Kullsyrevann Skrevet 18. september 2023 #481 Del Skrevet 18. september 2023 Gugglo skrev (Akkurat nå): Jeg har møtt henne (på et foredrag). Hun virker veldig ærlig og oppriktig. Ikke hyggelig på en slik sleip måte som en del politikere er, men høflig og oppriktig og ærlig. Det er mitt subjektive inntrykk av henne. Selvfølgelig kan hun være uærlig. Men jeg har ikke inntrykk av at hun er det. Hva er det du mener hun er uærlig om? HER. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gugglo Skrevet 18. september 2023 #482 Del Skrevet 18. september 2023 Kullsyrevann skrev (2 minutter siden): HER. "eide et lite antall aksjer", jeg velger å være naiv og heller tro at dette var utilsiktet. Det er et valg ja. Men enig i at hun burde lot være å drive med aksjer, slik at en ikke en gang trenger å være i tvil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 18. september 2023 #483 Del Skrevet 18. september 2023 Humas skrev (7 minutter siden): Jeg støtter overhodet ikke SF eller ES. Men lurer på hvordan dette kom frem? Det er iflg en som tidligere ble fengslet for innsidehandel veldig vanlig, og at han ble ‘tatt’ som en av veldig få. Uansett mener jeg at makt korrumperer, og at det virker som det gjelder svært mange som ikke ‘trenger’ penger.Bare å se på pendlerboliger, reiseregninger og mye annet som er basert på tillit. Jobbet i en bank en gang, og der handlet de som bare det, helt til plutselig en fant ut at de ikke fulgte reglene om å varsle om kjøp/salg av aksjer. Og jeg ‘mitt dumme naut’ hadde fulgt reglene og rapportert hele veien. De andre tjente mange ganger mer enn meg og endel hadde vel tilgang til info, noe jeg i min avdeling aldri hadde. Kontrollkomitéen hadde begynt å nøste videre etter at de var ferdig med aksjehandlene til Borten Moe iflg noe de sa på Politisk kvarter i dag. De brukte da opplysningene fra aksjonærregisteret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kullsyrevann Skrevet 18. september 2023 #484 Del Skrevet 18. september 2023 Gugglo skrev (4 minutter siden): "eide et lite antall aksjer", jeg velger å være naiv og heller tro at dette var utilsiktet. Det er et valg ja. Men enig i at hun burde lot være å drive med aksjer, slik at en ikke en gang trenger å være i tvil. Ja jeg syns ikke folkevalgte burde drive med aksjer uten innsyn fra de rette instansene. Det er litt som å la en kleptoman jobbe i en butikk uten kameraovervåkning. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frisk Frosk Skrevet 18. september 2023 #485 Del Skrevet 18. september 2023 Bombasi skrev (24 minutter siden): "Jeg tror alle kan se at hun [Erna] ikke har gjort noe feil, men at det er hennes ektemann", sier nestleder i Høyre Henrik Asheim til TV2 Nyhetskanalen i dag. Hvordan tror han at alle kan se det ?? Fordi Erna liksom selv sa det?? Og hvor er kommentaren om ansvaret til Erna i saken ?? "Tilliten til Erna er urokkelig", fortsatter Asheim med. Altså ærlig talt. Her er det liksom ingen mellomting. Høyre, Asheim og co eier ikke selvinnsikt. Det er så sprøtt som du kan få det. Nesten som om at det er vår feil at tilliten til Erna er fraværende. Jeg savner forresten en kommentar fra vår statsminister Jonas G. Støre. Dette er ikke bare en Høyre-sak, dette er en politiker- og demokratisak. At vår statsminister da møter opp og viser sitt åsyn burde være et minimum. Men han har vi ikke sett NOE til siden saken kom opp. At Henrik Asheim sier dette, det viser at han er en man absolutt ikke bør ha tillit til heller. Så med den kommentaren utelukket han seg selv som neste leder av Høyre. Det er tydelig at Høyre nå jobber intenst for å få fokuset bort fra det at Erna Solberg ikke har gjort det hun hadde plikt til som statsminister, og også det at hun påvirket valget ved å ikke være ærlig om denne saken før høstens kommune- og fylkestingsvalg. Henrik Asheims kommentar er faktisk så ureflektert og arrogant at det er berettiget å stille spørsmålet om han har vært med i gruppen Solberg har diskutert saken med før valget. Det er åpenbart at Høyre har vært inkludert i denne treneringen av opplysningene til folket, og de som eventuelt har vært med på dette, de vil selv være medskyldige i påvirkning av valgresultater... som er straffbart. Uttalelsen fra Henrik Asheim virker rett og slett som en ganske desperat uttalelse, og det gjør jo at man tenker sitt. Det blir interessant å vite hvem som har vært involvert i å holde tilbake denne informasjonen, i tillegg til Solberg selv. Høyre-ledelsen? Rådgivere i Høyre? Profesjonelt rådgivningsbyrå? PR-rådgivere? Andre? Habilitet i Solberg-regjeringene var jo også et tema allerede i august i år, selv om det da ikke handlet om hennes manns aksjekjøp. Men det handlet om at hennes mann hadde satt opp en liste med personer som var aktuelle som ledere av statlige selskaper, og kulturministere og hennes mann og at flere på listen ble utvalgt. Så Finnes har nok vært mer med i bakgrunn, og de frokost- og middagssamtalene om næringspolitikk og industri har nok gitt informasjon mellom dem. https://www.nrk.no/nyheter/hoyre-leder-erna-solberg-ma-svare-pa-dagens-naeringslivs-avsloring-1.16520181 https://www.finansavisen.no/politikk/2023/08/17/8029852/ap-vurderer-a-kalle-inn-erna-solberg-til-horing-om-habilitet?zephr_sso_ott=LalS4r Så allerede i august i år visste Solberg at hun trolig ville innkalles til Stortinget for å svare på habilitetsspørsmål fra hennes regjeringstid. Noen som forresten vet hvilket pr-byrå og rådgivere Høyre benytter seg av? 6 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ltfutt Skrevet 18. september 2023 #486 Del Skrevet 18. september 2023 Bombasi skrev (28 minutter siden): Altså ærlig talt. Her er det liksom ingen mellomting. Høyre, Asheim og co eier ikke selvinnsikt. Men nå får vi presentert den fulle og hele sannhet snart fordi; "Vi jobber nå med en detaljert tidslinje som vil vise når vi fikk hvilken informasjon", sier Asheim. Jeg tror faktisk jeg stoler mer på Vladimir Putin enn Høyre. Her sitter antakeligvis de klokeste hodene i Høyre og smir i sammen en forklaring som kun har ett formål. -Bevise høyres og Ernas uskyld så langt det lar seg gjøre, og fortsette å manipulere velgerkveget. 15 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 18. september 2023 #487 Del Skrevet 18. september 2023 Bombasi skrev (41 minutter siden): Han trenger ikke komme. Men en uttalelse gjennom Skype, telefon eller en pressemelding er meget enkelt å få til. Det er ingen unnskyldning for en statsminister å være helt klink taus når demokratiet blir rammet av tidenes skandale i moderne tid. Han har uttalt seg. https://e24.no/naeringsliv/i/l3j90k/stoere-om-finnes-aksjekjoep-omfattende-og-alvorlig 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gugglo Skrevet 18. september 2023 #488 Del Skrevet 18. september 2023 "Krever ekstraordinære tiltak dersom Solberg blir statsminister" https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/krever-ekstraordinaere-tiltak-dersom-solberg-blir-statsminister/16056483/ 😂 De kan nok slappe helt av. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
O Rakel Skrevet 18. september 2023 #489 Del Skrevet 18. september 2023 Urias skrev (10 timer siden): Tja. Når Solberg går av (tar det for gitt at hun gjør det), så vil det bli nytt press mot Huitfeldt selvsagt. Hun besitter en av de tyngste postene i Regjeringen, og hvis et tidligere regjeringsmedlem må gå av for nøyaktig samme forhold, så vil det selvsag se svært merkelig ut om Huitfeldt blir sittende. Ikke enig. Hutifeldt sin mann løy ikke gjentatte ganger og omfanget var langt mindre, så både mannen og Huitfeldt selv har noe større troverdighet. Hun var dessuten utenriksminister og inhabil i noen av regjeringens saker, en statsminister er inhabil i alle regjeringens saker. Solbergs mann har null troverdighet, og Solbergs skranter også mer enn Huitfeldts siden dette kom bare dager etter valget. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frisk Frosk Skrevet 18. september 2023 #490 Del Skrevet 18. september 2023 ltfutt skrev (13 minutter siden): Men nå får vi presentert den fulle og hele sannhet snart fordi; "Vi jobber nå med en detaljert tidslinje som vil vise når vi fikk hvilken informasjon", sier Asheim. Jeg tror faktisk jeg stoler mer på Vladimir Putin enn Høyre. Her sitter antakeligvis de klokeste hodene i Høyre og smir i sammen en forklaring som kun har ett formål. -Bevise høyres og Ernas uskyld så langt det lar seg gjøre, og fortsette å manipulere velgerkveget. Dette virker å være en tåkelegging også. Fra linken din: Journalisten spør: - Kan Høyre dokumentere at dere ikke har holdt tilbake informasjon? Asheim svarer: - Det må vi komme tilbake til. Vi jobber nå med en detaljert tidslinje som vil vise når vi fikk hvilken informasjon, sier Asheim. Ikke et direkte svar. Og her: https://www.nrk.no/nyheter/pressesjef-sier-hoyre-fikk-all-informasjon-fra-finnes-pa-en-gang-1.16561010 "NRK har spurt Høyre om informasjonen om aksjehandlene til Sindre Finnes kom løpende, stykkevis eller samlet inntil onsdag 13. september." Vi vet jo at Nettavisen ga Erna Solberg dokumentasjon, nesten en uke før valget, på at Finnes' aksjehandel var langt mer omfattende enn Solberg tidligre har sagt. "Pressesjef Cato Husabø Fossen skriver i en e-post til NRK at «Erna og hennes nærmeste medarbeidere fikk all dokumentasjonen samlet. Det skjedde onsdag 13. september». Og han fortsetter med å si: "det totale omfanget av Sindre Finnes' aksjehandel kjente ingen i Høyre før onsdag 13. september». Informasjonen kom fra ulike konti, bank og ligningspapirer, ifølge Fossen." Her driver Cato Husabø Fossen et spill med ord. Han blir spurt om informasjon om akjsehandlene til Finnes kom løpende, stykkevi eller samlet frem mot 13. september. Nettavisen har dokumentert at Solberg fikk informasjon om mannens aksjehandel nesten en uke før valget... Mens Cato Husabø Fossen velger å fokusere på når de hadde fått informasjon om "det totale omfanget". Det er vesentlig forskjell på det! (Og i tillegg vet vi jo nå at de heller ikke 13. september hadde fått informasjon om aksjer Finnes hadde i Sveits...). Pressesjefen forsøker her å trikse med ord, later som om han svarer på spørsmålet, men svarer egentlig på noe ganske annet. Dette er kjent, klassisk PR og politiker-strategi for å unnlate å svare på ubehagelige spørsmål. 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frisk Frosk Skrevet 18. september 2023 #491 Del Skrevet 18. september 2023 Gugglo skrev (9 minutter siden): "Krever ekstraordinære tiltak dersom Solberg blir statsminister" https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/krever-ekstraordinaere-tiltak-dersom-solberg-blir-statsminister/16056483/ 😂 De kan nok slappe helt av. Viser hvor gjennområttent Høyre er, når absolutt alle fylkeslederne hennes har full tillit til henne - selv om hun selv har sagt at hun var inhabil som Statsminister og de også vet at hun fikk alvorlig dokumentasjon på mannens aksjehandel før valget. Ryddige og rettferdige valg synes ikke å være stor prioritert blant Høyres ledere noe sted i landet. 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 18. september 2023 #492 Del Skrevet 18. september 2023 Djækklåsst skrev (8 timer siden): Akkurat denne BEAR-spekuleringen fremstår som så suspekt at Økokrim bør på banen. Og ellers bør nok Erna benytte anledningen til å trekke seg nå, og la Høyre få velge seg en ny leder i god tid før valget i 2025. Hun vil da være 64 år gammel. Det er en tid for alt, og nå har hun altså sittet som partileder i 19 år allerede. "Endelig" kommer det en faktisk suspekt handel. Ja, denne handelen er absolutt en "smoking gun". Veldig suspekt. Jeg tror fortsatt, uten å vite, at Erna er "uskyldig" her, og at hun ikke har fortalt mannen at han bør shorte OBX fordi de skal stenge ned, men her er det mye som tyder på at han har plukket det opp. Om ikke annet har alt dette med aksjer gjort det veldig tydelig hvorfor aksjespekulasjon utover normale fond bør være ulovlig for politikere og ektefeller. Det har vært for mye bukken som passer havresekken over hele linja. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Justlooking Skrevet 18. september 2023 #493 Del Skrevet 18. september 2023 Bombasi skrev (1 time siden): Han trenger ikke komme. Men en uttalelse gjennom Skype, telefon eller en pressemelding er meget enkelt å få til. Det er ingen unnskyldning for en statsminister å være helt klink taus når demokratiet blir rammet av tidenes skandale i moderne tid. Hvis han uttaler seg om at Erna må gå så må vel det samme gjelde Huitfeldt. Og det kvier han seg for som kjent. Man glemmer nesten at han er statsminister for han er så fjern. Måtte tenke et millisekund hvorfor han skulle uttale seg 😊 Men han er altså i FN ser jeg og meler vel der sin egen kake, eventuelt lover bort noen milliarder til en eller annet sak eller land. Samma røklet alle sammen, uansett parti. Ser de allerede skriver om ny leder i media og Søreide trekkes frem. Bestevenninna til Mona Juul og mannen. Deretter Bru som vi vel ikke har sett siden pendlerskandalen. Og Asheim. Har ikke hørt han har gjort noe tvilsomt som å øse ut millioner til venner eller bevisst snytt på skatten. Men hvem vet hva som skjuler seg 😊 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 18. september 2023 #494 Del Skrevet 18. september 2023 badevakta skrev (6 timer siden): Synes det er suspekt stille fra mange partier og personer rundt dette med aksjehandel. Såpass stille at jeg mistenker at dette er den neste «pendlerbolig» eller «reiseregning» saken. Her jobbes det på bakrommet. Hvor mange flere har tradet aksjer selv, eller har ektefeller som har gjort det? Og ikke minst - hvem har tradet lakseaksjer før og etter at grunnrenteskatten ble lagt frem? Her håper jeg media fortsetter å grave og ser hvilke navn som dukket opp. Det vi har sett til nå er bare toppen av isfjellet. Erna blir nok dessverre nødt til å velge mellom sin mann og sin politiske karriere. Jeg kan ikke se at hun har noe annet valg. Ja, dette blir nok det neste. Håper det blir full oppvask og alle blir "tvunget" til å dele hva de har gjort. Helt enig i at det er mistenkelig stille fra mange kanter. Slik jeg ser det er det, som i pendlerboligsaken, en systemsvikt. Det burde ikke kunne skje. Noen enkeltpersoner har gjort verre ting enn andre (f.eks. dokumentforfalskning av Hadia Tajik), men hovedproblemet er systemet og hvordan SMK har fungert som medhjelpere. Jeg tror verken Huitfeldt eller Erna bevisst har delt innsideinformasjon, men det kan være andre saker hvor det har blitt gjort, og hele systemet må endres slik at man hele spørsmålet om de har delt innsideinformasjon eller ikke blir irrelevant. Mange går på Erna her, men det er systemet det er noe galt med. Det var grader av bevissthet i pendlerboligsakene også, noen hadde åpenbart gjort bevisste og umoralske handlinger, mens andre hadde ramlet opp i det, gjerne etter tips fra SMK om hvordan de kunne gå frem. Det er bra at ting kommer frem i lyset slik at vi forhåpentligvis kan få endret systemene. Jeg har i mange år kritisert f.eks. USA for lignende forhold, og det er gledelig å se hvor mange som nå er enige i at det ikke er greit at folkevalgte blir søkkrike mens de blir betalt for å tjene folket. Vi er heldigvis langt unna tilstandene der borte ennå. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antiviruset Skrevet 18. september 2023 #495 Del Skrevet 18. september 2023 keops skrev (På 15.9.2023 den 10.15): Ikke nødvendigvis noe galt i det, bare man ikke er statsminister eller har en annen posisjon hvor dette ikke skal forekomme. Hun har vært inhabil så det ljomer, nytter ikke å nevne Huitfeldt og Borten Moe i denne sammenheng, for disse blir bagateller sammenlignet med dette. Jeg synes Erna har vært veldig krass og uspiselig i flere intervju opp igjennom hvor hun har påpekt hvor dårlig folk er til å investere, de ville greid seg mye bedre hvis de benyttet denne måten og yngle penger på mener hun. Ser ut som mannen hennes prøver å leve opp til dette. Hun har rakket ned på nav-brukere og andre økonomisk dårlig stilte grupper. Veldig kravstor når det kommer til inngripen i livet til de som havner utenfor arbeidslivet, her skal alt dokumenteres. Tar seg da dårlig ut at hun og mannen åpenbart gir f i regler og normer selv. Ser på intervju på nyhetskanalen at hun mener Sindre Finnes bør la være å handle med aksjer hvis hun blir statsminister igjen. Tror heller dette paret bør slå følge med Borten Moe ut av politikken. Her må faktisk økokrim etterforske dette, gi de fri tøyler og ressurser. For dette er meget alvorlig om Erna viste om det eller ikke. Er det slik at tusseladden Sindre begynte å lykkes med tradingen sin etter at Erna ble statsminister ? Hva skjedde før det var tilfellet? Da snakker vi om innside informasjon som er en direkte kriminell handling. Om Erna viste om det eller ikke bør ikke redde Sindre. Da skal han straffes knallhardt. Kan noe slikt leve sammen med Erna i en fremtidig situasjon der hun er Statsminister ? Svaret er åpenbart nei. Mannen hennes er en gedigen sikkerhetsrisiko uansett hva som skjer. Så igjen her må Økokrim inn og etterforske både Erna og mannen. Få gjort beslag så fort som pokker, for her kan det lett begynne å spilles beviser. Du er ingen trader om du sitter med innside informasjon. Da er du bare en kriminell. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurær Skrevet 18. september 2023 #496 Del Skrevet 18. september 2023 Eneste lille mulighet Erna har for å bli statsministerkandidat igjen er om hun skilles fra Finnes. Sånn jeg forstår ekspertene så er det ingen som vil at en løs kanon som Finnes flytter inn i statsministerboligen igjen. Han utgjør visst en fare for rikets sikkerhet når han så lett har ført selveste statsministeren bak lyset. Så jeg ser egentlig for meg at Erna går av som leder i en av de nærmeste dagene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 18. september 2023 #497 Del Skrevet 18. september 2023 Justlooking skrev (3 minutter siden): Hvis han uttaler seg om at Erna må gå så må vel det samme gjelde Huitfeldt. Og det kvier han seg for som kjent. Man glemmer nesten at han er statsminister for han er så fjern. Måtte tenke et millisekund hvorfor han skulle uttale seg 😊 Men han er altså i FN ser jeg og meler vel der sin egen kake, eventuelt lover bort noen milliarder til en eller annet sak eller land. Samma røklet alle sammen, uansett parti. Ser de allerede skriver om ny leder i media og Søreide trekkes frem. Bestevenninna til Mona Juul og mannen. Deretter Bru som vi vel ikke har sett siden pendlerskandalen. Og Asheim. Har ikke hørt han har gjort noe tvilsomt som å øse ut millioner til venner eller bevisst snytt på skatten. Men hvem vet hva som skjuler seg 😊 Ja samme ulla hele gjengen, så hvem i alle dager skal man stole på? Ser Støre har vært ute i mediene nå med ord som "alvorlig", "må granskes" og at det skal opp til debatt på Stortinget til høsten. Èn ting skal han ha, og det er at han iallfall ikke konkluderer med tillit mot Erna slik Høyre, Asheim og Høyres Fylkesledere blindt og automatisk har gjort. Men Støre er bundet rundt å uttale seg for mye om Erna og saken, fordi det brenner jo på dass i hans egne korridorer ettersom Huitfeldt sitter der, og Støre hadde visst tillit til henne. Det skader Høyre at Høyre støtter henne, og det skader Høyre med å avsette henne fordi Høyres kandidater er tynn suppe i forhold. Uansett kan det ikke [Sindre] finnes en vei tilbake for Erna nå. Spørsmålet er om hun har skamvett nok til å innse det selv, om Høyre må avsette henne eller om det er forhold utenifra som presser henne ut. Hva svaret blir har mye å si hvorvidt jeg respekterer henne igjen eller ikke. Jeg ville blitt særs provosert og irritert om Erna blir sittende som statsministerkandidat og partileder for Høyre mot valget 2025, der politikerlivet liksom bare turer videre. 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antiviruset Skrevet 18. september 2023 #498 Del Skrevet 18. september 2023 Gugglo skrev (1 time siden): Jeg har møtt henne (på et foredrag). Hun virker veldig ærlig og oppriktig. Ikke hyggelig på en slik sleip måte som en del politikere er, men høflig og oppriktig og ærlig. Det er mitt subjektive inntrykk av henne. Selvfølgelig kan hun være uærlig. Men jeg har ikke inntrykk av at hun er det. Hva er det du mener hun er uærlig om? Hva har hun snakket med manne om angående ting som kunne brukes av "innside informasjon". Ektefeller snakker mye sammen selv om ting som egentlig er taushetsbelagt. Hun kan ha stolt på mannen, og han kan ha misbrukt det for alt det er verdt. Nå tror jeg ikke Erna vil si noe som helst om dette, fordi hun forstår at det vil ramme også henne uansett hva som skjer. Altså vi snakker her om ting som ikke kan bevises. Uansett vil tilliten til Erna ble enormt svekket! Fordi vi aldri kan vite, og mest sannsynlig får noe svar på dette. Hun kan overleve politisk om hun skiller seg fra ektemannen etter dette sviket, men mest sannsynlig vil ikke dette hjelpe heller. Fordi tilliten blant veldig mange stemmegivere garantert er borte, om ikke er de stokk dumme. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gugglo Skrevet 18. september 2023 #499 Del Skrevet 18. september 2023 Antiviruset skrev (1 minutt siden): Hva har hun snakket med manne om angående ting som kunne brukes av "innside informasjon". Ektefeller snakker mye sammen selv om ting som egentlig er taushetsbelagt. Hun kan ha stolt på mannen, og han kan ha misbrukt det for alt det er verdt. Nå tror jeg ikke Erna vil si noe som helst om dette, fordi hun forstår at det vil ramme også henne uansett hva som skjer. Altså vi snakker her om ting som ikke kan bevises. Uansett vil tilliten til Erna ble enormt svekket! Fordi vi aldri kan vite, og mest sannsynlig får noe svar på dette. Hun kan overleve politisk om hun skiller seg fra ektemannen etter dette sviket, men mest sannsynlig vil ikke dette hjelpe heller. Fordi tilliten blant veldig mange stemmegivere garantert er borte, om ikke er de stokk dumme. Min kommentar var om Emilie Enger Mehl altså, ikke Erna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frisk Frosk Skrevet 18. september 2023 #500 Del Skrevet 18. september 2023 likestilling skrev (12 minutter siden): Ja, dette blir nok det neste. Håper det blir full oppvask og alle blir "tvunget" til å dele hva de har gjort. Helt enig i at det er mistenkelig stille fra mange kanter. Slik jeg ser det er det, som i pendlerboligsaken, en systemsvikt. Det burde ikke kunne skje. Noen enkeltpersoner har gjort verre ting enn andre (f.eks. dokumentforfalskning av Hadia Tajik), men hovedproblemet er systemet og hvordan SMK har fungert som medhjelpere. Jeg tror verken Huitfeldt eller Erna bevisst har delt innsideinformasjon, men det kan være andre saker hvor det har blitt gjort, og hele systemet må endres slik at man hele spørsmålet om de har delt innsideinformasjon eller ikke blir irrelevant. Mange går på Erna her, men det er systemet det er noe galt med. Det var grader av bevissthet i pendlerboligsakene også, noen hadde åpenbart gjort bevisste og umoralske handlinger, mens andre hadde ramlet opp i det, gjerne etter tips fra SMK om hvordan de kunne gå frem. Det er bra at ting kommer frem i lyset slik at vi forhåpentligvis kan få endret systemene. Jeg har i mange år kritisert f.eks. USA for lignende forhold, og det er gledelig å se hvor mange som nå er enige i at det ikke er greit at folkevalgte blir søkkrike mens de blir betalt for å tjene folket. Vi er heldigvis langt unna tilstandene der borte ennå. Du skriver at "Mange går på Erna her, men det er systemet det er noe galt med." Det er litt merkelig mtp. det som er skrevet om de som ble straffet i Nav-skandalen. Uansett, regelverket Erna hadde å forholde seg til, det var så klart at det var enkelt for henne å forholde seg til det. Selv om systemet om aksjekjøp må ryddes opp i, så er loven om habilitet helt grei å forholde seg til, og enkelt å forholde seg til. Erna Solberg kunne bedt om utskrift av mannens aksjehandler hver gang han handlet, daglig, så hadde hun sluppet denne situasjonen. Loven er også temmelig klar når det kommer til det å påvirke valgresultat, så heller ikke der har Solberg noen unnskyldninger for å ikke gå ut i media med at det var problemer mtp. hennes manns aksjehandler. Det er åpenbart at stortingspolitikernes regler må skjerpes i betydelig grad, og det må jammen også kontrollen av dem! Men det lovverket og regelverket Solberg hadde og har å forholde seg til, det er bra nok. At Erna Solberg valgte å ikke følge det, det må hun ta ansvar for selv, ikke skylde på mannen for. 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå