Gå til innhold

Mannen gjør ingenting, huset forfaller

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er hull i kledningen på to sider av huset, fugler går inn å spiser opp isolasjonen. Hører en hakkespett hver morgen også. Det har vært sånn i 4 år nå. Tror vi har fått rotteinvasjon også, men han gjør ingen tiltak. Jeg maser og maser, han trenger bare å skrifte et par planker, ikke hele veggen enda. Nå har jeg gjort det meste med å ordne felle, men har også alt annet å ordne av husarbeid, handling, matlaging og våres små barn. Han er handy og det er ikke jeg. Kjenner jeg kommer til et punkt der jeg blir deprimert. Vi bor i et nabolag, alle kan kjøre forbi å se. Etter prisoppstigningene har vi brukt opp sparekontoene så kan ikke bare spørre en snekker heller. 🥲

Anonymkode: 2607d...8e6

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er hull i kledningen på to sider av huset, fugler går inn å spiser opp isolasjonen. Hører en hakkespett hver morgen også. Det har vært sånn i 4 år nå. Tror vi har fått rotteinvasjon også, men han gjør ingen tiltak. Jeg maser og maser, han trenger bare å skrifte et par planker, ikke hele veggen enda. Nå har jeg gjort det meste med å ordne felle, men har også alt annet å ordne av husarbeid, handling, matlaging og våres små barn. Han er handy og det er ikke jeg. Kjenner jeg kommer til et punkt der jeg blir deprimert. Vi bor i et nabolag, alle kan kjøre forbi å se. Etter prisoppstigningene har vi brukt opp sparekontoene så kan ikke bare spørre en snekker heller. 🥲

Det er ikke enkåten snekker eller «den som er handy» sitt ansvar å holde et hus ved like. Det er alle voksne i et hushold sitt ansvar,

Så legg en plan for utførelse. Lær deg utførelse. Og utfør. 

Mannen? Foreslår du kvitter deg med han. Kan du ikke da beholde huset? Da må dere selge. Du bør absolutt ordne det utvendige først, ellers må dere selge med tap. Kan du beholde huset og kvitte deg med mannen? Da er du tilbake til poenget mitt: du må lære deg normalt vedlikehold. Alle voksne må det. Man frikjøpes ikke fordi man er «lite handy» eller «dame».

Anonymkode: 48fb2...983

• Liker 9
  • Nyttig 6
Skrevet

Han må du holde på. Gratulerer. 

Anonymkode: 55def...ffb

• Liker 8
Skrevet

Jeg hadde spurt venner og familie om hvilke materialer du må kjøpe, og spurt om hans foreldre, dine foreldre, deres søsken eller venner kan hjelpe deg med å få opp disse plankene nå, før vinteren setter inn.

Så får han bare selv takle at folk stusser på at han ikke bidrar.

Og du - få ham med i parterapi om du vil fortsette dette forholdet, for du kan ikke leve livet ditt med en som ikke gidder bidra til familien og ser på deg som en hushjelp.

Anonymkode: 2b62e...d93

• Liker 14
  • Nyttig 6
Skrevet

Kan du ikke gjøre det selv? La middagslagingen stå og gå ut å snekre. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Du kan ikke bare skylde på at "han er handy og det er ikke jeg" og i samme omgang si at "huset forfaller". Det er også ditt ansvar å ta vare på felles hus og heim. At bare mannfolka skal ut og bytte kledning, er veldig gammel tradisjonell tankegang. Kom deg ut selv å bytte kledningen?? Han kan vel ta vare på barna og lage middag da i stedet.

Anonymkode: 15e52...a1b

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan ikke bare skylde på at "han er handy og det er ikke jeg" og i samme omgang si at "huset forfaller". Det er også ditt ansvar å ta vare på felles hus og heim. At bare mannfolka skal ut og bytte kledning, er veldig gammel tradisjonell tankegang. Kom deg ut selv å bytte kledningen?? Han kan vel ta vare på barna og lage middag da i stedet.

Tullprat. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så legg en plan for utførelse. Lær deg utførelse. Og utfør.

Hvordan?!

Anonymkode: c698a...919

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ser du noe som helst i hovedinnlegget som tyder på at han er villig til å ta vare på barna og lage middag?

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvordan?!

Anonymkode: c698a...919

www.google.com

Anonymkode: 0c267...b78

• Liker 1
Skrevet

Kvinner har det veldig enkelt sånn sett. Bare nekt han sex, så ordner alt seg! 👍

Anonymkode: 9012e...e1f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ser du noe som helst i hovedinnlegget som tyder på at han er villig til å ta vare på barna og lage middag?

Det må han jo bli da, dersom du går ut og holder på så har han ingen andre valg enn å være inne og passe på barna. Og om det ikke skjer, ja da mangler du rett og slett en voksen ansvarlig forelder i heimen og da har du større problemer enn tilstanden på boligen.

• Liker 4
Skrevet

Jeg levde sånn i flere år. Jeg gikk. Jeg et vant med å ta vare på hus. Mannen gjorde det ikke. Jeg gikk. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde faktisk byttet de plankene selv. Å ta vare på huset er begges ansvar, både ute og inne.

Jeg må gjøre alt på huset selv, for jeg har ingen mann å skubbe det ansvaret på, har lært meg å bli handy. Spør venner, kolleger, Google og materialbutikken. 

Anonymkode: 0c06d...359

• Liker 2
Skrevet

Jeg flyttet ifra mannen. Der var kaos overalt. Alt handlet om hans bil og motor. I dag har jeg et ryddig hjem. 

• Liker 4
Skrevet

Stikk på Byggmakker, forklar og be om råd. Mest sannsynlig trenger du et par bord til å kle over. Lån sag, drill osv av noen du kjenner eller kjøp rimelig på Biltema. Så setter du ut feller på loftet til eventuelle dyr som har kommet seg inn. 
Dette er en midlertidig løsning slik at problemet ikke blir verre så kan dere sette på perfekt kledning til sommeren eller når lommeboka tillater. 

«Broken window theory is the concept that each problem that goes unattended in a given environment affects people's attitude toward that environment and leads to more problems

Er mannen din lat eller kan han være deprimert på grunn av situasjonen? Vanskelig å komme igang om alt føles mørkt, prøv å hjelp hverandre. 

Anonymkode: a8d99...0c2

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Stikk på Byggmakker, forklar og be om råd. Mest sannsynlig trenger du et par bord til å kle over. Lån sag, drill osv av noen du kjenner eller kjøp rimelig på Biltema. Så setter du ut feller på loftet til eventuelle dyr som har kommet seg inn. 
Dette er en midlertidig løsning slik at problemet ikke blir verre så kan dere sette på perfekt kledning til sommeren eller når lommeboka tillater. 

«Broken window theory is the concept that each problem that goes unattended in a given environment affects people's attitude toward that environment and leads to more problems

Er mannen din lat eller kan han være deprimert på grunn av situasjonen? Vanskelig å komme igang om alt føles mørkt, prøv å hjelp hverandre. 

Sett også opp en sånn falsk hakkespett i tre. De skremmer de ekte. 

IMG_5328.jpeg

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det må han jo bli da, dersom du går ut og holder på så har han ingen andre valg enn å være inne og passe på barna. Og om det ikke skjer, ja da mangler du rett og slett en voksen ansvarlig forelder i heimen og da har du større problemer enn tilstanden på boligen.

Dette. Husarbeid (med mindre det er matlaging) kan vente og du må vel ikke handle hver dag?

Høres ut som unnskyldninger hos deg også, ts. 

Anonymkode: 879b6...57f

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Her har du to muligheter:

1: ordner du det selv, på din måte. Om det innebærer å gjøre det helt skikkelig eller å klaske opp noen bord på utsiden av kledningen for å stoppe forfallet bestemmer du. Det kan vekke han...

2: Be om hjelp til å gjøre det. Det er den mer passiv-aggressive tilnærmingen, og kan ha et mer destruktivt ressultat. Men det skjer noe. 

BTW: isolasjonen ligger da vanligvis ikke rett under kledningen? Er det hull på asfaltplatene og? 

Skrevet

Flytt til leilighet så slipper dere kranglene om det :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...