Gå til innhold

Folk som tar seg til rette på gravplassen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, det er flere som sørger over at sønnen til ts er død. Men man lar en mor bestemme over graven til sin sønn, alvorlig talt. Legg heller på blomster, ikke masse søppel. 

Anonymkode: af088...6e9

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kondolerer.

Men de første 20 åra betaler du vel ingenting. Festeavgift kommer deretter om du vil beholde graven utover de "gratis" åra. Gravferdsloven setter begrensninger på hvor man kan gjøre av levninger.

Så folk tenker nok at det er sønnen din sin grav. Ikke din eller familiens private grav. Og derfor kan de sette igjen småting når de besøker graven. Jeg synes det er rart at du finner dette slitsomt. Er det ikke fint at andre minnes ham?

Anonymkode: 3fa1d...a21

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer med din sønn⚘️

 Ta godt imot hans venner. Barn/ungdom gjerne ikke bevandret i hverken stil eller etikette rundt døden, og slike symbolske handlinger kan bety mye for dem.

Ville han ønsket at de skulle avvises? 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer ❤️

Jeg tror du kommer til å savne det som de legger fra seg på graven til din sønn om 1, 2 eller 5 år for da har din sønns vennegjeng gått videre og kanskje har flyttet bort, har hodet fullt av nye tanker og tenker kanskje ikke så mye på din sønn som de gjør nå.

Tenk så mye kjærlighet og respekt de viser din sønn.

Anonymkode: b2056...808

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lillebror døde i en ulykke da han var 12 år.

Han var en godt likt gutt men ingen har lagt noe på graven hans noensinne utenom oss i familien.

Har aldri tenkt over at det er vanlig at andre enn familien legger noe på graver, men etter at jeg leste dette innlegget skulle jeg ønske at vennene hans besøkte graven og la igjen Legofigurer, lekebiler eller en boks med grønt slim som han elsket å grise med.

💚

Anonymkode: b2056...808

  • Hjerte 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

JEG syns det er respektløst. Heldigvis er det ikke noe jeg trenger å forholde meg til for alle vet at dette ikke er slik man gjør . Man legger ikke ting rundt på random graver. Man legger blomster hvis man skal legge noe. Og hvorfor må det vises at man har vært der? Det er da for egen del og egen bearbeidelse man besøker en grav, det er personlig og man trenger ikke vise det for all verden. 

Anonymkode: 57066...085

Jeg synes det er respektløst av ts å nekte andre mennesker å sørge, å se på sønnens grav som sin eiendel og på toppen av alt beskylde vennegjengen for å påføre dårlig samvittighet når de forklarer og forsøker å tilpasse seg med å lage en egen plass for sorgen.

Her er det åpenbart en fersk og stor sorg for mange, da er det ikke respektfullt for avdøde heller å kreve enerett.

Anonymkode: 2a815...717

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvordan reagerer dere på dette? Hvilke regler har dere for gravplassen til deres nære?
 

Ved gravstøtta til sønnen min så er det stadig noen som legger igjen engler, andre pyntegjenstander osv. Tanken er sikkert god, men jeg syntes det blir for mye og tar med meg tingene hjem. 
Jeg har blitt så lei av å rydde opp disse tingene som blir lagt der og snakket med en av kameratene hans om det. Jeg har latt to små engler fra oss i familien stå.

Jeg sier at graven er privat og at jeg vil bli spurt først om det skal settes noe annet enn blomster der. Han jeg snakket med sa at han syntes det er merkelig av meg og tingene er jo tegn på at folk var glad i sønnen min.

Det er jo jeg som eier graven og bestemmer dette? 

Anonymkode: 94542...792

Jeg prøver men jeg klarer ikke å skjønne at du ønsker å nekte andre å sørge over din sønns død

Anonymkode: 3b73b...c8d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ser det er mye kritikk av meg her, men heldigvis er det noen som ser det fra min side også. 
 

Kameraten jeg snakket med tok en telefon til meg ikveld og fortalte at han hadde tatt opp dette med resten av vennegjengen. Han prøvde å gi meg dårlig samvittighet føler jeg ved å si at de alle var lei seg for at de ikke kan legge fra seg det de ønsker på graven lenger. Han snakket om at de som vennegjeng har tenkt til å lage egen minneplass for sønnen min hvor de kan legge det de ønsker. 
 

Ts

Anonymkode: 94542...792

Gratulerer, da har du klart å støte fra deg de som kunne blitt dine viktigste støttespillere videre i sorgen! Tenk deg om, er du virkelig villig til å støte vekk levende mennesker, som sitter med minner om din sønn, på grunn av ting? Fordi gravplassen ikke estetisk blir helt som du så for deg?

Min sønn har også kamerater og hver gang vi prater sammen deler de minner og episoder. De første årene sendte de meg små videoer og bilder, etterhvert som de dukket opp som minner på snap. De kan komme bort til meg i butikken og si at akkurat i dag tenkte jeg på den gangen sønnen din gjorde sånn eller sånn. På en måte holder det sønnen min i livet. Han skaper ikke lenger nye minner, jeg er avhengig av disse episodene for å oppleve nye ting med han.

Er du innforstått med at du mister denne muligheten, TS? Ved å nekte dem å få utløp for sorgen sin? 

Jeg forstår hvor vondt du har det, tro meg. Og jeg forstår at følelsene river i hjertet og det kjennes som om ingen har opplevd så sterk smerte som deg. Men vi finnes. Og vi har klart oss. Men vi har ikke klart det alene. Du trenger alle støttespillerne du kan få! Og nå brenner du broer til noen av de viktigste. Vær så snill og tenk deg om!

Anonymkode: e5213...5a5

  • Liker 6
  • Hjerte 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg kommet aldri til å glemme gutta som satt en sixpack på grava på 18-årsdagen💙og minnet ham med en fest. 

Anonymkode: e5784...04e

Så nydelig :hjerte: Nå ble jeg litt rørt...

  • Liker 7
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke flott at din sønn er savnet og ikke glemt? Disse tingene er en påminnelse om at mennesker var glad i han ❤️ 

Anonymkode: 20b3e...e9f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

I alle dager. Jeg betaler for graven og skal selv ligge der når min dag kommer, så hvorfor skal ikke jeg få si noe på dette? 
Graven ligger på gravplass, men hver enkelt grav er jo privat og tilhører nærmeste pårørende, da syntes jeg det er en uting at flere legger ting igjen der. Rotete kan det bli også. 
 

Ts

Anonymkode: 94542...792

Nei, ts. Jeg skjønner at det er vondt for deg å miste sønnen din, selvfølgelig er det vondt. Men at folk viser omtanke og at de var/er glad i sønnen din, burde jo vært en trøst. Hva tenker du sønnen din ville sagt på at folk viser denne type omtanke for han, selv etter hans død?

På grava til lillesøsteren min (døde da vi var barn) var det folk som stjal engler og annen pynt som var satt fram. Det var vondt. Men det at folk viste omtanke ved å sette ned pynt og blomster var aldri vondt. 

Anonymkode: 4acb0...bfb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sententia skrev (19 timer siden):

Jeg skjønner deg godt, jeg.. 🙈 På graven til et nært familiemedlem (voksen) setter et annet familiemedlem stadig ut sånne barneengler. Jeg får helt spunk! Syns det er morbid.

Er jo så mye annet fint å pynte med. Ikke døde barn.. 

Barneengeler er ikke et dødt barn.  mennesker kan aldri bli engler, de er helt andre vesener.  

Endret av Nordlending90
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg kommet aldri til å glemme gutta som satt en sixpack på grava på 18-årsdagen💙og minnet ham med en fest. 

Anonymkode: e5784...04e

Den var nydelig💕

 

Ts kommer til å angre på at hun nekter andre å minnes sin sønn ved å legge ned blomster og pynt. Etterhvert kommer jo graven til sønnen hennes til å bli en av disse glemte og gjengrodde gravene dessverre. Hun kan alltids betale kirken for å stelle graven til sønnen, men det vil aldri kunne bli det samme som at noen som var glad i han og brydde seg om han stelte graven. Trist at det må gå så langt at kompisgjengen må lage sin egen minneplass for å minnes sin døde kamerat som de var glad i.

Anonymkode: 4acb0...bfb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære TS. Når man står i en stor sorg kan man gjøre mye rart. Det er forståelig, og du er ikke den første som gjør noe litt rart. Men det kan være lurt å være oppmerksom på det. 

Man kan bli litt uoppmerksom på at andre også står i sorg.

Og når man er i en situasjon man ikke har noen kontroll  kan man forsøke å ta kontroll over noe, som personlige eiendeler, gravplass, e.l..

 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forståelse fra meg, jeg har selv mistet barn og jeg vet at man på mange måter føler et slags eierskap over graven. Jeg er ikke så glad i minnessteiner, figurer osv., og vil egentlig kun ha blomster og en lykt på graven, men har likevel valgt å godta at andre i familien har en annen tradisjon og lar derfor pyntegjenstander få stå. Det er ikke bare jeg som mor som sørger over et tapt barn, men også tanter, onkler og besteforeldre som sørger over nevø/niese og et barnebarn. Det er vondt å sørge og man bør være raus nok til å la andre sørge på sin måte. Gutten min er med i hjertet mitt hver dag, det er der jeg holder minnene høyest ❤️

Anonymkode: 7c548...77a

  • Liker 5
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper virkelig at din sønns eventuelle søsken og besteforeldre får lov til å pynte på graven. Her håper jeg at min brors venner og resten av familien vil pynte på graven hans når jordhaugen fjernes. Steinen kommer vel opp til jul tror jeg.

Ellers så tillater jeg meg å vanne på min venninnes grav, når jeg likevel er der nede for å vanne pappas grav.

Anonymkode: e1c33...6bb

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jo mer du fjerner, jo mer blir lagt der.

La det være og se hva som skjer.

Anonymkode: 472cb...5e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg håper virkelig at din sønns eventuelle søsken og besteforeldre får lov til å pynte på graven. Her håper jeg at min brors venner og resten av familien vil pynte på graven hans når jordhaugen fjernes. Steinen kommer vel opp til jul tror jeg.

Ellers så tillater jeg meg å vanne på min venninnes grav, når jeg likevel er der nede for å vanne pappas grav.

Anonymkode: e1c33...6bb

Familie får lov til å pynte, det er de som er utenfor familie jeg ikke ønsker at skal pynte der.

Ts.

Anonymkode: 94542...792

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw så kan det noen steder være regler for slik på kirkegården. Og små ting og blanke ting kan fugler eller andre dyr stikke av med. 

Anonymkode: 57066...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Familie får lov til å pynte, det er de som er utenfor familie jeg ikke ønsker at skal pynte der.

Ts.

Anonymkode: 94542...792

Du er veldig merkelig 😳

Anonymkode: 25cbc...03b

  • Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...