Gå til innhold

Bare 1 av 3 er normalvektige. Resten er overvektige eller har fedme. Wtf?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kastanjefrø skrev (7 minutter siden):

Hva tar du i benkpress, knebøy og markløft da?

Trener på en annen måte enn dét: HIIT og lettere vekt/med kroppsvekt, flere repetisjoner, så trener for det meste med vekt er på 7-25 kg grunnet problemer med rygg (tidligere skade) og ledd, men også fordi jeg liker det selv. Gikk greit å trene med marinesoldater i utlandet noen få år siden da 👍 Tror det eneste jeg vet vekt på sikkert akkurat nå er hip thrust, det 75 kg x 12 repetisjoner ikke var noe problem - kunne nok tatt  20, men var ikke så interessert i det da det ikke er bra for ryggen min å trene slik

Endret av katties
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kastanjefrø
katties skrev (26 minutter siden):

Trener på en annen måte enn dét: HIIT og lettere vekt/med kroppsvekt, flere repetisjoner, så trener for det meste med vekt er på 7-25 kg grunnet problemer med rygg (tidligere skade) og ledd, men også fordi jeg liker det selv. Gikk greit å trene med marinesoldater i utlandet noen få år siden da 👍 Tror det eneste jeg vet vekt på sikkert akkurat nå er hip thrust, det 75 kg x 12 repetisjoner ikke var noe problem - kunne nok tatt  20, men var ikke så interessert i det da det ikke er bra for ryggen min å trene slik

Dvs. ingen nevnverdig muskelmasse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (17 minutter siden):

Dvs. ingen nevnverdig muskelmasse. 

Det er mer effektivt (tar mindre tid) å bygge muskelmasse med høy vekt, men hvis den totale vekten man løfter er den samme (vekt x repetisjoner) så bygges muskelmasse omtrent likt. Finnes en god del forskning på det. Det viktigste er progressive overload over tid for å fortsette å bygge mer. Jeg har venner som ikke "trener" på treningssenter ellee ghemme i det hele tatt, men går tur i fjellet og har mye mer lårmuskler enn de fleste. Hvis du tror at man kun kan bygge muskler på treningssenter så er du ingen ekspert på temaet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kastanjefrø
katties skrev (På 10.10.2023 den 11.36):

Det er mer effektivt (tar mindre tid) å bygge muskelmasse med høy vekt, men hvis den totale vekten man løfter er den samme (vekt x repetisjoner) så bygges muskelmasse omtrent likt. Finnes en god del forskning på det. Det viktigste er progressive overload over tid for å fortsette å bygge mer. Jeg har venner som ikke "trener" på treningssenter ellee ghemme i det hele tatt, men går tur i fjellet og har mye mer lårmuskler enn de fleste. Hvis du tror at man kun kan bygge muskler på treningssenter så er du ingen ekspert på temaet. 

Hvorvidt de har mer muskelmasse enn de fleste er irrelevant, enn så lenge mitt argument er at det skal sinnsykt mye til for å ha så mye muskelmasse at det er årsaken til at du har en overvektig BMI. Eks. Kan du søke opp Lü Xiaojun, han er en kinesisk vektløfter med flere gullmedaljer i OL, som bare er 4kg over å være normalvektig. Mao. Krever det livslang trening, gode gener og sinnsyk disiplin.

Endret av Kastanjefrø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, powerpuffen said:

Unnskyld meg. Ikke alle har råd til å leve på et uprosessert kosthold - og iallfall ikke slik det har blitt. 

Og jo, mange mennesker jobber nærmest til alle døgnets tider. Det er på ingen måte sunt, men sånn blir det når bedriften skal spare flere ansatte. Noen må jo fremdeles gjøre jobben.

Alle har råd til å spise 20% mindre iløpet av en dag. Da reduserer man også matkostnadene med oppimot 20%.

Mange kan f.eks legge om fra 4 til 3 måltilder på en dag (periodisk faste). Spise pittelitt mer i snitt i de 3 måltidene, og så droppe ett. De fleste sparer tid og spiser mindre kalorier.

Dette er ikke bare teori jeg slenger ut. Jeg har gjort det. Spart penger. Spart tid. Og gått ned i vekt.

Anonymkode: e1ead...4d4

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (12 minutter siden):

Hvorvidt de har mer muskelmasse enn de fleste er irrelevant, enn så lenge mitt argument er at det skal sinnsykt mye til for å ha så mye muskelmasse at det årsaken til at du har en overvektig BMI. Eks. Kan du søke opp Lü Xiaojun, han er en kinesisk vektløfter med flere gullmedaljer i OL, som bare er 4kg over å være normalvektig. Mao. Krever det livslang trening, gode gener og sinnsyk disiplin.

Virker det som jeg er en MANN? Kvinner skal heller ikke ha så lite fett som menn, så hvorfor tror du jeg av en eller annen grunn har 8-10% kroppsfett, som han??? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kastanjefrø
katties skrev (21 minutter siden):

Virker det som jeg er en MANN? Kvinner skal heller ikke ha så lite fett som menn, så hvorfor tror du jeg av en eller annen grunn har 8-10% kroppsfett, som han??? 

Ettersom kvinner kan ha høyere BMI og fremdeles være normalvektig, som du sier, må du altså ha enda mer muskler enn menn for å få en overvektig BMI. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (3 minutter siden):

Ettersom kvinner kan ha høyere BMI og fremdeles være normalvektig, som du sier, må du altså ha enda mer muskler enn menn for å få en overvektig BMI. 

Det høres ut som du tror at BMI sier alt om en persjons kroppskomposisjon. Les dette: https://www.webmd.com/diet/features/bmi-drawbacks-and-other-measurements

I tillegg til de to tingene som er gode alternativer og bør brujes sammen med BMi, så er det å se på fettprosent et mer nyttig mål.

Totalt uinteressant for meg å diskutere dettenoe mer - har allerede svart på alt det her, så gå tilbake i tråden og les om du er interessert. Jeg trenger i alle fall ikke å se langt på nær så muskuløs ut som en mann med veldig lav fettprosent og veldig mye muskler, som har en hòyere BMi enn meg for å ha nok muskler til at BMI blir høy. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skyldes overflod av usunn mat i butikkene kombinert med stillesittende arbeidsliv. 

Anonymkode: daf67...2ae

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

powerpuffen skrev (4 timer siden):

Unnskyld meg. Ikke alle har råd til å leve på et uprosessert kosthold - og iallfall ikke slik det har blitt. 

Fedme er et samfunnsproblem, ikke et individproblem, så hvis du tror at halve samfunnet lider av unnskyldninger, ansvarsfraskrivelse og holdningsproblemer, så bør du åpne øynene. 

Og jo, mange mennesker jobber nærmest til alle døgnets tider. Det er på ingen måte sunt, men sånn blir det når bedriften skal spare flere ansatte. Noen må jo fremdeles gjøre jobben.

Kanskje ikke totalt uprosessert - det er ikke nødvensigvis det sunneste, men man kan nok gjøre mye - det er bare mange som ikke har så mye kunnskap om hvordan. Synes det er kjempedumt! I de fleste barnehager er nesten alt av mat ultraprosessert:

- brød med masse tilsetningsstoffer

- smøreoster, salami, kalkunpølse, leverpostei meb bilde av barn på boksen, men som ikke er barnevennlig

- servering av is (totalt unødvendig med godteri midt i uka!)

Hva kunne man ellers gjort? Kokt potet, slengt litt rømme og salt oppi og laget potetmos. Kokt grønnsaksstuing med kjøttbiter. Stekt egg og lagt til litt røkelaks. Byggrynsgrøt med litt krydder. Kjøttkaker laget av kjøttdeig, egg, mel, salt, allehånde og muskat. For voksne er det mange flere alternativer.

Det finnes redskaper der man stapper inn en hel grønnsak og kutter den opp i 1-2 bevegelser. Det er mange typer mat der man kan bruke ganske kort tis på å kutte, og så bare stappe ting inn i ovnen og vente. F.eks. laks med skinn: tine, krydre, legge på stwkepanne med skinnet ned og lokk oppå, med passende varme. 20 min senere er den ferdig. I mellomtiden kan man sette linser eller byggeynsgrøt til koking, pluss koke opp vann og hive oppi noe gulrøtter og brokkoli. Hva med å krydre frosne kyllinglår og bare sette i ovnen? 

Det ER absolutt viktig at myndinghetene gjør mer da, for når man går inn i en matbutikk så er nesten absolutt alt ultraprosessert. Man skal ikke måtte leite lenge for å finne mat av god kvalitet.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, katties said:

BMI fungerer helt fint for kanskje 95% av befolkningen. ?

Av de resterende 5 prosentene så vil det også være litt avvik begge veier som går  opp i opp. Så alt i alt.  På en stor befolkning så fungerer BMI med andre ord generelt veldig bra.

Det er det tråden handler om. Problemet til majoriteten av en stor befolkning. Ikke at BMI ikke fungerer perfekt på en liten andel mennesker. Disse avvikene er i grunn helt ubetydelige når man ser på hvor stort problemet er og hvor få avvik det er.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.10.2023 den 14.56):

Poenget deres er vel at det uansett ikke er de 2-3 skivene med grovbrød fra butikken som er problemet. Det er alt godteriet, snackset, kaloririke takeaway, alle kaloriene fra fete sauser og dressinger. Sukkerholdig brus og kaloririke kaffedrikker. Man bør lage mye mat fra bunnen av, men det betyr ikke at alt ultraprossesert må unngås for å ikke bli overvektig.

Anonymkode: e17be...eb7

Så lenge det er mennesker som er av denne oppfatning så kommer problemet bare til å eskalere. Det er faktisk et kjempeproblem at majoriteten av befolkningen spiser ultraprossessert hver eneste dag. Du må gjerne innbille deg at det «kun» er snakk om 2-3 skiver.

Det er i tillegg et kjempeproblem at folk tror at det er bedre å tilføre magen og tarmen brus med kunstig søtning. 

I Norge «spiser flertallet seg i hel», og da snakker jeg ikke om fråtsing, men at man spiser søppel som ødelegger maskineriet.

Anonymkode: 873fd...9f9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

BMI fungerer helt fint for kanskje 95% av befolkningen. ?

Av de resterende 5 prosentene så vil det også være litt avvik begge veier som går  opp i opp. Så alt i alt.  På en stor befolkning så fungerer BMI med andre ord generelt veldig bra.

Det er det tråden handler om. Problemet til majoriteten av en stor befolkning. Ikke at BMI ikke fungerer perfekt på en liten andel mennesker. Disse avvikene er i grunn helt ubetydelige når man ser på hvor stort problemet er og hvor få avvik det er.

Ja, men ikke 5%: 5-10%, og i tillegg ikke alle etniske grupper likt, og i tillegg ikke likt for alle høyder, og hvis man er endo-/ektomorf kroppsbygning. Generelt et bra mål, men om det virker som personen ikke passer inn i kategorien den har fått, så brujes andre mål i tillegg. Jeg synes at 5-10% er en OK stor mengde folk jeg da (nok til å tenke at det er en viss sannsynlighet for at noen kan være utenfor normalen, men at langt de fleste er innafor)

Endret av katties
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så lenge det er mennesker som er av denne oppfatning så kommer problemet bare til å eskalere. Det er faktisk et kjempeproblem at majoriteten av befolkningen spiser ultraprossessert hver eneste dag. Du må gjerne innbille deg at det «kun» er snakk om 2-3 skiver.

Det er i tillegg et kjempeproblem at folk tror at det er bedre å tilføre magen og tarmen brus med kunstig søtning. 

I Norge «spiser flertallet seg i hel», og da snakker jeg ikke om fråtsing, men at man spiser søppel som ødelegger maskineriet.

Anonymkode: 873fd...9f9

Jeg tror absolutt ultraprossesert mat er en del av problemet. Samtidig spiste vi omtrent bare Toro supper og gryteretter, kneippbrød og servelat på 90-tallet, og folk var tynne. Men vi hadde ikke store fat med godteri på pauserommet i hverdagen, ungene fikk ikke boller på størrelse med sitt eget hode, posene i smågodt-hyllen var 1/4 av dagens morbide poser. Og som en annen nevnte, kvinnene var på slankekur støtt og stadig. Man passet på HELE tiden. To kilo opp? Intens slankekur med bare ananas. Badevekten sto framme på alles bad. Alle gjorde narr av fete folk, og barn ble mobbet bare de var litt runde. Så folk gjorde en stor innsats for å slippe å komme dit. Vanlige menn hadde ikke matlaging og vin som hobby, slik som nå. 

Anonymkode: e17be...eb7

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.10.2023 den 11.45):

Alle har råd til å spise 20% mindre iløpet av en dag. Da reduserer man også matkostnadene med oppimot 20%.

Mange kan f.eks legge om fra 4 til 3 måltilder på en dag (periodisk faste). Spise pittelitt mer i snitt i de 3 måltidene, og så droppe ett. De fleste sparer tid og spiser mindre kalorier.

Dette er ikke bare teori jeg slenger ut. Jeg har gjort det. Spart penger. Spart tid. Og gått ned i vekt.

De som er overvektige har jo fylt opp energilagrene slik at de har noe å tære på i tilfelle det blir uår/dårlige tider. Så da er det helt naturlig å spise mindre nå.

Anonymkode: 1f8f6...df2

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.10.2023 den 15.07):

Klesindustrien driver med vanity sizing.

Jeg er normalvektig med en bmi på 19,5 (og attpåtil lav og ikke spesielt godt trent, så jeg ser på ingen måte radmager ut), men sliter med å finne klær som passer. Str XS (34) er ofte for stort og XXS (32) passer om jeg får tak i det. Klærne som jeg kjøpte for 15 år tilbake som fremdeles er i god stand er i str 36, 38 og 40, disse sitter fremdeles pent på istedenfor å være for store

Anonymkode: 3dfc0...aaa

Dette høres så rart ut for meg. Jeg kjenner selvsagt til begrepet vanity sizing, men de gamle klærne mine (opptil 20 år gamle) er jevnt over XS og 34, akkurat det samme som jeg bruker i dag. Bruktklærne mine fra 70-tallet og tidligere, derimot, har helt andre størrelser.

Anonymkode: aac3a...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
William_S skrev (På 5.10.2023 den 11.39):

Alle har forskjellig beinbygning på skjelettet. 

Kun høyde som avgjør vekten på skjelettet, fordi beina blir lengre da. Så to mennesker på 170 cm vil ha like tungt skjelett.

Anonymkode: 49d12...5da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at det er sånn er jo blant annet pga en dustete bmi-skala som kun ser på høyde og vekt, og ikke tar hensyn til fordeling av muskler og fett. Den burde vært vraket for lenge siden. 
I tillegg har man større tilgang på mat nå, og det er større fokus på at mat skal være med i bildet når man er sosial eller har en kosekveld av noe slag. 
Rent generelt er vi nok også mindre i bevegelse nå enn før. Noe som gir vondter i skjelettet og dermed blir vi ennå mer inaktiv, i stedet for å faktisk bevege oss nok til å unngå smerter. 

Anonymkode: 49d12...5da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så fint at foreldre lærer barna sine at det er helt ok å gå på McDonalds i ny og ne. 2 ganger i uken er jo ikke så ofte. Vokser man opp med "nei" mat, så får man fort et anstrengt forhold til mat senere i livet. Dette mener vertfall foreldre inne på 'familie og barn' forumet.

Lover godt for fremtiden. 

Anonymkode: eafa2...7e8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke overrasket i det hele tatt. Jeg tror det henger sammen med måten vi lever på. 

For det første, så er vi stort sett stresset slik vi lever i dag. Vi har fulltidsjobber, barn, hus og hjem, hobbyer, venner og fritidsaktiviteter. Hamsterhjulet og stress er hverdagen for de fleste. Stresset i seg selv tror jeg er uheldig med hensyn til vekt. Men videre så må man også nedprioritere i en travel hverdag, og da blir det lettvindte og enkle løsninger (usunn mat). 

Før i tiden laget man sunne måltider fra grunnen av. Kanskje man dyrket litt grønnsaker selv i hagen eller hadde noen gårdsdyr. Man fisket kanskje og hadde mer fisk. Man stresset ikke på samme måten, de aller fleste kunne fint leve på 1 inntekt (dette er urealistisk for de aller færreste i dag dersom man skal ha en bolig). 

Anonymkode: 7dae2...9da

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...