Gå til innhold

Hvem er det egentlig som røyker i 2023?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fra Helsedirektoratet:

Rundt 7 prosent av befolkningen mellom 16 og 74 år røykte daglig i 2022, om lag 8 prosent blant kvinner og 7 prosent blant menn.

Jeg vet nesten ikke om noen som røyker, og ser sjelden folk som røyker noe sted. Likevel er det altså 7% av Norges befolkning som røyker daglig! Hvem er disse folkene som røyker, og hvor bor de? Hvilke "lag" av befolkningen tilhører de?

Ikke for å hetse altså, jeg lurer oppriktig på hvem alle disse røykerne er.

Anonymkode: 04504...b2c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke for å hetse altså, jeg lurer oppriktig på hvem alle disse røykerne er.

Anonymkode: 04504...b2c

Ikke for å stille dumme spørsmål, men er du ute etter en liste med navn, eller forventer du å kunne plassere alle røykere i én og samme bås, for å deretter ha en gruppe å enkelt kunne finne for å se ned på?

Anonymkode: 82873...0fc

  • Liker 21
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det masse statistikk på som du kan se her:
https://www.helsedirektoratet.no/tema/tobakk-royk-og-snus/statistikk-om-royking-bruk-av-snus-og-e-sigaretter


Noen litt interessante punkter, sånn på gruppenivå:

  • Det er over dobbelt så stor andel dagligrøykere i (gamle og kommende) Finnmark som i Oslo.
  • Det er over seks ganger så stor andel som røykere blant personer med kun grunnskoleutdannelse som blant personer med høyere utdannelse.
  • Det er bare to prosent dagligrøykere blant personer i aldersgruppen 16-24.

Folk er forskjellige, og det er selvfølgelig vanskelig (og aldri noen vits i) å prøve å bruke dette for å forutse om en enkeltperson røyker. Andelen røykere er jevnt lav og synkende stort sett overalt. Men det er som du ser ingen tvil om at godt voksne finnmarkinger uten høyere utdannelse røyker veldig, veldig mye oftere enn høyt utdannede, unge oslofolk.

Anonymkode: e9f10...da7

  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Fra Helsedirektoratet:

Rundt 7 prosent av befolkningen mellom 16 og 74 år røykte daglig i 2022, om lag 8 prosent blant kvinner og 7 prosent blant menn.

Jeg vet nesten ikke om noen som røyker, og ser sjelden folk som røyker noe sted. Likevel er det altså 7% av Norges befolkning som røyker daglig! Hvem er disse folkene som røyker, og hvor bor de? Hvilke "lag" av befolkningen tilhører de?

Ikke for å hetse altså, jeg lurer oppriktig på hvem alle disse røykerne er.

Anonymkode: 04504...b2c

Du har da svaret ditt der; 7% av befolkningen mellom 16 og 74 år røyker.  8% er kvinner, 7% er menn.

Var det så vanskelig å forstå da?

Anonymkode: 98a7c...40c

  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste som kjøper røyk i min butikk er typ mellom 45-65. Uføretrygdet. De samme som klager mest over matvareprisene 🤷‍♀️

Anonymkode: a7298...308

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en del eldre som begynte å røyke da det var in / ikke så ut som i dag, og som ikke har sluttet.

Dessuten ser jeg at det er mange yngre / middelaldrende østeuropeere som røyker.

Men snusen er jo den nye røyken, så jeg antar at om 20 år ser man på snusere som man ser på røykere i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ikke har selvkontroll.

Litt som de overvektige.

Skadelig for helsa - gjør det likevel.

Anonymkode: 18990...ebc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 48 år. Røyker. Uføretrygdet. So sue me.

Anonymkode: 68885...b8b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min arbeidsplass røyker 3 stykker. 2 damer i slutten av 30årene og begynnelsen av 40 årene. Og en mann på rundt 60

Anonymkode: f4c9c...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kantinedama, vaktmesteren og resepsjonisten. De med høyskole- og universitetsutdanning: i svært liten grad (evt de fra øst europa).

De som bor på bygda.

De som har lav inntekt

Eldre.

Anonymkode: a21cc...603

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en gjeng med damer over 50 som røyker, og et par gutter under 30. Jobber i staten, kontor. 

Anonymkode: 91cfe...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Naboen min, på snart 90 år. Hun er enke og bor alene i en stor villa i et populært strøk.

Anonymkode: 02bf0...676

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 30 årene, jobber innen finans. Koser meg med en røyk i hverdagen 😊

Anonymkode: db48e...85c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner faktisk bare en person som røyker daglig. Det er en dame på 62, ingen utdanning utover grunnskole, og jobber i et lavtlønnet yrke. 

Anonymkode: 93aca...a42

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg røyker ikke men gidder ikke å henge meg oppi de som måtte gjøre det. Har nok med meg selv. Så lenge de ikke står rett oppi meg så får de kose seg tenker jeg. 

Har aldri hatt sansen for den ekstreme konformiteten i norge og hvordan alle skal legge seg oppi hva andre gjør. Røyking er på vei ut så jeg ser enda mindre grunn til å holde på med noen heksejakt på de resterende. Må vel være 15 år siden det var vanlig å se grupper med unge folk stå og røyke.

Live and let live.

 

Endret av ruffen29
  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns flere øst-europeere røyker. Når jeg har sett på ja, vi elsker camping ser det ut til å være et veldig røykemiljø.

Anonymkode: 94574...531

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Fra Helsedirektoratet:

Rundt 7 prosent av befolkningen mellom 16 og 74 år røykte daglig i 2022, om lag 8 prosent blant kvinner og 7 prosent blant menn.

Jeg vet nesten ikke om noen som røyker, og ser sjelden folk som røyker noe sted. Likevel er det altså 7% av Norges befolkning som røyker daglig! Hvem er disse folkene som røyker, og hvor bor de? Hvilke "lag" av befolkningen tilhører de?

Ikke for å hetse altså, jeg lurer oppriktig på hvem alle disse røykerne er.

Anonymkode: 04504...b2c

Når man har behov for å påpeke at man ikke vil hetse noen - så er det nettopp det man gjør, etter min mening. Selvinnsikt et noe dritt.. Kan du utdype hvorfor du oppriktig lurer på hvem «alle disse» er? Som om at «alle disse» er en ensartet gruppe? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh.. dere som har sett «noen» røyke, har dere vært i hovedstaden? Det er til og med oppbluss/trend for yngre for de det er DYRT dermed er det for flere STATUS å røyke. Altså motsatt av hva dere skriver her om uføretrygd og damer på feks 55 på bingo 
Slike «trender»svinger. 

Anonymkode: 0bb64...ab0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...