kaleidoskop Skrevet 16. september 2023 #41 Skrevet 16. september 2023 (endret) Masse svar i god "nedlatende" kg-stil med stor høyde for å gi dårlig samvittighet. Jeg har full forståelse ts. Har det på samme måte selv. Eldre foreldre med dårlig hørsel, klarer ikke følge med på samtaler, synes ungene bråker, de vil styre showet, for mange gaver, fikk feil gave. Det er alltid noe. Gamle historier som gjentas og gjentas. Men de kommer til oss, da søsken ikke vil ha dem. Søster sier nei, det har ikke vi hjerte til. Så de kommer til oss, hvert år. Løsningen har blitt at de "viktige" dagene, (som er viktig for de eldre) som feks julaften er vi sammen. Så drar kjernefamilien på hytta, hvor vi roer ned i vårt tempo, med egne juletradisjoner og god mat i romjula. Endret 16. september 2023 av kaleidoskop 4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #42 Skrevet 16. september 2023 Svigers oppfører seg på akkurat samme måte. Når vi feirer jul med dem, eller vi treffes ellers (de bor i et annet Europeisk land, så det skjer bare 1-2 ganger i året), er jeg så sliten etterpå at jeg trenger et par uker på å komme meg. Det er utrolig slitsomt å sitte i timesvis og dagesvis i sofaen og høre etter og beholde konsentrasjonen når det fortelles historie på historie om folk du aldri kommer til å møte, og som du har hørt 100 ganger før. Hver historie varer ca 20-30 minutter, men har 30 sekunders effektivt innhold. Resten er bare fløff. Likevel biter jeg tenna sammen og tar annenhver jul med dem. Det er, som de fleste skriver, plutselig over. Når de er vekk, er de så ugjenkallelig vekk. Da er det så lett å angre på tiden man ikke tok seg. Anonymkode: 995ae...8ca
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #43 Skrevet 16. september 2023 Jeg kunne ikke tenke meg en julaften uten mine foreldre, søsken og demmes barn. Jeg er så glad for at vi fremdeles har den muligheten til å være sammen. Min mor har flere ganger sakt at hun og min far har ingen problemer med å feire en julekveld alene, og at vi andre ikke må tenke på dem. De er også i den eldre generasjonen 75+.. men neei, julen er ikke den samme uten dem. Men hvis begge deres mor og far, besteforeldre for barne ( riktig det? ) liker å være sammen og feire jul sammen, så er kanskje ikke det en dum ide å la dem være sammen den kvelden. Høres jo ut ut som de har sin gammeldagse stil i felles 😃 Dere må få lage deres egen magiske julaften. Men det er et litt sårt tema. Hvis besteforeldrene virkelig vil være med sine barn og barnebarn den kvelden, så la dem få lov.. ❤️ Anonymkode: 07fd8...335
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #44 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Blir sjokkert over svarene du får, TS. At din kjernefamilie skal gi faen i egne ønsker og behov etter x antall år som vertsskap for besteforeldre. Ungenes trivsel er viktigere enn 80-åringene sin. De har feiret mange julaftener på forskjellige måter opp gjennom. Jeg hadde bare gitt beskjed om «i år ønsker vi å feire alene». Ferdig. Du skal ikke ha dårlig samvittighet når dere har stilt opp år etter år. Hvorfor må folk på død og liv være sammen julaften? Det er 364 andre dager i året man kan møtes også. Aldri forstått dette. Anonymkode: e56e4...2d0 Hjelpe meg for en råtten, kald og egoistisk tankegang. Så det er flere av dere, altså. Anonymkode: 3a0ca...645 1
Gjest TioX2 Skrevet 16. september 2023 #45 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Blir sjokkert over svarene du får, TS. At din kjernefamilie skal gi faen i egne ønsker og behov etter x antall år som vertsskap for besteforeldre. Ungenes trivsel er viktigere enn 80-åringene sin. De har feiret mange julaftener på forskjellige måter opp gjennom. Jeg hadde bare gitt beskjed om «i år ønsker vi å feire alene». Ferdig. Du skal ikke ha dårlig samvittighet når dere har stilt opp år etter år. Hvorfor må folk på død og liv være sammen julaften? Det er 364 andre dager i året man kan møtes også. Aldri forstått dette. Anonymkode: e56e4...2d0 Vertskap? Det er vel foreldrene som har sørget for dem i alle år! Og når de blir brysomt eldre skal de ekskluderes julaften? For ikke å være i veien for barna? Skal barn skjermes for gamle mennesker julaften? Nærmeste familie til og med? Du forstår kanskje ikke viktigheten av julaften, men for de fleste andre så spiller den en langt større rolle enn de 364 andre dagene i året. Jo, synes virkelig at ts skal gi faen i egne behov julaften. De kan pleie seg selv resten av romjula.
Irja Skrevet 16. september 2023 #46 Skrevet 16. september 2023 (endret) Jeg ville invitert på juleaften som vanlig, også droppet besøk 2. juledag osv. Da har dere jo akkurat sett hverandre Endret 16. september 2023 av Irja
Gjest TioX2 Skrevet 16. september 2023 #47 Skrevet 16. september 2023 kaleidoskop skrev (43 minutter siden): Masse svar i god "nedlatende" kg-stil med stor høyde for å gi dårlig samvittighet. Jeg har full forståelse ts. Har det på samme måte selv. Eldre foreldre med dårlig hørsel, klarer ikke følge med på samtaler, synes ungene bråker, de vil styre showet, for mange gaver, fikk feil gave. Det er alltid noe. Gamle historier som gjentas og gjentas. Men de kommer til oss, da søsken ikke vil ha dem. Søster sier nei, det har ikke vi hjerte til. Så de kommer til oss, hvert år. Løsningen har blitt at de "viktige" dagene, (som er viktig for de eldre) som feks julaften er vi sammen. Så drar kjernefamilien på hytta, hvor vi roer ned i vårt tempo, med egne juletradisjoner og god mat i romjula. Tror ikke du har skjønt hva som er å være nedlatende. Det her, det er nedlatende!
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #48 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Svigers oppfører seg på akkurat samme måte. Når vi feirer jul med dem, eller vi treffes ellers (de bor i et annet Europeisk land, så det skjer bare 1-2 ganger i året), er jeg så sliten etterpå at jeg trenger et par uker på å komme meg. Det er utrolig slitsomt å sitte i timesvis og dagesvis i sofaen og høre etter og beholde konsentrasjonen når det fortelles historie på historie om folk du aldri kommer til å møte, og som du har hørt 100 ganger før. Hver historie varer ca 20-30 minutter, men har 30 sekunders effektivt innhold. Resten er bare fløff. Likevel biter jeg tenna sammen og tar annenhver jul med dem. Det er, som de fleste skriver, plutselig over. Når de er vekk, er de så ugjenkallelig vekk. Da er det så lett å angre på tiden man ikke tok seg. Anonymkode: 995ae...8ca Må ikke la folk prate så lange historier. Igjen som vertskap har man en fordel. Man unnskylder seg og må «sette på kaffe». Ungdommen kan unnskylde seg for «gå ut med søpla» ect. Så kan de gamle ha disse lange historiene mellom seg når de sitter igjen med hverandre😉 Anonymkode: a1106...ede
kaleidoskop Skrevet 17. september 2023 #49 Skrevet 17. september 2023 8 hours ago, TioX2 said: Tror ikke du har skjønt hva som er å være nedlatende. Det her, det er nedlatende! Jeg har lest mange kg svar og fått svar på egne "problemer" som jeg har skrevet om. Ofte er svarende at feilen ligger hos den som har startet tråden, og lite medfølelse for at trpdstarter har dette som et problem. Det er vedkommende som må skjerpe seg og ta, seg sammen. I dette tilfellet er det ts, som hos mange, er er dårlig mennene. Du har lest svarene, jeg trenger ikke utdype. Selv sitter jeg i samme situasjonen og skjønner veldig godt hvorfor innlegget er laget.
kaleidoskop Skrevet 17. september 2023 #50 Skrevet 17. september 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: Jeg kunne ikke tenke meg en julaften uten mine foreldre, søsken og demmes barn. Jeg er så glad for at vi fremdeles har den muligheten til å være sammen. Min mor har flere ganger sakt at hun og min far har ingen problemer med å feire en julekveld alene, og at vi andre ikke må tenke på dem. De er også i den eldre generasjonen 75+.. men neei, julen er ikke den samme uten dem. Men hvis begge deres mor og far, besteforeldre for barne ( riktig det? ) liker å være sammen og feire jul sammen, så er kanskje ikke det en dum ide å la dem være sammen den kvelden. Høres jo ut ut som de har sin gammeldagse stil i felles 😃 Dere må få lage deres egen magiske julaften. Men det er et litt sårt tema. Hvis besteforeldrene virkelig vil være med sine barn og barnebarn den kvelden, så la dem få lov.. ❤️ Anonymkode: 07fd8...335 Skulle ønske jeg hadde slikt forhold til mine foreldre 🥰 da hadde det vært hyggelig å feire slike høytider sammen.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #51 Skrevet 17. september 2023 Jeg ville holdt ut, de er ikke her så mye lengre Anonymkode: e6cb1...242
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #52 Skrevet 17. september 2023 Synest dette hørtes veldig trist ut. Anonymkode: ac58e...842
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #53 Skrevet 17. september 2023 Selvfølgelig feirer vi julaften sammen med mamma, hun er også i slutten av 70 årene. Det kunne ikke falle oss inn å la hun sitte helt alene på julaften. En vet ikke hvor lenge hun er her sammen med oss, hun nærmer seg 80 tross alt. Anonymkode: 92804...960
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #54 Skrevet 18. september 2023 NoMoreMrNiceGuy skrev (På 16.9.2023 den 15.06): Hei. Vi er en familie på 5. Mor, far og 3 barn (12, 14 og 18 år). De siste +- 15 årene har vi invitert både mine, og min kones foreldre på juleaften. Vi treffer dem også 2 ganger i mellomjula, da vi er på besøk til begges foreldre. Besteforeldrene inviterer også hverandre, så det blir vi 9 (5+2+2..) som er sammen da også. 3 middager på 4/5 dager altså. Vi treffer dem også regelmessig gjennom resten av året da vi bor i nærheten av hverandre. Besteforeldrene tar stadig større plass. De er alle rundt 80 år gamle. De hører dårlig og snakker høyt,- og de snakker om sitt eget, og vi er helt utslitt etter kort tid sammen med dem. Nå er det blitt slik at vi gruer oss til feiringen. Blir sliten bare ved tanken. Hvordan kan vi fortelle dem at vi ønsker å feire juleaften alene vi 5 uten å knuse dem fullstendig ? Vi ønsker å ha fokus på oss selv, og ikke høre gamle historier om igjen for ørtende gang, eller få statusrapporter på hva alle naboene holder på med. Vi ønsker å feire med barna våre. (barna blir også sliten av besteforeldrene..) Besteforeldrene har allerede sagt at de gleder seg til juleaften, så de forventer at vi inviterer dem. De tar det som en selvfølge. Vi kommer jo uansett til å treffe dem 2 ganger i mellomjula, dette må da være “nok” ? Vi har også søsken som de kan være til (men de er nok veldig glade for at de er til oss), men våre besteforeldre går så godt overens at de nok vil være sammen.. (de drar på turer, kafebesøk etc.. sammen) Tar I mot alle råd med takk Woww!! du snakker om foreldrrne dine! Håper dune barn gjør det samme mot dere, sidrn dere jo viser ungene at det tydeligvis er greit! fy fader😅🙈 Anonymkode: 5a6cf...fa8
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #55 Skrevet 18. september 2023 AnonymBruker skrev (På 16.9.2023 den 22.43): Svigers oppfører seg på akkurat samme måte. Når vi feirer jul med dem, eller vi treffes ellers (de bor i et annet Europeisk land, så det skjer bare 1-2 ganger i året), er jeg så sliten etterpå at jeg trenger et par uker på å komme meg. Det er utrolig slitsomt å sitte i timesvis og dagesvis i sofaen og høre etter og beholde konsentrasjonen når det fortelles historie på historie om folk du aldri kommer til å møte, og som du har hørt 100 ganger før. Hver historie varer ca 20-30 minutter, men har 30 sekunders effektivt innhold. Resten er bare fløff. Likevel biter jeg tenna sammen og tar annenhver jul med dem. Det er, som de fleste skriver, plutselig over. Når de er vekk, er de så ugjenkallelig vekk. Da er det så lett å angre på tiden man ikke tok seg. Anonymkode: 995ae...8ca Om du blir SÅ sliten av det og trenger flere ukervpå å komme deg, blr du komme deg til legen fir en sjekk altså, for da må det være noe galt med deg. Anonymkode: 5a6cf...fa8
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #56 Skrevet 18. september 2023 On 9/17/2023 at 12:26 AM, AnonymBruker said: Må ikke la folk prate så lange historier. Igjen som vertskap har man en fordel. Man unnskylder seg og må «sette på kaffe». Ungdommen kan unnskylde seg for «gå ut med søpla» ect. Så kan de gamle ha disse lange historiene mellom seg når de sitter igjen med hverandre😉 Anonymkode: a1106...ede Hehe joda, jeg har forsøkt det, og er stort sett på beina uansett, for de skal jo vartes opp, må vite. Samtidig som de skal vartes opp, forventes det at jeg sitter på sofaen og lytter (jeg skal altså være to steder på én gang). En av julene jeg fikk svigermor raserianfall fordi jeg var så "kald" og "ikke ønsket å bli kjent med dem" (jeg og mannen har vært sammen i 10 år. Grunnen til at de ikke kjenner meg, er fordi de snakker over meg hver gang jeg prøver å delta i samtalen, og de stiller aldri spørsmål om meg. Hadde de gjort det, ville de selvsagt fått svar). Anonymkode: 995ae...8ca
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #57 Skrevet 18. september 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Om du blir SÅ sliten av det og trenger flere ukervpå å komme deg, blr du komme deg til legen fir en sjekk altså, for da må det være noe galt med deg. Anonymkode: 5a6cf...fa8 Ingenting galt med meg. Det er bare skikkelig intenst. Dessuten har svigers sagt i klartekst at de ikke liker meg, og oppfører seg deretter. Så jeg konsentrerer meg så godt jeg kan om å oppføre meg på en sånn måte at de "tåler" meg for mannens skyld. det ér en mental påkjenning. Det ville det vært for alle. Hadde det vært snakk om mer enn 1-2 ganger I året, hadde det ikke gått. Anonymkode: 995ae...8ca
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #58 Skrevet 18. september 2023 De som svarer så krast overser glatt at TS og mannen har søsken som ikke gidder å ta seg av sine egne foreldre. Ikke rart TS er lei av å være vertskap for sure foreldre og svigers, når de andre bare gir faen. Anonymkode: 74df6...23f
Havbris Skrevet 18. september 2023 #59 Skrevet 18. september 2023 Jeg synes dere bør være sammen med besteforeldre på julaften. Samtidig synes jeg dere skal snakke med de om høreapparat og hjelpe de til å finne ut hvordan de kan få seg dette. Det er ikke sikkert de er oppmerksomme på hørselstapet selv. 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #60 Skrevet 18. september 2023 Jeg ville heller skippet noen andre anledninger både ellers i året og i romjulen, enn selveste julaften. Det er den tygste dagen å være "Uønsket". Vi hadde det også sånn hjemme da mine besteforeldre begynte å bli gamle. Farmor som satt og uffet seg over dagens ungdom og hvor bortskjemte de var under gaveåpningen.. Farfar som satt og klaget på ALT og kom med rasistiske kommentarer og slengte dritt om alle disse innvandrerne.. Mormor som etter hvert begynte å tisse på seg.. osv. Men altså, julaften er julaften, og den dagen synes jeg man bør "Holde ut" med de eldre - de kan ofte ikke noe for at de blir "sånn". Det å miste litt sosiale antenner er noe som skjer veldig veldig mange eldre. Er de så gamle, har de ikke så mange årene igjen... Anonymkode: 94678...f93
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå