Gå til innhold

Erna Solberg gift med daytrader

keops

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

13 hours ago, jordy said:

Tåkelegging og maktarroganse på høyt nivå altså... 

Jeg lurer på en ting, kontrollkomiteen. De høres jo litt "skumle" ut, på linje med den udugelige spesialenheten for politisaker... Er det noen som vet om de kan gjøre noe og hva kan de evnt. gjøre eller er de lik politiet som gransker politiet, sykehus som gransker sykehus etc. og som aldri finner feil hos sine egne?

Den komiteen kan, for alt vi vet, være stappfull av aksjespekulanter (både bevisste og ubevisste 😂) den også. Kjenner at jeg ikke stoler på noen inkl. denne komiteen, Økokrim og alle andre som ikke gjør noe for å få slutt på denne utbredte ukulturen.

Kontrollkomiteen er politisk. Medlemmene i komiteen fra Høyre vil typisk være sympatisk stilt  for statsråder fra Høyre som blir gransket, mens medlemmer i komiteen fra Arbeiderpartiet vil være sympatisk stilt for statsråder fra Arbeiderpartiet.  Så det er absolutt slik at man beskytter sine egne. 

Endret av SVK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner Ernas forklaringer virkelig å slå sprekker her. Han regelrett håvet inn i 2020, hvor Erna tok så mange politiske beslutninger, og har et bokført overskudd på over 640.000kr i dette året alene, selv med tap på over 400.000kr i bull og giring-produkter.

Erna, kan du ikke bare gjøre det rette og ikke la dette blir dratt ut i det uendelige. Du klarer ikke gjemme alt dette for mediene, og de kommer til å finne ut av det uansett. 

Når man har felles økonomi, og man vet hva mannen tjener, og han plutselig fører opp 600.000kr ekstra under inntekt i felles økonomisk rapportering, bør det ikke ringe noen bjeller?

Erna kan rett og slett ikke komme seg ut av spinnet hun selv har laget. Det er ingen tvil om at hun skal ha visst dette, når hun i tillegg ble advart mange ganger av smk og diverse medier.

Endret av Anonio
  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SVK skrev (2 timer siden):

Kontrollkomiteen er politisk. Medlemmene i komiteen fra Høyre vil typisk være sympatisk stilt  for statsråder fra Høyre som blir gransket, mens medlemmer i komiteen fra Arbeiderpartiet vil være sympatisk stilt for statsråder fra Arbeiderpartiet.  Så det er absolutt slik at man beskytter sine egne. 

Så himla typisk og akkurat det jeg mistenkte. 

Det høres så alvorlig ut når de er nødt til å møte i Kontroll- og konstitusjonskomiteen, helt til man skjønner at hele komiteen bare er en staffasje. Nei, denne ubrukelig komiteen bør legges ned og heller innføre et nøytralt kontrollorgan. Det samme gjelder for politiet og alle andre statlige virksomheter. 

Denne synes jeg var bra, bortsett fra at han burde bedt om Huitfeldt og Brennas avgang også..
Det er et trist skue når noen får så mye makt at de kan gjøre hva de vil - itromso.no

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke ord;

"I likningstallene Dagbladet har hatt tilgang til, har ikke økningen i parets formue vært like tydelig. Det handler om at Solberg-regjeringen gjennom åtte år gjorde store kutt i formuesskatten og innførte stadig større rabatter på eierskap i aksjer. Da Solberg tok over i 2013 var rabatten på ti prosent. Da hun gikk av hadde den økt til 45 prosent.

Altså har Solbergs kutt i formuesskatten «skjult» den reelle aksjeformuen til paret, og dermed Sindre Finnes' eierskap."

https://www.dagbladet.no/meninger/star-ikke-til-troende/80264266

Endret av Lawyam
  • Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja. Dette er oppskriften på innsidehandel, enten gjennom direkte eller indirekte informasjon.
Hvordan skal han komme seg ut av dette? Og hvordan skal Erna overleve dette?

Sitat

Sindre Finnes solgte alle Kongsberggruppen-aksjene i 2017. Så kjøpte han seg opp en uke før gigantavtale med regjeringen i 2020.

Sindre Finnes kjøpte seg opp i Kongsberggruppen rett før gigantavtale med regjeringen. Så solgte han alle aksjene.

Sindre Finnes eide 100 aksjer i selskapet i alle år mellom 2014 og 2017, og solgte seg fullstendig ut 2017. Når han først gjør et comeback med aksjer i Kongsberggruppen er det 2. november 2020. Da kjøper han 350 aksjer for omtrent 46.900 kroner til sammen. Han kjøper seg videre opp til 1190 aksjer.

9. november 2020 kunngjør våpenprodusenten Kongsberggruppen en gigantisk avtale med Forsvarsdepartementet og den amerikanske flymotorprodusenten Pratt & Whitney om å ruste opp de norske F35-jagerflyene.

[Og så solgte han aksjene] (mitt tillegg)

https://www.dn.no/bors/erna-solberg/sindre-finnes/kongsberggruppen/sindre-finnes-solgte-alle-kongsberggruppen-aksjene-i-2017-sa-kjopte-han-seg-opp-en-uke-for-gigantavtale-med-regjeringen-i-2020/2-1-1526057

Tillegg: Noe av dette er for øvrig "gammelt" nytt. At noe rusk hadde skjedd rundt Kongsberggruppe-aksjene visste vi. Det publiserte E24 13.09.2023. DN publiserte dette nettopp, så det må være noe ektra ved det.

Her ser dere utviklingen til aksjene i Kongsberggruppen i nevnte periode: 
image.png.57b7c620adbea21d969d9961eeaa7c7f.pngKilde: Nordnet

Gevinsten har ikke vært uhorvelig stor akkurat, men det er ikke det som er poenget. 

Endret av Bombasi
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (23 timer siden):

Det rare er ar jeg er enig i omtrent alt du skriver bortsett fra at "Norge har aldri sett maken". Spørsmålet mitt er jo hvorfor folk henger seg opp i denne saken spesielt.

Jeg må ta et eksempel: Borten Moe gikk av slm olje- og energiminister i 2013, og startet et oljeselskap, OKEA i 2014. De kjøpte Yme- feltet i Nordsjøen til 12.6 milliarder. Da snakker vi.

Jeg vet ikke om han brukte minister-posten sin til å knytte kontakter og berede grunnen. Jeg vet ikke om han som energiminister visste mer enn andre. Hva tror du?

Hva er galt med å avgjøre det i et demokratisk valg? 

Hva syns du om politikerforakt? 

Jeg syns det er skremmende når folk bagatelliserer denne saken.. «Jamen, beløpet er jo så lite - hvorfor styre så veldig med dette?»

Det handler ikke om beløpet - det er handlingen som setter demokratiet i fare. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gugglo skrev (5 timer siden):

Han har altså tjent påfallende lite i perioden 2013 - 2021

Hvis han hadde plassert 1.7 mill i et vanlig indeksfond i 2013 ville han hatt nesten 6 mill i 2021!

Han satt igjen med kun 2.2 mill, ødelagt rykte og ekteskap.

Screenshot_20230928_205115_Chrome.thumb.jpg.fff935a9bb163b5f0a030ce6127fb926.jpg

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Isambard said:

Hvis han hadde plassert 1.7 mill i et vanlig indeksfond i 2013 ville han hatt nesten 6 mill i 2021!

Screenshot_20230928_205115_Chrome.thumb.jpg.fff935a9bb163b5f0a030ce6127fb926.jpg

Forstår du fortsatt ikke poenget rundt habilitet?

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Isambard skrev (1 time siden):

Ingen har påstått at Sindre Finnes er en kløktig strateg. Tvert imot tyder vel det meste på at han er det motsatte. Det er det at hans handlinger påvirker statsministerens habilitet som er problemet.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (2 timer siden):

Se der ja. Dette er oppskriften på innsidehandel, enten gjennom direkte eller indirekte informasjon.
Hvordan skal han komme seg ut av dette? Og hvordan skal Erna overleve dette?

https://www.dn.no/bors/erna-solberg/sindre-finnes/kongsberggruppen/sindre-finnes-solgte-alle-kongsberggruppen-aksjene-i-2017-sa-kjopte-han-seg-opp-en-uke-for-gigantavtale-med-regjeringen-i-2020/2-1-1526057

Tillegg: Noe av dette er for øvrig "gammelt" nytt. At noe rusk hadde skjedd rundt Kongsberggruppe-aksjene visste vi. Det publiserte E24 13.09.2023. DN publiserte dette nettopp, så det må være noe ektra ved det.

Her ser dere utviklingen til aksjene i Kongsberggruppen i nevnte periode: 
image.png.57b7c620adbea21d969d9961eeaa7c7f.pngKilde: Nordnet

Gevinsten har ikke vært uhorvelig stor akkurat, men det er ikke det som er poenget. 

Får ikke lest artikkelen (betalingsmur) og bildet mangler tegnforklaring. 
Antar den blå grafen øverst er aksjekursen? Men hva er de grå stolpene? Aksjebeholdningen til Finnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

keops skrev (Akkurat nå):

Ingen har påstått at Sindre Finnes er en kløktig strateg. Tvert imot tyder vel det meste på at han er det motsatte. Det er det at hans handlinger påvirker statsministerens habilitet som er problemet.

Anonio skrev (1 time siden):

Forstår du fortsatt ikke poenget rundt habilitet?

Det er ingen tvil om at hun har vært inhabil. Det har hun sagt selv.

Jeg svarte på noe helt annet.

@Gugglo mener at Erna må ha lagt på den voldsomme økningen i fomue. Jeg påpeker at det ikke er noen stor økning.

Dere må lese ting i sammenheng.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Enda en tulling skrev (18 minutter siden):

Får ikke lest artikkelen (betalingsmur) og bildet mangler tegnforklaring. 
Antar den blå grafen øverst er aksjekursen? Men hva er de grå stolpene? Aksjebeholdningen til Finnes?

Blå graf er aksjekurs. 

Grå stolper tror jeg har med totalt antall handler og omsetning å gjøre, og har ingen relevans mot Finnes. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (50 minutter siden):

@Gugglo mener at Erna må ha lagt på den voldsomme økningen i fomue. Jeg påpeker at det ikke er noen stor økning.

Du lager en stråmann som du så argumenterer mot.

"voldsomme økningen" er ord som ikke sto i min kommentar. Der sto det bare at:

Gugglo skrev (9 timer siden):

Ja, "merket ikke noe", sier Erna.

Uansett hva du bruker for subjektive termer, mitt argument er at hun må ha merket noe.

Sammenhengen her er for øvrig habilitet. Hun lyver og forsøker å manipulere. Det du svarer med gir inntrykk av at hun er ærlig, være seg det er det du mener eller ikke. Hun er ikke det. Hun er alt annet enn ærlig.

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (1 time siden):

Blå graf er aksjekurs. 

Grå stolper tror jeg har med totalt antall handler og omsetning å gjøre, og har ingen relevans mot Finnes. 

Ok, takk.

Men hvordan er det da mulig å se ut fra denne hva Finnes har tjent? Må man sammenligne med en annen liste over handlene hans? Da er vel uansett den grafen litt grovkornet, for klokkeslettet kan vel også være av avgjørende betydning, spesielt på dager når viktige nyheter blir sluppet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (1 time siden):

Det er ingen tvil om at hun har vært inhabil. Det har hun sagt selv.

Jeg svarte på noe helt annet.

Les denne da.

https://www.dagbladet.no/meninger/star-ikke-til-troende/80264266

Endret av Lawyam
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...