Mt3 Skrevet 9. oktober 2023 #21 Skrevet 9. oktober 2023 Uglems skrev (1 time siden): Det er mye billigere og mindre ressurskrevende å sette opp kurs for foreldre (kursholder i en mnd i hver kommune feks) enn å legge til rette for at : 1- foreldre får være lenger hjemme med barna /jobbe mindre 2 - øke bemanningen i barnehager 3- endre skolestrukturen hvor den normale folkeskikken mot eldre (les lærerne) blir fokusert på. Selvsagt er det billigere å skylde på foreldre når alt annet rundt har sviktet. Som om vi foreldre ikke gjør så godt vi kan.. Eller de fleste av oss. Ja, de fleste foreldre gjør så godt de kan. Men samtidig så er mange redde for å sette strenge nok grenser, fordi vi ikke helt skjønner denne pedagogisk riktige oppdragelsen og redselen for å være for streng. AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Når barna tilbringer 7-8 timer hver dag i barnehagen og på SFO, så sier det seg selv at ansatte der også må stå for oppdragelsen, og det krever naturlig nok et samarbeid. Er også sikker på at de aller fleste foreldre gjør så godt de kan i dagens samfunn. Selv er jeg født sent på 70-tallet, og det var mange barn som prøvde å svare lærere frekt da også, men i motsetning til i dag så fikk man da kjeft så det holdt og lærere satte seg fort i respekt. I dagens samfunn så har barn blitt til porselen og lærere tør nesten ikke å ta fatt barna i tilfelle de skal miste jobben. Og det samme gjelder foreldre som blir redd for barnevernet. Oppdragelsen i dag har blitt sånn at man skal forstå barna ihjel og alt skal analysereres, og da etter en pedagogisk mal som er lik for alle barn. Ikke rart det blir mye uoppdragne og frekke barn. Anonymkode: 14b02...7c6 Nettop, og kanskje nettopp pga dette pedagogisk korrekte trenger vi alle som foreldre litt kursing i hvordan vi kan sette gode grenser. Det er jo gjerne en gjenganger i tråder her, og også i familier rundt om at begge parter ikke klarer å være like konsekvent i grensesetting. Og om en har 50/50 eller helgesamvær, så er en så opptatt av at barnet skal ha det fint og gøy hele tiden at oppdragelsen utgår, ofte av frykt for å da miste det lille samværet en har.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #22 Skrevet 9. oktober 2023 Barn speiler foreldre. Typisk at ufyselige barn har ufyselige foreldre. Synes godt når de kommer i skolealder. Anonymkode: 716ed...da2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #23 Skrevet 9. oktober 2023 Det er helt på sin plass. Vi som jobber med barn ser en negativ utvikling på dette området. Anonymkode: d19bc...10a
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #24 Skrevet 9. oktober 2023 Helt supert! Burde bære påbudt. Anonymkode: d9a69...9da
Fru Uperfekt Skrevet 9. oktober 2023 #25 Skrevet 9. oktober 2023 Lykkedykker skrev (10 timer siden): De fleste barnehager i dag sender vel sine ansatte på slik CoS-kurs. Har selv hatt dette kurset, og mener det burde være noe som blir tilbudt til alle nybakte foreldre. Cos er vel å bra det men syntes DUÅ var bedre. Nå skal det sies at enkelte elementer i DUÅ bruker jeg ikke da jeg anser det som psykiskvold. (Det med å sammenligne hva de forskjellige barna får til) Både COS og DUÅ (og andre tilnærminger) er bra men en må tilpasse det de forskjellige barna. Er forøvrig imot obligatorisk kurs men pro at det skal bli enklere å finne slike kurs uten å gå via BV. Jeg maste lenge nok på hs til at de lagde til kurs. 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #26 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er helt på sin plass. Vi som jobber med barn ser en negativ utvikling på dette området. Anonymkode: d19bc...10a Og her er jeg av den formening om at det er ikke bare foreldre som skal belastes årsaken til den utviklingen. Bare se hvordan hele samfunnet er lagt opp. Anonymkode: 14b02...7c6 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #27 Skrevet 9. oktober 2023 Ja, kan gjerne gå på kurs jeg. Men er kurset i jobbtid, skal jeg ha betalt for det. Og for de som lurer, så har jeg ungene hjemme så ofte jeg kan. Alle ferier, 8 uker om sommeren. De har hatt kortere dager i bhg. Ofte kommet kl 10 og blitt hentet kl 15. Men jobb må jeg på, og jeg kan ikke ta fri for et oppsatt kurs som går over flere uker. I tillegg skulle jeg hatt betalt for å komme meg fra og til. Jeg tar buss, jobber rett i nærheten av der jeg bor. Anonymkode: 14563...98d 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #28 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): I tillegg forsvarer foreldre hvorfor barnet bør være der når de har fridager, at barnet trives sånn i barnehagen at de heller vil være der og at barna sendes i bhg i juleferier etc fordi foreldre ikke vet hva de skal finne på i lange dager. ikke rart barna blir trassige og vanskelig, og opponerer mot både lærere, foreldre og bhgansatte. Anonymkode: edcec...575 Nok en nedlatende holdning mot foreldre generelt. Du snakker som at dette gjelder foreldre generelt. Ja det finnes selvfølgelig de også, men mange foreldre har faktisk barna i barnehagen fordi de selv er på jobb for å tjene penger til alt som kreves i vårt dyre samfunn. Anonymkode: 14b02...7c6 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #29 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Og her er jeg av den formening om at det er ikke bare foreldre som skal belastes årsaken til den utviklingen. Bare se hvordan hele samfunnet er lagt opp. Anonymkode: 14b02...7c6 Ting henger alltid sammen. Men det tar ikke bort det faktum at det er foreldre som har hovedansvar for oppdragelsen av barna sine. Anonymkode: d19bc...10a 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #30 Skrevet 9. oktober 2023 Flott tiltak! Slik samfunnet har blitt, og fortsetter og endre seg mot, er det bra at alle foreldre må igjennom obligatoriske foreldrekurs. Gjerne mens man er gravid/nyfødt, ett når barna er i barnehagealder og barneskolealder og ett i ungdomsårene. Men samtidig bør jo kursene tilpasset den enkeltes familie/barn sine utfordringer, sånn at kursene blir nyttig for alle. Hjelper lite å sitte på obligatoriske kurs, om det som det kurses i uansett ikke er relevant for familien. Anonymkode: 7df03...be5
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #31 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ting henger alltid sammen. Men det tar ikke bort det faktum at det er foreldre som har hovedansvar for oppdragelsen av barna sine. Anonymkode: d19bc...10a Det er som sagt ikke det lenger da barna må oppholde seg mange timer daglig i barnehage, skole og SFO, fordi mange foreldre ikke lenger har det valget om å være mer hjemme med barna. Nå ser vi konsekvensen av det Anonymkode: 14b02...7c6 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #32 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er som sagt ikke det lenger da barna må oppholde seg mange timer daglig i barnehage, skole og SFO, fordi mange foreldre ikke lenger har det valget om å være mer hjemme med barna. Nå ser vi konsekvensen av det Anonymkode: 14b02...7c6 Foreldrene har hovedansvaret uansett jo. Man kan ikke skyve fra seg ansvaret fordi barna er i barnehage/skole. Anonymkode: d19bc...10a 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #33 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ting henger alltid sammen. Men det tar ikke bort det faktum at det er foreldre som har hovedansvar for oppdragelsen av barna sine. Anonymkode: d19bc...10a Til og med små barn under 1 år blir presset inn i barnehagen fordi foreldre ikke lenger har råd til noe annet. Synes du det er en fin utvikling som er til det beste for barna? Og det skal foreldre belastes for? Kjenner jeg blir provosert. Slik samfunnet er lagt opp til nå, så står ansatte i barnehagen, skole og SFO for en viktig del av oppdragelsen. Og det er synd for der blir ikke barna sett som det enkeltindividet de er. Det blir kun fulgt en pedagogisk riktig mal. Er oppriktig bekymret for utviklingen vi ser, og det betyr at noe må gjøres med hvordan hele samfunnet er lagt opp. Det skal ikke kun belastes foreldre! Anonymkode: 14b02...7c6 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #34 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Foreldrene har hovedansvaret uansett jo. Man kan ikke skyve fra seg ansvaret fordi barna er i barnehage/skole. Anonymkode: d19bc...10a Hvor har jeg snakket om å skyve fra seg ansvaret? Det er det heller de som jobber med barn som gjør. Legger hele problemstillingen som samfunnet har lagt opp til i fanget på foreldre. Anonymkode: 14b02...7c6 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #35 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Flott tiltak! Slik samfunnet har blitt, og fortsetter og endre seg mot, er det bra at alle foreldre må igjennom obligatoriske foreldrekurs. Gjerne mens man er gravid/nyfødt, ett når barna er i barnehagealder og barneskolealder og ett i ungdomsårene. Men samtidig bør jo kursene tilpasset den enkeltes familie/barn sine utfordringer, sånn at kursene blir nyttig for alle. Hjelper lite å sitte på obligatoriske kurs, om det som det kurses i uansett ikke er relevant for familien. Anonymkode: 7df03...be5 Kort oppsummert: Samfunnet er lagt opp til at barna skal tidlig i barnehagen. Årsaken til det er for at barna tidlig skal ut i samfunnet og lære en fastsatt pedagogisk mal å være under kontroll. Og foreldre skal ikke være seg selv overfor barna og oppdra på egne måter, men må også følge denne pedagogiske malen for å skape samfunnsborgere som er tilpasset denne fastsatte pedagogisk riktige boksen. Ikke rart i det hele tatt at det har blitt mange usikre foreldre og derav frekke og respektløse barn. Barn skal normalt sett bli sett for den de er og alle har forskjellige behov. Og blir ikke de behovene møtt på riktig måte individuelt sett, så blir det mye problemer og utagerende barn. Det er samfunnet som må gjøres noe med først og fremst. Anonymkode: 14b02...7c6 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #36 Skrevet 9. oktober 2023 Mange udugelige foreldre der ute som ikke evner å oppdra eller sette grenser for sine barn. Derav mange som trenger et kurs. De skal heller være venner med barnet sitt. Det ender opp med at barnet bestemmer over det han/hun skal gjøre i hjemmet som også resulterer i frekke barn. Ikke barnet sitt skyld, men heller foreldrene. Anonymkode: 7d089...60c
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #37 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Mange udugelige foreldre der ute som ikke evner å oppdra eller sette grenser for sine barn. Derav mange som trenger et kurs. De skal heller være venner med barnet sitt. Det ender opp med at barnet bestemmer over det han/hun skal gjøre i hjemmet som også resulterer i frekke barn. Ikke barnet sitt skyld, men heller foreldrene. Anonymkode: 7d089...60c Hvor er det du egentlig har sett alle disse udugelige foreldrene som ikke setter grenser? Har selv sett noen, men flertallet jeg kjenner er ikke slik du beskriver. Anonymkode: 14b02...7c6
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #38 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor er det du egentlig har sett alle disse udugelige foreldrene som ikke setter grenser? Har selv sett noen, men flertallet jeg kjenner er ikke slik du beskriver. Anonymkode: 14b02...7c6 Fra skolen mine går på, men det er bra at det finnes foreldre som evner å oppdra sine barn. Anonymkode: 7d089...60c
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #39 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fra skolen mine går på, men det er bra at det finnes foreldre som evner å oppdra sine barn. Anonymkode: 7d089...60c Og bra at du selv ikke er udugelig også da😇 Og evnen til å kritisere mange andre er der ihvertfall. Anonymkode: 14b02...7c6 1
Fru Uperfekt Skrevet 9. oktober 2023 #40 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barn speiler foreldre. Typisk at ufyselige barn har ufyselige foreldre. Synes godt når de kommer i skolealder. Anonymkode: 716ed...da2 Langtfra alltid 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå