Gå til innhold

Kan man sette 2 minutters grense på taler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har ca 10-11 talere. Jeg vet noen pleier å holde alt for lange taler. Andre vet jeg gruer seg, men de gjør det fordi de må (vi har selvsagt ikke lagt press på noen). 

Ser for oss at talene legges til før servering, mellom forrett og middag, mellom middag og dessert, og kanskje en tale etter dessert. Vil gjerne ikke ha for lange opphold eller "forstyrrelser" under måltid. Vi vurderer også buffet eller tapas, og da er det dumt om talene holdes når det ikke passer.

Anonymkode: 219b4...88b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror dere går glippet av mange gode taler hvis dere setter en 2 min grense.

Anonymkode: 95ae8...28b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror dere går glippet av mange gode taler hvis dere setter en 2 min grense.

Anonymkode: 95ae8...28b

Uenig. Noen mennesker ser bare seg selv, elsker sin egen stemme og tar ikke hensyn. Og gjestene må sitte der og smile pent selv om talen er for lang og kjedelig. «Bli ferdig allerede!», tenker de, «Kan vi spise nå eller?».  
TS, jeg synes 2 min per tale høres fornuftig ut. 

Anonymkode: 4b1fc...14b

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter er for kort tid, men 5 minutter holder lenge for å holde en god tale hvis man har forberedt seg.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har sikkert en toastmaster som avtaler med talerene når de skal tale? Be hun/han si til talerene i god tid at pga mange talere må de holde de noenlunde korte. 2 min var litt lite, men samtidig får man sagt mye på 2 min… 

Anonymkode: 6b0a6...243

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Ulven said:

2 minutter er for kort tid, men 5 minutter holder lenge for å holde en god tale hvis man har forberedt seg.

5 min er alt for lenge. Holder fint med 2-3 minutter 

Anonymkode: 33b03...66a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

5 min er alt for lenge. Holder fint med 2-3 minutter 

Anonymkode: 33b03...66a

Da er vi uenige. Jeg har holdt en del taler, og 5 minutter er perfekt for å få frem noen historier og de gode ordene som man normalt sett ønsker å si i et bryllup. Ønsker man ikke mer enn 2 minutters tale er det bedre å si nei til alle. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Kan det være ok å ha ulik taletid? F.eks at forlovere kan holde lengre tale? Kanskje foreldre også? 

 

Anonymkode: 219b4...88b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ts her. Kan det være ok å ha ulik taletid? F.eks at forlovere kan holde lengre tale? Kanskje foreldre også? 

 

Anonymkode: 219b4...88b

Men dersom du feks har 4-5 min som maks - så vil nok ikke alle nødvendigvis bruke så lang tid.. De som holder korte taler gjør de uansett, og de som har tendens til å holde på i evigheter blir begrenset. 

Anonymkode: 6b0a6...243

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her. Kan det være ok å ha ulik taletid? F.eks at forlovere kan holde lengre tale? Kanskje foreldre også? 

 

Anonymkode: 219b4...88b

Ja det synes jeg :)

Det er også lov å si nei. Si til folk at du setter kjempepris på at de ønsker å holde tale men at dere har bestemt dere for å kun ha de "obligatoriske" talene som er forlovere og foreldre (og dere selv om dere skal holde tale selv), og at dere derfor takker nei :) 

Anonymkode: 78267...a4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Vi har ca 10-11 talere. Jeg vet noen pleier å holde alt for lange taler. Andre vet jeg gruer seg, men de gjør det fordi de må (vi har selvsagt ikke lagt press på noen). 

Ser for oss at talene legges til før servering, mellom forrett og middag, mellom middag og dessert, og kanskje en tale etter dessert. Vil gjerne ikke ha for lange opphold eller "forstyrrelser" under måltid. Vi vurderer også buffet eller tapas, og da er det dumt om talene holdes når det ikke passer.

Anonymkode: 219b4...88b

Dere kan si 5. det er veldig lurt. Dere får et mye bedre bryllup med begrensninger. 

Anonymkode: 5eda3...9dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier man fem minutt holder de taler i 20 min og føler at de var helt innenfor. 3 minutter er Max. Da tar det ca 5-8 min før de klapper igjen brødboksen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Vi har ca 10-11 talere. Jeg vet noen pleier å holde alt for lange taler. Andre vet jeg gruer seg, men de gjør det fordi de må (vi har selvsagt ikke lagt press på noen). 

Ser for oss at talene legges til før servering, mellom forrett og middag, mellom middag og dessert, og kanskje en tale etter dessert. Vil gjerne ikke ha for lange opphold eller "forstyrrelser" under måltid. Vi vurderer også buffet eller tapas, og da er det dumt om talene holdes når det ikke passer.

Anonymkode: 219b4...88b

Sett grense hvis ikke vil enkelte personer kuppe en hel time

Anonymkode: a0a4c...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sei maks 2-5min då. Så får du både dei korte gode, og dei som gjerne kunne hatt lange talar blir begrensa. I eine bryllupet eg var i hadde mora laga til slide med bilete frå oppveksten til brudgommen, som varte i 30min 🤮

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RockyRose skrev (Akkurat nå):

Sei maks 2-5min då. Så får du både dei korte gode, og dei som gjerne kunne hatt lange talar blir begrensa. I eine bryllupet eg var i hadde mora laga til slide med bilete frå oppveksten til brudgommen, som varte i 30min 🤮

Haha. Aller verste er type konfirmasjonstaler

Anonymkode: 5eda3...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Haha. Aller verste er type konfirmasjonstaler

Anonymkode: 5eda3...9dc

Slås bare av en full onkel 

Anonymkode: 5eda3...9dc

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si 5 min til typ foreldre og forlovere, også 2 min til resten synes jeg høres lurt ut! Vært i en del bryllup hvor normen er taler fremfor dans, og det er utrolig mye bra man kan si på 2 minutt. Men jeg tror at som mor hadde jeg blitt litt lei meg om jeg skulle følt meg så begrenset som to minutter til å si noe til både sønn og svigerdatter og en liten takk til familien hennes etc etc…

Anonymkode: 21007...31b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at de som holder taler først og fremst gjør det for dere, da - det er folk som står dere nærme som vil vise at de bryr seg om dere, det er ikke en pliktøvelse dere må lide dere gjennom og begrense mest mulig. Ja da, jeg har også opplevd unødvendig lange og kjedelige taler og er ikke uten forståelse for ønsket om å begrense det litt, men ikke glem hva det egentlig handler om. 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (7 minutter siden):

Husk at de som holder taler først og fremst gjør det for dere, da - det er folk som står dere nærme som vil vise at de bryr seg om dere, det er ikke en pliktøvelse dere må lide dere gjennom og begrense mest mulig. Ja da, jeg har også opplevd unødvendig lange og kjedelige taler og er ikke uten forståelse for ønsket om å begrense det litt, men ikke glem hva det egentlig handler om. 

Man må ta hensyn til gjestene som har kommet og. Er alltid en eller annen som holder på i 45 minutter forsinker alt og sørger for at alle sitter med tomme glass. 

Anonymkode: 5eda3...9dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...