Gå til innhold

Hvor lenge skal man vente? (Stemor/stefar)

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg synes også at dere nå kan tenke på hverandre. Tidligere partnere har ikke noe med hva dere gjør - og spesielt ikke etter to år.

Min mann og jeg flyttet tidlig sammen, kun etter et halvt år. Vi var sammen hele tiden uansett og fikk støtte av venner og familie. Barna var da 5,6 og 9 år. Detter er over 10 år siden nå og vi er en fin familie uten noe felles barn (Vi mente 3 var mest praktisk, i tillegg til at alle barna skulle følges godt opp).

Anonymkode: 90c34...96e

Jeg og min samboer flyttet sammen etter bare 5-6 mnd, fikk også støtte av familie og venner. Barna likte hverandre godt. Vi har heller ingen felles barn og skal heller ikke ha det. 

nå vet jeg ikke hvor lente TS var singel før hun møtte drømmemannen og om der ligger noe mer bak der? 

jeg og eksen går på tilstellinger på skole/barnehage, 17.mai osv sammen med nye partnere nå. Men ikke da vi var nyskilt for 4 år siden, da var jeg den kjipe eksen. For han dumpet meg høygravid for sin nåværende kone. Så jeg trengte et halvtårs tid for å komme over sjokker og pleie meg selv, og det skjønte de. Nå er vi den moderne familie😅

eksen din kan ikke forvente at du skal ta hensyn i all evighet 

Anonymkode: 120d7...61f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Rosa Gnom skrev (4 minutter siden):

Nei,det forstår jeg. Er ikke så lett dette da,men du må nok sette ned foten litt og ta en ordentlig samtale med han? Ser ikke hva annet du kan gjøre her jeg. Tenker at det kanskje er fint å være åpen med han om hvordan du føler det? At du syntes det er vondt at han reagerer sånn,men jeg kan også forstå at han også har det vondt. Da tror jeg nesten at du bare må være åpen og ærlig om det altså. Forklare at du ikke vil han vondt,men at du gjerne vil gå videre i livet? Eller så kommer du vel til å bare stå på stedet hvil helt til han kommer over deg eller finner ei annen?

Ja, jeg må være mer åpen om det. Ha en ordentlig samtale med han om det. Fortelle han at jeg vil gå videre i livet med kjæresten min. Vet jo at eksen da "klikker" for det har han gjort hver gang jeg har ymtet frempå noe slikt. Men må vel la han klikke da, så håper jeg han kommer over det fort.

Anonymkode: 2af6c...093

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg må være mer åpen om det. Ha en ordentlig samtale med han om det. Fortelle han at jeg vil gå videre i livet med kjæresten min. Vet jo at eksen da "klikker" for det har han gjort hver gang jeg har ymtet frempå noe slikt. Men må vel la han klikke da, så håper jeg han kommer over det fort.

Det tror jeg også. Alternativet er jo å holde det skjult og det syntes jeg er enda værre. Er jo ikke noe godt for noen :( Men sånn er livet noen ganger. Forstår at det er alt annet enn gøy. Det forteller meg jo bare at du er ett godt menneske som bryr deg i det minste da. Det er da noe.

• Liker 2
Skrevet

😊 Takk for svar. Du er sterk og flink du da!  Tenker voksent på det og setter barna først.   Ikke alle klarer det. Jeg forstår jo at følelser er vanskelige.  Men i mitt tilfelle har det jo gått 3 år siden bruddet med eksen. Han burde vel ha kommet over meg nå. Eller han er over meg men det er noe annet som gjør at det er så vanskelig.  Jeg vet ikke.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

😊 Takk for svar. Du er sterk og flink du da!  Tenker voksent på det og setter barna først.   Ikke alle klarer det. Jeg forstår jo at følelser er vanskelige.  Men i mitt tilfelle har det jo gått 3 år siden bruddet med eksen. Han burde vel ha kommet over meg nå. Eller han er over meg men det er noe annet som gjør at det er så vanskelig.  Jeg vet ikke.  

3 år syntes jeg er veldig lenge,men vi er jo forskjellige som mennesker så det er jo ikke noe fasit her,men for meg er 3 år veldig lenge. :) Det med barn har jeg fått inn med teskje så lenge jeg kan huske. Min mor er spesial pedagog. Så dette med barn og hvordan man oppfører seg har jeg fått klare beskjeder om så lenge jeg kan huske. All ære til min mor for det altså. :)

• Liker 1
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (1 minutt siden):

Prøvd familievernkontoret?

Vi har vært der flere ganger etter bruddet. Han slo seg helt vrang med en gang jeg fikk ny kjæreste.  Da måtte jeg ringe familievernkontoret da alt samarbeid ble avsluttet fordi eksen var så lei seg/sur/sjalu/forbanna.  Han dro en ny dame inn i livet til ungene og tok dårlige valg på grunn av følelsene sine. Hun er selvfølgelig borte nå. Jeg derimot lot ikke min nye kjæreste møte barna før vi hadde vært sammen i 1 år. Men ja jeg har vurdert å ringe familievernkontoret igjen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg og min samboer flyttet sammen etter bare 5-6 mnd, fikk også støtte av familie og venner. Barna likte hverandre godt. Vi har heller ingen felles barn og skal heller ikke ha det. 

nå vet jeg ikke hvor lente TS var singel før hun møtte drømmemannen og om der ligger noe mer bak der? 

jeg og eksen går på tilstellinger på skole/barnehage, 17.mai osv sammen med nye partnere nå. Men ikke da vi var nyskilt for 4 år siden, da var jeg den kjipe eksen. For han dumpet meg høygravid for sin nåværende kone. Så jeg trengte et halvtårs tid for å komme over sjokker og pleie meg selv, og det skjønte de. Nå er vi den moderne familie😅

eksen din kan ikke forvente at du skal ta hensyn i all evighet 

5-6 mnd var veldig kor

Anonymkode: 8359f...9a4

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

5-6 mnd var veldig kor

Alle er forskjellige, og pga diverse var det rett for oss:)  men det betyr ikke at det er det rette for andre. 

vi tok et familieråd på det med ungene. Så prøvde vi i sommerferien for å se, og alle trivdes med det. Så da fortsatte vi å å bo sammen. Hadde ikke det funket hadde han og barna hans funnet seg en leilighet, så hadde vi ventet ett år å prøvd igjen da. 

• Liker 1
Skrevet

Men er en ny unge en god idé? 

Det gikk ikke akkurat bra med kjærlighetsbarn for noen av dere tidligere.....

Anonymkode: 0a6a6...40a

• Liker 3
Skrevet

Jeg syntes du skal sette deg ned med exen din alene, også spør du han hva dette egentlig dreier seg om. Ikke avbryt han, men la han snakke.

Også sier du at du ikke kan være singel resten av livet fordi han ikke liker at du har en partner.  Og at det er urimelig å forvente det. Det beste er at alle sammen har det bra, og at det er på tide han også ser litt fremover. Slik at også han har det bra. 

Anonymkode: 66991...4fc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Min eks er faktisk et veldig godt menneske og en god far. Men han takler ikke mitt nye forhold. Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre for å få gå videre med min nye mann, men samtidig beholde samarbeidet med eksen...  

hjelper det å ta en prat med eksen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Alle er forskjellige, og pga diverse var det rett for oss:)  men det betyr ikke at det er det rette for andre. 

vi tok et familieråd på det med ungene. Så prøvde vi i sommerferien for å se, og alle trivdes med det. Så da fortsatte vi å å bo sammen. Hadde ikke det funket hadde han og barna hans funnet seg en leilighet, så hadde vi ventet ett år å prøvd igjen da. 

Det er likevel kort  når det er barn i bildet 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men er en ny unge en god idé? 

Det gikk ikke akkurat bra med kjærlighetsbarn for noen av dere tidligere.....

Anonymkode: 0a6a6...40a

Den der forsto jeg ikke helt. Alle våre barn er nydelige perfekte barn som er høyt elsket😊  så jo, det gikk veldig bra med våre kjærlighetsbarn😊  Det barnet vi eventuelt får sammen kommer til å bli like høyt elsket, og veldig godt ivaretatt.   

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den der forsto jeg ikke helt. Alle våre barn er nydelige perfekte barn som er høyt elsket😊  så jo, det gikk veldig bra med våre kjærlighetsbarn😊  Det barnet vi eventuelt får sammen kommer til å bli like høyt elsket, og veldig godt ivaretatt.   

men mine, dine, våre... Er det lurt? Tenkerpå når de blir voksne, dere dør og arveoppgjør og slikt

• Nyttig 1
Skrevet

Det kan hende det blir litt gnissninger i et halvår, så går det seg til. Eksen din er voksen og må rett og slett ta seg sammen. For sin egen del, og for sine barn. Du kan ikke utsette livet ditt år etter år fordi han vil være skjør. Ja, han velger mye her, hvilken holdning og hva han skal tenke påvirker psyken.

Anonymkode: 17f51...0fd

• Liker 1
Skrevet

To år er da veldig kort tid når det er barn inne i bildet. Barn som elsker kjæresten din, maser om å flytte sammen og om baby??!! De har jo ikke noe realistisk bilde av hvordan det blir, og det har kanskje ikke du heller i forelskelsens lys. 
Disse eksene er vel bekymret for barna dine. Les alle stemor-, stebarn, -eks-bio-bonus-trådene her inne, og tenk litt på hvordan du kan vite at drømmemannen er en drømmefar og at en slik familie blir drømmefamilien for barna. Det blir det jo ikke. Det blir trøbbel, det blir urolig. 

Anonymkode: bb3c5...bdd

• Liker 2
Skrevet

Det høres ut som om du og din partner har en sterk forbindelse, og det er flott at dere begge ønsker å ta forholdet videre. Når det gjelder å flytte sammen og gifte seg, er det viktig å følge deres egen takt og ta beslutninger som føles riktig for dere.

Når man har barn fra tidligere forhold, kan det være ekstra utfordrende. Hensynet til eksene kan være viktig for å opprettholde en fredelig dynamikk for barnas skyld. Imidlertid er det også viktig å sette grenser og ta beslutninger som er i tråd med deres eget lykke.

Hver situasjon er unik, og det er ingen faste regler for hvor lenge man skal vente med å flytte sammen eller gifte seg i slike situasjoner. Det viktigste er å kommunisere åpent med hverandre, inkludere barna i diskusjonen hvis de er gamle nok, og prøve å finne en balanse mellom å ta hensyn til eksene og å leve deres eget liv.

Hva andre har gjort kan variere mye, så det er ikke nødvendig å sammenligne deres situasjon med andres. Fokuser på deres egen lykke og trivsel, samtidig som dere tar hensyn til barnas beste interesser og forsøker å opprettholde en sunn relasjon med eksene så langt det er mulig.

Anonymkode: 9eb91...6b8

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk. Om jeg kjører på med min nye kjæreste og tar han med på 17 mai for eksempel så går eksen min ned i kjelleren psykisk.  Og det går jo selvfølgelig utover barna mine. Pluss at det fine samarbeidet med eksen, (som er så fint for barna at vi har) det kommer til å være borte/over. Fordi min eks takler ikke at jeg har ny mann.  Hva gjør man da?  

Det fine samarbeidet er strengt tatt en utpressing/gisselsituasjon, der du er tvunget til å ligge lavt og undergrave egne behov for å tekkes en psykopatisk eks. Det finnes ingenting fint i det der. Tenk hva du lærer barna dine? 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min eks er faktisk et veldig godt menneske og en god far. Men han takler ikke mitt nye forhold. Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre for å få gå videre med min nye mann, men samtidig beholde samarbeidet med eksen...  

Man er ikke et godt menneske når man ikke klarer å sette sine egne egoistiske følelser til side for barnas skyld. Det er ikke du som eventuelt ødelegger (eller beholder) et samarbeid. 

Det din eks driver med er emosjonell utpressing, dvs emosjonell vold. Hjelper ingenting om du kaller det "å slite psykisk/ikke takle". Han bruker dette mot deg, og lar det gå utover barna deres. Hvorfor i alle dager skal du vite i det hele tatt om eksen din gråter over deg? Det er ikke noe du skal ha informasjon om. Er det fordi han forteller deg det? Hvorfor gjør han det tror du? Hvorfor forteller han det til deg, og ikke til en kompis, familie, terapeut?

Anonymkode: ccb36...183

• Liker 1
Skrevet

Det er litt merkelig at både din eks og typens eks er så vanskelige. 
Møttes dere mens dere fremdeles var opptatt i hvert deres forhold? 
Som oftest er det noe som ligger bak denne vrangviljen til eksene, unntatt hvis de ikke er helt i vater da selvfølgelig 

Anonymkode: c9def...e3c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...