exictence Skrevet 22. oktober 2023 #301 Del Skrevet 22. oktober 2023 senior skrev (På 16.10.2023 den 9.21): Ikke råd til sunn mat er en dårlig unnskyldning for å være feit, særlig når de putter innpå veimat, godteri og brus i store mengder. Jeg har gått ned rundt 20 - 25 kilo ved å spise det samme som før, stort sett sunn mat, bare mindre porsjoner. Jeg merker også tydelig at matbudsjettet har blitt mindre enn før. Men når det er sagt: Jeg har også respekt for dem som sliter med vektproblemer eller dårlig råd . . Det er bare det at mange overvektige bruker veldig mye penger på mat. Mat i seg selv er dyrt. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paneera Skrevet 30. desember 2023 #302 Del Skrevet 30. desember 2023 Ænema skrev (På 8.10.2023 den 16.30): er bare dritt mat å få tak i. noe så simpelt som skinkepålegg er utraprosessert. eneste er grønnsaker og rent kjøtt, men de er jo sykt dyre. mange tåler ikke bønner og linser ol. Etter at jeg begynte på livsstilsendring, og har gått fra BMI på 24,2 til BMI på 20,6, har jeg begynte å spise mye mer rene råvarer. Kjøtt, fisk, egg, grove knekkebrød og grønnsaker. Ikke kjøpt en potetgullpose på måneder, og spist svært lite søtt/sjokolade kombinert med tidligere. Det slår meg når jeg leser tilbudsaviser at det nesten utelukkende kun er sjokolade, brus og chips på tilbud. Skal nesten godt gjøres å finne noe sunt på tilbud. Har lagt mer og mer merke til dette den siste tiden. Tror samfunnet hadde hatt godt av mer tilbud på sunne matvarer. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #303 Del Skrevet 31. desember 2023 Det står såpass dårlig til med folkehelsen at jeg tror vi er på toppen av elendigheten. Flere og flere får med seg hvor stor betydning kostholdet har på helsa og det smitter, heldigvis! Så jeg har troa! Anonymkode: 198ee...324 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missbluebird Skrevet 31. desember 2023 #304 Del Skrevet 31. desember 2023 Det er mange som skylder på metabolismen og andre fysiologisk eller mentale problemer. Tarmsystemet påvirker både det fysologiske og det mentale, så den er dermed lurt å starte med det man spiser. Syntetiske og naturlige vitaminer er ikke det samme. Det er bedre å spise klementiner og appelsiner for c-vitamin enn c-vitamin tilskudd, men det er bedre med tilskudd hvis man ikke spiser noe med c-vitaminer. Måten kroppen assimilerer stoffer på er forskjellig dersom det er naturlig eller syntetisk fremstilt. Grensene for hva som er fedme, hva som er diabetes, hva som er ADHD osv endres til stadighet. Når flere plutselig faller inn under nye definisjoner, så blir det flere å selge medikamenter, løsninger og kurs til. For systemets overlevelse så er det viktig å sørge for at folk blir igjen og aldri kommer seg ut. Spis disse pillene, drikk denne guggen osv. og se at det opprinnelige problemet blir bedre samtidig som noe annet dukker opp, og slik går det. Mat industrien bruker også mye "pene" ord for å selge sine varer. Ofte leser man disse pene ordene og ser egentlig ikke på ingrediensene bak. Desverre er det mye sannhet bak det George Carlin laget humor av: Maten som selges i butikken i dag er det gjort mye med. Sukker blir tilsatt i alt og ulike syntetiske stoffer legges til. McDonalds sine pomesfritt (nå også Burger King og andre) går igjennom ekstreme prosesser for å bli laget: Når noe så dumt som "friterte poteter" går igjennom dette, hva med alt annet? Veldig mange sier at lett produkter og aspartam ikke er noe problem og det er ikke med på å gjøre en tykk eller bidrar til andre helse plager. Har disse personene feks forsøkt å gå 20 dager uten? Det tar opp til 16-30 dager for de fleste før aspartam er fullstendig ute av kroppen, noen ganger lenger. Men effektene kommer til syne ofte etter 10 dager. Det er et veldig enkelt eksperiment for å se hvor mye det faktisk påvirker vekt og annet. Det er vanskelig fordi det er avhengighetsskapende som mye annet. Flere lettbrus i uken er nå byttet med vann og lettbrus drikkes 0 dager i løpet av året etter å ha prøvd det ut. Men det må prøves før man sier noe. Jeg har slitt med fedme og overvekt mesteparten av livet helt til kostholdet ble endret. Har forsøkt blant annet Keto-diet, 80/20 diet, vegetarianer, veganer, Paelo diet for å neve noen. Alle har en god effekt men aldri ble det stabilt. Har sluttet nesten helt å spise hurtigmat og lett produkter av ulike slag. Alt lages fra bunn nå, men noen ganger må raske løsninger til pga tid men det er unntakene. Jeg har aldri hatt så stabil vekt og veid så optimalt med tanke på BMI (Spiser kjøtt, frukt og grønt, hvor mesteparten er grønt). Blodprøver er optimale men som alle andre i Norge, lav på vitamin D Sommer i pluss og vinter i minus. Trene gjør jeg minimalt og sjokolade, chips, is osv spises fortsatt uten problemer. Men typen og mengden av det er forandret. Det er en mental prosess som er hard pga avhengigheter og hjernen prøver kontinuerlig å få deg tilbake til det gamle. Sukker tilsettes alt for at du skal like det og gjør at du spiser mer enn du trenger. Les på en pakke og du ser fort at en boks med tomater eller tomatpurre er tilsatt sukker 😟 https://nypost.com/article/why-sugar-cheese-fast-food-are-so-addictive/ https://www.nydailynews.com/2008/12/11/sugar-as-addictive-as-cocaine-heroin-studies-suggest/ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #305 Del Skrevet 31. desember 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Det står såpass dårlig til med folkehelsen at jeg tror vi er på toppen av elendigheten. Flere og flere får med seg hvor stor betydning kostholdet har på helsa og det smitter, heldigvis! Så jeg har troa! Anonymkode: 198ee...324 Tror pilen skal videre opp. Slik den peker. Er alt for mange kvinnelige fett/kroppspositivister. Noe som er blitt mer normalt etterhvert som flere og flere har blitt overvektige. Mange heier frem av egoistiske grunner. Som at om alle kvinner rundt meg er feit så er jeg som slank ekstra pen. Eller om alle andre rundt meg også er feit så skiller ikke jeg meg ut som mindre pen. Om pilen snur eller flater ut dette tiåret så er det nok pga av medisinske løsninger. Noe som kommer med nye ulemper og utfordringer. Anonymkode: e1ead...4d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ænema Skrevet 31. desember 2023 #306 Del Skrevet 31. desember 2023 det overdrives veldig her. skulle tro 2/3 av norges befolkning var døden nær her pga fedme. dette er jo bare tullball.. vi blir jo bare eldre og eldre og det snakkes om eldrebølgen. utifra denne tråden er jo nesten alle dødssyke 😄 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #307 Del Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tror pilen skal videre opp. Slik den peker. Er alt for mange kvinnelige fett/kroppspositivister. Noe som er blitt mer normalt etterhvert som flere og flere har blitt overvektige. Mange heier frem av egoistiske grunner. Som at om alle kvinner rundt meg er feit så er jeg som slank ekstra pen. Eller om alle andre rundt meg også er feit så skiller ikke jeg meg ut som mindre pen. Om pilen snur eller flater ut dette tiåret så er det nok pga av medisinske løsninger. Noe som kommer med nye ulemper og utfordringer. Anonymkode: e1ead...4d4 Nei ,er helt sikker på at folk finner sin optimale vekt etter alle diettene som er blitt så kjent de siste tiårene. Anonymkode: a17ec...77a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #308 Del Skrevet 31. desember 2023 Tipper denne utviklingen kommer til å fortsette frem til disse slankemedisinene når massene og blir tilgjengelig (ozempic osv) Anonymkode: 2eec3...9d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #309 Del Skrevet 31. desember 2023 On 10/5/2023 at 11:44 AM, katties said: Når man er SMAL og TYNN, men selve skjelettdelen av kroppen er relativt bred (slak kropp, men brede ben), og man veier jævlig mye uten å ha veldig mye muskler så er det begrenset hvor vekten kan komme fra. Forsåvidt kan man se på røntgen og andre typer scans om skjelettet er veldig tettbygd. Men det er ikke skjelettet som er tungt. Klart det varierer noe fra person til person, men intet menneskjelett veier mer enn et par kilo. Anonymkode: 12629...166 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 31. desember 2023 #310 Del Skrevet 31. desember 2023 Ænema skrev (3 timer siden): det overdrives veldig her. skulle tro 2/3 av norges befolkning var døden nær her pga fedme. dette er jo bare tullball.. vi blir jo bare eldre og eldre og det snakkes om eldrebølgen. utifra denne tråden er jo nesten alle dødssyke 😄 Hovedårsaken til at vi blir eldre, er at medisinsk vitenskap gjør stadige framskritt. Det som dessuten er viktig utenom økt levealder, er hvordan de siste årene av livet blir. Hvis de er preget av sykdom, smerter og dårlig funksjonsevne, er de ikke nødvendigvis noe å trakte etter. Det beste er jo å ha en noenlunde god og aktiv livsstil, sånn at man både slipper å dø for tidlig, og ikke minst å måtte leve de siste årene av livet som pleietrengende og "hjelpeløs". 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #311 Del Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Men det er ikke skjelettet som er tungt. Klart det varierer noe fra person til person, men intet menneskjelett veier mer enn et par kilo. Anonymkode: 12629...166 Menneskeskjelettet veier 10-12 kilo hos en mann, og 7-8 kilo hos kvinner. Litt mer enn et par kilo med andre ord. Anonymkode: 11bdf...94d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #312 Del Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 5.10.2023 den 11.17): Her må vi åpenbart endre hva som defineres som normalvekt. Anonymkode: 1dac2...fcd Enig. Synes også en skal slutte å snakke om vekt, det er krenkende. Anonymkode: 68de9...4a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iso1 Skrevet 31. desember 2023 #313 Del Skrevet 31. desember 2023 Du har vel ingenting med andres kropp og vekt å gjøre?! Se på deg selv før du ser på andre. Det bør mange ta til seg inn i det nye året, passe på seg selv og ikke alle andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #314 Del Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Menneskeskjelettet veier 10-12 kilo hos en mann, og 7-8 kilo hos kvinner. Litt mer enn et par kilo med andre ord. Anonymkode: 11bdf...94d Ja, men den vekten gjelder for ALLE kvinner og menn. Så de som tror de har "tung benbygning" kan bare legge fra seg den livsløgnen. Anonymkode: 811b3...59c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 31. desember 2023 #315 Del Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men det er ikke skjelettet som er tungt. Klart det varierer noe fra person til person, men intet menneskjelett veier mer enn et par kilo. Anonymkode: 12629...166 Jeg har allerede svært på dette, med former til og med. Når noen sier at det bare veier et par kilo så er dette et uttørket skjelett, uten benmarg eller noe, så det er feil at det "bare veier at par kilo". Jo større Bena er, jo tettere de er, jo mer marg de har, jo tyngre er det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #316 Del Skrevet 31. desember 2023 Tror vi bør tenke mer på å være gode mot hverandre i det nye året. Om bmi er 20 eller 40 så kan man være ett supert menneske. Anonymkode: 41d69...c57 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #317 Del Skrevet 31. desember 2023 Det er bare latsabber som er feite. Anonymkode: 2305e...b89 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #318 Del Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det er bare latsabber som er feite. Anonymkode: 2305e...b89 Jeg var i hvert fall lat da jeg var feit, med bmi på 30. Har gått ned 30 kg. Anonymkode: 811b3...59c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #319 Del Skrevet 31. desember 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: 7-8 kilo hos kvinner. Anonymkode: 11bdf...94d Så veldig tungt vs veldig lett skjelett gir altså +/-500g på kvinner sett opp mot normalen. Noe som i praksis er under 0,17 BMI i differanse fra normalen. Ganske ubetydelig. Og med andre ord en elendig unnskyldning for at man man er overvektig eller har fedme. Anonymkode: e1ead...4d4 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #320 Del Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 31.12.2023 den 21.27): Så veldig tungt vs veldig lett skjelett gir altså +/-500g på kvinner sett opp mot normalen. Noe som i praksis er under 0,17 BMI i differanse fra normalen. Ganske ubetydelig. Og med andre ord en elendig unnskyldning for at man man er overvektig eller har fedme. Anonymkode: e1ead...4d4 Yep Anonymkode: 11bdf...94d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå