ks helsesøster eller bhg ikke skal gjøre noenting. Men som du sier, kan det være krevende å være foreldre, og det er godt å få noen råd man vet fungerer, fordi det er basert på forskning. 

På min jobb (barneskole), har vi en foreldreveiledning hvert år hvor foreldrene lærer om sosiale medier og mobbing osv. Ikke alle møter opp, da det er frivillig, dessverre. Men det må jo til. Hvor skal de ellers lære dette? Spesielt de foreldrene som ikke er så bevandret innen sosiale medier. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.10.2023 den 23.51):

Men det er et skille mellom tilbud og obligatorisk.  

Skal vi ha lover, kurs og la myndigheter bestemme alt vi gjør har det farlige konsekvenser for samfunnet.  

Samfunnet endrer seg, blir mer rigid og psykologien viser at vi mer og mer opptrer som hverandres vaktbikkjer.  Vi mister også evnen til å tenke selv når det gjelder etiske problemstillinger fordi lover og regler definerer det for oss. 

Forståelsen for hverandre blir borte, og det eksisterer ikke gråsoner. Alt blir mer og mer sort hvitt. 

Anonymkode: 103f6...751

Dette. Og hvis man ikke består kurset, hva da? Skal man tvinges til abort, sterilisering eller å gi bort barna man allerede har, til fosterfamilie?

Anonymkode: 9e296...278

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har akkurat fått barn, og på helsestasjonen blir vi jo "kurset" i hvordan være foreldre for små barn. Vi lærer hva vi skal gjøre hvis vi føler oss sinte og frustrerte pga barnet, lærer om ulike tegn barnet gir, om ernæring osv. Det er jo ikke fordi man mener at foreldre skal ta alt ansvaret og at f.ks helsesøster eller bhg ikke skal gjøre noenting. Men som du sier, kan det være krevende å være foreldre, og det er godt å få noen råd man vet fungerer, fordi det er basert på forskning. 

På min jobb (barneskole), har vi en foreldreveiledning hvert år hvor foreldrene lærer om sosiale medier og mobbing osv. Ikke alle møter opp, da det er frivillig, dessverre. Men det må jo til. Hvor skal de ellers lære dette? Spesielt de foreldrene som ikke er så bevandret innen sosiale medier. 

Det er fantastisk, men dessverre er det ofte en del foreldre som virkelig burde vært tilstede, som velger det bort. Vi har mulighet til å anbefale foreldrekurs som handler om å møte barn på følelser og sette gode grenser. Dette hadde foreldre flest hatt god nytte av, men dessverre gis dette slik situasjonen er nå, hovedsaklig til familier som sliter. For mange er det vanskelig å ta imot hjelp da, for da må man erkjenne at man ikke får det til.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.10.2023 den 23.43):

Det er ikke ansatte i barnehagen og skole som skal oppdra barna våre, åpnes artikkelen så fint med.

Er det flere som synes denne artikkelen er nedlatende mot foreldre?

For det første: VI som foreldre må oppdra barna våre, men med store deler av dagen i både barnehage eller på skole/SFO, så ligger selvfølgelig ansvar for oppdragelse fra ansatte der også, og det krever et godt samarbeid.

Mange bør kanskje være mer hjemme med barna er et annet argument, men samtidig så kuttes det stadig ned på kontantstøtten hvor foreldre faktisk hadde mulighet til å være mer hjemme, og det legges istedet til rette for at barna må starte så tidlig i barnehagen som mulig. Og samtidig så skal ansatte der fraskrive seg ansvar for en del av oppdragelsen??

En annen ting, barnet mitt som går i 1 klasse har allerede lært om hva Norges lover sier om vold mot barn. Det er jo fint det, vold er ikke greit. Men et lite barn kan ha vanskeligheter med å skille virkelig vold og grenser. Da jeg i dag snakket strengt til barnet mitt som etter gjentatte beskjeder ikke ville høre, så fikk jeg raskt til svar: "det står i Norges lover at voksne ikke skal være slemme mot barn".

Så her kan man jo si at det klages på oppdragelsen til foreldre, men samtidig så stikkes det noen kjepper i hjulene på veien. 

Barneoppdragelsen er helt krise nå. Barn blir utagerende og respektløse, de hører ikke på voksne, osv. Vi som har jobbet i barnehage noen år ser utviklingen, og den er ikke bra! Foreldre tør knapt å si noe til barna som kan være upopulært. "Nei" er et ord de knapt vet hva betyr. 

Anonymkode: 8376a...8ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...