Gå til innhold

Folk som tar seg til rette på gravplassen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kondolerer.

Stakkar de andre som sørger å du fjerner omtanke.

Anonymkode: 9e8be...62c

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dette er vel tulletråd? eller er du seriøs? 😳

Anonymkode: 87013...4fa

Nei, dette er ikke tulletråd! Jeg skjønner ikke hvorfor ikke folk kan ta dette seriøst!

Ts

Anonymkode: 94542...792

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke monopol på å sørge over sønnen din. Han kan ha hatt mange i livet sitt som han var viktig for og som savner ham. La tingene stå. Det er respektløst å fjerne det.

  • Liker 12
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg synes det er rart hvor bestemt folk er i denne tråden på at folk skal kunne legge fra seg ting på hennes barns grav, og hun bare må godta det og til og med være glad for det.

Jeg går ofte på graven til en ung mann som døde for noen år siden. Jeg tar aldri noe med meg, men blir stående der en liten stund og tenke og minnes. Graven holdes veldig pent av familien og på en måte som gjenspeiler den familiens omsorg for sitt barn. Jeg synes det er nydelig å se på, og kunne ikke tenke meg å legge noe igjen der og dermed forstyrre et minnested for den nærmeste familie.

Noe annet er det med en blomsterbukett på den unge mannens bursdag eller dødsdag. Jeg tenker at det er godt for familien å se at noen fortsatt husker han og ønsker å minnes han. Men det er blomster som visninger etter noen dager, ikke gjenstander som blir liggende rundt omkring.

Et gravsted er ikke et utstillingsvindu for alle og enhvers følelser og individualiteter. Det er et sted for minne, ro og ettertanke. Det synes jeg vi skal respektere.

Anonymkode: b611a...cfb

Takk!

Dere andre som svarer meg spydig, les dette!

Ts

Anonymkode: 94542...792

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min pappa døde før 11 år siden...og jeg ville ikke tatt bort noe om noen venner eller familie hadde lagt fraseg blomster eller engler etc.  Jeg hadde nok passet på at det sp bra ut...men pappa betydde mye for mange .og forsatt sørger vi over han. Og om de da vil vise litt kjærlighet til pappa..hadde de fått lov

  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det er rart hvor bestemt folk er i denne tråden på at folk skal kunne legge fra seg ting på hennes barns grav, og hun bare må godta det og til og med være glad for det.

Jeg går ofte på graven til en ung mann som døde for noen år siden. Jeg tar aldri noe med meg, men blir stående der en liten stund og tenke og minnes. Graven holdes veldig pent av familien og på en måte som gjenspeiler den familiens omsorg for sitt barn. Jeg synes det er nydelig å se på, og kunne ikke tenke meg å legge noe igjen der og dermed forstyrre et minnested for den nærmeste familie.

Noe annet er det med en blomsterbukett på den unge mannens bursdag eller dødsdag. Jeg tenker at det er godt for familien å se at noen fortsatt husker han og ønsker å minnes han. Men det er blomster som visninger etter noen dager, ikke gjenstander som blir liggende rundt omkring.

Et gravsted er ikke et utstillingsvindu for alle og enhvers følelser og individualiteter. Det er et sted for minne, ro og ettertanke. Det synes jeg vi skal respektere.

Anonymkode: b611a...cfb

Nå vet vi ikke hvor gammel denne sønnen var da han døde, men siden jeg selv har mistet et barn, så kan jeg opplyse om at vennene hans også var barn da han døde. Og de har ofte verken særlig raffinert smak eller god råd. En sånn steinfigur får man kjøpt for en slikk og ingenting, og så varer den "evig". Blomster koster masse og forsvinner veldig raskt. Min erfaring er at hvis jeg ikke fjerner ting, så kjøper de heller ikke så mye nytt. De er fornøyd hvis figuren deres får stå der.

Nå har kameratene til sønnen min blitt unge voksne, og jeg ser at gavene har forandret seg til mer buketter og lys. Men fremdeles ligger det hjemmelagede hjerter der, som noen la igjen en gang. 

Anonymkode: e5213...5a5

  • Liker 17
  • Hjerte 24
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, dette er ikke tulletråd! Jeg skjønner ikke hvorfor ikke folk kan ta dette seriøst!

Ts

Anonymkode: 94542...792

Kondolerer ❤️

Døde sønnen din nylig? Alle som ikke er helt nær familie, vil nok slutte å komme til graven når det har gått litt tid. 

Anonymkode: d8f7f...d35

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk!

Dere andre som svarer meg spydig, les dette!

Ts

Anonymkode: 94542...792

Så du liker bare de som er enig med deg.. De fleste her er ikke spydig, de har bare et annet synspunkt enn deg. 

Anonymkode: 1e3c0...711

  • Liker 24
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du kommer til å få det som du vil til slutt; folk slutter å besøke graven, og slutter å ta med ting. Kanskje angrer du da, når det blir stille, tomt og "ryddig." 

Anonymkode: 19e42...744

  • Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk!

Dere andre som svarer meg spydig, les dette!

Ts

Anonymkode: 94542...792

Å ikke være enig med deg og gi deg tilbakemelding på dette, er ikke nødvendigvis å være spydig. Jeg forstår at du er lei deg for at du ikke fikk all den støtten du ønsket og kanskje forventet, men det er risikoen ved å opprette en tråd på et forum.

Anonymkode: 676ee...4f8

  • Liker 16
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vondt. Det er ulidelig å miste et barn. 
Jeg hadde selv blitt rørt over at flere bryr seg. Det kan kan hende du er kommet til sinne i din sorgprosess som også er normalt. Har du noen å prate med i din prosess nå? Sjelesorg er å anbefale. 
Ting du kan bli irritert over nå, kan du angre i ettertid. 

Anonymkode: c9e0e...c94

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med TS, og ville synes det var invaderende om folk skulle lagt igjen ting på en grav jeg har ansvar for. Nei, man har ikke enerett på å sørge, men det er tross at TS' barn, og TS må få lov til å sette grenser. Det er mye mer respektløst å være grenseoverskridende overfor noen som har mistet barnet sitt. Besøk gjerne graven, ta noen minutter til ettertanke, men slutt nå å være så egoistiske at dere absolutt må legge igjen fysiske spor. 

Dette er faktisk en av de verste trådene av typen "TS tar alltid feil" som jeg noensinne har sett her inne. TS har mistet barnet sitt, og her kommer det en horde av folk som hakker og kommer med beskyldninger og stygge personkarakteristikker.  

Anonymkode: 8d8a5...07e

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I alle dager. Jeg betaler for graven og skal selv ligge der når min dag kommer, så hvorfor skal ikke jeg få si noe på dette? 
Graven ligger på gravplass, men hver enkelt grav er jo privat og tilhører nærmeste pårørende, da syntes jeg det er en uting at flere legger ting igjen der. Rotete kan det bli også. 
 

Ts

Anonymkode: 94542...792

Men syns du ikke det er fint at andre savner han, at han betydde noe for andre, og at de har lyst til å komme og minnes han? Hva som er så galt med at de legger fra seg noe til han?

Jeg forstår at du er i sorg og kanskje ikke tenker helt rasjonelt, men det er ikke bare du som sørger. Hvorfor ikke heller være takknemlig for at andre husker sønnen din? 

Anonymkode: 7358b...f0e

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er enig med TS, og ville synes det var invaderende om folk skulle lagt igjen ting på en grav jeg har ansvar for. Nei, man har ikke enerett på å sørge, men det er tross at TS' barn, og TS må få lov til å sette grenser. Det er mye mer respektløst å være grenseoverskridende overfor noen som har mistet barnet sitt. Besøk gjerne graven, ta noen minutter til ettertanke, men slutt nå å være så egoistiske at dere absolutt må legge igjen fysiske spor. 

Dette er faktisk en av de verste trådene av typen "TS tar alltid feil" som jeg noensinne har sett her inne. TS har mistet barnet sitt, og her kommer det en horde av folk som hakker og kommer med beskyldninger og stygge personkarakteristikker.  

Anonymkode: 8d8a5...07e

Altså, det er egoistisk å legge igjen noe til en avdød venn som betydde noe? Den var ny..

Anonymkode: 7358b...f0e

  • Liker 22
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også mistet et barn. De første årene var det flere av barna fra barnehagen som la igjen tegninger, bamser og pyntegjenstander. Det rørte meg veldig. Nå er det ni år siden hun døde, og det er lenge siden andre enn nærmeste familie har satt noe der. Jeg skjønner at de har vokst opp (og dessverre fra) henne, men det varmet hjertet veldig når jeg kom på graven og så at noen hadde vært der. ♥️ 

Anonymkode: aa7c8...929

  • Liker 4
  • Hjerte 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Altså, det er egoistisk å legge igjen noe til en avdød venn som betydde noe? Den var ny..

Anonymkode: 7358b...f0e

Det er jo noe man gjør for sin egen del. For den avdøde betyr det selvsagt ingen ting, og når de etterlatte ikke ønsker det så er det heller ikke for dem man gjør det.

Vis heller omsorg til de etterlatte på en måte som gjør noe godt for dem. 

Anonymkode: 8d8a5...07e

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kall en person i sorg noe som helst! Skjerp dere! Jeg vil fremdeles fremme sjelesorg for deg Ts. 
Om Ts har behov for kontroll på graven så la hun det. Det kan være en del av sorgprosess for noen og kanskje andre bare vil ha det slik. Vi er laget ulikt og det må vi respektere. 

Anonymkode: c9e0e...c94

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ts 100%!!! Klart ikke alle syns det er greit at folk legger igjen masse nips på graven til sønnen. Jeg ser selv enkelte graver som minner mer om en butikkhylle på Nille, ikke alle syns det blir en verdig grav. Det hadde vært bedre med blomster som kun er der en stund, og så får nærmeste familie/ansvarlig for graven bestemme hvilke ting som skal stå der permanent. 

Anonymkode: af088...6e9

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk at det ikke bare er du som har mistet noen. Alle som kjente sønnen din, har mistet han.

Det føles kanskje urettferdig for deg, men jeg synes det er vondt at du nekter andre å sørge over å ha mistet han som var din sønn. Du eier ikke han. Du eier ikke graven hans. 

 

Dette gjorde meg trist.

edit: Det er så mange som har en ubesøkt grav, det er så mange der ute som har mistet noen som skulle ønske andre besøkte graven til den som ikke lenger er blant oss. Du ødelegger for andre. Forhåpentligvis vil de kompisene lage sin egen minneplass for din sønn, for du frarøver dem muligheten ved hans siste hvileplass. 

Endret av anon01
la på edit, fjernet personlig opplevelse
  • Liker 4
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...