Gå til innhold

Juleaften uten besteforeldre

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tenk på alt foreldrene deres har gjort for dere selv om det er slitsomt? Jobbet hardt for å forsørge dere og få råd til ferie. Skiftet bleier, og vært våken halve natten når dere har skreket eller vært syk. Vært hjemme og passet dere selv om andre har vært på byn og hatt lønningspils. Stått timesvis på julaften og laget mat for at DERE skal få en fin jul! Tror du moren din synes det var gøy og lage mat på kjøkkenet mens dere satt i stuen og så TV og spurte når dere skulle åpne pakker?

Anonymkode: 5ee57...b3a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv om jeg ikke støtter å la de eldre være alene på juleaften, så synes jeg det er noe i det å ikke bare la eldre være ufyselig kun fordi de er gamle. Normal folkeskikk gjelder selv om man er 85 år gammel. Og det er lov til å si til sin rasistiske gamle onkel eller uhøflige foreldre at man skal oppføre seg om man skal feire sammen.

Hvis det er så ille at også barna synes det er et stressmoment, synes jeg dere voksne kan ta en prat i forkant om hvordan dere forventer at dere skal oppføre dere foran barna i det minste.

Mine svigers kan ofte være altfor mye, tar for mye plass og skal mene noe om absolutt alt. Det får de selvsagt fortsette med hjemme hos seg, men hjemme hos oss har sitt satt strek over det. Og det respekterer de, selv om de er uenige i grensene.

Jeg synes også at dere bør ta en prat med søsknene, om ikke det allerede er gjort, å høre om de kan avlaste dere noen år. 

Jeg har tilbragt de siste 20 årene med de eldste i familien på sykehus, sykehjem, med en klagende bestemor som synes alt er forferdelig osv. I år er første år jeg til dels kan prioritere meg selv. Kanskje jeg til og med for første gang feirer med min samboer gjennom 15 år. Jeg synes definitivt mine søsken kunne tatt noen av de tidligere årene, men det gjorde de ikke. 

Skrevet

Julaften må dere da klare å være sammen med dem. De går snart bort og da sitter dere kanskje og snakker om hvor fint det hadde vært om de hadde feiret sin siste julaften med dere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...