Gå til innhold

Hvorfor avvikles kontantstøtten?

Fremhevede innlegg

Skrevet
On 8/10/2023 at 10:03 PM, AnonymBruker said:

Hvordan begrunner du at fjerning av kontantstøtte gir flere I ulønnet permisjon? Hvorfor skal de som ikke velger ulønnet permisjon med kontantstøtte velge ulønnet uten kontantstøtte? I den grad kontantstøtte påvirker folks valg, er det vel motsatt.

Anonymkode: 5ef6b...b3b

Hvis du ikke får bhg-plass er det jo det som skjer….

Anonymkode: 71676...67d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.8.2023 den 9.37):

Jeg kjenner kun to grupper som fikk kontantstøtte;

- De som har veldig god råd, og hadde gått hjemme uansett.

- De som fikk kontantstøtte fordi de hadde barnevakt som kom hjem til dem, eller passet i små grupper, mens de selv var på jobb og tjente gode penger. 

Anonymkode: 5ec53...427

...så du kjenner med andre ord kun dei som tjenar godt? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.8.2023 den 22.03):

Jeg er veldig motstander av kontantstøtte. Den brukes ofte av de, som helst burde hatt barna i barnehagen eller til å betale dyre dagmammaer. 

Anonymkode: 50d35...086

Dyre dagmammaer? Skal man passe tre barn som dagmamma og får 7500 fra hvert barn har man en inntekt på 22500 kr. Får man i tillegg barnehagepengene foreldrene ville betalt til bhg får man 31500. Det skal dekke alt av utgifter + lønn. Dagmammaer får ikke penger fra kommunen. Det er vitterlig ikke godt betalt altså!

Anonymkode: 133a9...ef7

Skrevet
Loboto skrev (På 10.8.2023 den 22.27):

Kvinners jobb i hjemmet og arbeid med barn er ikke lengre satt pris på eller respektert som det arbeidet det er. 

I Norge har ikke omsorg for barn verdi. 

Det er jeg helt enig i. Jeg er helt for likestilling og alt, men barndommen til alle mennesker setter faktisk standarden for resten av livet, "dessverre". Og forskning viser at det å sende babyer i barnehagen faktisk ikke er anbefalt i det hele tatt. Staten vil ha skattepengene våre så vi så blir tvunget ut i en runddans med egentlige irrelevante handlinger som styrer hele livet vårt, og det som er det viktigste er det vi får minst tid til. Det gjelder både menn og kvinner, men hovedpoenget her er barnet.

Anonymkode: f3d12...a35

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dyre dagmammaer? Skal man passe tre barn som dagmamma og får 7500 fra hvert barn har man en inntekt på 22500 kr. Får man i tillegg barnehagepengene foreldrene ville betalt til bhg får man 31500. Det skal dekke alt av utgifter + lønn. Dagmammaer får ikke penger fra kommunen. Det er vitterlig ikke godt betalt altså!

Anonymkode: 133a9...ef7

Det er bedre betalt, enn jeg har som lærer og har ansvar for 18 barn. I tillegg er det ingen kontrollrutiner, hvem som helst kan ta på seg jobben som dagmamma. De rundt her som er dagmamma har 4-5 barn + egne. 

Anonymkode: 50d35...086

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.8.2023 den 23.19):

Hva tenker du er "virkelig ikke lenge"? Da jeg begynte å jobbe i barnehage for 33 år siden så startet barna når de var 6 mnd. Det var så lang permisjonen var den gangen. Barnehagene hadde spedbarnsstuer med tåteflasker, babygrøt, bæreseler og vippestoler.  Den gangen var det heller ingen kontantstøtte. Så hvilket årstall er det du tenker på da ingen begynte i barnehage før de var tre år? Og hvordan finansierte foreldrene det? 

Anonymkode: f11dc...398

Sier ikke at det ikke var slik i din bhg men på bhg mine eldste gikk i (fikk #1 i 95) var det kun bv barn som startet i bhg så tidelig og det var gjerne bare noen få slike plasser i de få bhg som hadde det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...