Gå til innhold

Hvor mange helger/ferier uten barn?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mannen min har sovet i samme hus som et eller begge barna hver eneste natt siden eldste ble født. Jeg har vært borte fra eldste 5 netter, da var jeg på sykehus. Eldste barnet er 7 år.

Anonymkode: 33515...7a3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg og min mann har hatt kjærestehelg 2 ganger i år, og skal en til i november. Men vi har to søsken som sover hos besteforeldre eller tanter og onkler sammen. De har aldri overnattet hos noen annen enn nærmeste familie, og aldri separat:)

Anonymkode: 22f4d...2d7

• Nyttig 1
Skrevet

Vi har ikke hatt vært på noen helge- eller ferietur uten barn, og den eldste er snart 6 år. Men jeg tror absolutt det kan være lurt å gjøre innimellom som par, om det er ganske greit å få til. Vi har ikke noe familie som har noe særlig ønske om eller mulighet til å passe barna, så det er mer vrient å få til. Og det er ikke noe stort savn heller. Men vi var mye på tur og ute på restaurant bare mannen og meg før vi fikk barn, og jeg merker at det at det bare ble borte samtidig som hverdagen ble travel, gjør at vi må jobbe litt for å få inn romantikk og pleie parforholdet.

Anonymkode: e689b...3e5

• Nyttig 1
Skrevet

Vi har hatt en helg uten barna, det er cirka 7 år siden. De er nå 12 og 15. Har ikke tilgang på barnevakt lenger. Men liker å være med dem, så det er ok. 

Anonymkode: 77f1e...5da

• Liker 1
Skrevet

Syns det er rart noen av dere virker å være så fryktelig stolte av å omtrent aldri ha vært borte fra barna deres. Har dere ingen foreldre eller søsken, eller til og med besteforeldre på noen av sidene som ønsker å ha barna deres på overnatting og få disse opplevelsene med barnebarna/tantebarna/oldebarna sine?

Det høres veldig trist ut. Nå har ikke jeg barn helt enda (noen uker til termin fortsatt), men jeg ønsker at mine barn skal få oppleve overnatting og kos hos sine besteforeldre, om det så er for en natt eller hel helg. Ikke fordi jeg selv har behov for å ha frihelg, men fordi det er opplevelser jeg selv savnet fra min barndom og misunnet venner som hadde så gode, trygge og nære forhold til sine besteforeldre og annen nær familie.

Anonymkode: 08867...443

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har en gutt på snart 2 1/2 som sover borte ca. en helg i måneden (1-2 netter, annenhver gang hos farmor/farfar og mormor/morfar). Han har sovet hos dem siden han var rundt ett år gammel og ser alltid frem til å dra på overnatting :) i tillegg har vi vært en uke på bryllupsreise, og en halv uke på barselhotell da lillesøster ble født (så barnefri og barnefri😅). Vi har planer om at han skal være med mormor og morfar en uke før fellesferien neste sommer, og farmor og farfar en uke etter fellesferien slik at han får lengre fri fra barnehagen da vi selv kun har tre uker ferie. Jeg har null problemer med å la han overnatte hos folk han er trygg på :) kommer nok av at jeg selv har vært mye hos besteforeldrene mine i oppveksten, og forholdet vårt er helt prima!👌🏼❤️

Anonymkode: 67866...6f9

Så koselig❤️ Jeg er ts, og barnet mitt har også overnattet flere ganger med besteforeldre. Jeg formulerte meg nok litt dårlig. Jeg tenkte egentlig mer på planlagte turer over flere dager der barnet ikke er involvert. Føler de fleste har så mange sånne turer, og jeg har i grunnen ikke savnet det før jeg ser alle andre gjøre det (ofte). 

Anonymkode: 32b62...440

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har ikke gjort det. Barnet er 3 år. Aldri sovet uten mor og far 😊 men ser at mange i omgangskretsen har barnevakt og reiser bort veldig ofte. Skjønner ikke helt greien med det egentlig, hvorfor få barn når man vil ha barnefri allerede når ungen er baby😵‍💫

Anonymkode: 754bb...b9a

Sikkert ikke skadelig å pleie forholdet en helg en gang i blandt, men alle skjønner jo ikke alt;)

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Syns det er rart noen av dere virker å være så fryktelig stolte av å omtrent aldri ha vært borte fra barna deres. Har dere ingen foreldre eller søsken, eller til og med besteforeldre på noen av sidene som ønsker å ha barna deres på overnatting og få disse opplevelsene med barnebarna/tantebarna/oldebarna sine?

Det høres veldig trist ut. Nå har ikke jeg barn helt enda (noen uker til termin fortsatt), men jeg ønsker at mine barn skal få oppleve overnatting og kos hos sine besteforeldre, om det så er for en natt eller hel helg. Ikke fordi jeg selv har behov for å ha frihelg, men fordi det er opplevelser jeg selv savnet fra min barndom og misunnet venner som hadde så gode, trygge og nære forhold til sine besteforeldre og annen nær familie.

Jo, det er veldig trist at det ikke er særlig interesse for å være barnevakt. Dysfunksjonell familie på mannens side og lite interesse hos min far. Min mor var fantastisk, men døde dessverre. Søsken er travle med barnebarn og karriere. Men, nytter ikke å sørge over det, man må gjøre det beste ut av det. 

Anonymkode: 77f1e...5da

• Liker 2
Skrevet

Vi skal ha vår første helgetur alene, etter vi fikk barn, nå i oktober. Har en på 4 år og en på 2 år. Opplever egentlig ikke at det er særlig vanlig å reise mye bort fra barna sine i min omgangskrets, men de fleste av oss har barn i barnehagealder. 

Når det er sagt har vi hatt barnefrie dager eller helger, hvor barna har vært med besteforeldre. Våre barn er med mormor og morfar hver uke og det er ofte uten at vi foreldre er med. Syns det er koselig at de har sterke bånd til sine besteforeldre og kan få alenetid med dem❤️

Anonymkode: 5fee9...040

Skrevet

Det er viktig at barna kan få overnatte hos besteforeldre, tanter og onkler. Bli trygg på andre enn bare mor og far. 
For forholdet sin del er det viktig å være kjærester også. Oppleve noe sammen uten barna og dyrke hverandre. 
Å bare være foreldre er ikke sunt for forholdet i lengden. 
En må pleie forholdet også.

men klart, ikke alle har mulighet til barnevakt. Men å selv avtale med venner eller barnas venners foreldre om de kan ha de ei natt på overnatting, og bytte på og ha andres barn tilbake så får man litt alenetid. 
Da jeg passet kompisen til min 4 åring ei helg (den gang) var mor ute med venner og fant kjærligheten. Nå er de vært samboere i 12 år og fått et barn til sammen. 
ære være meg 😅 neida.. men bruk venner om dere ikke har familie 

Anonymkode: dbd3e...dbe

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva er vanlig i din omgangskrets? Jeg syns folk reiser så mye? Vi har ikke reist fra barnet på 4 år enda, men ser at andre gjør det flere ganger i året. Tenker både på turer med partner og med venner. 

Anonymkode: 32b62...440

Veldig ulikt. Jeg har aldri reist fra barnet som nå er 7år, mens flere rundt meg er mye på tur eller har frihelg. Bryr meg ikke om hva andre velger å gjøre, de gjør som de ønsker, jeg ønsker ikke å reise fra barna.

Anonymkode: f9eba...94c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er viktig at barna kan få overnatte hos besteforeldre, tanter og onkler. Bli trygg på andre enn bare mor og far. 
For forholdet sin del er det viktig å være kjærester også. Oppleve noe sammen uten barna og dyrke hverandre. 

men klart, ikke alle har mulighet til barnevakt. Men å selv avtale med venner eller barnas venners foreldre om de kan ha de ei natt på overnatting, og bytte på og ha andres barn tilbake så får man litt alenetid. 
Da jeg passet kompisen til min 4 åring ei helg (den gang) var mor ute med venner og fant kjærligheten. Nå er de vært samboere i 12 år og fått et barn til sammen. 

Mine barn er trygge på andre voksne i familien, uten at de må være der på overnatting. Vi er mye sammen med både besteforeldre/tanter/onkler, men forstår ikke når det ble så utrolig viktig at barna skal «lære» seg sove vekke når de fortsatt er små? For at foreldre skal ha egentid/fritid/ferie? Barn velger selv etterhvert å sove hos kompiser når de er eldre, på eget initiativ, og hos andre familiemedlemmer om de vil det. De MÅ ikke overnatte hos andre når de er små.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har masse familie, men jeg fikk ikke barn for å dekke behov og ønsker til besteforeldre. Jeg fikk barn fordi JEG ville ha barn. Den tid kommer hvor barnet skal sove borte, men jeg har absolutt ikke noe stress med det enda… Tenker det er helt fint å vente til barnet kan ta et valg selv om hen vil sove borte eller ikke 🥰

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hvorfor er det viktig at barna overnatter borte? Hvem er det viktig for?🤔

Man kan fint pleie et forhold selvom man ikke har barnefri🥰 Vi har masse tid sammen, både på kveldene i ukedager og helger. Barn sover stort sett mer enn oss voksne 🤭 Skjønner at andre kan ha andre behov enn meg og min samboer altså, men jeg syns det er litt feil å tenke at man skal ha barnefri og sende bort barna «her og der» når man har valgt familielivet. Men det har kanskje noe med hvordan jeg selv er vokst opp. 

• Liker 4
Skrevet

Nå er barnet voksen, men jeg var 100 % alene. Jeg fikk ikke alenetid eller frihelg. Jeg følte meg privilegert. Slapp å sende barnet bort annenhver helg. Fikk jul og nyttår sammen. Påsken hadde jeg alltid en uke barnefri, sendte barnet til familie på hytten. Sommerferie, på barnets premisser, men også hva jeg likte  

Familien min stilte alltid opp når det gjaldt barnet mitt. 

Jeg blir litt satt ut når mennesker snakker om barnefri, ferier uten barn. Om man setter et barn til verden, følger det forpliktelser med. 

• Liker 2
Skrevet

Vi har barn på 7 og 9, og har vært på en helgetur sammen uten barna. Vi har vært på noen turer hver for oss, men ikke årlig og ikke lengre enn en helg. Turer med jobb kommer i tillegg, ca en i året i snur og de turene er av og til litt lengre. Nå som de er litt større kunne jeg nok gjerne tenkt meg en langhelg i året sammen med mannen, men vi får ikke barnevakt så lenge. 

I omgangskretsen min varierer det veldig. Et par stk med barn på samme alder har vært på flere turer sammen opp til en uke uten barn, i tillegg til årlig(e) helgeturer. Andre er mer som oss, at man har barnevakt en natt innimellom,  men sjelden mer enn det om gangen. 

Anonymkode: 2a102...aed

Skrevet
7 hours ago, Helene said:

Nå er barnet voksen, men jeg var 100 % alene. Jeg fikk ikke alenetid eller frihelg. Jeg følte meg privilegert. Slapp å sende barnet bort annenhver helg. Fikk jul og nyttår sammen. Påsken hadde jeg alltid en uke barnefri, sendte barnet til familie på hytten. Sommerferie, på barnets premisser, men også hva jeg likte  

Familien min stilte alltid opp når det gjaldt barnet mitt. 

Jeg blir litt satt ut når mennesker snakker om barnefri, ferier uten barn. Om man setter et barn til verden, følger det forpliktelser med. 

Hva er galt med å ha en ferie eller tur uten barn dersom barna er med folk dem er trygge med?  Å aldri ha tid uten barna kan umulig være sunt for parforholdet. Og hva med besteforeldre, skal dem aldri få ha barna alene på overnatting? 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har vært borte fra barnet mange ganger, alt fra en helg til en måned, men da har barnet vært sammen med far og eventuelt besteforeldre når far har jobbet kveld/natt.

Jeg og far har vært borte noen få helger, samt ei uke hvor vi var i utlandet da vi dro med noen venner. Barnet var hjemme med bestemor og storkoste seg. Neste gang vi skal dit, skal barnet være med. 😊

Barnet har også reist på ferie uten oss foreldrene, da det har vært med besteforeldre og tanter/onkler.

Anonymkode: 0a28f...299

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ser ikke på det som trist, de er sammen uten overnatting IG har fortsatt nært forhold 

Anonymkode: 64150...6b4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mine barn er trygge på andre voksne i familien, uten at de må være der på overnatting. Vi er mye sammen med både besteforeldre/tanter/onkler, men forstår ikke når det ble så utrolig viktig at barna skal «lære» seg sove vekke når de fortsatt er små? For at foreldre skal ha egentid/fritid/ferie? Barn velger selv etterhvert å sove hos kompiser når de er eldre, på eget initiativ, og hos andre familiemedlemmer om de vil det. De MÅ ikke overnatte hos andre når de er små.

👏

Anonymkode: 64150...6b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...