Gå til innhold

Skal kjøpe symaskin og trenger tips.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes Singer er et bra merke, har en selv. Men uansett hvilket merke du går for så ikke gå for en billig symaskin, du sparer kanskje penger der og da, men en god symaskin som koster litt ekstra har du mye lengre 😊image.thumb.png.34e53f5f929cd39edead5909ee9a3314.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ser spesielt etter Driva eller Easy Jeans, og de har jeg aldri kommet over verken brukt, eller til kampanjepris. Jeg Sitter og teller på knappene om jeg bare skal kjøpe Driva nå, eller om jeg skal spytte i de ekstra kronene for Fæbrikmaskinen. Jeg ser Idun er på kampanje nå, men jeg tror den er mekanisk.

Anonymkode: 5fe65...827

Nå spør jeg sikkert dumt, men hva betyr det at den er mekanisk? :rodmer:

Anonymkode: fc681...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå spør jeg sikkert dumt, men hva betyr det at den er mekanisk? :rodmer:

Anonymkode: fc681...845

at den ikke er elektronisk

Anonymkode: 5fe65...827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

at den ikke er elektronisk

Anonymkode: 5fe65...827

og dermed utgår Easyjeans, for nå oppdaget jeg at den er mekanisk.

Da står det mellom Janome Driva og Janome Fæbrikmaskinen for min del.

Anonymkode: 5fe65...827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

og dermed utgår Easyjeans, for nå oppdaget jeg at den er mekanisk.

Da står det mellom Janome Driva og Janome Fæbrikmaskinen for min del.

Anonymkode: 5fe65...827

Jeg er fortsatt like blank, og må ofte ha ting inn med teskje :rodmer:

Kan noen forklare forskjellen mellom mekanisk og elektronisk? 

Anonymkode: fc681...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg er fortsatt like blank, og må ofte ha ting inn med teskje :rodmer:

Kan noen forklare forskjellen mellom mekanisk og elektronisk? 

Anonymkode: fc681...845

Elektronisk maskin har ofte skjermer hvor man velger sømmer og stinglengde, og mulighet for f. eks knappehull. Jeg ville gått for elektronisk. :)

Anonymkode: 51586...541

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Elektronisk maskin har ofte skjermer hvor man velger sømmer og stinglengde, og mulighet for f. eks knappehull. Jeg ville gått for elektronisk. :)

Anonymkode: 51586...541

Ok, takk for svar :) 

Anonymkode: fc681...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg er fortsatt like blank, og må ofte ha ting inn med teskje :rodmer:

Kan noen forklare forskjellen mellom mekanisk og elektronisk? 

Anonymkode: fc681...845

nei! for jeg kan ikke sy! jeg er på jakt etter en nybegynnermaskin, og det klare rådet jeg har fått er å kjøpe en elektronisk maskin!

Men jeg antar at poenget er at den elektroniske har en datamaskin som assisterer en nybegynner ift valg av stinglengde og bredde og trådspenning og all slags greier som jeg ikke orker å sette meg inn i. Som forskjellen på et manuelt og et elektronisk kamera vil jeg tro.

Anonymkode: 5fe65...827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/18/2023 at 2:54 PM, AnonymBruker said:

jeg har hatt et søk på finn i to år på et par janomemaskiner jeg er interessert i, og opplever at der rett og slett ikke finnes et bruktmarked for disse maskinene :klo:  De dukker aldri opp!

Anonymkode: 5fe65...827

det er facebook man selger de på,  f.eks. grupper

  • Salg av symaskiner og tilbehør i Norge

https://www.facebook.com/groups/898405206890501

  • Salg av Symaskiner, nye og brukte.

https://www.facebook.com/groups/1919564371699634

Men selvsagt, hvis det er et veldig spesiell maskin du er ute etter, så blir det vanskelig. Men de mest vanlige nybegynner maskiner selges stadig vekk. 

Anonymkode: a0fa1...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/18/2023 at 8:37 PM, AnonymBruker said:

nei! for jeg kan ikke sy! jeg er på jakt etter en nybegynnermaskin, og det klare rådet jeg har fått er å kjøpe en elektronisk maskin!

Men jeg antar at poenget er at den elektroniske har en datamaskin som assisterer en nybegynner ift valg av stinglengde og bredde og trådspenning og all slags greier som jeg ikke orker å sette meg inn i. Som forskjellen på et manuelt og et elektronisk kamera vil jeg tro.

Anonymkode: 5fe65...827

Jeg er enig med rådet om å kjøpe elektronisk maskin med enang. Så fremt du er ung, vel å nevne. 😅 Elektronisk maskin kan være litt vanskeligere å sette seg inn i begynnelsen, altså at du vil måtte lese bruksanvisning. Men til gjengjeld ja, du får så mye nyttig funksjonalitet at jeg mener det er verdt det. 

F.eks. automatisk knappehull, nålstopper, det er lettere justere sømbredde og stinglengde, det er mer muligheter for forskjellige sømmer og justeringer. 

Anonymkode: a0fa1...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

liste av elektroniske symaskiner, fra billigst til dyrere hos symaskiner.no:

https://www.symaskiner.no/symaskiner?Filter=5¤1:5¤1_Elektroniske_symaskiner

liste av mekasniske symaskiner, fra billigst til dyrere hos symaskiner.no:

https://www.symaskiner.no/symaskiner?Filter=5¤1:5¤1_Mekaniske_symaskiner

 

Anonymkode: a0fa1...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er enig med rådet om å kjøpe elektronisk maskin med enang. Så fremt du er ung, vel å nevne. 😅 Elektronisk maskin kan være litt vanskeligere å sette seg inn i begynnelsen, altså at du vil måtte lese bruksanvisning. Men til gjengjeld ja, du får så mye nyttig funksjonalitet at jeg mener det er verdt det. 

F.eks. automatisk knappehull, nålstopper, det er lettere justere sømbredde og stinglengde, det er mer muligheter for forskjellige sømmer og justeringer. 

Anonymkode: a0fa1...db3

hvorfor må du være ung?

Jeg er 50+ og har dermed vesentlig lengre erfaring i å forholde meg til elektroniske ting enn en ungdom har. Just saying 😉 

Anonymkode: 5fe65...827

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er enig med rådet om å kjøpe elektronisk maskin med enang. Så fremt du er ung, vel å nevne. 😅 Elektronisk maskin kan være litt vanskeligere å sette seg inn i begynnelsen, altså at du vil måtte lese bruksanvisning. Men til gjengjeld ja, du får så mye nyttig funksjonalitet at jeg mener det er verdt det. 

F.eks. automatisk knappehull, nålstopper, det er lettere justere sømbredde og stinglengde, det er mer muligheter for forskjellige sømmer og justeringer. 

Anonymkode: a0fa1...db3

Eh? Elektroniske maskiner regner som lettere for nybegynnere enn mekaniske... Og ja, selvsagt må man lese bruksanvisningen, men det må man for mekaniske også. Og hvorfor må man være ung for å klare å lese en bruksanvisning..? 

Anonymkode: 607d7...4f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Eh? Elektroniske maskiner regner som lettere for nybegynnere enn mekaniske... Og ja, selvsagt må man lese bruksanvisningen, men det må man for mekaniske også. Og hvorfor må man være ung for å klare å lese en bruksanvisning..? 

Anonymkode: 607d7...4f6

det virker som ungdommen tror at det var de som oppfant elektronikken, men det var det jo Gen X og baby boomerne som gjorde, lenge før ungdommen ble født.

Anonymkode: 5fe65...827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, AnonymBruker said:

hvorfor må du være ung?

Jeg er 50+ og har dermed vesentlig lengre erfaring i å forholde meg til elektroniske ting enn en ungdom har. Just saying 😉 

Anonymkode: 5fe65...827

Hvis du er en voksen dame som har sydd hele livet på mekanisk maskin, er sjansen stor at du er vant til det og er godt kjent med de maskinene, og vil ikke ha noe annet. Jeg er tror det er nettopp det som er grunnen, at veldig mange anbefaler mekanisk maskin til nybegynnere. Jeg går mot strømmen og sier at har du penger, begynn rett på elektronisk symaskin, du får bedre symaskin og mer funksjonalitet for pengene.

det at du føler deg truffet av svaret mitt er bare dine egne komplekser. 😅:vetikke: 

Anonymkode: a0fa1...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hvis du er en voksen dame som har sydd hele livet på mekanisk maskin, er sjansen stor at du er vant til det og er godt kjent med de maskinene, og vil ikke ha noe annet. Jeg er tror det er nettopp det som er grunnen, at veldig mange anbefaler mekanisk maskin til nybegynnere. Jeg går mot strømmen og sier at har du penger, begynn rett på elektronisk symaskin, du får bedre symaskin og mer funksjonalitet for pengene.

det at du føler deg truffet av svaret mitt er bare dine egne komplekser. 😅:vetikke: 

Anonymkode: a0fa1...db3

komplekser? føler meg truffet?

Du trenger et kurs i leseforståelse.

Anonymkode: 5fe65...827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mariehøna skrev (På 18.9.2023 den 18.55):

Jeg synes Singer er et bra merke, har en selv. Men uansett hvilket merke du går for så ikke gå for en billig symaskin, du sparer kanskje penger der og da, men en god symaskin som koster litt ekstra har du mye lengre 😊

Er enig i dette. Symaskinen jeg nå skal kjøpe til henne skal hun ha i mange år. Jeg har hatt min i snart 30 år nå, å den er fortsatt like god. I perioder så bruker jeg den mye, mens andre perioder så blir den ikke brukt. Regner med at det vil være sånn for henne også :) 

Jeg tror jeg vil gå for en Janome maskin. Det merket kjenner både hun og jeg. 

Er det forresten noen som vet hvordan det er med elektronisk maskin kontra mekanisk mtp reparasjon, om elektronikken svikter på de elektroniske etter en stund?

Ts

Anonymkode: fc681...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er enig i dette. Symaskinen jeg nå skal kjøpe til henne skal hun ha i mange år. Jeg har hatt min i snart 30 år nå, å den er fortsatt like god. I perioder så bruker jeg den mye, mens andre perioder så blir den ikke brukt. Regner med at det vil være sånn for henne også :) 

Jeg tror jeg vil gå for en Janome maskin. Det merket kjenner både hun og jeg. 

Er det forresten noen som vet hvordan det er med elektronisk maskin kontra mekanisk mtp reparasjon, om elektronikken svikter på de elektroniske etter en stund?

Ts

Anonymkode: fc681...845

Min første maskin er nå over søtten år, det er en janome elektrisk maskin og den er like god i dag som den gangen jeg kjøpte den😊 jeg har imidlertidig kjøpt en mer avansert symaskin da, så den første maskinen brukes mest av nabojenter som kommer for å sy hos meg.

Anonymkode: 1917c...c96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...