Gå til innhold

Ok med 1000 kr i gave fra par ved «pålagt» overnattingskostnad?


Høna79

Ok med 1000 kr pengegave fra par når «pålagt» overnattingskostnad?   

107 stemmer

  1. 1. Synes du 1000 kr er «nok» fra par eller gnient? (Reiseavstand som gjør at man MÅ betale hotell også).

    • Ja det er greit
      97
    • Nei, ville gitt annet beløp (kommenter gjerne)
      10


Anbefalte innlegg

Gjelder bryllup lagt en plass hvor man MÅ ha hotellovernatting (vi betaler dette selv). Større bryllup, ikke nære venner/familie. Ønsker seg kun penger, og selv om andre kan tenke vi har god økonomi (etablert par) er realiteten av ulike årsaker ikke det. 

Opplever vi «må» dra, men lurer på om folk (og spesielt tidligere bruder) ville tenkt beløpet var stusslig. Tror det blir alkoholfritt, med grei mat. 

Er det greit å gi litt mindre penger når brudeparet velger et bryllup nær alle gjester må betale endel for å komme i, eller ikke?

stem og kjør debatt 😃

Endret av Høna79
Korrigert.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg personlig syns det er litt lite. Vi som par gav 2000 kr i gave og vi hadde reise- og boutgifter på kanskje 7- 8 000 kr i forbindelse med bryllup. Men jeg fikk vite av bruden at vi hadde gitt mer enn alle onklene og tantene tilsammen og de bodde på samme sted som bryllupet var. 

Vi er nære venner med paret som giftet seg. Ville tatt det med i betraktningen. 

Anonymkode: bf71a...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns alle må gi det de er komfortable med. Jeg (enslig) pleier gi 500-1000,- når de ikke er de helt nærmeste, og opplever det er en vanlig sum… Jeg gav mer til søsken / nærme venner / når jeg var forlover. 

Anonymkode: b9c54...321

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høna79 skrev (1 time siden):

Gjelder bryllup lagt en plass hvor man MÅ ha hotellovernatting (vi betaler dette selv). Større bryllup, ikke nære venner/familie. Ønsker seg kun penger, og selv om andre kan tenke vi har god økonomi (etablert par) er realiteten av ulike årsaker ikke det. 

Opplever vi «må» dra, men lurer på om folk (og spesielt tidligere bruder) ville tenkt beløpet var stusslig. Tror det blir alkoholfritt, med grei mat. 

Er det greit å gi litt mindre penger når brudeparet velger et bryllup nær alle gjester må betale endel for å komme i, eller ikke?

stem og kjør debatt 😃

Det holder helt fint.

Anonymkode: 8b601...89d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi giftet oss et sted der alle mine måtte reise til. vi var veldig nøye på å si at det faktum at folk kom tilreisende, det var faktisk selve gaven. De aller fleste klarte heldigvis også å styre unna å kjøpe gave. Jeg syns det som betyr noe, er at de man ønsker der kommer. Alt det andre er bare ting.

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høna79 skrev (4 timer siden):

Større bryllup, ikke nære venner/familie

800

Anonymkode: f9f62...84a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000kr er helt vanlig å gi fra par som ikke er nær familie. 

Anonymkode: 62846...47d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke brudeparet kan forvente gave når de gifter seg en plass hvor de pålegger gjestene å betale for overnatting. Eller, det spørs kanskje. Om brudeparet bor et annet sted enn deg, og dere derfor må overnatte. Da er 1000 kr nok, mer enn nok.

Vi var i et bryllup hvor brudeparet som vi nesten er naboer med, valgte å holde bryllupet 2-3 timer kjøring unna. Vi måtte betale for reisen, overnatting og mat. Dette gjaldt alle gjestene. Tror vi ga de en gave til ca 500 kr, men det er noen år siden. Men synes helt ærlig at de ikke kan forvente gave når gjestene blir pålagt utgifter for å kunne delta.

Anonymkode: ea32b...68b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1.000,- er veldig fint 🌼 

Leste nettopp om en mor her, som ikke ville gi gave til sin datter fordi hun ikke hadde hatt fest. 1.000,- +++ er jo virkelig bra ift det. 

Anonymkode: 8f577...2f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 1000 er mer enn nok. Egentlig synes jeg brudeparet kunne sagt at de ikke ønsker gaver/symbolske gaver når alle må betale noen tusen for å bo 

Anonymkode: ff4df...38f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

mange må jo ofte reise og overnatte i ett bryllup. sjelden opplevd noe annet selv.  er jo ikke alle gjester som bor det bryllupet er. jeg tenker at 1000kr er helt innafor. ville ikke gitt mindre.

Anonymkode: 3e64d...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er forskjell på destinasjonsbryllup i utlandet (da ville tenkt man ikke gir gave, eller i hvert fall billigere gave) og det at man bare ikke bor samme sted som der hvor bryllupet finner sted. Synes 1000,- uansett høres veldig tilstrekkelig ut i deres tilfelle😊 

Anonymkode: 4a693...038

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...