Gå til innhold

Folk kan bli friske av ME, long covid og utbrenthet, ifølge 50 forskere og leger.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nekinn@ skrev (Akkurat nå):

Om du har lest mine kommentarer så mener jeg ingenting konkret om ME, jeg hevder ikke noe som helst. Og du, som de fleste andre, velger å lese mine kommentarer som utelukkende kritikk og svarer deretter. Det skal helst motbevises. Og understrekes med at man er i 1000-tall når man svarer. Igjen, om du har lest mine kommentarer. 

Jeg stiller spørsmål og under meg - noe jeg ofte gjør nå det er ting jeg ikke forstår. Men å bli møtt med denne type motbør opplever jeg virkelig ikke med noen andre tema. Jeg forstår og ser at enkelt tema engasjerer mer enn andre men det er noe helt eget med ME pasienter.

Når jeg først leste/så denne diskusjonen så tenkte jeg med meg selv, nei - ikke stikk hånda inni det vepsebolet. Men så forsøkte jeg å utfordre mine egne fordommer å tenkte om man formulerer seg på en grei måte så vil man få en god debatt. 

Så feil tok jeg. For min del så minner debatten meg mer om en sekt mentalitet enn noe annet (finnes 1000-vis av dem også).

Jeg har lest kommentarene dine, og jeg hadde egentlig bestemt meg for å ikke svare deg. For på tross for at du er tidvis på villspor og fordommene dine skinte igjennom, så antar jeg at du egentlig mener det godt. I motsetning til flere andre her. 

Du har egentlig stilt veldig lite spørsmål, og de spørsmålene du har stilt har du enten svart på selv eller motsatt deg svarene du har fått.

For all del, still spørsmål. Men vær åpen og ydmyk for svarene...

Sekt, faktisk. Jøss. Ja, for all del. Alle som er syk med ME er i en sekt. Klart det. Det gir mening. De vil ikke bli frisk. 
Tror du virkelig på dette? Jeg tror ikke engang at du tror det. Jeg tror du er undrende, men har egentlig bestemt deg, og så blir du provosert over svarene fordi svarene viser at du bommer. Men kanskje jeg har gitt for mye tvil tilgode. Vet ikke.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nekinn@ skrev (5 minutter siden):

Alle sykdommer har eksistert i århundrer, det at du ikke erkjenner at ME er relativt ny - sett fra et vitenskapelig synspunkt, sier sitt. At du tolker mine kommentarer som manglende forståelse sier litt om hvor listen ligger. Det å ikke være enig er virkelig ikke det samme som å ikke forstå!

ME er ikke ny. ME har eksistert siden tidenes morgen. Det første nedskrevne tilfellet er datert på tidlig 1800-tall, mye tidligere enn mange andre kjente og store sykdommer i dag, og tilstanden ble særlig ombredt rundt 1930-tallet i forbindelse med immunologiske utbrudd i USA. Den het noe helt annet da, men skiftet navn på 60-tallet til ME. Så... "ny"... Jeg vet ikke.

Endret av Bombasi
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Litt usikker på om flere i denne tråden er ute etter å bli opplyst om ME. Har nok en gang kastet bort tiden i ett diskusjonsforum på folk hvor eneste agenda at ME syke skal «innrømme» noe. 

 

Anonymkode: 2ca73...85a

Jeg er usikker på om flere i denne tråden er ute etter å opplyse om ME. Og jeg har nok en gang kastet bort tiden i ett diskusjonsforum på folk hvor eneste agenda er at ME syke skal fortelle at de har det verst av alle, at det finnes ikke behandling og ingen i hele verden forstår. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nekinn@ skrev (10 minutter siden):

Om du har lest mine kommentarer så mener jeg ingenting konkret om ME, jeg hevder ikke noe som helst. Og du, som de fleste andre, velger å lese mine kommentarer som utelukkende kritikk og svarer deretter. Det skal helst motbevises. Og understrekes med at man er i 1000-tall når man svarer. Igjen, om du har lest mine kommentarer. 

Jeg stiller spørsmål og under meg - noe jeg ofte gjør nå det er ting jeg ikke forstår. Men å bli møtt med denne type motbør opplever jeg virkelig ikke med noen andre tema. Jeg forstår og ser at enkelt tema engasjerer mer enn andre men det er noe helt eget med ME pasienter.

Når jeg først leste/så denne diskusjonen så tenkte jeg med meg selv, nei - ikke stikk hånda inni det vepsebolet. Men så forsøkte jeg å utfordre mine egne fordommer å tenkte om man formulerer seg på en grei måte så vil man få en god debatt. 

Så feil tok jeg. For min del så minner debatten meg mer om en sekt mentalitet enn noe annet (finnes 1000-vis av dem også).

Du utfordrer ikke, du belærer og er nedlatende. I tillegg så prøver du å legge premissen for debatten og når denne feiler så er det plutselig debatten det er noe feil med. Lol

Anonymkode: b484f...397

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nekinn@ skrev (Akkurat nå):

Jeg er usikker på om flere i denne tråden er ute etter å opplyse om ME. Og jeg har nok en gang kastet bort tiden i ett diskusjonsforum på folk hvor eneste agenda er at ME syke skal fortelle at de har det verst av alle, at det finnes ikke behandling og ingen i hele verden forstår. 

👏👏👏👏

Anonymkode: e94c0...8fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har kommentert og deltatt i tråden siden tråden ble opprettet, så jeg har nok grei oversikt. 

Anonymkode: c8367...ee8

Tydeligvis ikke.

Anonymkode: e94c0...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bombasi skrev (3 minutter siden):

ME er ikke ny. ME har eksistert siden tidenes morgen. Det første nedskrevne tilfellet er datert på tidlig 1800-tall, mye tidligere enn mange andre kjente og store sykdommer i dag, og tilstanden ble særlig ombredt rundt 1930-tallet i forbindelse med immunologiske utbrudd i USA. Den het noe helt annet da, men skiftet navn på 60-tallet til ME. Så... "ny"... Jeg vet ikke.

Og det kan man finne dokumentasjon og informasjon om for alle tenkelige sykdommer. Skjønner du virkelig ikke at når jeg skriver fra et vitenskapelig perspektiv så ligger det mye mer bak? At når man først "oppdager nye" sykdommer så har de alle eksistert veldig lenge? Fra et vitenskapelig ståsted handler jo om dokumentert forskning og behandling, skjønner du at dette tar veldig lang tid? Kreft har jo for eksempel eksistert i århundrer men man vet fremdeles ikke alt eller kan kurere alle.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nekinn@ said:

Jeg er usikker på om flere i denne tråden er ute etter å opplyse om ME. Og jeg har nok en gang kastet bort tiden i ett diskusjonsforum på folk hvor eneste agenda er at ME syke skal fortelle at de har det verst av alle, at det finnes ikke behandling og ingen i hele verden forstår. 

Igjen, hvorfor er du sånn? 

Hvorfor påstår du at ME syke mener at de har det verst av alle, for noe tull! Vei dine ord bedre.
Og det sant at det ikke finnes vitenskapelig dokumentert behandling for ME. Hadde det fantes, så hadde alle blitt pålagt behandling, og vi hadde kanskje vært tilbake i jobb og kunne levd et normalt liv. Tenk så flott det hadde vært!

Og nei, dere forstår ikke, det kommer jo veldig tydelig frem av tråden her.

Og hvorfor svarer du ikke på alle artiklene rundt hvordan ME anses av forskere å være autoimmun lidelse? 

Anonymkode: c8367...ee8

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kunnskapsnivået til en del ME syke er såpass høy på egen sykdom nettopp fordi det har vært så kimset av i Norge i flere tiår.Så har pasientene vært nødt til å lese seg opp, sette seg inn i myyyyye forskning, prøvd og feilet, oppdratt legestand, arrestere fuskete forskning og måttet stå på for å få noe som kan ligne på adekvat hjelp, vært sine egen advokater opp mot helsevesenet. Så faller andre fra lasset som kjenner ei tante, vet om 2 med ME som de ser går tur en gang i uka, hatt kreft eller som har lest for mye Dagbladet om ME, så blir nok diskusjonen farget av det. Noen vet nesten for mye vs de som ikke vet, men liker synse. Er nok en skjevhet her… 

Anonymkode: 2ca73...85a

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du utfordrer ikke, du belærer og er nedlatende. I tillegg så prøver du å legge premissen for debatten og når denne feiler så er det plutselig debatten det er noe feil med. Lol

Anonymkode: b484f...397

Vel, når man begynner en kommentar med å påpeke hvorfor den andre tar feil og avslutter med kommentar med "lol" så har man virkelig ikke bidratt til en større innsikt eller forståelse for sykdommen, for min del i alle fall. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nekinn@ skrev (6 minutter siden):

Og det kan man finne dokumentasjon og informasjon om for alle tenkelige sykdommer. Skjønner du virkelig ikke at når jeg skriver fra et vitenskapelig perspektiv så ligger det mye mer bak? At når man først "oppdager nye" sykdommer så har de alle eksistert veldig lenge? Fra et vitenskapelig ståsted handler jo om dokumentert forskning og behandling, skjønner du at dette tar veldig lang tid? Kreft har jo for eksempel eksistert i århundrer men man vet fremdeles ikke alt eller kan kurere alle.

 

Spør du virkelig en som står med en fot i ME-debatten om han skjønner at forskning tar veldig lang tid? Det er vel ingen andre pasientergrupper som har kjent mer på det enn ME-pasientene, som i 2023 enda står uten biomarkør og behandling.

Jeg er for øvrig veldig usikker på hvor du vil med denne debatten. Såvidt jeg ser så bringer den ingenting til ME-syke. 

Nekinn@ skrev (12 minutter siden):

Jeg er usikker på om flere i denne tråden er ute etter å opplyse om ME. Og jeg har nok en gang kastet bort tiden i ett diskusjonsforum på folk hvor eneste agenda er at ME syke skal fortelle at de har det verst av alle, at det finnes ikke behandling og ingen i hele verden forstår. 

Her setter du opp to ganske ufine stråmenn. Ingen ME-syke sier at de har det verst av alle, og ingen ME-syke påstår at ingen i hele verden forstår. Unødvendig av deg.

Dette var vel et stikk mot at jeg nevnte at du kunne ikke dra inn psykisk sykdom i ME-debatten og at det var to forskjellige ting. 

Jeg ser at jeg har gitt deg altfor mye tvil tilgode. I det vepsebolet du stakk hodet inn i var visst du en ganske stor veps selv. 

Jeg gidder faktisk ikke bruke mer tid på dette. Det er null konstruktivt ved det. Faktisk så undrer jeg ufattelig over hvordan KG kan la denne tråden leve uten å moderere den all den tid fordommene er på barnehagenivå. 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Igjen, hvorfor er du sånn? 

Hvorfor påstår du at ME syke mener at de har det verst av alle, for noe tull! Vei dine ord bedre.
Og det sant at det ikke finnes vitenskapelig dokumentert behandling for ME. Hadde det fantes, så hadde alle blitt pålagt behandling, og vi hadde kanskje vært tilbake i jobb og kunne levd et normalt liv. Tenk så flott det hadde vært!

Og nei, dere forstår ikke, det kommer jo veldig tydelig frem av tråden her.

Og hvorfor svarer du ikke på alle artiklene rundt hvordan ME anses av forskere å være autoimmun lidelse? 

Anonymkode: c8367...ee8

Den ene kommentaren som du siterer meg på skal jeg erkjenne at var barnslig, jeg blir preget og farget jeg også innimellom. Men hvorfor siterer du ikke den jeg siterte? Hun eller han sa akkurat det samme? Er det mer forståelig når man er på rette siden?

Når det er sagt så har jeg ikke påstått noen ting når det kommer til ME, verken med tanke på årsak og behandling. 

Og hvorfor svarer jeg ikke på enkelte vitenskapelige artikler?  Fordi det ligger endel arbeid i å lese og tolke artikler og forskning. Selv om jeg har allerede lest mye om ME, både artikler og forskning fordi jeg er nysgjerrig og kan gjerne kommentere alt det jeg har lest, så er inntrykket mitt i denne tråden at samme hva jeg presenterer om ulike artikler/forskning og mitt syn på det så vil man få en liten eller stor avhandling om hvorfor jeg tar feil. Men det er sannsynligvis feil det også. 

Endret av Nekinn@
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Igjen, hvorfor er du sånn? 

Hvorfor påstår du at ME syke mener at de har det verst av alle, for noe tull! Vei dine ord bedre.
Og det sant at det ikke finnes vitenskapelig dokumentert behandling for ME. Hadde det fantes, så hadde alle blitt pålagt behandling, og vi hadde kanskje vært tilbake i jobb og kunne levd et normalt liv. Tenk så flott det hadde vært!

Og nei, dere forstår ikke, det kommer jo veldig tydelig frem av tråden her.

Og hvorfor svarer du ikke på alle artiklene rundt hvordan ME anses av forskere å være autoimmun lidelse? 

Anonymkode: c8367...ee8

Det er bare å lese denne tråden det så finner du bekreftelse på påstanden.

Anonymkode: e94c0...8fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bombasi skrev (5 minutter siden):

Spør du virkelig en som står med en fot i ME-debatten om han skjønner at forskning tar veldig lang tid? Det er vel ingen andre pasientergrupper som har kjent mer på det enn ME-pasientene, som i 2023 enda står uten biomarkør og behandling.

Jeg er for øvrig veldig usikker på hvor du vil med denne debatten. Såvidt jeg ser så bringer den ingenting til ME-syke. 

Her setter du opp to ganske ufine stråmenn. Ingen ME-syke sier at de har det verst av alle, og ingen ME-syke påstår at ingen i hele verden forstår. Unødvendig av deg.

Dette var vel et stikk mot at jeg nevnte at du kunne ikke dra inn psykisk sykdom i ME-debatten og at det var to forskjellige ting. 

Jeg ser at jeg har gitt deg altfor mye tvil tilgode. I det vepsebolet du stakk hodet inn i var visst du en ganske stor veps selv. 

Jeg gidder faktisk ikke bruke mer tid på dette. Det er null konstruktivt ved det. Faktisk så undrer jeg ufattelig over hvordan KG kan la denne tråden leve uten å moderere den all den tid fordommene er på barnehagenivå. 

Og jo da det har blitt hevdet. 

Anonymkode: e94c0...8fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nekinn@ skrev (14 minutter siden):

Vel, når man begynner en kommentar med å påpeke hvorfor den andre tar feil og avslutter med kommentar med "lol" så har man virkelig ikke bidratt til en større innsikt eller forståelse for sykdommen, for min del i alle fall. 

Det spiller ikke noe rolle hva du får av innsikt eller forståelse. Move on. 

Anonymkode: b484f...397

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nekinn@ skrev (5 minutter siden):

Den ene kommentaren som du siterer meg på skal jeg erkjenne at var barnslig, jeg blir preget og farget jeg også innimellom. 

Når det er sagt så har jeg ikke påstått noen ting når det kommer til ME, verken med tanke på årsak og behandling. 

Og hvorfor svarer jeg ikke på enkelte vitenskapelige artikler?  Fordi det ligger endel arbeid i å lese og tolke artikler og forskning. Selv om jeg har allerede lest mye om ME, både artikler og forskning fordi jeg er nysgjerrig og kan gjerne kommentere alt det jeg har lest, så er inntrykket mitt i denne tråden at samme hva jeg presenterer om ulike artikler/forskning og mitt syn på det så vil man få en liten eller stor avhandling om hvorfor jeg tar feil. Men det er sannsynligvis feil det også. 

Så nå har du plutselig lest mye om ME, hva søker du innsikt her for da? Skjønner nå hvorfor du belærer. 

Anonymkode: b484f...397

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bombasi skrev (2 minutter siden):

Spør du virkelig en som står med en fot i ME-debatten om han skjønner at forskning tar veldig lang tid? Det er vel ingen andre pasientergrupper som har kjent mer på det enn ME-pasientene, som i 2023 enda står uten biomarkør og behandling.

Jeg er for øvrig veldig usikker på hvor du vil med denne debatten. Såvidt jeg ser så bringer den ingenting til ME-syke. 

Her setter du opp to ganske ufine stråmenn. Ingen ME-syke sier at de har det verst av alle, og ingen ME-syke påstår at ingen i hele verden forstår. Unødvendig av deg.

Dette var vel et stikk mot at jeg nevnte at du kunne ikke dra inn psykisk sykdom i ME-debatten og at det var to forskjellige ting. 

Jeg ser at jeg har gitt deg altfor mye tvil tilgode. I det vepsebolet du stakk hodet inn i var visst du en ganske stor veps selv. 

Jeg gidder faktisk ikke bruke mer tid på dette. Det er null konstruktivt ved det. Faktisk så undrer jeg ufattelig over hvordan KG kan la denne tråden leve uten å moderere den all den tid fordommene er på barnehagenivå. 

Nå begynner jeg faktisk å bli irritert og det skal mye til.  Som jeg nevnte til forrige som kommenterte her så var den ene kommentaren min barnslig og den tar jeg til meg. 

Men snakke meg om å lese innlegg utfra eget ståsted! Jeg spør virkelig ingen om hvorfor forskning tar lang tid - jeg forklarer hvorfor forskning tar langt tid. Og derfor påpeker at man fremdeles ikke vet. 

Jeg håpet med å delta i denne debatten at jeg personlig skulle få økt innsikt i ME sykdommen. 

Om du tar noen av mine kommentarer som stikk mot psykisk sykdom så får du ta det på din kappe - jeg har lest mine kommentarer om igjen før jeg kommenterer her, men jeg klarer virkelig  ikke å se at jeg sender stikk. 

Personangrepene dine skal jeg holde meg for god til å kommentere. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jo det er noe særegent. For ME syke må tåle hets, mye hets, noe som ikke er så vanlig for andre sykdommer generelt. 

Anonymkode: a1c16...7c8

Og du kjenner til hva andre med andre type sykdommer må gjennomgå? Og gadd du i det hele tatt å lese linkene? 

Anonymkode: e94c0...8fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Nekinn@ said:

Den ene kommentaren som du siterer meg på skal jeg erkjenne at var barnslig, jeg blir preget og farget jeg også innimellom. 

Når det er sagt så har jeg ikke påstått noen ting når det kommer til ME, verken med tanke på årsak og behandling. 

Og hvorfor svarer jeg ikke på enkelte vitenskapelige artikler?  Fordi det ligger endel arbeid i å lese og tolke artikler og forskning. Selv om jeg har allerede lest mye om ME, både artikler og forskning fordi jeg er nysgjerrig og kan gjerne kommentere alt det jeg har lest, så er inntrykket mitt i denne tråden at samme hva jeg presenterer om ulike artikler/forskning og mitt syn på det så vil man få en liten eller stor avhandling om hvorfor jeg tar feil. Men det er sannsynligvis feil det også. 

Jo, du kom med en bastant påstand om at jo mer du leste om ME, jo mer sikker var du at sykdommen var psykologisk betinget. Denne kommentaren ble forøvrig fjernet av moderator, og du har blitt modert i andre tråder hvor du går over streken i dine påstander rundt andres helsesituasjon. Kanskje ta det til deg. Det er ikke så mye arbeid i å lese gjennom de linkene som ble postet, som var motsvar til dine påstander rundt ME og psykosomatisk. Jeg som har ME vil ALLTID vite mer om sykdommen enn deg. Jeg vil alltid ha lest forskning og prøvd ut lenge før du har sukket for deg. En ME spesialist vil alltid vite mer om ME enn deg. Men likevel skal du ha meninger om ME. Bør du ikke bruke kreftene dine på å bli bedre fra din alvorlige psykiske lidelse som kptsd er, fremfor å engasjere deg i ME som ikke angår deg? 

Anonymkode: c8367...ee8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er bare å lese denne tråden det så finner du bekreftelse på påstanden.

Anonymkode: e94c0...8fd

Du får qoute innlegg hvor dette sier, mnår du kommer med slike påstander. 

Anonymkode: c8367...ee8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...