Gå til innhold

Mitt nye gamle meg

Noldi

Anbefalte innlegg

Hurra! Det er jo balanse det dreier seg om, vi må alle finne våres egen måte å oppnå det. Veldig kjekt å lese om din reise 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen takk for hyggelige kommentarer fra alle sammen🥰 jeg er ikke så god på å svare i andres tråder eller min egen, men jeg prøver i ny og ned å legge igjen litt spor etter meg🙈

Veiedagen i dag gjorde meg litt paff egentlig. Vekta viste 64,6kg🫣 900 gram ned siden forrige uke, og forbi målet jeg satt i starten? Helt totalt uforberedt på det! Klarer ikke helt å tenke at målet er nådd, er redd dette var litt tilfeldig og at vekten er tilbake igjen neste uke😅

Ble umiddelbart redd for å ha mistet muskelmasse når det var snakk om så raskt ned én kilo. Så var jeg på lekeplassen med barna i sta, og gjør det jeg alltid gjør når vi er ute😅 tøffer meg litt, og sjekker om jeg nærmer meg målet mitt på å klare en pull up. Hva skjedde????? Jeg tok min første uassisterte pull-up? Hæ? Er det noen som kødder med meg? Jeg skjønner ingenting! Virkelig ingenting. Jeg føler jeg drømmer?

Er nesten mer spent på uken som kommer nå, enn jeg noen gang har vært før. Holder jeg vekten? Klarer jeg en pull-jo hvis jeg prøver igjen i morgen? Jeg er egentlig bare et stort spørsmålstegn😅

God helg til alle🥰

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig å bli overrasket sånn av seg selv da! 😅 Kanskje et klassisk eksempel på at man klarer mer enn man tror? 😊

Gratulerer med å ha nådd målet ditt!! Det kan jo hende vekta vil svinge litt innimellom, nå er det sommer og alt - men nå vet du at du har klart idealvekten din! Så da blir vel kanskje å sette seg inn i en vedlikeholdsplan? Jeg har ikke så mange råd på akkurat det, for å nå mål er ikke min sterkeste side 😆 Men jeg vil gjerne følge spent med videre på det om du kommer til å dele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy! :juhu:Og så megabra med første pull-up! Det er en skikkelig deilig følelse, ordentlig sånn power kick! Kroppsvekta har så sykt mye å si på pull-up. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

123qwe skrev (På 1.6.2024 den 21.39):

Så gøy! :juhu:Og så megabra med første pull-up! Det er en skikkelig deilig følelse, ordentlig sånn power kick! Kroppsvekta har så sykt mye å si på pull-up. 

Ja du sier noe der! Jeg har nok blitt sterkere med tiden også, men det har definitivt blitt enklere å trene pull-ups når vekten har gått nedover💪🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 1.6.2024 den 16.02):

Herlig å bli overrasket sånn av seg selv da! 😅 Kanskje et klassisk eksempel på at man klarer mer enn man tror? 😊

Gratulerer med å ha nådd målet ditt!! Det kan jo hende vekta vil svinge litt innimellom, nå er det sommer og alt - men nå vet du at du har klart idealvekten din! Så da blir vel kanskje å sette seg inn i en vedlikeholdsplan? Jeg har ikke så mange råd på akkurat det, for å nå mål er ikke min sterkeste side 😆 Men jeg vil gjerne følge spent med videre på det om du kommer til å dele.

Tusen takk, amatariel🎉 Vekten har holdt seg relativt stabil over helgen om ikke annet, det til tross for både vin, potetgull på stranda og smågodt på kvelden🤭 

Innlegget ditt ga meg en liten tankevekker faktisk, ang dette med vedlikehold vs vektnedgang. Jeg har egentlig aldri hatt en klar plan, og føler ikke jeg har det fremover heller. Jeg har hatt et mål, men slitt med å følge en plan som skal ta meg dit😅 men så har jeg visst kommet dit likevel🎉 Målet står fortsatt: opparbeide og opprettholde en sunn livsstil. Jeg merker at jeg har endret meg som person. Nå tenker jeg på trening som noe jeg har lyst til, fordi det gir meg energi og glede. Samme med kostholdet. Jeg har lyst til å spise grønnsaker fordi jeg føler meg bedre fysisk og psykisk av det.

Derfor blir tiden fremover ganske lik som den har vært hittil. Jeg ønsker jo å leve i balanse mellom sunn mat og kos, trening og hvile. Jeg ønsker fortsatt å bli sterkere, så fortsetter med trening som jeg har gjort hittil. Dersom vekten går ytterligere nedover er det bare en bonus, men det er helthetsbildet som står i fokus. Jeg har fortsatt relativt høy fettprosent (tror jeg iallfall), og jeg vil gjerne ha den ned, men akkurat dette synes jeg er vanskelig😅 

For å oppsummere; tralten fortsetter på samme spor, så får vi se hvor det leder meg og om jeg ønsker å gjøre justeringer etterhvert🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Startvekt: 72kg

Januar: 69,7kg (-2,3kg)
Februar: 68,3kg (-1,4kg)
Mars: 67,7kg (-0,6kg)
April: 67,3kg (-0,4kg)
Mai: 66,2kg (-1,1kg)

Juni: 65.1kg (-1,1kg)

Totalt: -6.9kg

0.5 kilo opp fra sist uke, men likevel føler jeg det som stillstand. Vekten kan jo svinge litt, og akkurat nå er jeg litt (les: ganske🫣) hard i magen, så egentlig hadde jeg forventet et høyere hopp. Føler meg stappa og opplåst. Så jeg er fornøyd med 65.1kg🥰

Jeg fortsetter med det jeg holder på meg, og er spent på hvor der fører meg. Jeg merker at jeg tar andre valg nå enn for et år siden. Ekstremt andre valg. Kanskje ikke så rart😅 da satt jeg jo hjemme med en baby på 2-3 mnd klistret til brystet og spiste akkurat det jeg ønsket, når jeg ønsket det. Ville ikke ha vært foruten den koselige tiden heller🥰 Men er likevel glad jeg har funnet mer tilbake til meg selv nå. Føler meg mer komfortabel i klær, og har til og med kjøpt en del nye sommerklær! Det hjelper utrolig mye på selvfølelsen.

Denne uken har jeg også hatt hele 5 økter! Hvorav 2 av dem var helt uplanlagt. Jeg har hatt to tunge styrkeøkter, én intervall økt, én kort løpetur på 20 min og én lengre løpetur på 50 min. Det har vært så deilig. Ingen barn er syke, det har vært nogenlunde fint vær, og jeg har sovet godt. Det gjør virkelig underverker.

Så har jeg bestilt meg et par greier for å holde fokuset ved like🙈 jeg har bestilt meg en sånn fancy vekt som måler muskelmasse, fettprosent, vannvekt osv. Veldig spent på å ta den i bruk! Også har jeg bestilt proteinpulver (dette har jeg brukt lenge, trengte bare påfyll) og kreatin. Kreatin er visst det eneste som har påvist effekt på styrketrening og muskelmasse, og derfor har jeg vært interessert i å prøvde det ut. Det er vanlig å gå litt opp i vekt i starten når man begynner på dette, så må bare være forberedt på at jeg går en eller to kilo opp. Pluss-siden er at denne vekten gjerne legger seg som muskler og ikke fett, og det er jo det som er håpet🙈

Håper alle har hatt en fin helg🥰

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får til mye trening, digg! Det gjør godt for kroppen og sinnet 🙂

Du legg ikke på deg fett av å begynne med kreatin, det er kun vann. Grunnen til det er at kreatin tas oppi musklene og binder vann. Jeg har tatt kreatin litt av og på i to-tre år og går opp i vekt rundt 1 kg i vann. Men merker ingenting visuelt. Var veldig redd at jeg skulle se opplåst/opphovnet men det legg seg inni musklene, ikke i vevet rundt. På styrketrening merker jeg det som at jeg har et par ekstra reps å gi når jeg blir sliten kontra når jeg ikke tar kreatin. Det er ganske digg! Kreatin kan kanskje gi bedre kognitiv funksjon for de med søvnunderskudd, så det blir bare pluss i småbarnsfasen 😅.

På min boks står det at dosering er 5 g per dag, men jeg fant frem selv dosering per kg kroppsvekt (0,05 g/kg kroppsvekt). Det er jo forskjell på en bodybuilder på 90 kg og meg, dame under 170 cm høg. Men jeg har ikke vært sånn super nøye på gram. Har tatt sånn cirka anbefalt dosering.

Endret av 123qwe
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er 👏 Det viktigste er helt klart at du naturlig tar andre valg enn før. Det er veldig mye viktigere enn akkurat hva tallet på vekten sier. Herlig med masse trening, nye klær, friske barn og alt :D Du kan virkelig gå juni og sommeren i møte med godt mot.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny vekt i hus, og nye tall å holde oversikt over. Spennende greier!

Vekten var helt lik som siste uke. 65,1kg. Denne uken har vært en «livsnyter» uke, så egentlig er jeg imponert over stillstand🙈 Har vært på bursdag, spist ute 3 dager på rad og vært på byen med vennegjengen, så jeg har nytt litt av hvert denne uken🙈 Likevel har jeg fullført 4 treningsøkter, og fått i meg mye bra mat ved siden av alt det «ekstra»🥰 en perfekt uke!

Vekten viste fettprosent på 28,6% og muskelmasse på 22,5kg. Enn så lenge sier ikke tallene meg så ekstremt mye😅 men jeg er spent på om det blir noen endring å se over tid.

Har også startet på kreatin i helgen, og er veldig spent på hvilken effekt dette har på styrketrening, vekt og utseendet. Mye spennende fremover😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag gikk det opp et lite lys for meg på trening. Jeg tok meg en joggetur på søndag, men måtte gi meg etter 3km fordi jeg fikk vondt i kneet. Når jeg så var på treningssenteret i dag for å trene styrke, gikk det opp for meg at jeg ikke har økt vektene på ganske lenge. Har rett og slett låst meg litt til at vektene jeg hadde var nok, men så prøvde jeg å øke kilo i dag, og jaggu klarte jeg ikke å øke en god del på flere øvelser! Må huske på å ikke låse meg fast i det jeg holder på med, men fortsette å strekke meg mot nye mål💪🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fantastisk! Er jo akkurat dette som er gøy med spesielt styrketrening. At man kan se progresjonen så bra 👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vekten min denne uken har vært heeelt berg og dalbane😅 Jeg har jo en (u)vane for å veie meg hver dag, og denne uken har jeg vært nede i 63 og oppe i 66, såååå egentlig er jeg bare forvirret over hvilken vei det går nå. I går landet jeg på presist 65.0kg, så det står vel ganske stille da😅😂 Forventet ikke noe vektnedgang ettersom jeg har startet på kreatin, så det er ikke veldig sjokkerende. Føler også at jeg nærmer meg mensen, men den dukker aldri opp. Har smerter i korsryggen, mensenverk, kviser, humørsvingninger og et ekstremt behov for mat, så den burde dukke opp snart😅

Håper alle får en fin helg☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siste veiedag i juni: 66,3kg. Føler overraskende nok ingen negative følelser knyttet til dette, selvom det er 1,3kg opp siden sist uke. Jeg vet jo at det har sine forklaringer, så det stresser meg ikke. Jeg føler meg sterk og sunn, og sliter ikke med ekstremt søtsug eller iver etter mat, så overall er jeg fornøyd. Noe av vekten er nok vann pga kreatin, og noe er nok pga mensen som kom for to-tre dager siden.

Har fått til 3 gode styrkeøkter og en intervalløkt hittil denne uken. Håper å få til en løpeøkt på søndag, før sommerferien starter for fullt. Blir nok ikke så mye trening i ferien, og kostholdet vil nok også se annerledes ut😅🙈 Håper jeg klarer å ta med meg gode vaner inn i ferien, det er jo det som er det langsiktige målet! Ha en stabil, sunn og bærekraftig livsstil💪🏼

Usikker på hvor mye vektoppdatering og nye innlegg det blir i ferien, så må bare ønske dere alle en god ferie! Gleder meg allerede til å komme tilbake etter ferien og se hvordan det har gått med alle🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart viktigere hvordan du føler deg vs. tallet på vekten :nikke: Du er kjempeflink med treningen! Veldig greit utgangspunkt før man skal ha sommerferie. Håper du får det kjempefint - goooood ferie! 🌞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk å lese! Der er godt å kunne se tallet på vekta som det det er, et tall, og ikke så mye annet.

Tre gode styrkeøkter høres helt herlig ut.

Nyt ferien din! 🧡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse

2 uker med ferie er forbi, 2 uker gjenstår. Herreguuuuuuuud jeg har sklidd helt ut😂😭😂 skal jeg le eller gråte av meg selv de siste to ukene? Jeg vet ikke for å være ærlig😅 jeg har altså stappet i meg så mye drit at dere aner ikke. Sjokolade hver eneste dag, potetgull, junkfood, svæææært lite grønnsaker og en god del vin. Jeg har hatt 4 dager med barnefri, vært på festival og på tur med venninner. Da ble det mye alkohol og mye, MYE, godteri. Men sånn er det bare. Jeg har jo kost meg, og det er ingenting jeg får gjort med det nå annet enn å se fremover igjen. Tok meg en tur på vekta i dag og den er faktisk helt stabil. 65,4kg. 

Nå er vi hjemme en periode, og jeg har fått fylt kjøleskapet med litt mer grønt og sunt. Men har likevel tenkt til å nyte de siste to ukene med ferie, før hverdagen står for tur igjen🥰

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Kan absolutt kjenne meg igjen i det du skriver :klem: Jeg tror det er veldig vanlig at det blir sånn. Spesielt for oss som er såpass ferske i en livsstilendring. Vi gjør det som er naturlig for oss, og når ferien slår inn så føles det enkelt å gi slipp på mye. Og vi liker jo enkelt i ferien. Etter hvert tror jeg det kan bli enklere å ta de valgene som gjør at vi føler oss bedre på sikt. Men som du sier, du har jo kost deg. Og hvis oppgangen ikke blir så stor, så kanskje det er verdt det? Håper i alle fall de siste ferieukene dine også føles fine! 🌞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier noe der altså @Amatariel. Vi er jo relativt ferske i denne endringen, og vi har fått til mye hittil, men vi har fortsatt en del å «lære». Nå er ferien over, og alt vi kan gjøre er å se fremover🥰 Det har ikke vært så ille at jeg angrer på noe, jeg har kost meg og hatt det fint, kanskje bare litt mer enn nødvendig🙈 Jeg kunne nok ha kost meg like mye med et kosthold som var bare litt bedre. Men men, nå ser jeg fremover😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startvekt: 72kg

Januar: 69,7kg (-2,3kg)
Februar: 68,3kg (-1,4kg)
Mars: 67,7kg (-0,6kg)
April: 67,3kg (-0,4kg)
Mai: 66,2kg (-1,1kg)

Juni: 65.1kg (-1,1kg)
August: 64,9kg (-0,2kg)

Totalt: -7,1kg

Ny måned, nye muligheter😁 Denne måneden er starten på arbeidslivet igjen for meg. Permisjonen er over🥹 Blandede følelser ovenfor det, men det er jo ikke det denne dagboken egentlig handler om. Må bare legge til en kommentar om det likevel. Det får frem masse rare følelser i meg. Dette er sannsynligvis mitt siste barn, og det er rart at han ikke er babyen min lenger. At jeg aldri mer vil oppleve fødsel, barsel, baby, de første skrittene osv. Heldigvis har jeg fortsatt mange «første» opplevelser foran meg🥰

Arbeidslivet betyr også mindre tid til trening, høyere tempo i hverdagen, mer logistikk etc. Jeg er spent på hvordan dette påvirker livsstilsendringen, men jeg håper jeg klarer å holde meg på rett kurs. Jeg har fortsatt et håp om å bygge mer muskler, og miste litt mer fett. Ideelt håper jeg å nå 60kg, men jeg er ikke villig til å leve et liv hvor jeg alltid føler at jeg må «passe meg». Også er det viktig for meg at barna mine ikke opplever en mamma som er i konstant «slanke-modus». Det største målet er at barna mine vokser opp med en sunn mamma, som spiser variert, lever livet, trener og hviler, og lever et balansert liv.

Håper alle har hatt en nydelig ferie, og at dere er klare for hverdagen igjen🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...