Gå til innhold

Tragisk at høyre håver inn stemmer. Forskjellsnorge blir bare værre.. hvorfor stemte du høyre?


marsvin

Anbefalte innlegg

Stina234 skrev (4 minutter siden):

Tullprat, forskjellene har aldri vært mer synlige en nå under rødgrønn regjering.

Det er ikke Arbeiderpartiet som har skyld i inflasjonen, økte matpriser, høyere rente og krigen i Ukraina. Alt dette hadde jo skjedd under Høyre også. Forskjellene hadde vært like store om ikke større.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hjelpestikker skrev (12 minutter siden):

Høyre er ikke for de rike, men AP (her i Oslo) er i hvert fall stort sett for innvandrere. De skaper en syklus av å rekruttere innvandrere samt opprettholde innvandringen til storbyen. Mange av APs klassiske arbeiderklassevelgere er i ferd med å forsvinne, og de jobber hardt med en utskiftning av velgerbasen. Derfor vil de heller aldri begrense innvandringen, eller sende dem til andre byer. 

Jeg har en ganske vanlig jobb, men mannen min er selvstendig næringsdrivende og høyresiden er de eneste som ser noen verdi i at ikke alle jobber i det offentlige. 

Jeg er også mektig lei av å betale eiendomsskatt. Dette er først og fremst ideologisk forankret for min del. Jeg har spart lenge for å kjøpe meg min egen bolig, jeg betaler skatt av inntekten min, betalte dokumentavgift til myndighetene da jeg kjøpte, og denne skatten de legger på toppen for retten til å bo i en selveierleilighet jeg eier, er helt vanvittig. 

Vi trenger også bil, og de rødgrønne jobber hardt for å drive personbilen fullstendig ut av Oslo. 

Jeg er også helt uenig i hvordan de rødgrønne har styrt byen de siste årene. MDG har ikke noe forhold til økonomi, og det hjelper da heller ikke at RJ har vært nikkedukke for dem i alle disse årene. 

Når folk opplever at skattenivået er høyt og de i tillegg er dypt uenig i hvordan disse pengene brukes, skaper du en enorm frustrasjon. 

Grundig beskrivelse.

Jeg ville vært overrasket hvis Ap-SV-MDG ikke tapte dette valget i Oslo. Etter alt som ble avslørt og har skjedd. Folk har fått nok.

Nå er det store spørsmålet om V kommer til å velge riktig. Velger de å opprettholde det folk er lei av ved å legitimere og gi makt til MDG, så graver de sin egen grav og kommer til å feile STORT i valg fremover. Det vil skade valget for dem både om 2 år, og om 4 år. 

Her må Melby være fornuftig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MayorSantos skrev (3 minutter siden):

Jeg fatter ikke hvordan man kan være i mot eiendomskatt

Hus for 12 mill her, betaler ca 825kr i mnd i eiendomsskatt

Det er prinsippet om å skatte av noe man eier. Eiendomsskatten rammer også urettferdig, da alle som eier bolig, enten den er fullt belånt eller nedbetalt, må betale. Den er også problematisk fordi den rammer lavtlønte hardere enn folk med høyere lønn. For deg med bolig til 12 millioner er det sikkert knapt merkbart, men enkelte sitter i små leiligheter til 2 millioner og sliter med å betale når regningen kommer.

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissHannigan skrev (2 minutter siden):

Det er ikke Arbeiderpartiet som har skyld i inflasjonen, økte matpriser, høyere rente og krigen i Ukraina. Alt dette hadde jo skjedd under Høyre også. Forskjellene hadde vært like store om ikke større.

Ap har skyld i å ikke gjøre nok med det for å lette livet til folk og næringsliv.

Forskjellene nå er større enn aldri før og de fattige er både blitt flere og fattigere. 

Eller man kan snu litt på det og se at forskjellene har minsket - nå er mange flere blitt fattige, så forskjellene på bunnen er små. 

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissHannigan skrev (3 minutter siden):

Det er ikke Arbeiderpartiet som har skyld i inflasjonen, økte matpriser, høyere rente og krigen i Ukraina. Alt dette hadde jo skjedd under Høyre også. Forskjellene hadde vært like store om ikke større.

Høyre har løsninger for å takle det bedre. AP-SP regjeringen har vært handlingslammet og hatt en "følge nøye med" holdning. Det var Høyre som presset på for å få til bedre strømstøtteordning, som regjeringen tilslutt vedtok et halvt år senere, Høyre ville holdt igjen pengebruken og redusert byråkratiet for å holde inflasjonen og renta lavere og kuttet skattene og avgiftene for å gjøre livet enklere for folk flest og dem som sliter. 

Krigen i Ukraina eller den internasjonale markedsituasjonen kan ingen regjering gjøre noe med, og ingen kritiserer regjeringen for det. Kritikken går på hvordan de har håndtert det, og det står i manges øyne til stryk.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

marsvin skrev (9 timer siden):

Det er en tragedie at Høyre er på topp i et land med så mange som sliter økonomisk nå. På tide for de rike igjen å græbbe til seg og la de fattige i stikken som sultne tapere i verdens rikeste land. hvorfor har DU stemt på dette partiet, og hva positivt vil det føre med seg ? 

Hva stemte du? Når det er ingen forskjell på H, Ap, FrP, Sp, Sv??? Håper folk slutter å klage på regjeringa nå gitt. Folk vil ikke ha forandring så slutt å klag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drizzt skrev (2 minutter siden):

Ap har skyld i å ikke gjøre nok med det for å lette livet til folk og næringsliv.

Forskjellene nå er større enn aldri før og de fattige er både blitt flere og fattigere. 

Eller man kan snu litt på det og se at forskjellene har minsket - nå er mange flere blitt fattige, så forskjellene på bunnen er små. 

Dette er jo et resultat av Høyre sin 8 år lange ledelse. Arbeiderpartiet har bare hatt makt i 2 år. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (1 minutt siden):

Ap har skyld i å ikke gjøre nok med det for å lette livet til folk og næringsliv.

Forskjellene nå er større enn aldri før og de fattige er både blitt flere og fattigere. 

Eller man kan snu litt på det og se at forskjellene har minsket - nå er mange flere blitt fattige, så forskjellene på bunnen er små. 

Det er lite AP kan gjøre med inflasjon, uten å skape ennå mer inflasjon. Dvs. strømstøtte som har blitt gjort, eller å vurdere andre ordninger så folk får bedre råd er riset bak speilet. Man får bare ennå mer inflasjon. 

Ellers naturlig med noe bytte nå, Oslo får nok et lite borgerlig flertall. Det er å håpe på en sentrumsnær tilnærming nå, med mindre påvirkning fra de minste partiene. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MayorSantos skrev (23 minutter siden):

Jeg fatter ikke hvordan man kan være i mot eiendomskatt

Hus for 12 mill her, betaler ca 825kr i mnd i eiendomsskatt

 

Jeg fatter ikke hvordan noen kan være for eiendomsskatt. En av de mest urettferdige skattene som finnes. 

Da betaler du nesten 10.000 i året for å få lov å bo i en bolig du selv eier.

Så hvis Oslo kommune innfører skatt luft som er 500kr i måneden per myndig person bosatt i hovedstaden, er det 6.000 kroner i året for alle som er 18+ bare for å få lov å puste luft.

Hvis det innføres skatt veislitasje i Oslo for alle som går til fots som er på 500kr i måneden, så er det 6.000 i året bare for å få lov å gå på gata.

Hvis det innføres skatt i Oslo som heter pen utsikt for alle som har utsikt mot fjorden og vannet uansett om de eier eller leier og det er 500kr i måneden, så er det 6.000 i året bare for å kunne se fjorden og vannet fra vinduet.

Nå kan vi samle alle disse skattene og kan si at 28.000 i året er ingenting fordi det er bare 500kr her og der per måneden og 500kr er jo veldig lite.

Eller?

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MayorSantos skrev (28 minutter siden):

Jeg fatter ikke hvordan man kan være i mot eiendomskatt

Hus for 12 mill her, betaler ca 825kr i mnd i eiendomsskatt

Jeg synes fortsatt 10,000 kr i året for å bo i sin egen bolig er helt feil.

Husk at her i Oslo har prisene løpt fra de aller fleste, så prisantydningen på en bolig sier lite om folks generelle økonomi. Da er det problematisk at eiendomsskatten er innført som et "ta fra de rike"-tiltak.

Familieboliger er blitt så priset ut at de fleste må presse låneevnen maksimalt. Jeg kjenner også til en rekke familier med "mine dine våre", som strever med å finne nok soverom. 15 millioner i byen gir deg ikke veldig mye, mange i denne kategorien har MYE lån, og i tillegg skal de da ta høyde for 20,000 ekstra i året i eiendomsskatt. 

Da sier egentlig myndighetene til folk at de må flytte ut, og de eneste som kan bo i byen med familie, er de med veldig mye penger som ikke bryr seg om noen titusener fra eller til. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (5 minutter siden):

Det er lite AP kan gjøre med inflasjon, uten å skape ennå mer inflasjon. Dvs. strømstøtte som har blitt gjort, eller å vurdere andre ordninger så folk får bedre råd er riset bak speilet. Man får bare ennå mer inflasjon. 

Ellers naturlig med noe bytte nå, Oslo får nok et lite borgerlig flertall. Det er å håpe på en sentrumsnær tilnærming nå, med mindre påvirkning fra de minste partiene. 

 

Frankrike skapte ikke mer inflasjon av å innføre lav fastpris på strøm.

Halve Europa har enten redusert drivstoffprisene eller fjernet avgifter på drivstoff uten at det ga noe særlig utslag på inflasjonen, men Norge? Neida, vi kan produsere og eksportere, men vi skal selv betale mest.

Det er mer enn 1 uke siden jeg så dieselprisen under 22 her. Den har stabilisert seg på 22-23.5. Bensinprisen har stabilisert seg på 24-26. Dette kan regjeringen gjøre noe med, men viljen å hjelpe folk mangler. Inflasjon importeres fra utlandet, men regjeringen later som om den skapes her. 

 

Endret av Drizzt
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpestikker skrev (2 minutter siden):

 

Da sier egentlig myndighetene til folk at de må flytte ut, og de eneste som kan bo i byen med familie, er de med veldig mye penger som ikke bryr seg om noen titusener fra eller til. 

Nei, det myndighetene sier at de eneste som har råd å bo i byen er studenter og enslige uten barn som klarer seg fint på 15 kvm.

Blir man 2, 3 eller flere og trenger mer plass, da er det ut av Oslo, vær så god. 

Nå bor jeg et sted som er litt langt for vanlig daglig pendling til Oslo, men veldig mange innflyttere her i området er nettopp barnefamilier som kommer fra trang leilighet i Oslo og har oppgradert til store eneboliger med hage og plutselig kommer det 1 og 2 barn til på kort tid. 1 i familien jobber hjemmekontor, den andre har en vanlig jobb som er anvendelig overalt. Dette er folk som jages ut av Oslo og alle snakker negativt om byrådet som nettopp tapte valget.

Endret av Drizzt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drizzt skrev (1 minutt siden):

Frankrike skapte ikke mer inflasjon av å innføre lav fastpris på strøm.

Halve Europa har enten redusert drivstoffprisene eller fjernet avgifter på drivstoff uten at det ga noe særlig utslag på inflasjonen, men Norge? Neida, vi kan produsere og eksportere, men vi skal selv betale mest.

Det er mer enn 1 uke siden jeg så dieselprisen under 22 her. Den har stabilisert seg på 22-23.5. Bensinprisen har stabilisert seg på 24-26. Dette kan regjeringen gjøre noe med, men viljen å hjelpe folk mangler. Inflasjon importeres fra utlandet, men regjeringen later som om den skapes her. 

 

Joda, men Norge er ikke helt Frankrike. Selv om det er mange som sliter i Norge, så er den gjennomsnittlige kjøpekraften i Norge nokså høy sammenlignet med Frankrike, og det er derfor man dessverre må være mer restriktiv. Det tas jo også grep, mener nå jeg, strømstøtten har jo f. eks. blitt styrket kontinuerlig, selv om det kanskje ikke går så raskt som man ønsker. Nå skal man jo få støtte på timesbasis heller enn en gjennomsnittsberegning, som i større grad gir støtte under de dyreste månedene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (2 minutter siden):

Nei, det myndighetene sier at de eneste som har råd å bo i byen er studenter og enslige uten barn som klarer seg fint på 15 kvm.

Blir man 2, 3 eller flere og trenger mer plass, da er det ut av Oslo, vær så god. 

Men her er det boligprisene som utgjør den største faktoren, og i mindre grad eiendomsskatt. Og slik er det i nesten alle litt større byer over hele verden. Det er veldig dyrt å kjøpe sentralt, og vanskelig å gjøre noe med, ettersom det alltid finnes en stor nok andel av befolkningen med meget sterk økonomi, som er villig til å betale prisen for sentrumsnære boliger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

marsvin skrev (9 timer siden):

Det er en tragedie at Høyre er på topp i et land med så mange som sliter økonomisk nå. På tide for de rike igjen å græbbe til seg og la de fattige i stikken som sultne tapere i verdens rikeste land. hvorfor har DU stemt på dette partiet, og hva positivt vil det føre med seg ? 

Jeg har ikke stemt Høyre, men ikke vanskelig å skjønne hvorfor de gjør det så bra i årets valg. Mye vil ha mer.. Mange i Norge tjener bra, de vil ikke dele. De vil ha mer selv. De vil betale mindre skatt og bli enda rikere. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fordi vi forstår at et blomstrende næringsliv er bra for alle og så må det gjerne bli trangere for slaskene som ikke gidder å arbeide

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hvor skal man starte? 
 

Kanskje folk stemmer Høyre fordi de ikke tror blindt på alt Ap/SV/Rødt påstår? At ikke alt blir bedre bare man samler inn ennå mer penger. At man trenger konkrete løsninger og ikke bare noen som sier «vi må få ned forskjeller for et varmere samfunn». Hva betyr det i politisk praksis? 
 

Kanskje folk stemmer Høyre fordi de forstår at for å kunne ta inn skatt må det også produseres verdier og innteker som det kan skattes av. At ikke alle kan jobbe i offentlig sektor. At kanskje offentlig sektor er moden for å se seg selv i speilet og levere bedre tjenester. For det er ikke penger det står på, det er innsats og evne og et fagforbund som konsekvent motarbeider ethvert forslag om å jobbe bedre, smartere og mer effektivt. Er du lønnet av andres skattepenger bør det være helt soleklart at man skal måtte kunne vise til resultater på jobb. 
 

Kanskje folk stemmer Høyre fordi de ikke tror på all skremselen fra venstresiden om at Høyre er kun for de rike og tar fra de fattige. Kanskje man ser det at de som gjør det vanskeligst for fattige folk er sittende regjering med SV som støttespiller. At det ikke automatisk gjør andre fattig om noen tjener godt. Og at man ikke tar fra fattige og gir til rike, om man i praksis bare lar folk beholde pengene sine selv. 
 

Venstresiden vet godt at de fyrer oppunder folks iboende misunnelse når de slenger ut vås som #forskjellsNorge og at rikinger må tas, og at Erna flår de sårbare i samfunnet. De vet godt at det ikke stemmer, men det funker som bare det. Og så lenge kveget stemmer, så fortsetter de med slagordene sine. Men gjør de livet bedre for deg? Nei. Det hjelper ikke at de skryter av å ha redusert utgiftene dine med 1000kr når de samtidig vender ryggen til dine økte utgifter på 10.000kr. 
 

Vi trenger ikke å kreve inn mer penger i skatt. Staten har nok penger. De bare forvaltes ekstremt dårlig, og Norge er i særklasse når det gjelder å få verdi ut av kroner brukt. Vi sløser penger som en full sjømann på byen. Og hva er alltid løsningen? Kreve inn mer penger. Og spesielt partier som SV/Rødt de tror at problemet er løst bare de skattlegger noen. Det føles sikkert godt for en gryende sosialist å vise fingeren til kapitalen, men du utretter jo ikke en pøkk. 

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som stemmer høyre, gjør det nok mest for sin egen del. Troen på å bli rikere og slike ting spiller mye inn. Men også det å sikre seg selv en god privat plass å være når eldre bølgen er i full sving. Hvordan det vil gå med naboen er langt i nedre tankerekke. 

 

Selvfølgelig er det mange som stemmer høyre som også tror det er best for flest, men i første rekke er dette noe man sier til seg selv for å kunne stemme med god samvittighet, for det er ingen fysiske bevis for at høyre politikk har vært best for flest noen sinne. 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer ikke på den blå siden overhodet. De ødela byen her sist de hadde styringen. Np ser det dessverre ut som de kommer til makten igjen. Det betyr at de som jobber på sykehjem her i byen kan risikere at disse blir private igjen og de går veldig ned i lønn. I tillegg vil de gjeninnføre hjemmelekser for de minste barna. Noe jeg er sterkt imot! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...