AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #41 Del Skrevet 28. august 2023 Det er da en fin gest at det finnes andre som også tenker på den avdøde. Anonymkode: c7f33...684 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jukkapalme Skrevet 28. august 2023 #42 Del Skrevet 28. august 2023 Først vil jeg kondolere så mye ♥️ Men etter trådtittelen å bedømme trodde jeg du mente folk som stjeler lys, blomster osv fra gravplassen. Reagere sånn på at det blir satt engler og sånt der er veldig rart, syns jeg. Kan du ikke heller være glad for at sønnen din hadde folk som virkelig var glad i han og brydde seg om han? Tenk på de som har graver som ingen besøker eller legger igjen blomster/"gaver" på, graver som bare gror igjen. Hadde det vært noe bedre? Vet det finnes mye mellom de to alternativene, men hva med å sette litt pris på at det var mange som var glad i sønnen din og som savner ham? Og graven er ikke din private selv om du betaler, den er din sønns 💜 5 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 28. august 2023 #43 Del Skrevet 28. august 2023 Ved å fjerne disse gjenstandene, som er et tegn på støtte, omtanke og ikke minst sorg over en venn som er blitt borte, støter du fra deg vennene til sønnen din. Jeg kan forsåvidt forstå ønsket om å holde gravstedet estetisk pent, men husk at dette kun er en overgangsfase, og så vil englene og pynten slutte å komme. For meg ville den fortsatte kontakten med vennene til barnet mitt betydd mer enn at gravstedet er fritt for pyntegjenstander, men vi er forskjellige. Til sammenligning hadde jeg ikke sansen for at det ble laget spor inn til gravstedet til barnet mitt om vinteren, liker den urørte snøen best, men jeg sa selvfølgelig ikke noe når oldeforeldrene ønsket å minnes babyen med lys og en krans på juleaften. Det var jo ikke bare jeg som var i sorg, men også familien rundt. 2 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #44 Del Skrevet 28. august 2023 Jeg skjønner TS veldig godt. Hvis alle som ville bare la ting der ville det bli rot og kanskje ikke plass for de nærmeste pårørende til å plante og minnes sine slik de ønsker. Legg heller blomster som visner vekk og da kan fjernes, ikke fyll opp med ting. Jeg hadde ikke likt det og det er ikke vanlig å gjøre slik. Anonymkode: 57066...085 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #45 Del Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): I alle dager. Jeg betaler for graven og skal selv ligge der når min dag kommer, så hvorfor skal ikke jeg få si noe på dette? Graven ligger på gravplass, men hver enkelt grav er jo privat og tilhører nærmeste pårørende, da syntes jeg det er en uting at flere legger ting igjen der. Rotete kan det bli også. Ts Anonymkode: 94542...792 Du får dette opp netting-gjerdet rundt og over da. Lage en luke med hengelås så du får satt nedi blomster når du eller andre utvalgte skal sørge. Anonymkode: ccbf8...c85 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #46 Del Skrevet 28. august 2023 Selv om du betaler så tenker man vel ikke at en grav eies av pårørende, men at de nærmeste har betalt for et minested for den som ligger der. At minnestedet/gravstedet er for den som hviler der og at alle som vil minnes vedkommende kan komme. Anonymkode: b46a1...1c0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
powerpuffen Skrevet 28. august 2023 #47 Del Skrevet 28. august 2023 Det er ingenting som sjokkerer meg lengre. Det må da være fryktelig mye bedre at andre legger igjen spor, enn at det ikke er noen som gjør det? Tro meg, det finnes MANGE der ute som krangler om hvem som skal orke å stelle på graven, også ender det med at ingen gjør det. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #48 Del Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er enig med TS, og ville synes det var invaderende om folk skulle lagt igjen ting på en grav jeg har ansvar for. Nei, man har ikke enerett på å sørge, men det er tross at TS' barn, og TS må få lov til å sette grenser. Det er mye mer respektløst å være grenseoverskridende overfor noen som har mistet barnet sitt. Besøk gjerne graven, ta noen minutter til ettertanke, men slutt nå å være så egoistiske at dere absolutt må legge igjen fysiske spor. Dette er faktisk en av de verste trådene av typen "TS tar alltid feil" som jeg noensinne har sett her inne. TS har mistet barnet sitt, og her kommer det en horde av folk som hakker og kommer med beskyldninger og stygge personkarakteristikker. Anonymkode: 8d8a5...07e Det er for pokker ikke respektløst eller grenseoverskridende at mennesker i sorg besøker en grav og gjør det vi mennesker har gjort siden vi begynte å gravlegge våre kjære. De legger igjen tegn på at de var der. Ts er ikke den eneste som har mista personen i graven. Anonymkode: 2a815...717 11 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #49 Del Skrevet 28. august 2023 Jeg har tro på at TS sine følelser kan endre seg over tid. Håper derfor ikke hun "brenner broer" nå, men klarer å kanskje holde sine tanker om at "folk tar seg til rette" på graven. Anonymkode: 676ee...4f8 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #50 Del Skrevet 28. august 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Nei, dette er ikke tulletråd! Jeg skjønner ikke hvorfor ikke folk kan ta dette seriøst! Ts Anonymkode: 94542...792 Fordi du har ikke enerett til å sørge over din sønn. Din sønn hadde mange andre i livet sitt også, og deres sorg er også viktig. For øyeblikket er ikke gravstedet ditt (ei heller blir det kun ditt når du gravlegges da det også er din sønns siste hvilested) da det er din sønn sitt gravsted, og alle de som sørger over han har en rett til å oppsøke gravstedet og hvis de ønsker å legge igjen noe til din sønn så kan ikke du nekte de det. Anonymkode: 77962...133 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tvertimot Skrevet 28. august 2023 #51 Del Skrevet 28. august 2023 Alvorlig talt TS, her er det du som er problemet og ikke andre. At du bruker betegnelser som at det er din grav er også respektløst overfor din sønn og andre som var glad i og knyttet til han. At andre enn deg besøker graven er noe du burde være glad for, at de legger ned noe gjør de jo av følelsesmessige og gode grunner, det betyr noe for dem. Det burde bety noe for deg og være noe du satte pris på også, at du ikke gjør det er for meg uforståelig. Jeg fatter ikke at du har tatt en slik samtale med hans venner, det er absolutt ikke normalt. Glem heller ikke at de er yngre enn deg, at de legger ned noe som betyr noe for dem (og nok ville gjort det for din sønn), jeg synes ikke at du burde nekte dem det og stille krav som du gjør. Kanskje du skal gå i deg selv, spørre deg selv om det blir riktig at du har de forventningene du har, om du ikke heller skulle satt pris på at han er savnet og respektert at også andre føler på sorg over hans bortgang. Du viser liten forståelse og virker heller ikke å prissette andres sorg, registrerer at du har to engler der, yngre personer kommer ikke med det men det kan like gjerne være en bamse... Meningen med den er derimot god og ektefølt, ikke ta fra dem det å vise sorg og savn på sin måte ved å sette deg i sentrum. 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #52 Del Skrevet 28. august 2023 Ser det er mye kritikk av meg her, men heldigvis er det noen som ser det fra min side også. Kameraten jeg snakket med tok en telefon til meg ikveld og fortalte at han hadde tatt opp dette med resten av vennegjengen. Han prøvde å gi meg dårlig samvittighet føler jeg ved å si at de alle var lei seg for at de ikke kan legge fra seg det de ønsker på graven lenger. Han snakket om at de som vennegjeng har tenkt til å lage egen minneplass for sønnen min hvor de kan legge det de ønsker. Ts Anonymkode: 94542...792 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #53 Del Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ser det er mye kritikk av meg her, men heldigvis er det noen som ser det fra min side også. Kameraten jeg snakket med tok en telefon til meg ikveld og fortalte at han hadde tatt opp dette med resten av vennegjengen. Han prøvde å gi meg dårlig samvittighet føler jeg ved å si at de alle var lei seg for at de ikke kan legge fra seg det de ønsker på graven lenger. Han snakket om at de som vennegjeng har tenkt til å lage egen minneplass for sønnen min hvor de kan legge det de ønsker. Ts Anonymkode: 94542...792 Dette høres uendelig trist ut, på alle mulige måter. Anonymkode: 676ee...4f8 16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #54 Del Skrevet 28. august 2023 Jeg kommet aldri til å glemme gutta som satt en sixpack på grava på 18-årsdagen💙og minnet ham med en fest. Anonymkode: e5784...04e 2 33 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tvertimot Skrevet 28. august 2023 #55 Del Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ser det er mye kritikk av meg her, men heldigvis er det noen som ser det fra min side også. Kameraten jeg snakket med tok en telefon til meg ikveld og fortalte at han hadde tatt opp dette med resten av vennegjengen. Han prøvde å gi meg dårlig samvittighet føler jeg ved å si at de alle var lei seg for at de ikke kan legge fra seg det de ønsker på graven lenger. Han snakket om at de som vennegjeng har tenkt til å lage egen minneplass for sønnen min hvor de kan legge det de ønsker. Ts Anonymkode: 94542...792 Synes like fult det blir urimelig av deg, at du setter estetikken rund graven fremfor andres følelser og sorg. For det er jo det som er realiteten. 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #56 Del Skrevet 28. august 2023 Trodde dette skulle handle om folk som slipper hundene løs og kaster ball på gravlunder. Uansett, kondolerer ts. Jeg synes du får veldig lite forståelse og empati her. Når det er sagt så eier du ikke sorgen alene, selv om det definitivt er verst for dere foreldre. Jeg skjønner at du opplever dette som invadering av din private sorg, men et gravsted er en naturlig plass å gå for alle de som savner og sørger etter sønnen din. Jeg ville bitt det i meg, prøv å snu det til noe fint. Han må ha vært et godt menneske når mange savner han og pynter på grava hans. Etterhvert så vil du oppleve at de andre går videre, de kommer gjerne innom rundt bursdager og «dødsjubileum». Og så ikke i det hele tatt. Da får du det som du vil. Kanskje du kommer til å savne det da. Kanskje ikke. Inntil det ville jeg ha prøvd å fokusere på de positive aspektene med at de pynter og delt gravstedet, husk at for noen kan gravstedet være det eneste de har igjen etter sønnen din utenom minner. Vær litt raus og empatisk, det var sikkert sønnen din siden så mange savner han. Anonymkode: 96e23...515 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #57 Del Skrevet 28. august 2023 Herregud så sært. La de som ønsker få minne han☺️ Anonymkode: 2eb0a...6bb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #58 Del Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): I alle dager. Jeg betaler for graven og skal selv ligge der når min dag kommer, så hvorfor skal ikke jeg få si noe på dette? Graven ligger på gravplass, men hver enkelt grav er jo privat og tilhører nærmeste pårørende, da syntes jeg det er en uting at flere legger ting igjen der. Rotete kan det bli også. Ts Anonymkode: 94542...792 Nei,man eier ikke en gravplass, man leier plassen..faktisk. Trist å lese og har mye empati. Men jeg må få si at jeg synes det er litt spesielt av deg... Anonymkode: bae31...490 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tvertimot Skrevet 28. august 2023 #59 Del Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Trodde dette skulle handle om folk som slipper hundene løs og kaster ball på gravlunder. Uansett, kondolerer ts. Jeg synes du får veldig lite forståelse og empati her. Når det er sagt så eier du ikke sorgen alene, selv om det definitivt er verst for dere foreldre. Jeg skjønner at du opplever dette som invadering av din private sorg, men et gravsted er en naturlig plass å gå for alle de som savner og sørger etter sønnen din. Jeg ville bitt det i meg, prøv å snu det til noe fint. Han må ha vært et godt menneske når mange savner han og pynter på grava hans. Etterhvert så vil du oppleve at de andre går videre, de kommer gjerne innom rundt bursdager og «dødsjubileum». Og så ikke i det hele tatt. Da får du det som du vil. Kanskje du kommer til å savne det da. Kanskje ikke. Inntil det ville jeg ha prøvd å fokusere på de positive aspektene med at de pynter og delt gravstedet, husk at for noen kan gravstedet være det eneste de har igjen etter sønnen din utenom minner. Vær litt raus og empatisk, det var sikkert sønnen din siden så mange savner han. Anonymkode: 96e23...515 Godt skrevet! 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #60 Del Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er for pokker ikke respektløst eller grenseoverskridende at mennesker i sorg besøker en grav og gjør det vi mennesker har gjort siden vi begynte å gravlegge våre kjære. De legger igjen tegn på at de var der. Ts er ikke den eneste som har mista personen i graven. Anonymkode: 2a815...717 JEG syns det er respektløst. Heldigvis er det ikke noe jeg trenger å forholde meg til for alle vet at dette ikke er slik man gjør . Man legger ikke ting rundt på random graver. Man legger blomster hvis man skal legge noe. Og hvorfor må det vises at man har vært der? Det er da for egen del og egen bearbeidelse man besøker en grav, det er personlig og man trenger ikke vise det for all verden. Anonymkode: 57066...085 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå