Gå til innhold

Ny på jogging - vonde knær


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 15.8.2023 den 11.04):

Det har jeg aldri gjort, har du tips til noen øvelser?

Ts

Anonymkode: 77803...618

Jeg har valgt gå til manuellterapaut fordi smertene jeg har er starten på betennelse takket være løping på utrente knær. (får det dekket via behandlingsforsikring på jobb)

Så i første omgang nå, så er det disse øvelsene: 
Bulgarsk utfall  (jeg mestrer ikke utfall fremover eller bakover, derav bulgarsk).
Bekkenløft på en fot
Step up
Step down
I tillegg til sykling eller ellipse for utholdenhet. 
Nå bruker jeg en stepkasse, men skal over på balansepute etter hvert som jeg får mer stryke og balanse. Skal ha noen flere timer med manuellterapaut også, for å få flere øvelser, og ikke minst få hjelp til å være sikker på at jeg gjør øvelsene riktig. 

Fra før av har jeg trent en del goblet squats med/uten strikk også. 

Jeg prøver ha 2-3 styrkeøkter i uka, pluss løping. På styrkeøkter har jeg fokusert mest på kjerne og overkropp, men må tydeligvis legge inn mye mer på bein :fnise:

Anonymkode: 20a41...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her var det mange relevante innspill å hente inspirasjon fra. Jeg har veldig lyst å ta opp joggingen igjen, men har slitasjeskader i begge knær. Hoftene er kaputt etter to svangerskap. Skikkelig stive hoftebøyere hjelper heller ikke på.. hvilke stabiliseringsøvelser kan man starte med? 
 

ja, jeg er klar over at jeg må kontakte fysio eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kala skrev (På 17.8.2023 den 22.35):

Her var det mange relevante innspill å hente inspirasjon fra. Jeg har veldig lyst å ta opp joggingen igjen, men har slitasjeskader i begge knær. Hoftene er kaputt etter to svangerskap. Skikkelig stive hoftebøyere hjelper heller ikke på.. hvilke stabiliseringsøvelser kan man starte med? 
 

ja, jeg er klar over at jeg må kontakte fysio eller lignende.

Jeg ville ha startet med de jeg nevnte i forrige innlegg :) 
Bruk også tid på ellipsemaskin, der får du trent opp en del cardio, uten å belaste knær og hofter for mye!  
:) 

Anonymkode: 20a41...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ville ha startet med de jeg nevnte i forrige innlegg :) 
Bruk også tid på ellipsemaskin, der får du trent opp en del cardio, uten å belaste knær og hofter for mye!  
:)

Anonymkode: 20a41...039

Takk for tips 😊 skal ta meg selv i nakken og sette i gang.

Endret av Kala
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.8.2023 den 23.28):

Jeg har dårlige knær, eksperten anbefalte meg å virkelig være kritisk til sko, og bruke to par litt tykke sokker. Har gått veldig hra i ti år. Har bare problemer om jeg overdriver eller slurver. 

Anonymkode: bb72f...d77

Kritisk til sko, men hva slags sko er bra?

Anonymkode: 8916b...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del forsvant faktisk smerten da jeg begynte å løpe litt fortere slik at jeg tok lengre skritt og rettet knærne mer ut.

Anonymkode: b125b...a4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Annonse

AnonymBruker skrev (På 23.8.2023 den 18.47):

Kritisk til sko, men hva slags sko er bra?

Anonymkode: 8916b...cc7

Gammel tråd, men har noen svaret på dette?

Anonymkode: 8916b...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Gammel tråd, men har noen svaret på dette?

Anonymkode: 8916b...cc7

Jeg fikk råd om Hoka, de passet ikke meg i det hele tatt! Var over 2000,- bortkastet. Mitt favorittmerke er Brooks. 

Anonymkode: 9259e...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det samme. Når jeg gikk ned i vekt (6 kg) ble det borte

Anonymkode: 15ca4...0b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.8.2023 den 1.34):

Jeg har en fortid med runners knee, jumpers knee og diverse annet. Når jeg trener tung styrke (særlig beinpress) i tillegg til løpingen, har jeg ingen problemer 👍 Om jeg løper mer og trener mindre/ingen styrke kan jeg kjenne det igjen... 

Anonymkode: c8fa0...8cf

Jeg tror beinpress eller knebøy er fysioterapeutenes hovedanbefaling for å styrke knærne og sannsynligvis den viktigste treningen man kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.4.2024 den 13.56):

Gammel tråd, men har noen svaret på dette?

Anonymkode: 8916b...cc7

For meg er Levity de beste skoene.

Anonymkode: 20a41...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.4.2024 den 13.56):

Gammel tråd, men har noen svaret på dette?

Anonymkode: 8916b...cc7

Har selv til gode å finne gode sko.

Har prøvd Hoka - de funker fint ved korte distanser og gåing til meg, men joggetur ble de ikke så gode til. 
Okaki - også fine å gå med og til styrketrening (bruker de på jobb i stedet nå), men til jogging ble de no go. 
Levity - funker fint til jogging 2-3 ganger, etter det ble dempingen "borte" på mine så de føles flate og harde. 

Har bestilt Skechers som kommer forhåpentligvis i morgen, så er spent! Hørt mye positivt om de.

Ellers er vel Adidas og Asics populært blant løpere så vidt jeg har fått med meg - har ikke testet "ordentlige" løpesko fra de enda, men det blir neste på test lista om jeg ikke blir fornøyd med Skechers sine. 

Anonymkode: d8643...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...