Mmmwhatever Skrevet 17. september 2023 #381 Del Skrevet 17. september 2023 Vera skrev (20 minutter siden): Jeg syns det virker som avtalt spill..ble de tatt tror jeg at det har det vært enighet om at Sindre skal kastes under bussen, pga hennes rolle. Jeg legger merke til at hun flere ganger har påpekt at de har felles økonomi..da skurrer det at hun ikke har visst hva som foregår, når det plutselig står 1.2 millioner på konto. Man er temmelig naiv om man ikke stiller spørsmål rundt den summen - og som du har påpekt, hun er en dyktig politiker, og en smart politiker..så hvordan i all verden kan hun ha unngått å forstå hva som foregår akkurat her? For meg lukter i hvert fall saken råttent. Det som også lukter råttent er at det i de største avisene blir lagt lokk på - mtp hvordan de andre politikerne har fått gjennomgå i mer eller mindre alvorlige saker..attpåtil tett opptil valget. Det er mange som er i lommene på hverandre i dette landet - og det er skremmende at mennesker med så stor makt påvirker hva som skal skrives og ikke av de store mediene..det betyr at oss - allmenheten, ikke får innsyn i saker som har stor påvirkning for samfunnet. Ikke glem at politikerne sitter i et tillitsverv, og skal tjene samfunnet..det er ikke samfunnet som skal tjene dem - slik rollene nå er snudd. Men det står ikke plutselig 1,2 millioner på konto. Pengene står på ASKer og aksjekontoer i flere banker, og de har ektefelle neppe tilgang til. Dette er dessuten over en periode på mange år. Min mann har ikke tilgang på mine kontoer, selv om vi er gift og har felles verdier. Vi har felles bankkonto, men pengene står ikke der. Det er kun på skattemeldingen de vil dukke opp som formue, og det er med forbehold om at partner faktisk ser på den andres skattemelding. Og her har faktisk Sindre manipulert skattemeldingene gjennom å ha ca samme portefølje ved nyttår hvert år… Jeg har også tjent flere hundre tusen på aksjer og (hovedsakelig) fond de siste årene, og mannen min har null oversikt. Jeg unnskylder ikke somlingen som har skjedd fra minst ett hold (Sindre) og kanskje flere også (Erna) slik at denne nyheten ikke ble kjent før etter valget. Men at det kan være vanskelig for partner å få full innsikt, det har jeg forståelse for. Husk at de har mye penger. Dette var vel over en periode på 10 år - 120 000 i året er ikke spesielt mye penger for dem. Dvs det er mye penger, men de har ikke behov for at pengene må inngå i hverdagsøkonomien. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frisk Frosk Skrevet 17. september 2023 #382 Del Skrevet 17. september 2023 Straffeloven kapittel 19 handler om "Vern av offentlig myndighet og tilliten til den". https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-4#§168 Paragraf 151 sier: "Med bot eller fengesl inntil 2 år straffes den som ved et offentlig valg... c. opptrer slik at noen utilsiktet unnlater å stemme, eller stemmer annerledes enn tilsiktet." Ved å ikke gå ut med informasjonen hun må ha visst ville påvirke resultatet og hvordan folk stemte, så synes Solberg å ha brutt § 151.c. I tillegg, hvis det kan bevises at Solberg har opptrådt uansvarlig med dokumenter som kunne bli misbrukt til f.eks. innsidehandel (det er ikke krav om at opplysningene blir brukt), så kan det straffes med lengre fengselsstraff. Nå har Erna Solberg allerede innrømmet å ha vært inhabil i flere saker. Inhabilitet går inn under §§ 171 og 172 i Straffeloven, som omhandler tjenstefeil, og grovt uaktsom tjenestefeil, med bot eller hhv. opp til 1 og 2 år som straff om man dømmes for det. Det er så alvorlig som lovverket ser på det Erna Solberg har gjort, om hun erklæres skyldig. 2 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
- Brian Skrevet 17. september 2023 #383 Del Skrevet 17. september 2023 (endret) ltfutt skrev (40 minutter siden): Hvis hun kommer seg gjennom denne "skandalen" så tror jeg nok hun blir statsminister om et par år dessverre. Dersom hun mot all formodning skulle komme seg gjennom saken og fortsatt være Høyres leder, vil jeg gjette på at folks tillit til partiet vil bli så redusert at de neppe klarer å få halvparten av oppslutningen de får i dag. I motsetning til Russland der man kan få uønskede elementer til å bli utsatt for diverse ulykker i høye vinduer og folk ikke har stort de skulle ha sagt når de stemmer, er norske politikere avhengig av velgernes tillit, og selv om Erna skulle klare seg, vil ikke et parti med regjeringsambisjoner tåle å ha en leder med så mye grums i bagasjen som nå kommer for dagen; da vil man på høyresiden enten stemme FrP eller et av sentrumspartiene, og Høyre blir et politisk spøkelseshus. Så enten er Erna ute, eller Høyre er ute - det virker som om norske journalister lukter blod nå, og dette kommer ikke til å gå over med det første; er det noe man er stolt av i Norge, så er det at vi har demokratiske valg, og det å beviselig unnlate å gi allmennheten viktig informasjon før et valg som kunne påvirket valget, er ikke bare-bare. Blir man avslørt med buksa nede, er det å stjele et par solbriller en uskyldig rampestrek i forhold til det vi nå er vitne til. Endret 17. september 2023 av - Brian 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 17. september 2023 #384 Del Skrevet 17. september 2023 Frisk Frosk skrev (45 minutter siden): Spoiler I det jeg understreket tar du feil. Mer enn noe annet avslører denne saken at Erna Solberg er en person som er et risikomoment som statsminister, da hun tar altfor lett på egen habilitet samt å beskytte dokumenter ingen andre skal ha tilgang på. Erna Solberg visste at mannen handlet med aksjer før hun ble statsminister. Hun visste også at han påstod å handle 1-2 ganger i måneden (som han oppga til SMK). Det betydde at allerede første måned Erna Solberg var statsminister så skulle hun minst et par ganger ha sjekket hvilke aksjer mannen hadde handlet med den måneden. Hadde hun valgt å gjøre dette, slik hun hadde plikt til å gjøre for å være sikker på egen habilitet eller ev. melde seg inhabil, så hadde denne saken i dag vært en ikke-sak, fordi Erna Solberg hadde fulgt opp underveis. Som Statsminister hadde ikke Erna Solberg den luksusen at hun kunne stole blindt på sin mann, når hun visste at han drev regelmessig med noe som kunne sette hennes habilitet i tvil. Erna Solberg var lovpålagt å sikre egen habilitet i alle saker, ev. melde seg inhabil der det var interessekonflikter. Lovpålagt! Når en statsminister velger å være så slepphendt både med dokumenter som hun har vært (hun innrømmer at hun ikke kan garantere at han ikke har sett noen), og med egen habilitet - da er Erna Solberg en sikkerhetsrisiko og en man ikke kan ha tillit til. Hun har vist at hun tok lett på egen habilitet, selv om hun visste mannen handlet med aksjer månedlig. Erna Solberg visste og vet utmerket godt at det å sjekke dette én gang i året ikke en gang var i nærheten av nok! For habilitet er noe Solberg var lovpålagt å vurdere for alle saker hun var involvert i som krevde dette. Det er garantert utrolig mange saker i løpet av et år. Og likevel valgte Solberg å ikke sjekke dette mer enn én gang i året. Selv om Finnes ev. har løyet henne huden full om hvilke aksjer han har kjøpt/solgt og omfanget av det, så spiller det faktisk ingen rolle. For som Statsminister hadde ikke Erna Solberg rett til å stole på dette, hun hadde plikt til å kontrollere og vite! Finnes synes å bli kastet under bussen nå av både Erna og Høyre. Spoiler Det han har gjort er helt uakseptabelt mtp. hva han visste han kunne tillate seg og ikke som statsministerens ektefelle. Har han gjort noe ulovlig så antar jeg han må svare for det i retten. Men uansett hvor ille det Finnes har gjort, så er Statsminister Erna Solbergs pliktbrudd i åtte år langt verre enn det han har gjort, og kan få store følger om alle sakene hun har vært inhabil må tas opp igjen på nytt. Hun har sviktet sine plikter som Statsminister, og med å gjøre det har hun vist en arroganse for lovverket og hun har undergravd demokratiet. At en statsminister gjør dette, DET er det som er mest alvorlig med denne saken. Men det er selvfølgelig i Erna Solbergs egeninteresse at folk skal ha hovedfokus på Finnes og at dette er en 'personlig tragedie' for henne (og ham). For dem som privatpersoner er det uten tvil en personlig krise de står i. Men det er Erna Solbergs svikt som Statsminister som er det verste i denne saken! Det er selvfølgelig noe Erna Solberg ønsker ikke skal fokuseres på... Hadde Erna Solberg hatt demokratiet Norges beste i fokus nå, så hadde hun gått av som Høyre-leder og statsministerkandidat og trukket seg ut av politikken ved neste valg. Istedenfor viser hun en farlig holdning når hun i fullt alvor mener at hun, som i åtte år har undergravd demokratiet og slik svekket tilliten til demokratiet, skal bli statsminister igjen. Det viser at Erna Solberg er mer opptatt av egen karriere og anseelse, og lite opptatt av Norges lover og opprettholdelsen av demokratiet. Det er mer enn bare litt arrogant. Det er uforsvarlig. Hun må ta ansvar for egne svik i denne saken og trekke seg som H-leder og forsvinne fra politikken ved neste stortingsvalg, det er det eneste ansvarlige og anstendige å gjøre. Jeg ville heller sagt at han kastet seg selv under bussen da han tok valget å trosse SMK og å lyve til sin kone som var statsminister på den tiden. Han er ikke dum, han visste hva han gjorde og brydde seg ikke om konsekvensene fordi han prøvde å skjule sine spor. At hun kaller spaden for en spade er ikke å kaste ham under bussen. Hun hadde utvilsomt ansvar selv, det er ikke bare han som er skyldig her. Men hun burde kunne stole på sin ektemann at han er oppegående og intelligent nok å forstå hva advarslene fra SMK betyr og hva brudd på dette ville medført. Så i denne saken er det hans karakter som blir svertet og det er hans svik mot sin kone som brettes ut i media. Vi vet ikke hva slags informasjon hun har hatt tilgang til av hans aksjeaktiviteter. Fikk hun se bare smuler? Skjulte han også fra henne informasjon slik han gjorde med alle andre ved å tilpasse selvangivelse og info der så hans hyppig aktivitet ikke avsløres? Jeg skrev allerede at jeg ikke ser for meg hvordan Erna kan bli statsminister(kandidat) og sammen med Sindre samtidig. Jeg skrev allerede at hun må velge. Skal hun ha en sjanse for statsministerpost, så kan hun ikke ha Sindre med ved siden av seg. Det blir for drøyt, for feil og for provoserende for velgerne. Velger hun mannen sin, så er hennes karriere slik den var til nå over. Nå høster hun stor tillit blant sine egne, men denne saken er ikke ferdig ennå og det er de neste dagene, ukene, månedene vi får se hvordan den utspiller seg. Erna kan ikke gå av uten at det er en som er villig og kapabel å ta stafettpinnen videre. Akkurat nå vet jeg ikke hvem i H kan gjøre dette. Så det blir samtaler, mye spill bak kulissene og til slutt får vi vite hvordan denne visa ender. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 17. september 2023 #385 Del Skrevet 17. september 2023 Om det stemmer at hun har sittet på informasjon som hun har hold skjult for offentligheten til etter valget så bør hun trekke seg umiddelbart. Vi kommet snart til å få en seriøs tillitskrise til politikeren om alle disse skandalene ikke får mer konsekvenser. 8 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 17. september 2023 #386 Del Skrevet 17. september 2023 Drizzt skrev (11 minutter siden): Jeg ville heller sagt at han kastet seg selv under bussen da han tok valget å trosse SMK og å lyve til sin kone som var statsminister på den tiden. Han er ikke dum, han visste hva han gjorde og brydde seg ikke om konsekvensene fordi han prøvde å skjule sine spor. At hun kaller spaden for en spade er ikke å kaste ham under bussen. Hun hadde utvilsomt ansvar selv, det er ikke bare han som er skyldig her. Men hun burde kunne stole på sin ektemann at han er oppegående og intelligent nok å forstå hva advarslene fra SMK betyr og hva brudd på dette ville medført. Så i denne saken er det hans karakter som blir svertet og det er hans svik mot sin kone som brettes ut i media. Vi vet ikke hva slags informasjon hun har hatt tilgang til av hans aksjeaktiviteter. Fikk hun se bare smuler? Skjulte han også fra henne informasjon slik han gjorde med alle andre ved å tilpasse selvangivelse og info der så hans hyppig aktivitet ikke avsløres? Jeg skrev allerede at jeg ikke ser for meg hvordan Erna kan bli statsminister(kandidat) og sammen med Sindre samtidig. Jeg skrev allerede at hun må velge. Skal hun ha en sjanse for statsministerpost, så kan hun ikke ha Sindre med ved siden av seg. Det blir for drøyt, for feil og for provoserende for velgerne. Velger hun mannen sin, så er hennes karriere slik den var til nå over. Nå høster hun stor tillit blant sine egne, men denne saken er ikke ferdig ennå og det er de neste dagene, ukene, månedene vi får se hvordan den utspiller seg. Erna kan ikke gå av uten at det er en som er villig og kapabel å ta stafettpinnen videre. Akkurat nå vet jeg ikke hvem i H kan gjøre dette. Så det blir samtaler, mye spill bak kulissene og til slutt får vi vite hvordan denne visa ender. Slik det ser ut nå har hun holdt på denne saken i 5 dager før valgdagen. Det har 100% hatt innflytelse på valget. Med eller uten Sindre ved sin side har hun ingenting i rollen som Statsminister å gjøre igjen, noen sinne. Ikke som partileder heller. 6 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 17. september 2023 #387 Del Skrevet 17. september 2023 Gregarious skrev (9 minutter siden): Om det stemmer at hun har sittet på informasjon som hun har hold skjult for offentligheten til etter valget så bør hun trekke seg umiddelbart. Vi kommet snart til å få en seriøs tillitskrise til politikeren om alle disse skandalene ikke får mer konsekvenser. Vi sliter med politikerforakt og mangel på tillit allerede. Det var utrolig lav valgdeltakelse i år, i min hjemby 56% og nåværende by 62% for å vise til et par eksempler. Hvis Erna ikke går nå, hva skjer med demokratiet? Snart er det under halvparten av de som kan stemme som kommer til å gjøre det. Til og med i skolevalget var det rekordhøy andel blanke stemmer. 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frisk Frosk Skrevet 17. september 2023 #388 Del Skrevet 17. september 2023 Drizzt skrev (17 minutter siden): Jeg ville heller sagt at han kastet seg selv under bussen da han tok valget å trosse SMK og å lyve til sin kone som var statsminister på den tiden. Han er ikke dum, han visste hva han gjorde og brydde seg ikke om konsekvensene fordi han prøvde å skjule sine spor. At hun kaller spaden for en spade er ikke å kaste ham under bussen. Hun hadde utvilsomt ansvar selv, det er ikke bare han som er skyldig her. Men hun burde kunne stole på sin ektemann at han er oppegående og intelligent nok å forstå hva advarslene fra SMK betyr og hva brudd på dette ville medført. Så i denne saken er det hans karakter som blir svertet og det er hans svik mot sin kone som brettes ut i media. Vi vet ikke hva slags informasjon hun har hatt tilgang til av hans aksjeaktiviteter. Fikk hun se bare smuler? Skjulte han også fra henne informasjon slik han gjorde med alle andre ved å tilpasse selvangivelse og info der så hans hyppig aktivitet ikke avsløres? Jeg skrev allerede at jeg ikke ser for meg hvordan Erna kan bli statsminister(kandidat) og sammen med Sindre samtidig. Jeg skrev allerede at hun må velge. Skal hun ha en sjanse for statsministerpost, så kan hun ikke ha Sindre med ved siden av seg. Det blir for drøyt, for feil og for provoserende for velgerne. Velger hun mannen sin, så er hennes karriere slik den var til nå over. Nå høster hun stor tillit blant sine egne, men denne saken er ikke ferdig ennå og det er de neste dagene, ukene, månedene vi får se hvordan den utspiller seg. Erna kan ikke gå av uten at det er en som er villig og kapabel å ta stafettpinnen videre. Akkurat nå vet jeg ikke hvem i H kan gjøre dette. Så det blir samtaler, mye spill bak kulissene og til slutt får vi vite hvordan denne visa ender. Du må gjerne ha stor empati med det ekteparet går gjennom. Men uansett hva Finnes har gjort, så var det Erna Solbergs plikt iflg. lovverket å til enhver tid sikre at hun var habil i alle saker hun var involvert i. Dette kunne hun umulig gjøre ved å sjekke mannens aksjehandel en gang i året. Det spiller egentlig ikke noen rolle om han har løyet til henne - som landets Statsminister hadde Erna Solberg lovfestet plikt til å skaffe seg korrekt informasjon! Det er heller ikke Finnes sin skyld at Erna Solberg valgte å tie til media og folket om denne saken før valget. Det var Erna Solbergs valg - og med det påvirket hun et offentlig valg i landet, som faktisk er et ganske alvorlig brudd på norsk lov - og HELT utilgivelig av enhver folkevalgt politiker å gjøre. Om ingen kan eller vil ta over Solbergs posisjon i Høyre, så er det Høyre sitt problem. Men med Solberg kan ikke partiet fortsette, da Solberg har torpedert egen tillit hos folket. Solberg har vist sine sanne sider nå. 5 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ltfutt Skrevet 17. september 2023 #389 Del Skrevet 17. september 2023 (endret) Frisk Frosk skrev (48 minutter siden): Ved å ikke gå ut med informasjonen Det som gjør det ekstra ille er jo den lignende Huitfeldt saken. -Den parten som la kortene på bordet før valget har blitt straffet for dette, mens den mer uærlige parten har tjent på motpartens ærlighet. Endret 17. september 2023 av ltfutt 14 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frisk Frosk Skrevet 17. september 2023 #390 Del Skrevet 17. september 2023 ltfutt skrev (1 minutt siden): Det som gjør det ekstra ille er jo Huitfeldt saken. -Den parten som la kortene på bordet før valget har blitt straffet for dette, mens den mer uærlige parten har tjent på motpartens ærlighet. Nettopp, det er det som er så horribelt, og det viser Erna Solbergs kynisme og dessverre nå også forakt for demokratiet når hun kan gjøre noe slikt. Stemmer dette må Erna Solberg straffes for det og være ferdig med politikken for alltid! 12 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 17. september 2023 #391 Del Skrevet 17. september 2023 Frisk Frosk skrev (5 minutter siden): Nettopp, det er det som er så horribelt, og det viser Erna Solbergs kynisme og dessverre nå også forakt for demokratiet når hun kan gjøre noe slikt. Stemmer dette må Erna Solberg straffes for det og være ferdig med politikken for alltid! 100% enig! Og jeg syns forøvrig at du har skrevet mange gode innlegg i denne tråden 👍 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frisk Frosk Skrevet 17. september 2023 #392 Del Skrevet 17. september 2023 Hannah80 skrev (1 minutt siden): 100% enig! Og jeg syns forøvrig at du har skrevet mange gode innlegg i denne tråden 👍 Takk for det Jeg synes det har vært mange veldig gode svar i tråden. Og det er så viktig, for denne saken handler ikke bare om ekteskapet til Finnes/Solberg, som noen nesten synes å tro, eller om Ernas følelser. Hvordan denne saken håndteres vil påvirke landets og vårt demokratis fremtid i lang tid fremover! Derfor er det så viktig at folket engasjerer seg og forstår hva det faktisk er snakk om her, for å sikre landet et trygt styresett for fremtidige generasjoner. I lys av alt som skjer i verden i dag er dette viktigere enn kanskje noen gang, at vi tar et ordentlig oppgjør med den forferdelige ukulturen som har fått vokse frem tverrpolitisk i toppolitikken i landet. Når denne saken er over må vi også få en saklig og seriøs debatt om hvilke krav vi i fremtiden også må stille til landets politikere og måten de jobber på! Vi kan ikke ha et land hvor de styrende politikere aldri har hatt en jobb utenfor partipolitikken. Vi kan ikke ha et land hvor politikere, som i dag, innrømmer at fagkunnskap og forskning er noe som ikke settes først når de skal ta store og viktige beslutninger for landet, men at partiprogram og allianser ofte settes foran fakta, kunnskap og erfaring. Det de driver med når de holder på slik er landssvik! Og det kan vi ikke godta! Vi kan ikke ha politikere (og de rikeste i landet) som kun meler sin egen kake, og gang på gang svikter landet og landets fremtid. Man kan nevne i fleng, Solbergs svekking av landets beredskap, helsereformen, landets vann- og kloakksystem, en rekke andre reformer, politikere som har solgt landets ressurser til utenlandske profitører (fisk, skog, vind, vann osv.) m.m. Saken med Solberg er derfor et enormt viktig veiskille for landet. Vi må håndtere dette til landets beste! Og da må man sikre at tilliten til demokratiet kan bygges opp igjen. Og det kan vi ikke gjøre med en tidligere statsminister som har tatt så alvorlige feilbeslutninger i åtte år! (det er også en del andre politikere som burde vært fjernet fra politikken, og listen er dessverre lang) 8 2 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest paprikaskrue Skrevet 18. september 2023 #393 Del Skrevet 18. september 2023 4 hours ago, *blueberry* said: Vi sliter med politikerforakt og mangel på tillit allerede. Det var utrolig lav valgdeltakelse i år, i min hjemby 56% og nåværende by 62% for å vise til et par eksempler. Hvis Erna ikke går nå, hva skjer med demokratiet? Snart er det under halvparten av de som kan stemme som kommer til å gjøre det. Til og med i skolevalget var det rekordhøy andel blanke stemmer. Det er ikke bra den lave tilitten til polikere i kombinasjon med vanskeligere levekår for folk fordi det kan gi grobunn for krefer vi definitivt ikke ønsker i samfunnet. Partier som Konservativt og Norges demokratene er mikropartiet i dag, men kan fort få mer innflytelse i en situasjon med mye politikerforakt og økonomiske problemer. Det var ikke uten grunn at Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei - bedre kjent som nazipartiet - fikk makt i Tyskland. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 18. september 2023 #394 Del Skrevet 18. september 2023 *blueberry* skrev (5 timer siden): Slik det ser ut nå har hun holdt på denne saken i 5 dager før valgdagen. Det har 100% hatt innflytelse på valget. Med eller uten Sindre ved sin side har hun ingenting i rollen som Statsminister å gjøre igjen, noen sinne. Ikke som partileder heller. Ap får ikke større oppslutning av dette, så for dem spiller det ingen rolle. Saken har vært i media en stund, så jeg ser ikke på det som at hun har holdt på noe. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
- Brian Skrevet 18. september 2023 #395 Del Skrevet 18. september 2023 paprikaskrue skrev (25 minutter siden): Det er ikke bra den lave tilitten til polikere i kombinasjon med vanskeligere levekår for folk fordi det kan gi grobunn for krefer vi definitivt ikke ønsker i samfunnet. Partier som Konservativt og Norges demokratene er mikropartiet i dag, men kan fort få mer innflytelse i en situasjon med mye politikerforakt og økonomiske problemer. Det var ikke uten grunn at Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei - bedre kjent som nazipartiet - fikk makt i Tyskland. På den annen side kan man stille seg spørsmålet: Hvor demokratisk er egentlig Norge når Arbeiderpartiet eller Høyre - som knytter Norge til EU enten man vil det eller ei - blir de største partiene ved hvert eneste stortingsvalg ...? Så vidt jeg vet, har velgernes mening ikke hatt et kvekk å si for verken EØS, ACER, eller strømkabler til utlandet. Konsekvensen av et annet alternativ enn de bestående partiene har man sett i Frankrike eller Italia; dette er langt unna dommedagsprofetiene norske medier kom med når det gjaldt sistnevnte, der man omtrent beskrev Meloni som en ny Mussolini. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Urias Skrevet 18. september 2023 #396 Del Skrevet 18. september 2023 Hun er 100% ferdig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 18. september 2023 #397 Del Skrevet 18. september 2023 Frisk Frosk skrev (5 timer siden): Du må gjerne ha stor empati med det ekteparet går gjennom. Men uansett hva Finnes har gjort, så var det Erna Solbergs plikt iflg. lovverket å til enhver tid sikre at hun var habil i alle saker hun var involvert i. Dette kunne hun umulig gjøre ved å sjekke mannens aksjehandel en gang i året. Det spiller egentlig ikke noen rolle om han har løyet til henne - som landets Statsminister hadde Erna Solberg lovfestet plikt til å skaffe seg korrekt informasjon! Det er heller ikke Finnes sin skyld at Erna Solberg valgte å tie til media og folket om denne saken før valget. Det var Erna Solbergs valg - og med det påvirket hun et offentlig valg i landet, som faktisk er et ganske alvorlig brudd på norsk lov - og HELT utilgivelig av enhver folkevalgt politiker å gjøre. Om ingen kan eller vil ta over Solbergs posisjon i Høyre, så er det Høyre sitt problem. Men med Solberg kan ikke partiet fortsette, da Solberg har torpedert egen tillit hos folket. Solberg har vist sine sanne sider nå. Vi kan snakke teori og vi kan snakke praksis. I teorien burde hun sjekket hans aktivitet overalt hver dag. I praksis funker det ikke slik. Det forutsetter at han er ærlig med henne. Det har han ikke vært og det har hindret hennes mulighet å ha hele oversikten. Hun kan ikke gå rundt og sjekke hver dag alle aksjeselskap som finnes om hennes mann har tilfeldigvis kjøpt eller solgt den dagen. Det er umulig å forvente. I tillegg til dette med å stole på sitt ektefelle da og at når han sier A, så er det A som er sannheten. Han har vært flink å skjule sine spor og har gjort det bevisst og målrettet og ført henne bak lyset. Saken ligner veldig på Huitfeldt sin, så hvis Huitfeldt sitter trygt i posten sin og Økokrim sier de ikke vil etterforske, så burde samme standard gjelde også Erna og Sindre. Om det er riktig beslutning av Støre å ha henne fortsatt i sin post og av Økokrim å la være å etterforske, er et annet spørsmål. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Urias Skrevet 18. september 2023 #398 Del Skrevet 18. september 2023 Blir interessant å se hva som skjer med Huitfeldt etter Ernas avgang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 18. september 2023 #399 Del Skrevet 18. september 2023 Urias skrev (7 minutter siden): Blir interessant å se hva som skjer med Huitfeldt etter Ernas avgang. Ingenting. Uansett om Erna går av eller ikke. Støre holder fast ved Huitfeldt, så så lenge han er statsminister, sitter hans høyre hånd trygt. Dvs fram til valget om 2 år. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Urias Skrevet 18. september 2023 #400 Del Skrevet 18. september 2023 (endret) Drizzt skrev (1 time siden): Ingenting. Uansett om Erna går av eller ikke. Støre holder fast ved Huitfeldt, så så lenge han er statsminister, sitter hans høyre hånd trygt. Dvs fram til valget om 2 år. Tja. Når Solberg går av (tar det for gitt at hun gjør det), så vil det bli nytt press mot Huitfeldt selvsagt. Hun besitter en av de tyngste postene i Regjeringen, og hvis et tidligere regjeringsmedlem må gå av for nøyaktig samme forhold, så vil det selvsag se svært merkelig ut om Huitfeldt blir sittende. Endret 18. september 2023 av Urias Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå