Gå til innhold

Juleaften uten besteforeldre

Fremhevede innlegg

Skrevet
Meadow skrev (1 time siden):

En dag er de borte. Dere holder ut noen julaftener til. 

Daria skrev (23 minutter siden):

Dette er kanskje noe av det mest hjerteløse jeg har lest her inne. Familie er ikke alltid kjempestas å tilbringe tid med - uansett alder - men man utelukker ikke familiens eldste på en av årets store familiedager fordi de ikke hører like godt som før.

Helt enig! Og husk at dere selv blir gamle og tunghørte en gang. Hvordan ønsker dere å selv bli behandlet av egne barn når den tid kommer? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har stor forståelse for at dere synes det er slitsomt å alltid skulle være de som inviterer til julaften. Kommentarene her har jo tatt helt av!! 

Kjenn etter hva dere greier og snakk med foreldrene deres. De burde kunne forstå. De er nok så vant til at dere stiller opp og har kanskje aldri tenkt tanken om at dere også er slitne. Snakk også med søsken om ikke de kan trå til litt.

Om så foreldrene deres blir sittende "alene" - så er de jo fremdeles to. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg mistet nylig min farfar 79 år gammel, og min farmor ganske kort tid etter 78år.

Helt ærlig; ikke kutt ut julen med dem. Jeg tenkte disse tankene selv. At det hadde vært greit med ro og «bare oss» til jul. Men nå, nå angrer jeg så sinnsykt på de tankene, for nå er de borte, så alt for tidlig. Besteforeldre på den andre siden er også borte.

Man kan kanskje tenke at man har besteforeldre rundt, lenge, men plutselig så er det slutt.

La barna ha glede av disse tidene sammen med besteforeldrene, for dette varer ikke evig. 

Anonymkode: 89ba4...654

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Enig med flertallet, hold ut julaften og kutt ned på besøk i romjula.

For alt dere vet så er dette siste julen dere har dette «problemet», og dere er heller ikke garantert i år heller.

Anonymkode: 69fed...ad2

• Liker 3
Skrevet

Vi har ingen besteforeldre igjen å feire jul med. Hadde gjort hva som helst for å få feiret jul med de igjen 

Anonymkode: 430da...bc3

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Khloe P.T skrev (2 timer siden):

Jeg har stor forståelse for at dere synes det er slitsomt å alltid skulle være de som inviterer til julaften. Kommentarene her har jo tatt helt av!! 

Kjenn etter hva dere greier og snakk med foreldrene deres. De burde kunne forstå. De er nok så vant til at dere stiller opp og har kanskje aldri tenkt tanken om at dere også er slitne. Snakk også med søsken om ikke de kan trå til litt.

Om så foreldrene deres blir sittende "alene" - så er de jo fremdeles to. 

Nå er det vel ikke det som er problemet til ts. Problemet er at foreldrene har fått dårlig hørsel og derfor snakker for høyt og at det snakker for mye om sitt. At de blir slitne av at de snakker så høyt. 

Anonymkode: 8471d...91a

• Liker 1
Skrevet
Meadow skrev (4 timer siden):

En dag er de borte. Dere holder ut noen julaftener til. 

Tenkte jeg og da mor fylte åtti. Det er tjue år siden, men ja jeg holder ut ennå nå når hun har fylt 100.

Anonymkode: 1ef85...ebb

• Liker 1
Skrevet

Det er skremmende hvor egoistiske noen kan være. Og så på julaften, da. Jeg gråter nesten nå. Er det vår kalde, norske kultur som har blitt enda verre?

Prøv å tenke på annet enn hva DU har lyst til.

Anonymkode: 3a0ca...645

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Siden det er flere søsken på hver side så synes jeg de andre også kan være med å dele på «byrden». Jeg kommer ikke til å be min far til jul i år fordi han forsurer hele julefeiringen med sitt dårlige humør. Og jeg skal IKKE ha dårlig samvittighet. Dere får be søsknene deres om å ta over stafettpinnen, skulle jo tro de ble ekstremt glad for å ta ansvaret, gitt svarene i denne tråden. 

Anonymkode: 74df6...23f

• Liker 2
Skrevet

Åååå, som jeg skulle ønske mormor levde. Jeg skulle så gjerne vært sammen med henne til jul. Jeg skulle så veldig gjerne hørt henne mase om å rydde av bordet, mase om å sette på kaffen, dekke på med julekakene.. Og sett gleden hennes og hørt latteren hennes når hun åpnet en gave. Hun sa alltid hun ikke skulle ha noe av noen, men allikevel ble hun så fornøyd når navnet hennes stod på pakkelappene. 

Dette blir min andre jul uten mormor. Hun fikk 88 julaftener i livet, men jeg skulle ønske hun fikk 100.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vanskelig å komme ut av dette uten å lage dårlig stemning og er det verdt å skape dårlig stemning for?

Et alternativ er at dere signaliserer tidlig neste år, at dere skal reise bort i jula. Jeg forstår dere godt. Men samtidig er det vanskelig å sette en stopp for dette nå, da det har pågått i så mange år. 

Anonymkode: 101cc...75b

Skrevet

Dere har skapt en fin tradisjon, som jeg ikke ville endret nå. Dere får heller bli "syke" i romjulen. Alternativt kan dere reise boet i romjula med ungene deres.  Siden de er såpass store, går det an å skylde på at det går ut over vitnemålet, så derfor reiser dere i høytiden.

Mange gamle mennesker blir "slitsomme" når de blir eldre. Så da må dere heller søke etter tips til underholdning eller ting å gjøre sammen. Som kan få praten over på noe annet.

Det er også lov å si, jeg er litt sliten idag, jeg føler meg ikke helt i form, jeg er litt trøtt så jeg får ikke med meg alt og lignende ting når de skravler i vei.

Mine tips er å ha noen temaer klare som dere også er intressert i. Som gjerne er litt generelle. Feks. ulike småkaker til jul, hvordan de bakes, hvem som hadde den beste oppskriften, hvilke kaker ingen egentlig liker, osv. Så får de skravlet masse om gamledager, den som er interessert i baking får gjerne oppskrifter og tips og triks, alle kan si noe om hva de foretrekker. Man kan snakke om pepperkaker med blåmuggost og ostekake med pepperkake bunn. 

Man kjenner jo gjerne sin egen familie og vet hva de er opptatt av. Da er lov å planlegge hva man vil snakke med dem om.

Det er lov å finne på ting også. Som man tror man kan like.

Feks. synge julesanger, lese vitser, spille spill om gaver, se på opptak av gamle videoer, vise bilder fra ting dere/ungene har gjort på storskjerm(tv)

Bordplassering er også noe å ha i bakhodet. Siden disse 4 besteforeldrene trives så godt sammen, så kan det være greit å plassere de sånn at de blir opptatt med hverandre.

Hvis dere ikke tror at noe av det funker hadde jeg invitert flere slektninger. Så kunne byrden fordeles litt. Aller helst noen med småunger.  Som sier se på meg nå i annenhver setning og lurer på hvorfor det, hva er det, hvem er det osv. Eller er så små at de gamle faller helt i staver over hvor søte de er og alt de gjør. 

Anonymkode: 54fc5...04e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det heter romjula. 

Anonymkode: 6ac7f...fee

Skrevet

Jeg synes det er helt ufattelig at dere vil ødelegge julaften for deres egne foreldre og besteforeldre. Å klage over at de har passert 80 og stadig tar større plass, er en spesielt usympatisk beskrivelse av alderdommen. 

Hvis dere er så misfornøyd med foreldrene deres nå som de ikke virker like godt lenger, og de er mere til besvær enn nytte, og ikke vil at de skal stå i veien for deres jul, så dropp de andre middagene. Ikke julaften!

Skrevet
NoMoreMrNiceGuy skrev (7 timer siden):

Hei. Vi er en familie på 5. Mor, far og 3 barn (12, 14 og 18 år).

De siste +- 15 årene har vi invitert både mine, og min kones foreldre på juleaften.
Vi treffer dem også 2 ganger i mellomjula, da vi er på besøk til begges foreldre. Besteforeldrene inviterer også hverandre, så det blir vi 9 (5+2+2..) som er sammen da også. 3 middager på 4/5 dager altså.
Vi treffer dem også regelmessig gjennom resten av året da vi bor i nærheten av hverandre.

Besteforeldrene tar stadig større plass. De er alle rundt 80 år gamle.
De hører dårlig og snakker høyt,- og de snakker om sitt eget, og vi er helt utslitt etter kort tid sammen med dem.

Nå er det blitt slik at vi gruer oss til feiringen. Blir sliten bare ved tanken.

Hvordan kan vi fortelle dem at vi ønsker å feire juleaften alene vi 5 uten å knuse dem fullstendig ? Vi ønsker å ha fokus på oss selv, og ikke høre gamle historier om igjen for ørtende gang, eller få statusrapporter på hva alle naboene holder på med. Vi ønsker å feire med barna våre. (barna blir også sliten av besteforeldrene..)

Besteforeldrene har allerede sagt at de gleder seg til juleaften, så de forventer at vi inviterer dem. De tar det som en selvfølge.

Vi kommer jo uansett til å treffe dem 2 ganger i mellomjula, dette må da være “nok” ? Vi har også søsken som de kan være til (men de er nok veldig glade for at de er til oss), men våre besteforeldre går så godt overens at de nok vil være sammen.. (de drar på turer, kafebesøk etc.. sammen)

Tar I mot alle råd med takk :)

Si at i år vil dere gjerne feire alene, men gjerne treffe de i romjulen. De fleste forstår det. Vi og syns det er slitsomt med enkelte besøk. Det blir mye "de" og ikke noe barnebarn feks.. og mye som ikke barna trenger å høre og se.. De hjelper aldri, det er bare krangling på de og aldri fornøyd..

Julen skal være koslig og rolig. Dere har invitert hver år så må være greit å være en jul alene. Dere er med de så ofte ellers.

Anonymkode: 85833...78d

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er skremmende hvor egoistiske noen kan være. Og så på julaften, da. Jeg gråter nesten nå. Er det vår kalde, norske kultur som har blitt enda verre?

Prøv å tenke på annet enn hva DU har lyst til.

Anonymkode: 3a0ca...645

Jeg lurer litt på om dagens generasjon voksnd er blitt en gjeng egoister som oppdrar ufyselige snøfnuggbarn.  Det er ikke noe rart mange barn og unge blir tafatte og håpløse hvis de har slike voksne rollemodeller.

Anonymkode: 5ca6a...023

Skrevet

Blir sjokkert over svarene du får, TS. At din kjernefamilie skal gi faen i egne ønsker og behov etter x antall år som vertsskap for besteforeldre. Ungenes trivsel er viktigere enn 80-åringene sin. De har feiret mange julaftener på forskjellige måter opp gjennom.

Jeg hadde bare gitt beskjed om «i år ønsker vi å feire alene». Ferdig. 

Du skal ikke ha dårlig samvittighet når dere har stilt opp år etter år. Hvorfor må folk på død og liv være sammen julaften? Det er 364 andre dager i året man kan møtes også. Aldri forstått dette. 

Anonymkode: e56e4...2d0

• Liker 3
Skrevet

Enig med andre her. Hold ut juledagen og reis bort de andre dagene i jula.

Dere har jo luksus av å holde selskapet, derav deres regler😉 Bruk bordkort, sett dere kjernefamilien på ene enden av bordet så dere kan ha samtale sammen, og «gamle» gjengen på andre siden av bordet så har de sine egne samtaler 😉

Anonymkode: a1106...ede

Skrevet

Dette synes jeg er ganske korttenkt. Du skriver indirekte at det antakelig ikke er så mange julaftener igjen å feire sammen. Da er det viktig å utnytte tiden man har.

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor må folk på død og liv være sammen julaften? Det er 364 andre dager i året man kan møtes også. Aldri forstått dette. 

Anonymkode: e56e4...2d0

Du... du forstår ikke hvorfor folk vil være sammen på julaften?

Anonymkode: 77e08...1a8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...