Gå til innhold

Erna Solberg gift med daytrader

keops

Anbefalte innlegg

Nå som Økokrim velger å etterforske Trettebergstuen som faktisk har innrømmet feil, men nektet å gjøre det med Solberg som ikke vil svare på om hun har løyet på mannen hele to beskyttede titler så er det korrupsjon. Jeg kan ikke forstå annet. Finnes er jo også venn med en tidligere Økokrim-topp. En stemme til høyre er som en stemme til Putin. Da er man for korrupsjon eller så vet man ikke bedre

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skubber på denne tråden igjen. Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite skal etter planen komme med en innstilling i slutten av februar, etter at fristen ble forlenget i slutten av januar i år.

Bare et par uker før kontroll- og konstitusjonskomiteen skal være ferdig med saken, så dukker det stadig flere saker opp. Nylig kom saken om at Sindre Finnes har brukt en vernet tittel han ikke er utdannet til å bruke, og at Solbert har løyet om hans tittel selv om hun altså har innrømmet at hun visste han ikke var ferdig utdannet.

Stein Lier-Hansen, nylig avgått leder i Norsk Industri, gikk tidlig ut og garanterte (!) for at Finnes ikke hadde fått insideinformasjon, og Lier-Hansen påstod også at Sindre Finnes kun var en "tallknuser". Så kom det frem at dette var løgn, da Norsk Industri har brukt Finnes som lobbyist opp mot også statsministerens kontor. Vi vet også at henvendelser Finnes gjorde til SMK av flere medarbeidere ved SMK ble ulovlig arkivert på en slik måte at de unngikk offentligheten. Bl.a. var jurist Heidi Hegggenes en av de som arkiverte dette stikk i strid med det som var og er lovpålagt å gjøre (før hun fikk ny stilling som departementsråd for Justisdepartementet...).

Og nå er altså Stein Lier-Hansen sluttet i Norsk Industri - eller sparket, som det påpekes her: https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/2024/02/09/pa-viddene-med-lier-hansen/

...etter det som omtales som grovt misbruk av medlemmenes penger. Mens han selv påstår at det var representasjon. Og styret i Norsk Industri, de påstår at de ikke visste om at organisasjonens medlemmer betalte for jaktterrenget Lier-Hansen brukte privat og til "representasjon", hvor han også brukte store summer på å fly inn gjester med sjøfly.

Som det påpekes i linken, så var Lier-Hansen arbeiderpartimann som plutselig ble arbeidsgivernes talsmann mot arbeidstakere. Nå har han, som det påstås i linken, i prinsipp fått sparken pga. det grove misbruket av medlemmenes penger, mens han selv sier han sluttet frivillig og nå har fått jobb hos Bellona fordi han alltid har vært så opptatt av miljø og natur. Det var lite natur- og miljøengasjement når han brukte privafly for å fly gjester til og fra jaktterrenget han hadde fått Norsk Industri til å betale for seg.

Jeg håper det blir mulig å spore opp fullstendige gjestelister for alle turene Lier-Hansen tok til dette jaktterrenget. Og jeg tror det der kan komme mer grums.

Uansett, saken til Lier-Hansen er bare nok et eksempel på nettverkene som spinnes privat i og mellom norsk toppolitikk og de som sitter med størst økonomisk makt. Flere saker må mistenkes å kvalifisere for korrupsjon, noe Eva Joly også har uttalt, hvor hun også viste til at den aller verste skandalen er at Økokrim (hvis tidligere nestsjef Thomas Skjelbred, nå advokat hos Advokatfirma Elden, nå er Sindre Finnes' advokat) valgte å ikke åpne offisiell etterforskning.

Nettverkene er store og ekstremt omfattende. Det burde vært i alles interesse at Økokrim etterforsket saken til Solberg og Finnes og også så på mange av disse bindingene de har. Slik det er nå gir Økokrim selv et inntrykk av at Økokrim er en del av dette nettet, som flørter med korrupsjon. At ingen lenger krever at saken etterforskes forsterker inntrykket mer enn det motsatte - og underbygger inntrykket av at folket ikke lenger kan stole hverken på folkevalgte politikere, de kapitalsterke i landet eller de som skal sørge for lov og rett følges.

Jeg har skrevet det før, men Riksadvokaten bør komme på banen snart nå og kreve en uavhengig etterforskning av saken, for slik Økokrim har opptrådt i saken gis det inntrykk av at man i denne saken ikke kan stole på det arbeidet Økokrim gjør.

Man kan jo håpe at Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite gjør bedre arbeid, men jeg må innrømme at jeg ikke setter store håp til komiteen heller. Måtte den gi meg feil...!

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er korrupsjon og kameraderi over hele linja. Løgn og juks. Politikerne i alle partier er kun opptatt av egen vinning.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal vi tippe Sindre Finnes har vært på tur med sjøflyet til Lier-Hansen? Ser for meg der kommer mer i den saken, kanskje Finnes her også.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Tirsdag 27. februar skal Stortingets Kontroll- og konstitusjonskomité etter planen legge frem sin innstilling i Solberg-saken...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat. Sterk kritikk, men ingen mistillit, og kun såkalte tiltak for å bedre tilliten til politikere generelt. 

Med andre ord, både Brenna, Huitfeldt og ikke minst Solberg går fri.

De vil ta det til etterretning og love bot og bedring, og så ture på videre. 

Kontroll- og konstitusjonskomitèen er tross alt en gjeng av samme ulla, så det går vel ikke an å forvente noe annet. Bare tull hele opplegget, har null troverdighet. 

Hurra for korrupsjonslandet Norge! 

Endret av Bombasi
  • Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (2 timer siden):

Akkurat. Sterk kritikk, men ingen mistillit, og kun såkalte tiltak for å bedre tilliten til politikere generelt. 

Med andre ord, både Brenna, Huitfeldt og ikke minst Solberg går fri.

De vil ta det til etterretning og love bot og bedring, og så ture på videre. 

Kontroll- og konstitusjonskomitèen er tross alt en gjeng av samme ulla, så det går vel ikke an å forvente noe annet. Bare tull hele opplegget, har null troverdighet. 

Hurra for korrupsjonslandet Norge! 

Huitfeldt sin sak er ikke sammenlignbar med Solberg sin. Blir som å sammenligne Jonas med Putin

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har sett komitèens pressekonferanse nå, og det er tydelig hva de mener om Solberg.

Sterk kritikk er det kraftigste språket de kan bruke.

Og med det ligger det vel en indirekte sterk anmodning om å trekke seg. Gjennom et tverpolitisk vedtak. Inkludert Høyre selv. Et historisk vedtak som norske politikere ikke har sett maken til. Og det er fordi saken om Solberg er en sak norsk politikk ikke har sett maken til heller. Alvorlighetsgraden og omfanget er enormt.

Rødt og MDG var tydeligst om Solbergs videre kandidatur som fremtidig statsminister, og ba Høyre om å ta grep.

Likte også Lans uttalelse om at det er ikke velgerne som har ansvar ved å bruke sin stemme i lys av habilitetssaker, det er det norske politikere som har ansvar for.

Spent på utfallet, og hvordan Høyre responderer nå. Kan Solberg og Høyre heve seg over dette - igjen ?

Endret av Bombasi
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solberg sier via sin spinndoktor / pressesjef Cato Husabø Fossen: https://www.nrk.no/norge/aksjesaken_-solberg-far-sterk-kritikk-1.16781592

"Hun legger til at hun tar til seg kritikken, og mener det er viktig at alle fremover anstrenger seg for å etterleve reglene for habilitet."

Dette tyder på at Solberg har tenkt å fortsette, og siden hennes pressesjef Cato Husabø Fossen nå også er kommunikasjonssjef for Høyre, så må man bare anta at Høyre stiller seg bak Solberg i at hun skal fortsette.

Jeg har ingen tro på at Kontroll- og konstitusjonskomiteens kritikk og forslag vil føre til gode nok endringer i norsk politikk. Jeg håper jeg tar feil, men pr. i dag har vi tverrpolitisk korrupte politikere, som heller ikke ønsker et lobbyregister som kan avsløre flere altfor sterke bindinger/korrupsjon mellom enkeltpolitikere/-partier og private aktører.

Det er bare å innse at Stortingets politikere ikke ønsker å bli gransket for nøye, noe de også har fått Økokrim med seg på, om man skal dømme etter den liksom-etterforskningen de gjorde, uten å faktisk etterforske Solberg-saken. At Økokrim valgte å opprette en formell etterforskning i saken til Trettebergstuen, som var langt mindre alvorlig enn Solberg-saken, men ikke i Solberg-saken, det gjør at Økokrim har mistet all troverdighet - spesielt siden Finnes' advokat i tillegg har vært nestsjef i Økokrim.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok heller ikke tilfeldig at Erna Solberg er på reise i Asia akkurat når Kontroll- og konstitusjonskomiteen nå la frem sin rapport. Greit å slippe å svare på spørsmål når saken får mest oppmerksomhet, greit å slippe å få bilder og video-opptak av henne relatert til den sterke kritikken hun har fått fra komiteen...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høyres leder har i dag fått nest sterkeste reaksjon fra Stortingets kontroll og konstitusjonskomité.

Høyre velger denne dagen på sin facebook-konto å fokusere på kritikk av Støre-regjeringen. Ikke ett ord om den viktige saken om Solbergs habilitet.

https://www.facebook.com/hoyre/

Med andre ord, ingen tvil om at toppledelsen i Høyre satser alt på Erna Solberg videre.

Det viser også at de faktisk ikke har andre reelle kandidater til å ta over etter Solberg.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (På 27.2.2024 den 21.05):

Huitfeldt sin sak er ikke sammenlignbar med Solberg sin. Blir som å sammenligne Jonas med Putin

Hvordan får du til å i det hele tatt dra inn en slik parallell?? Støre og Putin opp mot Solberg og Huitfeldt?????

Selvsagt kan man sammenligne Solberg og Huitfeldt saken. Essensen er den samme: ektefeller som de vet driver med aksjehandel, men som de i altfor god tro ikke følger godt nok med på (om ektefellen unnlater å følge de råd og avgjørelser som faktisk er tatt) Hovedforskjellen er lengden på tjenestetiden, og dermed mengden av potensielle saker de ikke burde vært delaktig i avgjørelser omkring. Men det er bare tilfeldig. Vi kunne hatt en AP regjering i 8 år, og nylig fått en Høyre regjeringen.

At du i det hele tatt setter og mellom Støre og Putin tenker jeg er helt ufattelig og reagerer jeg sterkt på! De har absolutt ingen likhetstrekk. Man kan mene hva man vil om AP og Støre, men å dra Putin inn i det bildet, det blir bare så feil.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (1 time siden):

Hvordan får du til å i det hele tatt dra inn en slik parallell?? Støre og Putin opp mot Solberg og Huitfeldt?????

Selvsagt kan man sammenligne Solberg og Huitfeldt saken. Essensen er den samme: ektefeller som de vet driver med aksjehandel, men som de i altfor god tro ikke følger godt nok med på (om ektefellen unnlater å følge de råd og avgjørelser som faktisk er tatt) Hovedforskjellen er lengden på tjenestetiden, og dermed mengden av potensielle saker de ikke burde vært delaktig i avgjørelser omkring. Men det er bare tilfeldig. Vi kunne hatt en AP regjering i 8 år, og nylig fått en Høyre regjeringen.

At du i det hele tatt setter og mellom Støre og Putin tenker jeg er helt ufattelig og reagerer jeg sterkt på! De har absolutt ingen likhetstrekk. Man kan mene hva man vil om AP og Støre, men å dra Putin inn i det bildet, det blir bare så feil.

Det er nettopp det. Støre og Putin har svært lite til felles. Huitfeldt sin ektemann holdt på over så kort tid at det faktisk er mulig at Huitfeldt ikke har visst noe. Men Erna må ha visst. Det har pågått over lang tid og involvert masse penger. I tillegg står jo mannen hennes oppført som siviløkonom på enkle google søk. Hvem har ikke googlet ektemannen? Det viser bare at Erna har visst veldig mye og latt det gå. Det så vi og da hun brøt smittevernet under covid

Så det er mer nærliggende å sammenligne Erna og putin. Stakkars putin vet vel ikke hva som har skjedd med Navalny. Kanskje han ikke engang vet at russiske soldater har drept ukrainere i Ukraina. For alt han vet kan det bare ha vært selvforsvar. Du ser hvor dumt det blir å unnskylde seg sånn?

Endret av Majer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...