Gå til innhold

En tråd for oss som går på Wegovy - uten klikk 😉

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
ilga skrev (1 time siden):

Har en dose på 1mg i gjen i penn, ønsker å dele den opp i to stk på 0.5 mg. Kan man gjøre det?

Medisindosering slår admin ned på, så sikkert derfor ingen svarer på dette

Anonymkode: 46233...2f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For spørsmål om doser og klikk anbefaler jeg å søke opp en gruppe for wegovy på Facebook. Der svares det på dette hundre ganger om dagen.

Anonymkode: eb1fe...b65

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For spørsmål om doser og klikk anbefaler jeg å søke opp en gruppe for wegovy på Facebook. Der svares det på dette hundre ganger om dagen.

Jeg får ikke svar på FB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.12.2023 den 9.52):

Men å kalle det en kronisk sykdom, jeg er både enig og uenig. Er heller samfunnsproblem fordi problemet er all drittmaten vi har tilgjengelig rundt oss. Det er ikke tilfeldig at så mange amerikanere er overvektige ifh f.eks Norge. Det er hovedsakelig mat og livsstil. Jeg har alltid vært slank men gikk opp 15kg da jeg bodde i et annet land. Kun maten som var forskjellen. 

Det er et slags overlevelsesmekanisme som de fleste av oss har, det å overspise og hamstre mat. Men kronisk, nja. Heller at vi som samfunn ikke legger til rette for at det skal være lett å velge sunt. Jeg må konstant jobbe med å velge sunt og uten nok kunnskap er det lett å bli overvektig. Jeg tror ikke denne pillen er bra for de fleste. 

Anonymkode: c870a...528

Det hjelper ikke å spise sunt hvis man mangler hormoner som gir metthetsfølelse og apetittregulering. Det er flere grunner til fedme, og det du ramser opp er selvfølgelig en grunn. De som har best effekt av Wegovy derimot, vil være de som sliter med overspising. Ikke nødvendigvis fordi det er billig junkfood, men fordi de ikke blir mette og må opp i store mengder mat.

Du kan jo prøve å være konstant sulten på et normalt kosthold og samtidig tynges av vel vitenhet om at man alltid spiser for mye og skammen det medfører. Samtidig som man ikke klarer å gjøre noe med det fordi normale porsjoner og mengder ikke gjør en mett. Også ligger fokuset og skammen og tyngden av sult over deg konstant mens alle sier at man må spise "mer volum av sunn mat" mens de sikter til agurk og salat og annet kalorifattig som liksom skal "fylle opp magen". "Drikk et glass vann før du spiser så blir du fortere mett". Problemet er bare at du aldri er mett før du overspiser. Og at kroppen din, i tillegg til å mangle metthetshormoner, er vant til å være overvektig og derfor i tillegg er vant med en viss matmengde. Og du spiser den salaten. Venninna di er mett. Du kunne spist 5 til.

Det er rett og slett helt ekstremt vondt å være sulten hele tiden. Og psykisk nedbrytende. Og vi vet så utrolig godt at spisemøsteret vårt er feil og unormalt. Men det å skulle trosse basalbehovene hver eneste dag er nærmest umulig.

Også finnes det selvsagt mange andre grunner til at folk er overvektige.

Wegovy har for meg gitt meg en livskvalitet jeg aldri har kunnet drømme om. Jeg er slank og har et helt normalt forhold til mat. Spiser variert, stopper når jeg er mett, spiser når jeg er sulten. Og tenker ikke på mat overhodet. Det er som om hjernen har fått pause og kan nyte å faktisk leve.

Anonymkode: 2d55c...933

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Wegovy har for meg gitt meg en livskvalitet jeg aldri har kunnet drømme om. Jeg er slank og har et helt normalt forhold til mat. Spiser variert, stopper når jeg er mett, spiser når jeg er sulten. Og tenker ikke på mat overhodet. Det er som om hjernen har fått pause og kan nyte å faktisk leve.

Anonymkode: 2d55c...933

Det høres ut som en drøm.

Jeg har alltid lyst på mer mat. 

Anonymkode: 06486...16a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 
Jeg skal til legen om et par uker for å spørre om resept på wegovy. Etter fødsel har bare vekten gått oppover og brystene samme. Rygg problemene har virkelig meldt seg på. Mitt spørsmål er om det er noen her som er overfølsom eller allergisk mot ibuprofen eller stoffet NSAID og går på Wegovy? Nylig blitt allergisk mot dette stoffet og hovner opp i både øyne, hals og lepper. Ut i fra hva jeg leser så finnes ikke det stoffet i Wegovy, men finner ikke noe ordentlig innholdsliste. Håper noen kan svare på dette :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det flere her som opplever liten effekt av Wegovy?

Jeg har brukt det noen måneder nå. Den første halvannen måneden gikk jeg ned 2 kg. Den neste drøye måneden gikk jeg ned 1 kg. Nå har jeg ikke veid meg i det siste (bl.a pga jul), men jeg opplever ikke at jeg går ned noe mer. Jeg opplever ikke å spise særlig mye mindre heller. Jeg prøver å begrense meg og spise mindre, men kjenner fortsatt på sultfølelse og behovet for småspising siden jeg ikke blir skikkelig mett. Jeg trodde og håpet at det var denne matstøyen som skulle bli mindre etter hvert.

Nå har det jo vært jul og annerledes spisemønster, men hadde allikevel forventet litt mindre matsug....

Jeg vet vi ikke skal diskutere doser her, men jeg kan si såpass at jeg er ikke på full dose ennå, men nærmer meg. 

Er nesten litt misunnelig på alle som "raser" ned i vekt og som kan klare seg på en lav dose.

Jeg har heller ingen bivirkninger.

Anonymkode: 8c974...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har brukt det noen måneder nå. Den første halvannen måneden gikk jeg ned 2 kg. Den neste drøye måneden gikk jeg ned 1 kg. Nå har jeg ikke veid meg i det siste (bl.a pga jul), men jeg opplever ikke at jeg går ned noe mer. Jeg opplever ikke å spise særlig mye mindre heller. Jeg prøver å begrense meg og spise mindre, men kjenner fortsatt på sultfølelse og behovet for småspising siden jeg ikke blir skikkelig mett. Jeg trodde og håpet at det var denne matstøyen som skulle bli mindre etter hvert.

Nå har det jo vært jul og annerledes spisemønster, men hadde allikevel forventet litt mindre matsug....

Jeg vet vi ikke skal diskutere doser her, men jeg kan si såpass at jeg er ikke på full dose ennå, men nærmer meg. 

Er nesten litt misunnelig på alle som "raser" ned i vekt og som kan klare seg på en lav dose.

Jeg har heller ingen effekt. Skal øke dosen nå så håper det hjelper. Har ikke gått ned ett gram.

Anonymkode: 24778...0df

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Måtte opp i full dose før vekta gikk nedover. Og vekta går sakte, cs 1-2 kilo i mnd. Men jeg har gått ned 20 kilo da, med en god dose tålmodighet. Skal ned 15 kilo til så er jeg fornøyd.

Vi har ulike kropper som reagerer ulikt på stoffene i Wegovy osv. Sånn er det dessverre..  må bare være glad en går ned i det hele tatt, om en sakte.

Anonymkode: 405d7...73b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har satt første dose i dag. Ingen kvalme, kanskje litt hodepine? Hvor fort merket dere effekt? Synes selv jeg har hatt mindre matsug nå mot kvelden allerede men det kan jo være innbilt 😋

Anonymkode: 859ae...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har satt første dose i dag. Ingen kvalme, kanskje litt hodepine? Hvor fort merket dere effekt? Synes selv jeg har hatt mindre matsug nå mot kvelden allerede men det kan jo være innbilt 😋

Fikk hodepine innen en time og orket en halv brødskive hele den dagen, så vil si veldig kjapp reaksjon her 😄

Anonymkode: a4c7b...76f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fikk hodepine innen en time og orket en halv brødskive hele den dagen, så vil si veldig kjapp reaksjon her 😄

Oi såpass! Jeg har spist litt mindre enn vanlig, da jeg ofte overspiser om kvelden, men ikke så lite nei. Veldig spent på om dette vil fungere for meg.. krysser fingrer for det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Oi såpass! Jeg har spist litt mindre enn vanlig, da jeg ofte overspiser om kvelden, men ikke så lite nei. Veldig spent på om dette vil fungere for meg.. krysser fingrer for det 

Tror og håper det, siden du merket ting så raskt🤞😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.12.2023 den 12.07):

(...) 

Når det gjelder håravfall, så har jeg faktisk alopecia fra før. Ikke veldig alvorlig, jeg mister gjerne en flekk på størrelse med en fingernegl. Dessverre mister jeg den ofte i hårfestet foran, så det synes godt. Det utløses av stress, og slankekurer gir ofte håravfall. Det dukker gjerne opp 3-4 måneder etter at jeg begynner på kuren. Denne gangen har jeg ikke mistet hår. Jeg har tykkere hår enn på lenge, faktisk. Men så har jeg også gått veldig sakte ned i vekt.

Jeg har også alopecia! Har hatt det hele livet, og har, utenom under graviditeter, alltid hatt masse hårløse flekker. Men ikke etter at jeg begynte på Wegovy, jeg har faktisk ikke fått en eneste ny flekk siden jeg startet på det. Så i stedet for å være feit og halvskallet, er jeg normalvektig med den hårmanken, for en mirakelmedisin ❤️ 

Jeg ser at de har forsket på effekten GLP-1 (liraglutid) har på psoriasis, og at man ser resultater som tyder på at GLP-1 har en selvstendig, positiv effekt på psoriasis uavhengig av vektnedgang. Jeg er derfor veldig spent på om det blir forsket sammenhengen mellom GLP-1 og alopecia. At det har en betennelsesdempende effekt, er det i hvert fall mye som tyder på, så det er ikke utenkelig at det kan virke positivt på autoimmune sykdommer. 

Endret av Kelsier
liraglutid, ikke semaglutid.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg ser flere skriver at de er ganske ofte hos legen, både for oppfølging, blodprøver og innveiing. Jeg har ikke vært hos legen siden oppstart, og tok ikke noe blodprøver før jeg startet. Problemet er at jeg fikk nylig diagnosen fibromyalgi (som ved siden av overvekt var grunnen for at legen anbefalte å bruke Wegovy siden trening kan være utfordrende). Jeg har ingen bivirkninger, bortsett fra slapphet pga lite matlyst. Ellers er det vanskelig å vite hva som er fibromyalgien eller eventuelt medisinen som påvirker kroppen. Burde jeg be om en oppfølgingstiltak/blodprøver? Det som er dumt med fibromyalgi er at det er en slik diagnose som gjør at jeg føler jeg «maser» på legen for ting han ikke får gjort noe med (hvertfall fram til jeg fikk diagnosen, nå henger jeg alt av smerter/problemer på den diagnosen selv). Eller er det slik at når jeg ikke merker noen bivirkninger så kan det gå av seg selv uten oppfølging?

Anonymkode: 5b6dd...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg begynte i starten av oktober, og har vært 2 ganger til legen,  og har ny legetime neste mnd.

Jeg har ikke tatt noen blodprøver, men hun veier meg,  spør om bivirkninger osv.

Jeg vet ikke om det vil bli like hyppige legetimer når jeg er ferdig med opptrapping.  🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ser flere skriver at de er ganske ofte hos legen, både for oppfølging, blodprøver og innveiing. Jeg har ikke vært hos legen siden oppstart, og tok ikke noe blodprøver før jeg startet. Problemet er at jeg fikk nylig diagnosen fibromyalgi (som ved siden av overvekt var grunnen for at legen anbefalte å bruke Wegovy siden trening kan være utfordrende). Jeg har ingen bivirkninger, bortsett fra slapphet pga lite matlyst. Ellers er det vanskelig å vite hva som er fibromyalgien eller eventuelt medisinen som påvirker kroppen. Burde jeg be om en oppfølgingstiltak/blodprøver? Det som er dumt med fibromyalgi er at det er en slik diagnose som gjør at jeg føler jeg «maser» på legen for ting han ikke får gjort noe med (hvertfall fram til jeg fikk diagnosen, nå henger jeg alt av smerter/problemer på den diagnosen selv). Eller er det slik at når jeg ikke merker noen bivirkninger så kan det gå av seg selv uten oppfølging?

Anonymkode: 5b6dd...84c

Hvis legen ikke har tatt blodprøver, så er det på høy tid! Det er rett og slett ganske sløvt å ikke gjøre dette før du startet, for leververdier leververdier skal kartlegges. Det er egentlig ganske pussig at du har fått diagnosen fibromyalgi uten at han har tatt blodprøver også. Det er jo en utelukkelsesdiagnose, og det høres ikke ut som legen din har utelukket en dritt? Jeg blir litt satt ut over hvor mange sløve leger det er der ute...

Be om en legetime med blodprøver med god samvittighet. Er legen din så dårlig i jobben, bør han være takknemlig for at du hjelper han litt

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kelsier skrev (11 timer siden):

Jeg har også alopecia! Har hatt det hele livet, og har, utenom under graviditeter, alltid hatt masse hårløse flekker. Men ikke etter at jeg begynte på Wegovy, jeg har faktisk ikke fått en eneste ny flekk siden jeg startet på det. Så i stedet for å være feit og halvskallet, er jeg normalvektig med den hårmanken, for en mirakelmedisin ❤️ 

Jeg ser at de har forsket på effekten GLP-1 (liraglutid) har på psoriasis, og at man ser resultater som tyder på at GLP-1 har en selvstendig, positiv effekt på psoriasis uavhengig av vektnedgang. Jeg er derfor veldig spent på om det blir forsket sammenhengen mellom GLP-1 og alopecia. At det har en betennelsesdempende effekt, er det i hvert fall mye som tyder på, så det er ikke utenkelig at det kan virke positivt på autoimmune sykdommer. 

Dette var veldig interessant! Jeg har flottere hårmanke enn jeg har hatt på mange år. Kan sammenlignes med da jeg gikk gravid, ja. All sympati til de som mister hår, men for min del er jeg superfornøyd med medisinen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...