Gå til innhold

Danny Masterson dømt til minst 30 år i fengsel for voldtekt - Norge har noe å lære


Gjest Urias

Anbefalte innlegg

gjest431 skrev (1 time siden):

Så da går det opp i opp? 🤦🏻‍♂️

I Norge slipper nesten alle unna. Synes du altså det er helt greit? 99 prosent av voldtekter ender med henleggelse eller frikjennelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AmonymBruker skrev (3 timer siden):

Forskjellen er at i Norge soner man flere dommer samtidig. Det vil si at man kun soner den lengste straffen. Mens i USA soner man dommene etter hverandre. 

I Norge soner man ikke flere dommer samtidig, men man utmåler en felles lengde på straffen for alle lovbruddene som er kortere enn for hvert enkelt lovbrudd. I USA derimot kan man bli dømt til å sone straffen for flere lovbrudd samtidig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AmonymBruker skrev (5 timer siden):

Han fikk 30 år til sammen for to voldtekter. 

15 år for hver voldtekt. Det kunne han teoretisk fått i Norge også. Forskjellen er at i Norge soner man flere dommer samtidig. Det vil si at man kun soner den lengste straffen. Mens i USA soner man dommene etter hverandre. 

Så straffen i dette tilfellet er ikke så annerledes fra Norge . Det er ordningen med soning som skiller seg fra hverandre. 

USA er mye mer rettferdig når det gjelder dette med straffeutmåling. Jeg ønsker meg amerikansk nivå av straffeutmåling for de fleste forbrytelser av mer alvorlig karakter.

I Norge slipper de kriminelle unna med minst mulig straff, så de kan gå tilbake til samfunnet raskest mulig og begå nye forbrytelser og ødelegge flere liv.

Han der er vel en del av sekten Scientologikirken, så hans egne kanskje kommer til å prøve å få ham ut av fengsel raskere. Dessverre. 

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danielx skrev (3 timer siden):

I Norge slipper nesten alle unna. Synes du altså det er helt greit? 99 prosent av voldtekter ender med henleggelse eller frikjennelse

Nei, men det handler mye mer om påtaleleddet, ikke domsavsigelsene. 

Jeg har sett saker der jeg faktisk ikke forstår hvorfor de har blitt frikjent, så jeg kan godt forstå frustrasjonen. Men kjernen er bevisførelse, ikke straffen.

Ellers har ikke rettsvesenet troverdighet.

Denne saken fremstår utrolig, og bør ha mye underliggende fakta vi ikke får vite.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påfallende mange formulerer seg forsvarende uten at en har lest hva begrunnelsen er?

🤷‍♀️

En av flere grunner til at det er enkelt å være overgriper. 

  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fame skrev (7 timer siden):

Han nekter straffskyld, leste jeg. Er det noe bevis? Eller er det damene sitt ord mot hans? USA har en tendens til å dømme folk uten tilstrekkelig bevis

Du vet tydeligvis ingenting om saken 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hannah80 skrev (6 timer siden):

Hvilke beviser hadde de å legge frem? Eller var det den klassiske "ord mot ord? Ved sistnevnte så er det jævlig drøyt å måtte sone 30 år uten solide bevis. 

Dette ble anmeldt for første gang for over tjue år siden. Kirken visste om dette. Ikke snakk om noe du ikke vet om. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urias skrev (8 timer siden):

I USA er ett år = ett år, ikke det våset vi har i Norge

… dette er direkte feil. 

dessuten må du skille mellom statlige og føderale fengsler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elskermenn skrev (1 minutt siden):

Dette ble anmeldt for første gang for over tjue år siden. Kirken visste om dette. Ikke snakk om noe du ikke vet om. 

 

Jeg spurte.! 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stella1234 skrev (9 timer siden):

Psykopater kommer alltid til å forgripe seg, uavhengig av om de risikerer 5 eller 30 års fengsel. Det er ikke straffetrusselen alene som gjør at folk flest ikke begår seksuallovbrudd. 

Men at de sitter bak lås og slå hindrer dem fra å gjøre det på nytt.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (8 timer siden):

Vi har hatt saker der gjerningsmannen ble frikjent til tross for uforbeholden tilståelse, vitner og bevis. 

Har du noen konkrete eksempler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elskermenn skrev (2 timer siden):

Du vet tydeligvis ingenting om saken 

 

Nei, jeg har ikke lest så mye om det, derfor spør jeg. Noe annet du vil spy ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MayorSantos skrev (9 timer siden):

… dette er direkte feil. 

dessuten må du skille mellom statlige og føderale fengsler

Ok, da beklager jeg, visste ikke at dette var tilfelle også i USA. Men uansett så er 20 år (2/3 av 30 år) en mye strengere straff enn det man f.eks .får i Norge, og han er heller ikke garantert å slippe ut da heller, ettersom dommen er 30 år til livstid.

Også gledelig at retten ikke lar seg påvirke av kjendisene som stod i kø for å forsvare Masterson, og tryglet om en mild straff, bl.a. Ashton Kutcher og hans kone.

https://www.dagbladet.no/kjendis/stotte-til-voldtektsdomt/80173385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Urias skrev (11 minutter siden):

Ok, da beklager jeg, visste ikke at dette var tilfelle også i USA. Men uansett så er 20 år (2/3 av 30 år) en mye strengere straff enn det man f.eks .får i Norge, og han er heller ikke garantert å slippe ut da heller, ettersom dommen er 30 år til livstid.

USA har strengere straffer. 

Men straffer kan også få rabatt pga god oppførsel eller overfylte fengsler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fame skrev (17 timer siden):

Han nekter straffskyld, leste jeg. Er det noe bevis? Eller er det damene sitt ord mot hans? USA har en tendens til å dømme folk uten tilstrekkelig bevis

Er det ikke sånn i USA at den som blir anklaget må bevise sin uskyld? Eller har jeg fått feilinformasjon? 
 

På den andre siden slipper nesten alle overgripere unna i Norge, for her må der jo bevises at handlingen er utført utover enhver rimelig tvil. 
 

Så jeg vet ikke hva som er best/verst  når det kommer til beviskrav i en straffesak.. Liv blir ødelagt uansett om man er uskyldig dømt eller om man er utsatt for overgrep (og i tillegg opplever at overgriperen ikke får straff).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (11 timer siden):

Nei, men det handler mye mer om påtaleleddet, ikke domsavsigelsene. 

Jeg har sett saker der jeg faktisk ikke forstår hvorfor de har blitt frikjent, så jeg kan godt forstå frustrasjonen. Men kjernen er bevisførelse, ikke straffen.

Ellers har ikke rettsvesenet troverdighet.

Denne saken fremstår utrolig, og bør ha mye underliggende fakta vi ikke får vite.

Kjernen er domfellelse. Når en voldtektsmann tilstår i retten, men blir blankt frikjent av meddommerne, har dette intet med bevisførsel å gjøre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

CAPS LOCK skrev (8 timer siden):

Har du noen konkrete eksempler?

Google "tilstått voldtekt frikjent", så får du treff på konkrete saker. Så har du en sak der en mann hadde sex med samboeren sin mens hun hadde epilepsianfall. Han forklarte at han gjorde det for å stoppe anfallet, og meddommerne trodde blindt på en slik helt usannsynlig forklaring. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fame skrev (20 timer siden):

USA har en tendens til å dømme folk uten tilstrekkelig bevis

Norge har jo også en tendens til det da. I et så lite land.

Tenk på hvor mange i Norge som har sonet lange dommer uskyldig, eller feil dom som skulle vært mye lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Concert skrev (17 minutter siden):

Norge har jo også en tendens til det da. I et så lite land.

Tenk på hvor mange i Norge som har sonet lange dommer uskyldig, eller feil dom som skulle vært mye lavere.

Norge har ikke en tendens til det. Ja, rettsystemet tar feil av og til, men når det gjelder tallene på overgrep, er problemet at folk ikke anmelder fordi det er så mye som blir henlagt. Og alle tall viser at de som forgriper seg på andre ofte gjør det igjen, og selv om det gjør saken sterkere, er det overgrep som kunne vært avverget. Les tallene. Ikke tenk på hvor mange som er uskyldige. 3% av anmeldte voldtekter fører til rettskraftig dom. Svært få dommer. Og dommene er lave. 4 år er gjennomsnitt for de som blir dømt. Hvor mye lavere tenker du er rimelig?

Endret av Helene1982
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (9 minutter siden):

Norge har ikke en tendens til det. Ja, rettsystemet tar feil av og til, men når det gjelder tallene på overgrep, er problemet at folk ikke anmelder fordi det er så mye som blir henlagt. Og alle tall viser at de som forgriper seg på andre ofte gjør det igjen, og selv om det gjør saken sterkere, er det overgrep som kunne vært avverget. Les tallene. Ikke tenk på hvor mange som er uskyldige. 3% av anmeldte voldtekter fører til rettskraftig dom. Svært få dommer. Og dommene er lave. 4 år er gjennomsnitt for de som blir dømt. Hvor mye lavere tenker du er rimelig?

Nå tenkte jeg på generelt, i alle straffesaker. Ikke bare voldtekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...