Gå til innhold

Mitt nye gamle meg


Noldi

Anbefalte innlegg

Jeg begynner rett på!😁 Jeg har tidligere vært en del inne på dette forumet, men som en prøver. Da var det veldig deilig å ha ett sted man fokuserte på kun den éne tingen. Så har jeg jo lusket litt rundt i dagbøker etter min prøvetid var over, og funnet veien inn hit (takket være med-prøver @Amatariel, hei på deg!). Kanskje en dagbok her inne kan være det som motiverer meg litt ekstra for å finne tilbake til formen? Det skader iallfall ikke å prøve.

Jeg har nå født to barn på litt over 1 år. Det har tatt på kroppen og jeg er totalforvandlet fra før barn. Det i seg selv er vel ingen overraskelse, men i etterpåklokskapens tid burde nok kroppen få litt mer tid på å komme seg etter første svangerskap før neste var godt på vei. Det er iallfall det alle fysioterapeuter, leger og kiropraktorer har sagt i ettertid🙈 Jeg har slitt litt med rygg og bekkensmerter, derav alle timene hos ovennevnte behandlere, men dette begynner å komme seg litt.

Rent vektmessig er jeg tilbake til før graviditet, 72kg, men styrke og kosthold er totalforvandlet, og dermed ser jeg også veldig annerledes ut. Der kiloene før var muskler er det nå kun fett, og det er dette jeg helst ønsker å endre og finne tilbake til. Samtidig er jeg ikke den høyeste personen, så 72kg regnes som overvektig. Målvekten i første omgang er 65kg. Jeg har tidligere veid 60kg og kunne vel egentlig ønsket meg ned dit, men jeg har kommet til et punkt i livet hvor jeg også må trives med helheten, ikke kun vekten. Dersom det vil ta alt jeg har av overskudd og glede for å holde meg nede på 60kg er det ikke verdt det for meg, men det får tiden vise.

Mange tenker sikkert at en forvandlet kropp etter to barn er å forvente, og det er jeg noe enig i. Det er ikke hengepupper, strekkmerker eller løs hud som plager meg, det lever jeg godt med og gjør meg ingenting. Problemet er fraværet av muskler og alt for mye overflødig fett.

Håpet fremover er å få inn to styrkeøkter og en kondisjonsøkt i uken. Men som alle vet, kostholdet er det viktigste (og kanskje også det vanskeligste?!), så jeg har planer om å prøve å holde meg til et høy-protein kosthold sammen med periodisk faste. Det er vel mange veier til mål her, men det er iallfall det jeg ønsker å prøve ut nå. Jeg har tidligere (når jeg prøvde å bli gravid) holdt meg til nogenlunde lavkarbo med godt resultat, men jeg synes rett og slett det er for vanskelig å få til i hverdagen med to små barn som helst bare vil spise brødskiver, poteter og pasta. Men jeg har pcos og vet at kroppen sannsynligvis reagerer best på lavkarbo, så jeg har det litt baki tankene om å gjøre små endringer der det passer seg. Jeg har fra legen fått resept på metformin, ikke fordi jeg har diabetes, men fordi jeg har denne pcos diagnosen og fødselsdepresjon. Det er rart hvordan hormonene fungerer, men metformin skal visst også hjelpe på depresjoner hos de med pcos. I mitt innerste sinn håper jeg også at det hjelper litt på vekten, det hadde iallfall ikke vært en kjip bivirkning🙈

Da var dagboken i gang! Håper å kunne dele masse motivasjon og fremgang med dere!😁

God mandag!

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med den motivasjonen og det oppleget burde 65 kg , og også 60 kg, være godt innen rekkevidde. Etter mitt skjønn er det viktig å ikke la det gå for fort, og heller satse på en livsstil man kan leve med over tid.

Jeg har selv tatt av rundt 20 kg på et par år. Etter å ha holdt vekten konsten nå i et års tid, satser jeg på yteligere 10 kg ned på rundt et år. Så lenge det ikke er usunn mat, spiser jeg alt det jeg liker, men porsjonerer ut maten og legger inn litt faste iblant.

Jeg har liten tro på slike oppleg med ned en kilo i uken. Har vært der selv, og har erfart at når du sprekker går vekten rett til himmels igjen. Du vil alltid sprekke, før eller siden, når du går for opplegg du ikke kan leve med over tid.

Endret av senior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hello.gif.18e717d84a258dd3793dde64a599fe6a.gif 
Hyggelig å se deg aktiv på forumet igjen Noldi! Vi vet jo fra før av at det fungerer veldig greit å ha en dagbok :hjerte: Her kan man virkelig skrive av seg, følelser, opp/nedturer og rett og slett logge ting.

Syns refleksjonene dine høres veldig fornuftig ut. Og er sikkert lurt å ta tak i det små sånn i starten. Er det noe jeg har lært dette året så er det å kunne klare å leve med livsstilen sin.

Veldig glad for å ha deg her inne :klem: Veien er alltid lettere å gå sammen!

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

senior skrev (På 18.9.2023 den 13.51):

Med den motivasjonen og det oppleget burde 65 kg , og også 60 kg, være godt innen rekkevidde. Etter mitt skjønn er det viktig å ikke la det gå for fort, og heller satse på en livsstil man kan leve med over tid.

Jeg har selv tatt av rundt 20 kg på et par år. Etter å ha holdt vekten konsten nå i et års tid, satser jeg på yteligere 10 kg ned på rundt et år. Så lenge det ikke er usunn mat, spiser jeg alt det jeg liker, men porsjonerer ut maten og legger inn litt faste iblant.

Jeg har liten tro på slike oppleg med ned en kilo i uken. Har vært der selv, og har erfart at når du sprekker går vekten rett til himmels igjen. Du vil alltid sprekke, før eller siden, når du går for opplegg du ikke kan leve med over tid.

Motivasjonen er her, planene også, men så er det gjennomføringsevnen med to barn under to år og en stressende hverdag som kan sette litt stopper for motivasjon og utholdenhet. Jeg må prøve å holde meg til et skritt og en endring om gangen. Som du sier, jeg har heller ingen tro på slike mirakelkurer og har ingen ønsker om å gå ned i vekt ved å sulte meg eller lignende. Her er ingen mat nei-mat, men det gjelder å porsjonere måltidene og næringen riktig. Jeg ønsker også å bidra til et godt og sunt forhold til mat og aktivitet til mine to små, og da må jeg være et godt forbilde🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet min første uke etter starten på denne dagboken i god gammel tobarnsmor-stil; med huset fullt av sykdom😅🙈 Det har gjort at jeg absolutt ikke har fått en «picture-perfect» uke med tanke på trening og kosthold, men jeg synes heller ikke den har vært så voldsomt ille.

Jeg fikk inn én styrkeøkt før sykdommen brøt ut. Jeg hadde et håp om å få til en økt på onsdagen, men ble ringt av barnehagen med beskjed om at eldstemann var blitt dårlig og måtte hentes. Dermed har resten av uken og helgen gått med til å pleie syke en etter en mens smitten har spredd seg gjennom huset. Nå er vi alle sånn passelig friske igjen, så jeg satser på at jeg er tilbake i normal flyt en eller annen gang i løpet av de neste dagene☺️

Hver fredag har jeg veiedag. Denne uken viste vekten 71.2kg. I teorien 800g ned fra sist uke, men jeg ser det ikke helt som nedgang før det faktisk holder seg stabilt over en periode. Jeg varierer som regel mellom 71-73 i kg, så relativt normal vekt til meg og være enn så lenge☺️

I ukene som kommer har vi et prosjekt gående her hjemme med å få tømt dypfryseren, så jeg får øvd meg på å være litt kreativ med å sette sammen måltider nå tror jeg😄 Får fylle på med grønnsaker og satse på å få inn proteiner ved siden av middagene tenker jeg. Er mye barnevennlig, ikke så høyt i proteininnhold, som ligger i fryseren, men det skal nok gå fint det også🥰 Det er jo helheten som teller😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff så fælt med mye sykdom! Det kan virkelig ta over livet der og da altså... da er det greit å se på det som unntakstilstand nemlig.gif.b40f6e7e4518729ad6629fa7f5adb705.gif

Virkelig et flott fokus med å tømme fryseren altså! Det er jo bra for både ryddingen, miljøet og lommeboken 👏 Tror nok jeg må ta en titt i vår også for å få litt oversikt.

Håper denne uken går mye bedre på din kant mtp. sykdom og sånt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vekten denne fredagen var 71.3, så og si stabilt fra forrige uke. Jeg fikk inn mine 3 økter og er veldig fornøyd med det! Prosjekt «tømme fryseren» går sin gang, men vi har nok minst en uke til med frysermat før vi er i mål😄 

Nå er jo dette en dagbok om helse sånn egentlig, men jeg må bare kommentere det likevel. Matvarer er så ufattelig dyrt om dagen! Nå har vi holdt på en uke med bare mat fra fryseren, likevel bruker vi 1500kr uka på andre ting som pålegg, brød, grøt, frukt, melk, og småting som grønnsaker til maten😵‍💫 akkurat nå kunne jeg ønske fryseren var uendelig, for det er virkelig et pengesluk å handle mat om dagen! Hvis dere der ute har noen gode billige middagsforslag eller triks til å gjøre handleturene litt rimeligere så er jeg en åpen bok som suger til meg alle tips og triks!

håper alle får en fin uke😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt prosjekt med å tømme fryseren skulle jeg ha kopiert for lenge siden. Her ble den dessverre tømt helt av seg selv - fordi sikringen røyk mens vi ikke var hjemme :tristblå: Det var slettes ikke noe særlig å komme hjem til. Det ble svært dyrt. Matvarer for flere tusen rett i søpla.

Tips om billige middagsforslag: Kjøp inn grønnsaker når det er på tilbud og lag egne supper. Så går det an å bytte ut dyr karbonadedeig/kjøttdeig med bønner og linser - om dere ikke er helt anti-vegansk da. Jeg er ingen veganer/vegetarianer, men bytter fra tid til annen ut dyrt kjøtt med bønner og linser i gryter ogsv.  Det smaker ikke helt likt selvfølgelig, men er vel så sunt og næringsrikt. Billig er det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder alltid utkikk etter kvantum og tilbud. Har appen eTilbudsavis, og blar alltid igjennom de nærmeste butikkene der sine aviser før jeg ukeshandler. Ofte velges middagene den uken ut fra hvilke tilbud som er.

Ellers har jeg nylig byttet ut den vanlige kjøttdeigen med svin/kylling. En god del billigere, og fant ut at jeg ikke merket forskjell! Har jo på  tacokrydder uansett, og det forsvinner jo inn i en mengde med andre tacoingredienser også.
Nå nylig har flere butikker også gårsdagens brød på 40%. Har sett det flere steder. Før trillet d alltid brødene ut på kvelden (retur), mens nå står stativet igjen til neste dag med nedpriset. Mannen min er litt brødsnobb, men til og med han fikk jeg omvendt der. Brødene kommer jo ferske til butikken på ettermiddagen, så hvis vi kjøper dem neste morgen så er de ikke SÅ gamle. Vi legger dem straks i fryseren, og tar opp underveis i uka (spiser 1,5 brød pr. dag :roll:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for forslag til å gjøre mathandelen litt rimeligere😄 linser spiser jeg en del av, det er jo såååå billig i forhold til mye annet! Men å handle brød i 50% hylla er jeg alt for dårlig på. Generelt har vi handlet veldig lite på fysiske matbutikker etter at vi fikk to barn i hus. Det har blitt mest handling fra oda, og da går man jo glipp av tilbud i butikk, men også trumf-bonus. Før var vi flinkere til å handle inn basisvarer som holder lenge når det var trippeltrumf. Nå som vi kommer litt bedre inn i livet med to små håper jeg at vi også klarer å komme tilbake til de gode handlevanene etterhvert😄

veiedag i dag; 70,6kg. Det er jeg veldig fornøyd med☺️ Er nok en del vannvekt som slipper taket etter at jeg ble flinkere til å ta metformin hver dag, men jeg håper jo det har litt å si med innsatsen på treningssenter og i matveien også☺️

Selvom jeg prøver å legge om et par vaner så er jeg en søtmoms, så nå gleder jeg meg til lørdag og smågodt😍 det har vi alltid hver lørdag, og er noe jeg ønsker å fortsette å kose meg med, men ikke hver dag og ikke i gigantiske mengder, men jeg vil heller ikke ha dårlig samvittighet for det. Litt kos må jeg ha, ellers synes jeg oppriktig livet blir kjipere😅 

det har blitt tre økter denne uken, og kanskje en skogstur i helgen med barna hvis været er okei. Det ser jeg meg godt fornøyd med🤭

God helg alle sammen☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at man ikke skal kutte ut alt man syns er godt :nikke: Å spise smågodt på en lørdag er absolutt innafor! Slike tradisjoner og små gledene er jo kjempeviktige. Men går jo an å begrense mengden slik at det ikke blir mye mer enn man "trenger". Du har sikkert også erfaring med at etter et visst inntak så er egentlig ikke smågodteriet godt lenger. Helt klart de første bitene som er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Dette med å legge om livsstilen er virkelig ikke bare-bare når man er syk sånn ca non-stop😮‍💨… Trening har det blir veldig lite av, kun et par økter, ikke noe særlig med gåturer heller😶 Kostholdet har heller ikke vært ekstremt til å skryte av, så her er det ikke mye morsomme oppdateringer. Men sånn er livet. Jeg prøver å tenke at jeg ikke har hastverk. Har jo tross alt to små hjerteknuserne som trenger mamma’n sin når sykdom herjer i kroppene deres, og da bruker jeg opp energien jeg har på å legge mest mulig tilrette for at de har det så godt som mulig. Når de små endelig blir friske igjen, kommer som regel sykdommen fort og inntar MIN kropp, og sånn holder vi på om hverandre🤣 Det har ikke vært en uke hvor ingen har vært syke her siden juli (barnehagelivet ass🤣). Nå er barna blitt friske igjen, jeg har hatt et par dager med sykdom men håper jeg kommer meg igjen i løpet av de nærmeste dagene, og at jeg kanskje får begynt med et par gåturer igjen☺️

Vekta har holdt seg ganske så stabil. -500g siden sist jeg var her inne, altså for en måned siden. Ingen voldsom nedgang, men ingen oppgang! Og det er en seier i seg selv☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt det er vanskelig og tungt med sykdom i hus! :klem: det er jo virkelig unntakstilstand... ikke meningen man skal klare så mye "nytt" når man ligger nede for telling. Håper dere har fått deres dose nå, og at du kan se frem mot en frisk jul og vinter.

Gode nyheter at du har nedgang da! Absolutt en seier det. Jeg endte på samme resultat fra oktober til november, så ingen endring - og det tross ingen sykdom. Så må nok jobbe enda mer ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Jeg falt litt ut av motivasjonen, som jeg har gjort hundre ganger tidligere😅 men, jeg ga ikke helt opp. Har vært på trening en gang i uken siste måneden, men det er ca det eneste jeg har gjort. Jo, også har jeg fortsatt med å spise en del mer proteiner enn tidligere. Utenom det har alt raknet😅😂 Periodisk faste- hva er det? Godteri kun på lørdag- kan aldri huske å ha sagt noe sånt? Grønnsaker- tjaa, har kanskje hørt om noe sånt før🤪 Ikke mitt beste arbeid med andre ord.

Likevel har jeg gått ned 0,2kg siden sist, og det betyr at vekta sier 69,9!! Endelig ser jeg 60 tallet!! Sier meg fornøyd med det etter tidenes laveste innsats🤩

Jeg føler jeg er litt tilbake på ballen nå, det har roet seg litt med stress i livet, og derfor litt enklere å holde seg i tøylene. Holdt meg til godis kun i helgen som var, og klarte meg uten godis hele forrige uke. Denne uken røk jeg på et stykke restekake til lunsj i går, men prøver å tenke at det går fint med en liten sprekk, det er det store bildet som teller. Forrige uke fikk jeg til 4 treningsøkter, og det er jeg ekstremt fornøyd med! Denne uken har det blitt én enn så lenge, men det er jo bare tirsdag😁

Så ja, så veldig flink til å holde meg til planen er jeg ikke, men jeg har iallfall ikke gått opp. Målet er å holde meg under 70 gjennom julen🤞🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du er tilbake da 🤗 Vil ikke si at en liten måned borte er helt å falle av da, bare en liten pause ;) Og når du i tillegg ikke har gått opp masse kilo på den tiden heller - wow! Det gjør nemlig jeg med bare noen dager uten fokus :roll: Så det kan du jo være godt fornøyd med. Hurra for å se 60-tallet da! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Gjett hvilken småbarnsmamma som har hatt den fine blanding av influensa, streptokokker og øyekatarr på rundtur gjennom hele husholdningen den siste måneden?

Meg!🙈🫣

Livet altså. Stopper ikke for planer om trening, rutiner eller ferier. Her er det bare å bøye seg etter slagene og sette den ene foten foran den andre. Men, sånn er det, en dag har jeg plutselig fritid igjen og savner at genseren min er full av snørr og matrester.

Nå er det nytt år, nye muligheter🥰 Litt sykdom henger fortsatt i både meg og barna, så noe tur på treningssenteret blir det nok ikke denne uken. Jeg lider også av ganske stor søvnmangel om dagen, så kroppen er absolutt ikke klar for hardtrening akkurat nå. Men med snøfallet vi har her nå blir det en del god trening i snømåking og aketurer😁

Siden alle har vært syke i evigheter her, også min mor og svigerfamilie (som ellers er ekstremt hjelpsomme når vi er nede for telling), har resultert i helt enorme mengder drittmat og godteri😵‍💫 Derfor er hovedfokuset mitt i starten av tilhelingsperioden å snu kostholdet tilbake til sunn og næringsrik mat☺️ Blir nok litt enklere for kroppen å faktisk bli frisk med ordentlig næring innabords også💪🏼

Overraskende nok viser vekten i dag 70,7kg. +0,8kg. Faktisk ikke så aller verst, er egentlig ganske fornøyd med det. Det kunne vært MYE verre.

For å oppsummere er jeg fortsatt ganske positivt innstilt til denne livsstilsendringen. Jeg kommer til å fortsette å fokusere på protein-inntak og noe ala periodisk faste. Supplerer med å få i meg nok vann (ikke bare brus) og mer tarmvennlig mat (pre- og probiotika). 

Godt nyttår til dere alle🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noldi skrev (På 12.12.2023 den 15.14):

Målet er å holde meg under 70 gjennom julen🤞🏼

Jeg ser her at jeg hadde litt høye mål for meg selv gjennom desember😅 men, men😄 reisen fortsetter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nytt år Noldi :klem:
Kjedelig å høre at du ble så hardt angrepet av sykdom! Det gjør virkelig noe med hele husholdningen når man går ned for telling sånn. Og søvnmangel ja, off, ikke snakk... det tærer veldig på. Håper du likevel på tross av dette har hatt en fin jul og høytidsfeiring.

Tror det er veldig lurt å ta små skritt sånn her i starten altså. Mine mål er å bare komme meg på jobb, få sove litt og smårydde litt innimellom sånn i starten her 🙈 Det er så mye som må tas tak i nå, men det går ikke å kaste seg over alt med det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første veiing etter nyttår viser 69,7! Kjempefornøyd med det! -1kg siden forrige veiing, altså var det egentlig bare vannvekt, noe jeg ser mange andre her inne også har merket🙈 God start på året der altså😄

Endelig føler vi oss bedre her i huset. Fortsatt noe trøtt, men ikke syk lenger, og det er deilig. Har derfor tro på å komme tilbake til treningssenteret til uken😄

Skal prøve på å lage en oversikt over vekten hver første veiing i mnd, så blir det litt enklere å se endring over tid☺️

Januar: 69,7kg

God helg til alle🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God helg Noldi! :klem:
Deilig å bli kvitt litt vannvekt ja. Og lurt med månedsoppdatering! Vil tro differansen fremstår annerledes da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...