Gå til innhold

Hvem er ansvarlig for konflikten på vestbredden?


Høyeheler

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Var det ikke Israel som bare kom og okkuperte palestinernes område på Vestbredden da? Og tvang palestinerne til å bo i telt på et lite område? Jeg er ikke noen ekspert, men er det jeg alltid har fått høre hvertfall. 

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ariannah skrev (1 minutt siden):

Var det ikke Israel som bare kom og okkuperte palestinernes område på Vestbredden da? Og tvang palestinerne til å bo i telt på et lite område? Jeg er ikke noen ekspert, men er det jeg alltid har fått høre hvertfall. 

Dette er riktig. Her er også UK inne i det.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyeheler skrev (Akkurat nå):

Dette er riktig. Her er også UK inne i det.

UK? Hva gjorde de? Jeg vet også at USA er bestis med Israel og de har også nå sagt at de vil gjøre alt for å støtte Israel. Dette er nok med på å provosere konflikten ytterligere. Utrolig trist uansett, at de ikke kan leve i fred. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du har helt rett.

forhandlingene med britene som resulterte i opprettelsen av staten Israel.

  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lothlorien- skrev (2 minutter siden):

Husk nå på at Jordan utgjorde ca 80% av det såkalte palestinamandatet. Dette fikk araberne 100% av, så at jødene fikk deler av de resterende 20% i sitt historiske hjemland skulle da bare mangle.  

Og av der fikk de kun deler, noe jødene aksepterte,.mens araberne gikk til full krig, noe de gjorde flere ganger etterpå. Husk også at Israel gav fra seg hele Sinai mot en fredsavtale med Egypt,  men palestinerne har aldri rt villig til å gi en fredsgaranti. Og israelerne har ikke behandlet palestinerne i de okkuperte områdene som likeverdige.

Men.detsom har skjedd idag, finnes det ingen berettigelse for, det er ren terror mot sivile 

  • Liker 30
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er blokaden av Gaza, det er åpenbart at Hamas har prioritert å smugle inn sofistikerte våpen heller enn å bedre levestandarden for palestinerne. Det sier vel i utgangspunktet alt 

Endret av Topsi
Skrivefeil
  • Liker 29
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som dreper og undertrykker flest sivile har størst ansvar uavhengig av side.

Endret av Majer
  • Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ariannah skrev (36 minutter siden):

Var det ikke Israel som bare kom og okkuperte palestinernes område på Vestbredden da? 

Nei. Jordan okkuperte Vestbredden etter at Storbritannia trakk seg ut i 1948. Etter krigen i 1967 okkuperte Israel Vestbredden for å hindre nye angrep derifra. 

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (2 minutter siden):

De som har sivile som mål har det største ansvaret

Nja. Vil og si de som rammer sivile utilsiktet. Det er klart at Israel undertrykker sivile palestinere mer enn motsatt så der er de verst. Så får vi se hvem som dreper flest sivile når bombene har sluttet å falle. Jeg holder en knapp på at Israel er verst der og, men vi får se. Er palestinerne verre så er de verre.

Endret av Majer
  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Topsi skrev (4 minutter siden):

Du mener altså at det å drepe barn i hjemmene sine med vilje, skyte ned sivile på gatene og drepe og kidnappe kvinner og eldre på noe som helst vis kan anses som "minst ansvar"? Virkelig? Om flere sivile palestinere blir drept fordi Hamas bruker dem som sivile skjold, så er det ingen tvil om hvem som er rene terrorister her

Jeg er absolutt ingen tilhenger av Hamas, men Israel har vel aldri gått av veien for å drepe sivile palestinere, inkludert kvinner og barn.

  • Liker 32
  • Hjerte 4
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jdz skrev (1 minutt siden):

Jeg er absolutt ingen tilhenger av Hamas, men Israel har vel aldri gått av veien for å drepe sivile palestinere, inkludert kvinner og barn.

Israel har drept mange sivile ja, men de har aldri hatt dem som direkte mål, bortsett fra noen løse kanoner som ofte har blitt straffet i ettertid. Vi snakker her om direkte angrep med sivile som mål, det er terror, ingen må innbille seg at dette er forsvar av palestinere 

Når israelere har direkte angrepet sivile er de blitt arrestert, når palestinerne gjør det blir de hyllet av myndighetene

Endret av Topsi
  • Liker 25
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Religion er ansvarlig. Det finnes bare en løsning, hamas med støttespillere må utryddes for godt eller så blir det aldri fred.

Endret av Peters
  • Liker 14
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (Akkurat nå):

Israel har drept mange sivile ja, men de har aldri hatt dem som direkte mål, bortsett fra noen løse kanoner som ofte har blitt straffet i ettertid. Vi snakker her om direkte angrep med sivile som mål, det er terror, ingen må innbille seg at dette er forsvar av palestinere 

Dette har jeg veldig vanskelig for å tro på.

  • Liker 20
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...