Gå til innhold

Skal kjøpe symaskin og trenger tips.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe symaskin til ene datteren (snart 30 år), og trenger dermed tips til en så billig som mulig, men også god maskin. Tenkte på en overlock.

Hun er ikke helt nybegynner, men har sydd litt fra før. 

Det jeg husker av tips jeg selv fikk når jeg kjøpte symaskin for ca 25 år siden, var at den ikke måtte være lett, for da ville den hoppe når man sydde. Jeg endte opp med en Janome maskin, å har vært veldig fornøyd med den :) 

Har sett litt her, men er litt skeptisk siden mange av de er ganske billige. Tips mottas med takk :) 

https://www.skousen.no/hus-hage/stryking/symaskiner/#/

Anonymkode: fc681...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ts her.

Vil bare informere om at grunnen til at jeg ønsker å kjøpe billigst mulig er at jeg er uføretrygdet, men pleier å spare til julegaver til barna :) Tenkte symaskin som julegave og ev kombinert bursdagsgave. Men prisen skal jo ikke gå på bekostning av kvaliteten på symaskinen, å derfor trenger jeg tips. 

Anonymkode: fc681...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp i en skikkelig sybutikk og ikke sånne billige maskiner i butikker som ikke har peiling! Tonje.no. Klarferdigsy.no abbystekstiler.no stoffdronning.no stofflykke.no er alle butikker som selger maskiner og som har kunnskap om det!

Anonymkode: 1917c...c96

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og janome mylock 644d er en veldig fin overlock, dog litt dyr og kanskje dyrere enn du har tenkt da. Men det kan jo hende datteren din er med å spleiser på maskin da, da kan hun også få være med å velge maskin😊

Anonymkode: 1917c...c96

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kjøp i en skikkelig sybutikk og ikke sånne billige maskiner i butikker som ikke har peiling! Tonje.no. Klarferdigsy.no abbystekstiler.no stoffdronning.no stofflykke.no er alle butikker som selger maskiner og som har kunnskap om det!

Anonymkode: 1917c...c96

 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Og janome mylock 644d er en veldig fin overlock, dog litt dyr og kanskje dyrere enn du har tenkt da. Men det kan jo hende datteren din er med å spleiser på maskin da, da kan hun også få være med å velge maskin😊

Anonymkode: 1917c...c96

Takk for svar :) 

Jeg skal sjekke ut de butikkene du nevner :) 

Ts

Anonymkode: fc681...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke erfaring med den selv, men har hørt mye bra om Juki maskiner, de er en god del rimeligere er babylock & Janome feks. :) Mener Stoffbutikken.no selger de iallefall :) Ellers hadde jeg god erfaring med Tonje.no :)

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp heller en brukt dyrere enn en billig ny.  Når det er sagt så fungerer naboens  singer heavy duty bra, og min juki er og helt grei, det samme er de fra Brother på den linken

Endret av liv
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med noen av disse?

https://www.tonje.no/products/singer-s0105-overlock-2-etg Denne koster 3522,- Synes denne så liten ut, men det kan jo være bildet som bedrar. Ser at man kan koble ut overkniven, og det er vel positivt de gangene man ikke skal klippe? Jeg har null erfaring med overlock maskiner og er bare vant til vanlig symaskin. Hva med underkniven? Kan den kobles bort tro?

https://www.tonje.no/products/singer-overlock-sin-hd0405s-35- Her kan man ikke koble ut overkniven ser det ut til. Maskinen koster 4095,-

https://www.tonje.no/products/pfaff-admire-1000-overlock Denne koster 4945,- på tilbud, ellers er det 500,- mer for den. 

https://www.tonje.no/products/husqvarna-amber-s100-overlock 4995,- koster denne. Jeg har ikke greie på det, men virket som at man får mye for pengene på denne maskinen? 

Dere som har overlock maskin, har dere vanlig symaskin i tillegg, eller klarer man seg fint med kun overlock maskin? 

Ts

Anonymkode: fc681...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Noen som har erfaring med noen av disse?

https://www.tonje.no/products/singer-s0105-overlock-2-etg Denne koster 3522,- Synes denne så liten ut, men det kan jo være bildet som bedrar. Ser at man kan koble ut overkniven, og det er vel positivt de gangene man ikke skal klippe? Jeg har null erfaring med overlock maskiner og er bare vant til vanlig symaskin. Hva med underkniven? Kan den kobles bort tro?

https://www.tonje.no/products/singer-overlock-sin-hd0405s-35- Her kan man ikke koble ut overkniven ser det ut til. Maskinen koster 4095,-

https://www.tonje.no/products/pfaff-admire-1000-overlock Denne koster 4945,- på tilbud, ellers er det 500,- mer for den. 

https://www.tonje.no/products/husqvarna-amber-s100-overlock 4995,- koster denne. Jeg har ikke greie på det, men virket som at man får mye for pengene på denne maskinen? 

Dere som har overlock maskin, har dere vanlig symaskin i tillegg, eller klarer man seg fint med kun overlock maskin? 

Ts

Anonymkode: fc681...845

Her må man tenke litt på hva man faktisk skal sy. 

En overlock er IKKE en erstatning for en vanlig symaskin. Det er en spesialmaskin som er spesialisert på å lage sterke og gode sømmer langs kanter på plagg. Den kan ikke sy knapphull, den kan ikke sy glidelåser, den kan ikke sy stikninger, den kan ikke sy midt på plagg. Den kan kun så på kanter. Den er heller ikke så god på vevde plagg. 

Her kan du lese litt mer om hva det egentlig er: 

https://yousewandsew.com/serger-coverstitch-coverlock-machines-difference/

For å sitere noe av det den IKKE kan gjøre: 

Limitations

An overlocker does overcasting, full stop. It’s a specialized tool for making sealed seams and decorative edges.

You can’t use a serger for topstitching, and you can’t sew a line down the middle of fabric. Straight stitching only? Nope. And there are no decorative embroidery stitches on a serger. A serger also cannot attach buttons or zippers.

Finally, although you can use a serger for woven fabrics, serged seams are weaker for this type of material than the lockstitched seams made by your regular sewing machine.

For these reasons, a serger should complement, rather than replace your standard sewing machine.

Så om svigerdatteren din ønsker å sy i vevde stoffer, sy ting med knapphull og glidelåser, dekorative sømmer, osv, så trenger hun en vanlig symaskin i tillegg. 

I tillegg kommer det at en overlock er veldig komplisert i forhold til en vanlig symaskin, og noe dritt å tre og feilsøke. 

Man kan helt fint sy stretch-stoffer også med en vanlig symaskin. Jeg har ikke overlock, men syr mye klær i jersey og andre stretch-stoffer. Jeg har bare en helt vanlig symaskin. 

 

Anonymkode: 607d7...4f6

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her må man tenke litt på hva man faktisk skal sy. 

En overlock er IKKE en erstatning for en vanlig symaskin. Det er en spesialmaskin som er spesialisert på å lage sterke og gode sømmer langs kanter på plagg. Den kan ikke sy knapphull, den kan ikke sy glidelåser, den kan ikke sy stikninger, den kan ikke sy midt på plagg. Den kan kun så på kanter. Den er heller ikke så god på vevde plagg. 

Her kan du lese litt mer om hva det egentlig er: 

https://yousewandsew.com/serger-coverstitch-coverlock-machines-difference/

For å sitere noe av det den IKKE kan gjøre: 

Limitations

An overlocker does overcasting, full stop. It’s a specialized tool for making sealed seams and decorative edges.

You can’t use a serger for topstitching, and you can’t sew a line down the middle of fabric. Straight stitching only? Nope. And there are no decorative embroidery stitches on a serger. A serger also cannot attach buttons or zippers.

Finally, although you can use a serger for woven fabrics, serged seams are weaker for this type of material than the lockstitched seams made by your regular sewing machine.

For these reasons, a serger should complement, rather than replace your standard sewing machine.

Så om svigerdatteren din ønsker å sy i vevde stoffer, sy ting med knapphull og glidelåser, dekorative sømmer, osv, så trenger hun en vanlig symaskin i tillegg. 

I tillegg kommer det at en overlock er veldig komplisert i forhold til en vanlig symaskin, og noe dritt å tre og feilsøke. 

Man kan helt fint sy stretch-stoffer også med en vanlig symaskin. Jeg har ikke overlock, men syr mye klær i jersey og andre stretch-stoffer. Jeg har bare en helt vanlig symaskin. Anonymkode: 607d7...4f6

Takk for nyttig info.

Jeg har vanlig symaskin og er veldig fornøyd med den. Men jeg kan jo skjønne at man kan få inntrykk av at man nesten må ha en overlock når man leser i sybøker, mønstere, facebookgrupper osv. Men jeg har jo skjønt at man må ha en vanlig symaskin i tillegg. 

Jeg tror nok datteren kommer lengst med en vanlig symaskin, men når jeg spurte henne så sa hun at hun kanskje ville ha overlock, men jeg må ta en prat med henne igjen å spørre om hun har undersøkt forskjellene. Hvis jeg kjøper en symaskin til henne, så kan hun jo kjøpe overlock selv hvis hun føler at det er noe hun gjerne vil ha :) 

Ts

Anonymkode: fc681...845

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Takk for nyttig info.

Jeg har vanlig symaskin og er veldig fornøyd med den. Men jeg kan jo skjønne at man kan få inntrykk av at man nesten må ha en overlock når man leser i sybøker, mønstere, facebookgrupper osv. Men jeg har jo skjønt at man må ha en vanlig symaskin i tillegg. 

Jeg tror nok datteren kommer lengst med en vanlig symaskin, men når jeg spurte henne så sa hun at hun kanskje ville ha overlock, men jeg må ta en prat med henne igjen å spørre om hun har undersøkt forskjellene. Hvis jeg kjøper en symaskin til henne, så kan hun jo kjøpe overlock selv hvis hun føler at det er noe hun gjerne vil ha :) 

Ts

Anonymkode: fc681...845

Ja, om hun ikke har en vanlig symaskin ville jeg begynt med det. Med den kan man sy alt. Fordelen med overlock er at det kan gå fortere, og se mer profft ut, om man syr i jersey o.l. 

Jeg trodde jeg "Måtte" ha det da jeg begynte å sy også, for "alle" sa det var et must når man sydde i jersey. Men nå har jeg egentlig slått det fra meg, og er godt fornøyd med å sy på en helt vanlig maskin. Vet ikke om hun er nybegynner eller ikke, men om hun er helt ny, så vil det være mer lyttig å øve med en vanlig maskin først, tenker jeg. 

Anonymkode: 607d7...4f6

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, om hun ikke har en vanlig symaskin ville jeg begynt med det. Med den kan man sy alt. Fordelen med overlock er at det kan gå fortere, og se mer profft ut, om man syr i jersey o.l. 

Jeg trodde jeg "Måtte" ha det da jeg begynte å sy også, for "alle" sa det var et must når man sydde i jersey. Men nå har jeg egentlig slått det fra meg, og er godt fornøyd med å sy på en helt vanlig maskin. Vet ikke om hun er nybegynner eller ikke, men om hun er helt ny, så vil det være mer lyttig å øve med en vanlig maskin først, tenker jeg. 

Anonymkode: 607d7...4f6

Hun er ikke helt fersk med symaskin, men ikke veldig dreven heller :) Hun har sydd flere ting i jersey med min maskin. Fint har det blitt også. 

Godt å høre at det er flere som har fått den forståelsen om at man må ha overlock, og funnet tu at det må man ikke :) 

Anonymkode: fc681...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, om hun ikke har en vanlig symaskin ville jeg begynt med det. Med den kan man sy alt. Fordelen med overlock er at det kan gå fortere, og se mer profft ut, om man syr i jersey o.l. 

Jeg trodde jeg "Måtte" ha det da jeg begynte å sy også, for "alle" sa det var et must når man sydde i jersey. Men nå har jeg egentlig slått det fra meg, og er godt fornøyd med å sy på en helt vanlig maskin. Vet ikke om hun er nybegynner eller ikke, men om hun er helt ny, så vil det være mer lyttig å øve med en vanlig maskin først, tenker jeg. 

Anonymkode: 607d7...4f6

Enig. Ikke alt kan syes med overlock, men en vanlig maskin kan sy 'alt'.

Start med en såkalt vanlig symaskin. Overlock ser jeg på som en forlengning og tilbehør av vanlig maskin. Top stitching kan hun ikke gjøre med en overlock feks, det synes jeg er et must på det meste for å legge ned sømmene. Jeg veksler mellom mine maskiner. Sjeldent at et plagg kan syes på kun overlocken.

Anonymkode: 85ca0...d15

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke en overlock, det er et supplement til en vanlig maskin, som jeg personlig mener er nyttigst for de som syr mye i jersey. Selv syr jeg franske sømmer for å få pene innsider og bruker sjelden overlock. Men jeg syr heller ikke i jersey.

Har en Janome Emba, og den er jeg veldig fornøyd med. Enkel å lære seg, robust og kan sy tykke lag.

Anonymkode: 51586...541

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sydde litt avanserte kjoler til datter som danset latin og standard. Da brukte jeg for det meste en enkel symaskin. (En gammel Bernina) Etter noen år kjøpte jeg en overlook for å slippe så mye jobb med kapper på 10-15 m, noen ganger lengre. Ble enklere akkurat til det, men selve kjolene holdt en vanlig maskin. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Summeer skrev (På 12.9.2023 den 20.49):

Fæbrik kommer med en billig «nybegynner+» maskin nå, ville sjekket den!

den koster 6000. Det er sikkert billig for en erfaren, sygal person, men for meg som skal kjøpe min første maskin er det i overkant altså.

Anonymkode: 5fe65...827

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

liv skrev (På 12.9.2023 den 23.20):

Kjøp heller en brukt dyrere enn en billig ny.  Når det er sagt så fungerer naboens  singer heavy duty bra, og min juki er og helt grei, det samme er de fra Brother på den linken

jeg har hatt et søk på finn i to år på et par janomemaskiner jeg er interessert i, og opplever at der rett og slett ikke finnes et bruktmarked for disse maskinene :klo:  De dukker aldri opp!

Anonymkode: 5fe65...827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok til at jeg kjøper en Janome maskin til henne. Det er gode maskiner, å hun er vant til å sy med min. Blir nok en av disse :) 

https://www.symaskinhuset.no/productdetails.php?product=156&gclid=CjwKCAjw6p-oBhAYEiwAgg2Pgtqwv6M2SdwVLqI_A3s2nNbU3QLbavuP5p02Jbg1Zm6z1ONGW2QuLBoCCxYQAvD_BwE

https://www.tonje.no/products/janome-dc2050-fabrik

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

den koster 6000. Det er sikkert billig for en erfaren, sygal person, men for meg som skal kjøpe min første maskin er det i overkant altså.

Anonymkode: 5fe65...827

Hva kunne du tenke deg å gi for en maskin, å er det kun Janome du er ute etter? Isåfall så koster ikke de billigste så mye.

Det ligger jo også endel Janome maskiner på finn, men kanskje ikke i nærheten av deg? 

Ts

Anonymkode: fc681...845

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det blir nok til at jeg kjøper en Janome maskin til henne. Det er gode maskiner, å hun er vant til å sy med min. Blir nok en av disse :) 

https://www.symaskinhuset.no/productdetails.php?product=156&gclid=CjwKCAjw6p-oBhAYEiwAgg2Pgtqwv6M2SdwVLqI_A3s2nNbU3QLbavuP5p02Jbg1Zm6z1ONGW2QuLBoCCxYQAvD_BwE

https://www.tonje.no/products/janome-dc2050-fabrik

Hva kunne du tenke deg å gi for en maskin, å er det kun Janome du er ute etter? Isåfall så koster ikke de billigste så mye.

Det ligger jo også endel Janome maskiner på finn, men kanskje ikke i nærheten av deg? 

Ts

Anonymkode: fc681...845

Jeg ser spesielt etter Driva eller Easy Jeans, og de har jeg aldri kommet over verken brukt, eller til kampanjepris. Jeg Sitter og teller på knappene om jeg bare skal kjøpe Driva nå, eller om jeg skal spytte i de ekstra kronene for Fæbrikmaskinen. Jeg ser Idun er på kampanje nå, men jeg tror den er mekanisk.

Anonymkode: 5fe65...827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...