Gå til innhold

Horisontaldelt, tomannsbolig (overetasje) - Hva er din erfaring med lyd fra naboen?


Bubben

Anbefalte innlegg

Vi er på husjakt, og i den anledning har vi gått fra å 100 % ville ha en enebolig, til å vurdere en tomannsbolig. Den aktuelle tomannsboligen ligger perfekt til i forhold jobb, barnehage, aktiviter - dog det er ikke en enebolig. Tomannsboligen er helt ny, og er i følge megler godt isolert mellom boenhetene. Planløsningen er identisk for begge etasjene, så stuen i overetasjen ligger rett over stuen i underetasjen.

Mitt spørsmål er: hvilken erfaring har dere som bor i overetasjen til en tomannsbolig (gjerne ny) med støy fra naboen? Jeg er veldig, veldig redd for å kjøpe noe som tilsynelatende virker som en drøm, men hvor støy blir problematisk. På den andre siden ønsker jeg ikke en enebolig med stor hage, evig oppussing o.l. Hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bubben skrev (3 minutter siden):

Vi er på husjakt, og i den anledning har vi gått fra å 100 % ville ha en enebolig, til å vurdere en tomannsbolig. Den aktuelle tomannsboligen ligger perfekt til i forhold jobb, barnehage, aktiviter - dog det er ikke en enebolig. Tomannsboligen er helt ny, og er i følge megler godt isolert mellom boenhetene. Planløsningen er identisk for begge etasjene, så stuen i overetasjen ligger rett over stuen i underetasjen.

Mitt spørsmål er: hvilken erfaring har dere som bor i overetasjen til en tomannsbolig (gjerne ny) med støy fra naboen? Jeg er veldig, veldig redd for å kjøpe noe som tilsynelatende virker som en drøm, men hvor støy blir problematisk. På den andre siden ønsker jeg ikke en enebolig med stor hage, evig oppussing o.l. Hjelp!

Jeg har en slik tomannsbolig med god lydisolering mellom etasjene. Hører ingenting verken fra 1 etasje eller 2 etasje, så null problem!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde i en slik leilighet tidligere, dog i et myye eldre bygg. Var lite lyd. Kun litt hvis det ble opphetete diskusjoner eller unger som hylte. De hørte mer til oss med trinnlyd o.l.

Anonymkode: 93890...5fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i 4-mannsbolig fra 2000-tallet og har noe problemer med støy fra enheten under. Vi har felles pipeløp av en eller annen grunn kommer det mye lyd gjennom pipa. Jeg har ikke ildsted selv og tror ikke de under heller har det. Så sjekk ut hvordan pipe er konstruert. 

Anonymkode: 0187d...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mekaniske lyder som trinnlyd vil alltid være mer gjennomtrengende ovenfra og ned. Men om du vil høre naboene/de høre deg godt, avhenger så av lydnivået de selv gir. Noen har tykke tepper på gulvene som demper lyd, noen har ikke barn og går selv veldig stille i dørene. Men så har du de som bare høres veldig godt.

Er etasjeskillere i betong eller tre?

Jeg har bodd i nye bygg med naboer både over og under meg, og jeg har både hørt tunge trinnlyder og snorking fra naboer til tross for nytt. Man kan også risikere naboer som røyker (som for meg har vært et mareritt andre steder jeg har bodd). For meg er risikoen for stor, man er så prisgitt ok naboer når man skal bo så tett. Hadde jeg ikke måttet bo sånn pga økonomi, så hadde jeg aldri i verden valgt flermannbolig igjen. 

Anonymkode: 2747f...162

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er etasjeskillere er av tre.

Spurte megler, han sa at bygget var bygd etter TEK-17 og at det lå gips på kryss og tvers overalt. Ikke vet jeg.

Litt som å velge mellom pest og kolera: eneboliger med stort oppussingsbehov (i en periode av livet der jeg heller har lyst å henge med barna) eller usikkerheten knyttet til bråk fra naboen i en tomannsbolig. Man kan liksom ikke både få i pose og sekk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde valgt enebolig, uten tvil. Bor i tomannsbolig og har grusomme naboer i etg over som bråker døgnet rundt. Ikke vært så sliten siden jeg var alenemor med treåring pga mangel på ro.

Anonymkode: ac650...caf

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er helt nytt trenger det ikke være bra lydisolert, stor forskjell på nye leiligheter/hus Men hvis du bor øverst hører du nok mindre siden du slipper trinnlyd.

Anonymkode: 280fc...64c

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører barnet under oss når hun løper. Veldig uventet egentlig. (Ikke plagsomt for meg altså, bare forventet ikke å høre det opp.) 

Anonymkode: 3c160...3ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg hører barnet under oss når hun løper. Veldig uventet egentlig. (Ikke plagsomt for meg altså, bare forventet ikke å høre det opp.) 

Anonymkode: 3c160...3ab

Da kan du bare forestille deg hvor

mye de må høre av dere…

Anonymkode: ac650...caf

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært opptatt av salgbarhet og potensielle naboer.

Mange velger automatisk bort horisontaldelte tomannsboliger og ville ikke vurdert boligen en gang. Dermed kan den bli vanskeligere å selge når den tid kommer.

En ting er naboene som bor der nå, men hvordan blir neste nabo? Man har ingen garantier, og vil man egentlig risikere å bo over bråkete folk med ustyrlig døgnrytme/mye nachspiel med høy musikk/5 barn som alltid skriker el.l? 

Det oppleves som en helt unødvendig risiko når man ikke må. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/24/2023 at 2:02 PM, Bubben said:

Tror det er etasjeskillere er av tre.

Spurte megler, han sa at bygget var bygd etter TEK-17 og at det lå gips på kryss og tvers overalt. Ikke vet jeg.

Litt som å velge mellom pest og kolera: eneboliger med stort oppussingsbehov (i en periode av livet der jeg heller har lyst å henge med barna) eller usikkerheten knyttet til bråk fra naboen i en tomannsbolig. Man kan liksom ikke både få i pose og sekk :D

Etasjeskiller av tre, da hadde jeg ikke en gang vurdert det. Jeg bodde i tilsvarende og hørte naboen snorke. Du er helt prisgitt at naboene og du kommer overens, og tåler hverandres lyder. Du risikerer også røyking, og du risikerer at de klager på dine barn pga lydt. 

Jeg ville heller pusset opp og prøvd å finne en balanse mellom renovering og barna, men du kan selvsagt være heldig og får naboer som blir boende og gir lite lyd/tåler lyd tilbake. 

Er det i 1 eller 2 etasje?

Anonymkode: 2747f...162

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er 2.etasje. Jeg er ikke interessert å bo under noen, men spørsmålet er om jeg er interessert å bo over noen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bodde i sokkel, eldre hus - mye tramping. Husverten røykte ute på verandaen hver kveld til seint mens ho skravla i telefonen 😵‍💫

Bor i sokkel nå og, nyere hus med betongskille mellom etasjene. Fortsatt mye tramping, men lite andre lyder heldigvis. 

Anonymkode: 54e8f...904

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Bubben said:

Hei

Det er 2.etasje. Jeg er ikke interessert å bo under noen, men spørsmålet er om jeg er interessert å bo over noen :)

Du får nesten følge magefølelsen. For meg er hage og privatliv så viktig at jeg ville gledelig tatt på meg oppussing. Men jeg har for mye dårlige erfaringer med å bo tett på folk at jeg er veldig farget av det :) 

Anonymkode: 2747f...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde over. Lyd opp var ikke noe problem. Men fikk naboer som mente vi løp over gulvet til og med helger vi ikke  ar hjemme.

Fordelen var at jeg fyret lite, de nedw fyret for oss begge.

 

Anonymkode: d9d6c...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjenner du til de som evt. ville bodd under dere? Naboer er alltid et sjansespill. Vi bor i overetasjen på en tomannsbolig, og naboen under er veldig vanskelig å samarbeide med, samt klager på hver minste lyd. Det ødelegger jo relasjonen man har med naboen, som man egentlig er nødt til å ha et godt samarbeid med. 

Vi kan høre de under en god del, spesielt dører/vinduer som smeller, bjeffing og høylytte samtaler. Men klart at de nok hører en del fra oss og, da spesielt trinnlyder. 

Men den største utfordringer er at vi ikke kommer overens med naboen, noe som gjør at man automatisk trives veldig dårlig i hjemmet sitt. Så hvis du ikke kjenner de som bor under dere fra før av så ville jeg anbefalt å styre unna. 

Anonymkode: ce36c...58e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville droppa det. Både fordi man er så innmari prisgitt naboen (ikke bare når det kommer til lyd, men også lukt/røyk, vaner, fellesarealer,..), og fordi jeg ville hatt direkte tilgang til hage, samt å ikke følt meg på utstilling i egen hage. I vertikaldelt evt rekkehus blir hagen mer privat, da den ikke ligger rett foran noens stuevindu. 

Helt klart enebolig med oppussing. Du må vel ikke nødvendigvis totalrenovere? Med mindre hele huset er ei rønne, kan man fint leve der noen år selv om ikke alle flater er freshe. Puss opp det mest nødvendige og kos deg med barna! 

Anonymkode: 02d84...cde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi resonnerte rundt kjøp av boligen så var vel et av være poeng at vi uansett må foreholde oss til naboer når man bor midt i en klynge av eneboliger. For eksempel, tomannsboligen vi ser på har liten tomt (og derav ingen "uteplass" for de i 2.etasje), dog den grenser også til skog/friareal/lysløype , så vi føler den ligger en god del mer privat enn mange eneboliger vi har vært å sett på.

Takker for mange fine innspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Bubben said:

Når vi resonnerte rundt kjøp av boligen så var vel et av være poeng at vi uansett må foreholde oss til naboer når man bor midt i en klynge av eneboliger. For eksempel, tomannsboligen vi ser på har liten tomt (og derav ingen "uteplass" for de i 2.etasje), dog den grenser også til skog/friareal/lysløype , så vi føler den ligger en god del mer privat enn mange eneboliger vi har vært å sett på.

Takker for mange fine innspill

Man må alltid forholde seg til naboer, men det er så stor forskjell på å bo i samme hus, og det å bo i separat boenhet. Du vil neppe plages med at naboen 20 meter unna, men det vil bli veldig plagsomt hvis du får en nabo som bor under dere som storrøyker både ute og inne. Du vil ikke hører dører som smeller og fottrinn osv hvis dere bor i enebolig. 

Naboer er alltid risiko, dere må bare følge magefølelsen :) 

Anonymkode: 2747f...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...