Gå til innhold

Kan man sette 2 minutters grense på taler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Maksgrense på 2-3 minutter er perfekt. For det første er det utrolig mye fint man får sagt på den tiden, og for det andre forbereder folk seg mer med tidsbegrensninger.

Maks 5 minutter er «standard». Men folk går oftere over tidsrammen enn motsatt.

Min erfaring, etter en god del brylluper, et at om folk får 5 minutter, så drar det fort ut i 10-15 min, men om man setter 2-3 min tenker folk kort, og drar det heller ut i 5-6 min(som er mer behagelig taletid). 
 

Det blir nevnt her at taler er gaver og ikke pliktøvelser, og ikke bør begrenses for mye. Min erfaring er derimot at klare og tydelig kommuniserte begrensninger gjør både den enkelte tale og selve bryllupet langt bedre:

- Med knapp taletid blir man mer tvunget til å forberede seg(og øve) som gir langt bedre taler.

- Med knapp taletid blir talene langt mer poengtert, og folk folk får med seg poengene(og ikke bare at talene er for lange).

- Jeg har aldr hørt om bryllup hvor brudepar og gjester ser tilbake på for korte taler, men maaange bryllupsmiddager hvor for lange taler har drept stemningen, eller bare gjort middagen unødvendig lang….

Kjør på med 2 min!

 

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flott med taletid på 2-5 minutt, har dessverre vært i bryllup med taler på alt fra 45-60 min, garanterer det er hyggeligere med korte taler enn laaaaaange🤣

Anonymkode: e14d7...af0

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/27/2023 at 11:29 AM, Ulven said:

Da er vi uenige. Jeg har holdt en del taler, og 5 minutter er perfekt for å få frem noen historier og de gode ordene som man normalt sett ønsker å si i et bryllup. Ønsker man ikke mer enn 2 minutters tale er det bedre å si nei til alle. 

Og det er helt ok å være uenige :)

Om den er lenger enn 3 min bør den være god for å ikke virke for lang. Vi hadde god opplevelse av 2 min taler i vårt bryllup ❤️

 

Anonymkode: 33b03...66a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i brylluper som har blitt fullstendig ødelagt av laaange, gørrkjedelige taler. Grense på 2-3 minutter, absolutt maks 5, høres glimrende ut.

Anonymkode: 68e37...877

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt 5 minutter maks.

I vårt bryllup hadde vi hverken taler eller sang og jeg tror det var mange som var glade for det forbudet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte på en podcast om bryllup hvor de kom med gode tips (syns jeg) om dette. De foreslo å sette en maksgrense på tre minutter, men at prrsoner med nøkkelroller fikk snakke litt lengre. Jeg syns det hørtes fornuftig ut. 10+ taler blir jo mye…! Det er jo ALLTID noen som skal dnakke lenge, og er man uheldig så er én av dem en sånn som holder det gående i 20+ minutter🙄

Anonymkode: da121...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ymra skrev (På 27.8.2023 den 17.15):

Maksgrense på 2-3 minutter er perfekt. For det første er det utrolig mye fint man får sagt på den tiden, og for det andre forbereder folk seg mer med tidsbegrensninger.

Maks 5 minutter er «standard». Men folk går oftere over tidsrammen enn motsatt.

Min erfaring, etter en god del brylluper, et at om folk får 5 minutter, så drar det fort ut i 10-15 min, men om man setter 2-3 min tenker folk kort, og drar det heller ut i 5-6 min(som er mer behagelig taletid). 
 

Det blir nevnt her at taler er gaver og ikke pliktøvelser, og ikke bør begrenses for mye. Min erfaring er derimot at klare og tydelig kommuniserte begrensninger gjør både den enkelte tale og selve bryllupet langt bedre:

- Med knapp taletid blir man mer tvunget til å forberede seg(og øve) som gir langt bedre taler.

- Med knapp taletid blir talene langt mer poengtert, og folk folk får med seg poengene(og ikke bare at talene er for lange).

- Jeg har aldr hørt om bryllup hvor brudepar og gjester ser tilbake på for korte taler, men maaange bryllupsmiddager hvor for lange taler har drept stemningen, eller bare gjort middagen unødvendig lang….

Kjør på med 2 min!

 

Veldig gode poeng!!! Helt enig! 
 

Min egenopplevde skrekkhistorie var med nettopp en litt eldre onkel dom hadde fått nok å drikke. Eller om han bare hadde begynt å surre litt, vanskelig å si… Men han hadde forberedt seg og laget q-cards. Talen varte og rakk, og han merket ikke selv at han hadde rundet bunken, så da han kom til «side 1» igjen fortsatte han bare. Etter lenge og vel var det en sprek slektning som gikk frem og hvisket ham i øret at nå holdt det, og klarte å geleide ham tilbake med glimt i øyet. Husker barna til taleren var rimelig flaue…

Anonymkode: da121...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde begrensing på 2 minutter i vårt bryllup, vi kommer begge fra familier hvor folk elsker å holde taler, så ingen hadde problemer med å forstå hvorfor det var slik. En person ba om 5 minutter, og fikk dette av toastmaster, vedkommende holdt seg også til tiden sin. Taletiden gjaldt selvfølgelig også for brudeparet. Alle talene var veldig gode, morsomme og poengterte.

Jeg har vært i for mange bryllup hvor talene tar år og dag, hvor man får høre om hele livet til en av de som gifter seg, ting som er veldig interne og uten interesse for gjestene og så videre. De som ikke ønsker å holde tale, men har googlet noe og føler de må være morsomme. Og ikke minst de som virkelig ikke tørr, og setter i gang med en halvtimes bildekarusell. Nei, gi heller folk kort tid i rampelyset, så kan gjestene fortsette å kose seg etterpå.

Anonymkode: 3e159...344

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-3 minutter er perfekt. Det er alltid noen som pusher taletiden, men da vil de med munndiare pushe den til 5-6 minutter maks, mens de andre får sagt sitt innafor tiden. Setter du 5 minutter vil mange pushe det til 10-12 minutter, og plutselig sitter alle og stirrer kleint på tomme glass. 

Anonymkode: b88d4...c7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er tildelt to minutter og merker at "alle" går over tiden, oppdager man jo raskt at grensen ikke er reell. Taler kan bli både for lange og for korte. Jeg ville faktisk heller begrenset antall taler enn å begrense taletiden til noe som er så kort at det øker sannsynligheten for at talene verken blir personlige, morsomme, hyggelige eller gode. Det er bedre med fire minutter med god tale enn to minutters hysterisk rask oppramsing som fort blir uten mål og mening. 

Og buffetservering kombinert med mange taler: glem det! Det er en fryktelig dårlig kombinasjon. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryllup, konfirmasjon, hva slags selskap?

Var på flere konfirmasjoner før sommeren, der var det kanskje 8 taler på hver. De fleste på rundt 4 minutter kanskje. Vennene holdt i kanskje 5 min, var superkoslig og ikke for langt. Jeg synes 5 min er en fin grense, men mange fine taler er lenger, gjerne hvis man deler minner som man alltid forklarer litt ekstra på. 5 min om at du er "snill og morsom" er ikke det samme som 5 min av en person som faktisk har spesielle ting å si...

Anonymkode: 6ff7c...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel an på personen? Altså foreldrene har nok over 2 min, mens onkler kanskje kortere. Så jeg synes det er dumt å begrense alle likt, sånn egt.

Anonymkode: 6ff7c...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...