Gå til innhold

Ny på jogging - vonde knær


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har nettopp tatt opp jogging igjen, etter flere års pause. Jeg er 32 år, kvinne, og får veldig fort vondt i knærne..

Jeg tar det VELDIG rolig, og har kun jogga i skogen. For å bygge meg opp så jogger jeg superrolig typ 100-200 meter, går like langt, jogger osv. Ikke raskere enn at jeg kan snakke. Har hatt 2 slike økter nå, på typ 1-2 km. Gjør det fordi jeg opplevde for mange år siden å få en slags hoftebetennelse etter for rask oppstart av jogging. 

Men etter noen hundre meter gjør det vondt i knærne.. det går over når jeg slutter å løpe, er ikke vondt å gå. 

Har også hatt ganske knasende knær når jeg har sykla mye. Sykler en god del (på elsykkel) til vanlig. 

Er det skadelig å fortsette å jogge? Bør jeg gjøre noen tiltak?

Anonymkode: 77803...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du gode sko? Jeg var nybegynner på jogging og fikk så vondt i knærne at jeg ikke kunne sitte på kne i flere uker. Så kjøpte jeg skikkelige sko, og da ordnet det seg😊

Anonymkode: e0191...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du gode sko? Jeg var nybegynner på jogging og fikk så vondt i knærne at jeg ikke kunne sitte på kne i flere uker. Så kjøpte jeg skikkelige sko, og da ordnet det seg😊

Anonymkode: e0191...7e1

Jeg har hooka, vet ikke om det er bra eller dårlig? Bruker de samme til å gå med...

Ts

Anonymkode: 77803...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger nok å trene opp knærne dine slik at de tåler løpingen. Stopp et par minutter etter at det begynner å gjøre vondt. Vær tålmodig, ikke prøv å øke før knærne tåler de korte lengdene. For meg tok det ca et halvt år å trene meg opp fra 2 km til 10 km. Jogga i starten 2-3 km annenhver dag.

Anonymkode: 0f6a1...3d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dårlige knær, eksperten anbefalte meg å virkelig være kritisk til sko, og bruke to par litt tykke sokker. Har gått veldig hra i ti år. Har bare problemer om jeg overdriver eller slurver. 

Anonymkode: bb72f...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må trene deg opp før du begynner med jogging. Gå i motbakke, ulent terreng, trapper, step, spurtintervall osv. Å jogge utrent gir lite treningseffekt.

Anonymkode: 36280...a91

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tren stabilitet og styrke!

Stabilitet mage/rygg, stabilitet bekken/ben.

Når du blir sterk nok der vil belastningen på knærne dine bli markant mindre. Da kan du vedlikeholde med videre styrke og stabilitetstrening - og ikke minst, tøyninger!

Støtter ellers å gå mye, og gå bakker. Så kan du begynne å gå raskt i bakker. Og etterhvert jogge litt også. Jogg heller i oppoverhelninger og bakker. Begynn med veldig kort strekning.

Og ikke jogg nedover så lenge du ikke er stabil og sterk nok når det kommer til mage/rygg/bekken/ben. Når du senere begynner å jogge nedover også, husk å stramme nedre, tversgående magemuskler, da stabiliserer du mer og skåner knærne.

Anonymkode: 500d1...edb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en fortid med runners knee, jumpers knee og diverse annet. Når jeg trener tung styrke (særlig beinpress) i tillegg til løpingen, har jeg ingen problemer 👍 Om jeg løper mer og trener mindre/ingen styrke kan jeg kjenne det igjen... 

Anonymkode: c8fa0...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.8.2023 den 12.41):

Jeg har hooka, vet ikke om det er bra eller dårlig? Bruker de samme til å gå med...

Ts

Anonymkode: 77803...618

Hooka er gode sko. Men du må ha egne sko til joggingen, ellers vil du bruke opp skoene fortere enn svint. I tillegg ser jeg at du løper i skogen, og dersom underlaget er mykt og ulendt så er det viktigere med godt grep enn god demping. Prøv å jogge med skikkelig korte steg, da minsker du belastningen og du jogger mer energieffektivt. Stopp å jogge FØR du får vondt,  feks 70 meter jogging, 50 meter gåing osv. Tren styrke i tillegg.

Anonymkode: a77dc...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode sko for meg, er kanskje ikke gode sko for deg. Så kan hende Hoka ikke passer DIN fot selv om mange liker de. Ta en tur i en butikk som har greie på sko og få hjelp, er min anbefaling.

Jeg har slitt med runners knee i perioder selv, nå vet jeg ikke om det er DET som er ditt problem da, men fysio har i alle fall gitt meg beskjed om at problemet med knærne ofte egentlig sitter i hofta. Altså at du må både trene styrke og smidighet/fleksibilitet i hoftene. Både for svake og for stive hofter kan gi løpere problemer i hoftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/12/2023 at 11:31 AM, AnonymBruker said:

For å bygge meg opp så jogger jeg superrolig typ 100-200 meter, går like langt, jogger osv. Ikke raskere enn at jeg kan snakke. Har hatt 2 slike økter nå, på typ 1-2 km.  

(...) Men etter noen hundre meter gjør det vondt i knærne.. det går over når jeg slutter å løpe, er ikke vondt å gå. 

Anonymkode: 77803...618

Jeg gjort det samme, altså 100-200 m skiftevis løp og gang, 2,5 km i alt, da jeg begynte å løpe for tre år siden. Var 20 kg overvektig, 10 år eldre enn deg, løp 5-6 dager i uken. Jeg fikk IKKE vondt i knærne. 

Med min erfaring vil jeg tro der er noe galt med knærne dine, ikke bare at du er utrent.

Jeg ville gå til leken med problemet, og be om henvisning til fysio/kne-leke og få det undersøkt. Hvis det likevel «bare» er et spørsmål om å trene opp knærne, kan du forhåpentlig få god veiledning. 

Anonymkode: fca99...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.8.2023 den 11.31):

Har nettopp tatt opp jogging igjen, etter flere års pause. Jeg er 32 år, kvinne, og får veldig fort vondt i knærne..

Jeg tar det VELDIG rolig, og har kun jogga i skogen. For å bygge meg opp så jogger jeg superrolig typ 100-200 meter, går like langt, jogger osv. Ikke raskere enn at jeg kan snakke. Har hatt 2 slike økter nå, på typ 1-2 km. Gjør det fordi jeg opplevde for mange år siden å få en slags hoftebetennelse etter for rask oppstart av jogging. 

Men etter noen hundre meter gjør det vondt i knærne.. det går over når jeg slutter å løpe, er ikke vondt å gå. 

Har også hatt ganske knasende knær når jeg har sykla mye. Sykler en god del (på elsykkel) til vanlig. 

Er det skadelig å fortsette å jogge? Bør jeg gjøre noen tiltak?

Anonymkode: 77803...618

Ta en tur til doktoren og få henvisning til røntgen og ortoped på sykehuset. Sjekk om menisk og andre ting i kneet er ok. Det kan være at du henvises til fysioterapeut som f.eks. vil be deg  om å sykle og å ta knebøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fortsett med å ta det med ro, ikke for hyppige økter, legg inn en eller to økter med styrkeøkter i uka der du også løfter lett til moderat i starten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør bygge opp lærmusklene slik at de tar støyten fra joggestegene, og ikke kneleddene. Det gjør du best ved enkle styrkeøvelser som knebøy. 

Anonymkode: 69598...f98

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har slitt med det samme etter jeg startet jogge i vår! 

Hvor ofte trener du styrke/stabilisering på knærne? 

Anonymkode: 20a41...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har slitt med det samme etter jeg startet jogge i vår! 

Hvor ofte trener du styrke/stabilisering på knærne? 

Anonymkode: 20a41...039

Det har jeg aldri gjort, har du tips til noen øvelser?

Ts

Anonymkode: 77803...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Splittbinders skrev (På 14.8.2023 den 7.50):

Gode sko for meg, er kanskje ikke gode sko for deg. Så kan hende Hoka ikke passer DIN fot selv om mange liker de. Ta en tur i en butikk som har greie på sko og få hjelp, er min anbefaling.

Jeg har slitt med runners knee i perioder selv, nå vet jeg ikke om det er DET som er ditt problem da, men fysio har i alle fall gitt meg beskjed om at problemet med knærne ofte egentlig sitter i hofta. Altså at du må både trene styrke og smidighet/fleksibilitet i hoftene. Både for svake og for stive hofter kan gi løpere problemer i hoftene.

Dette kan gi god mening for meg, da jeg har slitt med hoftemuskulaturen før. Var i utgangspunktet derfor jeg begynte å jogge for 5-6 år siden. Jeg har også veeldig svak kjernemuskulator. Så nå er jeg i gang og trener litt kjerne. Kanskje jeg skal begynne med enkle øvelser for å stabilisere hoftene igjen, hvis jeg husker de jeg fikk av fysio for 6 år siden.. utfall eller noe? 

Ts

Anonymkode: 77803...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette kan gi god mening for meg, da jeg har slitt med hoftemuskulaturen før. Var i utgangspunktet derfor jeg begynte å jogge for 5-6 år siden. Jeg har også veeldig svak kjernemuskulator. Så nå er jeg i gang og trener litt kjerne. Kanskje jeg skal begynne med enkle øvelser for å stabilisere hoftene igjen, hvis jeg husker de jeg fikk av fysio for 6 år siden.. utfall eller noe? 

Ts

Anonymkode: 77803...618

Ja jeg fikk noen øvelser, en av de var utfall. En annen var knebøy stående på en pute, en variant av bekkenløft og noe jeg ikke klarer å beskrive bedre enn "sidelengs gange med strikk" :). I tillegg tre-fire tøyeøvelser.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...