Gå til innhold

Erna Solberg gift med daytrader

keops

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lawyam skrev (11 minutter siden):

Ja, da blir det nok krisevalg for Høyre og fire nye år med Støre.

Hvordan partiet kan se for seg at Erna Solberg med den bagasjen hun og hennes ektemann har, klarer å vinne valget, for ikke å snakke om å styre landet, er fullstendig ubegripelig.

Endret av - Brian
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Brian skrev (8 minutter siden):

Hvordan partiet kan se for seg at Erna Solberg med den bagasjen hun og hennes ektemann har, klarer å vinne valget, for ikke å snakke om å styre landet, er fullstendig ubegripelig.

Arroganse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir opp norske politikere. Politikerne er så arrogante og korrupte i Norge at det går ikke an å la seg irritere lenger, for da ender man bare med magesår og fordervelse selv. 

Inhabilitet i 8 år som statsminister og valgjuks er visst ikke så nøye. 

Jeg kommer selvfølgelig aldri i verden til å stemme på Høyre eller FrP neste valg, men hva hjelper det når Norge rir på en Høyrebølge der egen rikdom settes høyere enn alle andre, så Høyre har sin egen velgerskare uansett. 

Det er ganske drøyt å tenkte på at Erna og Sindre nå ligger an til å flytte inn i statsministerboligen igjen. Isåfall, gir jeg opp det norske folk også. 

• Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hu tviholder, men vil vi ha så lavt sittende og styre? Virkelig? Er vi ikke bedre enn dette i landet her?

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke forstår, det er hvorfor Riksrevisjonen ikke har gått etter henne når hun i 7 år i regjering unnlot å følge opp det pålegget Stortinget ga henne som statsminister og hennes regjering.

https://e24.no/naeringsliv/i/WRKXoj/solberg-regjeringen-fulgte-ikke-opp-stortingsvedtak-om-aksjonaerregister

"...pålegget fra Stortinget fra 16. juni 2014 var både enstemmig og entydig:

«Stortinget ber regjeringen etablere en offentlig løsning med informasjon om eiere av aksjeselskaper som sikrer større åpenhet, med etablering i løpet av 2015.»"

Riksrevisjonen skal undersøke om regjeringen gjennomfører det ansvaret de har for å utføre det Stortinget bestemmer. RR skal også undersøke om regjeringen gjennomfører det Stortinget har bestemt på en effektiv måte.

https://www.riksrevisjonen.no/om-riksrevisjonen/samfunnsoppdraget/

Og likevel har Riksrevisjonen (såvidt jeg kan finne) fremdeles ikke gjort noe med dette, selv om Erna Solberg og hennes regjering hadde en helt konkret tidsfrist for å ha gjennomført pålegget Stortinget ga henne.

Ekstra ille og nærmest suspekt blir denne unnlatelsen, både fra Solberg og RR, når Solberg kunne regjere i vel syv år etter at Stortinget påla henne å opprette aksjonærregisteret som skal vise hvem som har aksjer i hvilke firma til enhver tid.

Mange ganger verre blir det når vi i dag vet det vi vet om Solbergs inhabilitet i utallige saker. Og ikke minst at Økokrim velger å ikke følge de regler de skal om de skal etterforske i en sak, nemlig å opprette en formell etterforskning, men heller utfører en uformell "etterforskning" som er basert på informasjon som Solbergs ektemann og Solberg/Høyre samt Finnes' advokatvenn andre har vært med på å endre informasjonen flere ganger, etter først å ha holdt tilbake informasjonen. Økokrim har ikke faktisk etterforsket, de har bare sjekket de tallene som Finnes selv har ønsket å gi offentligheten. Og mens Solbergs ektemann holdt på stort med aksjehandel så nektet altså Solberg å etterfølge Stortingets pålegg til henne og hennes regjering. Solberg nektet med andre ord å opprette det registeret som lett hadde avslørt hennes ektemann. Og hun nektet dette selv etter at en av landets fremste eksperter på korrupsjonssaker i landet i 2014 advarte Solberg om mannens aksjehandel.

Og slik Erna Solberg har gjort hele veien, så "husker" hun ikke:

"– Nå kan jeg ikke huske alle detaljene i den saken." https://e24.no/naeringsliv/i/WRKXoj/solberg-regjeringen-fulgte-ikke-opp-stortingsvedtak-om-aksjonaerregister

Lov om ansvar for handlinger som påtales ved Riksrett, § 8 sier: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1932-02-05-1

Med bøter eller fengsel i inntil 5 år straffes det medlemmet av Statsrådet som ved handling eller undlatelse bevirker

... b. at en beslutning av Stortinget ikke blir gjennemført, eller at en handling blir foretatt i strid med en stortingsbeslutning."

Riksrevisjonen skal også, iflg. dem selv behandle spørsmål av prinsippiell betydning, som habilitetsspørsmål. https://www.riksrevisjonen.no/om-riksrevisjonen/riksrevisjonens-ledelse/

Hvor var RR under Solbergs regjeringsperioder, da Solberg nektet å gjennomføre Stortingets pålegg til regjeringen?

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/10/2023 at 10:02 AM, Lawyam said:

Han måtte ikke gå av, han valgte selv å gå av.

Det er flytende overgang mellom å "måtte gå av" og "å velge å gå av selv". Ofte så vil de som "går frivillig" ha fått beskjed av statsministeren/partilederen at om de ikke går frivillig så vil de bli sparket.*

Nå er det umulig for oss å vite hva Lysbakken og Stoltenberg har sagt til hverandre på privaten.  Så både mulig at Lysbakken gikk helt frivillig og det er mulig at han fikk beskjed om at han kan velge mellom å si at han gikk frivillig eller å få sparken. 

*Det sier også Huitfelt i dette intervjuet: 

Men som regel blir du gitt valget om å si at du går på egen hånd, eller så går du. Det er det som er sannheten om de fleste avganger, 

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/O851Xq/du-blir-gitt-valget-om-aa-si-at-du-gaar-paa-egen-haand-eller-saa-gaar-du

Endret av SVK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motelvibes skrev (På 13.11.2023 den 16.12):

Hu tviholder, men vil vi ha så lavt sittende og styre? Virkelig? Er vi ikke bedre enn dette i landet her?

Det er et flott og levende demokrati vi har. Raseringen av energipolitikken er et godt eksempel på at disse som er "folkevalgt" på livstid burde ha blitt bytta ut for lenge siden. Fryktkultur, arroganse og sektmentalitet ser ut til å være en rød tråd i norsk politikk.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Brian skrev (På 13.11.2023 den 9.41):

Høyre har jo ikke mistet oppslutning av denne saken, heller motsatt, så du trenger ikke bekymre deg nevneverdig for at det blir fire nye år med Støre.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

heavyheart skrev (1 minutt siden):

Høyre har jo ikke mistet oppslutning av denne saken, heller motsatt, så du trenger ikke bekymre deg nevneverdig for at det blir fire nye år med Støre.

Regjeringen er upopulær. Det kommer garantert Erna også til å være etter 2 år om(når) hun blir statsminister igjen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lawyam skrev (På 11.11.2023 den 2.15):

Men hun lot vel med vilje være å sjekke...?

Ja, det er det som kalles uaktsomhet.

Det er fortsatt stor forskjell i straffenivå på om en lege begår giftdrap med vilje eller lar være å sjekke etiketten. Du kan si at man skal sjekke og at han lot være å sjekke med vilje.

Begge deler tar liv og begge deler er straffbart. Det ene gir 21 års fengsel mens det andre gir en bot. Sånn bør det være.

Det finnes grader av alvorlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SVK skrev (2 timer siden):

Det er flytende overgang mellom å "måtte gå av" og "å velge å gå av selv". Ofte så vil de som "går frivillig" ha fått beskjed av statsministeren/partilederen at om de ikke går frivillig så vil de bli sparket.*

Nå er det umulig for oss å vite hva Lysbakken og Stoltenberg har sagt til hverandre på privaten.  Så både mulig at Lysbakken gikk helt frivillig og det er mulig at han fikk beskjed om at han kan velge mellom å si at han gikk frivillig eller å få sparken. 

*Det sier også Huitfelt i dette intervjuet: 

Men som regel blir du gitt valget om å si at du går på egen hånd, eller så går du. Det er det som er sannheten om de fleste avganger, 

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/O851Xq/du-blir-gitt-valget-om-aa-si-at-du-gaar-paa-egen-haand-eller-saa-gaar-du

Så ble han valgt som leder igjen da og det har aldri vært noe i etterkant alle de årene etterpå. Og denne gangen han gikk av var det pga mer tid med familien. Han er en dyktig politiker, som i årenes løp har gått fra ung til moden mann. Hun sier ofte, ikke alltid. Det er uansett en sak som ligger langt tilbake i tid og mens Erna fucket opp ting i 10 år, var det som skjedde i hans tid en enkelthendelse som skjedde som enkelthendelse for sikkert ti år siden - og mens Erna ikke gjorde sin jobb de 10 årene, gjorde Lysbakken det. Det var 'ingen' som ønsket Lysbakken av nå, men det er mange som gjerne vil at Erna skal gå. Han er en dyktig politiker og respektert politiker. Jeg ville heller hatt Lysbakken som statsminister, enn Erna, selv om jeg ikke stemmer SV. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

heavyheart skrev (1 time siden):

Jeg tror Høyre taper på å ha Erna som statsministerkandidat. De er for redde for å tenke nytt og satser på det som har fungert før. Jeg synes hun burde ha trukket seg uansett, og spesielt etter denne saken.

Det er ikke hylekoret i media som bestemmer hva som er demokratisk, Demokrati er at partiet Høyre fritt velger leder, og velgerne fritt kan la være å stemme Høyre. 

Det er godt mulig helt andre ting er i fokus om to år. Det kan også hende at Støre henter seg inn og er mindre upopulær hvis privatøkonomien til folk tar seg opp.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Isambard skrev (8 minutter siden):

Ja, det er det som kalles uaktsomhet.

Det er fortsatt stor forskjell i straffenivå på om en lege begår giftdrap med vilje eller lar være å sjekke etiketten. Du kan si at man skal sjekke og at han lot være å sjekke med vilje.

Begge deler tar liv og begge deler er straffbart. Det ene gir 21 års fengsel mens det andre gir en bot. Sånn bør det være.

Det finnes grader av alvorlighet.

Noen som sa noe om straff? Jeg vil ikke ha en uaksom og arrogant statsminister som mener på at hun har frihet til å lage egne regler, en for henne og andre regler for folket.  Hun lot være å sjekke med vilje. Hvis det ikke var med vilje ville det vært mot hennes vilje. Så lenge ingen tvang henne, enn så lenge har hun ikke påstått at Sindre tvang henne til å la være å sjekke og å ta sin habilitetsansvar på alvor så da er det et frivillig valg om å se bort...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (26 minutter siden):

Noen som sa noe om straff? Jeg vil ikke ha en uaksom og arrogant statsminister som mener på at hun har frihet til å lage egne regler, en for henne og andre regler for folket.  Hun lot være å sjekke med vilje. Hvis det ikke var med vilje ville det vært mot hennes vilje. Så lenge ingen tvang henne, enn så lenge har hun ikke påstått at Sindre tvang henne til å la være å sjekke og å ta sin habilitetsansvar på alvor så da er det et frivillig valg om å se bort...

Jeg sa noe om straff og alvorlighetsgrad og så svarte du meg.

Jeg er enig i at hun har vært uvitende inhabil ikke har hatt den kontrollen hun er pålagt å ha. Hun sier jo det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (1 minutt siden):

Jeg sa noe om straff og alvorlighetsgrad og så svarte du meg.

Jeg er enig i at hun har vært uvitende inhabil ikke har hatt den kontrollen hun er pålagt å ha. Hun sier jo det selv.

Ja, hun sier det selv, men hun skyver ansvaret fra seg samtidig fordi hun sier det ikke hadde skjedd hvis det ikke hadde vært for Sindre og det er ansvarsfraskrivelse fordi med eller uten Sindre er det hennes ansvar å sørge for det, ikke Sindres ansvar å sørge for at hun passer på å gjøre jobben som statsminister. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...