Gå til innhold

Hvorfor avvikles kontantstøtten?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dem klarer jo ikke gi barnehageplass til alle, så er ikke barnet født riktige tid på året så kan man stå lenge i ulønnet permisjon fra jobb.  Kontantstøtte er snakk om 11 mnd man kun har krav på. En  barnehageplass koster mye mere en kontantstøtten er på. Dem burde gitt lengre betalt perm for dem som har søkt men ikke får barnehageplass før høsten etter. Det hadde kostet mye mere en dem pengene kontantstøtten er. En dagmamma om du er heldig og finne en koster i dag 10 000 kr, så det er kontantstøtten i tilegg til en kostnad av barnehagen. Ingen gidder og jobbe for luselønn selv ikke dagmamma. Selv vært dagmamma, og jeg tok den prisen. Keg skattet av det, så da kunne også foreldrene få det avskrevet som man gjør med barn i barnehagene. Jeg hadde 2 dagbarn i tilegg til mitt barn hjemme. Fikk ikke barnehageplass men jeg var heldig og kunne tjene penger når jeg var hjemme ufrivillig, og samtidig kunne hjelpe andre som var i samme situasjon 

Anonymkode: a5988...93f

Det jeg mente med at barnehageplassen koster mere en det kontantstøtten er på, så mente jeg hva staten dekker, ikke hva en foreldre må betale for en barnehageplass

Anonymkode: a5988...93f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Både i 2022 og i 2023 var det like over 10000 stykker som mottok kontantstøtte. De aller fleste som velger å motta kontantstøtte har pent råd til å ta ulønnet permisjon uansett, og jeg tør å vedde på at relativt mange som bruker kontantstøtten burde hatt ungene i barnehagen - de misbruker ordningen for å få ekstra penger. Dette gjelder ofte innvandrere og/eller ikke-etnisk norske som burde integrere seg selv og barna sine. Det skaper sosiale forskjeller og hjelper ikke samfunnet på noen måte. 

Anonymkode: f3d12...a35

Velsig mange som får kontantstøtte får dette fordi barna er født på en tid på året som gjør at de ikke får barnehageplass. Jeg skulle likt å se hvordan kontantstøtten fordelte seg avhengig av hvilken måned barnet er født. Den barnehageplasser din unge født i august får når h*n er 12 mnd gammel koster mye mer enn kontantstøtten for mitt barn født i januar koster.

Anonymkode: f6c98...cda

• Liker 2
Skrevet

Det skal hjelpe på at kvinner er i jobb og ikke bryter tilknytning til arbeidslivet. De rød grønne , i alle fall de røde, er stort sett for behovsprøvde stønader. At tilfeller der far tjener godt, skal ikke staten finansiere at hun hår hjemme med barn. 
Grensa for når behovet melder seg, er lavt. Det ser man på alle ytelser.
Hivedpienget er st kvinner skal bidra i arbeidslivet. Det sndre er en tanke om st offentlig omsorg er like god som familiens omsorg. At det er helt greit, om ikke viktig at små barn skal sosialiseres inn i samfunnet. 

Jeg er for at mødre er hjemme, men jeg er i mot kontantstøtten. 

Storbrukere av kontantstøtte er innvandrerkvinner. De får flest barn, de svalestup tilknytning til arbeidslivet. 

Anonymkode: b0960...fe3

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva tenker du er "virkelig ikke lenge"? Da jeg begynte å jobbe i barnehage for 33 år siden så startet barna når de var 6 mnd. Det var så lang permisjonen var den gangen. Barnehagene hadde spedbarnsstuer med tåteflasker, babygrøt, bæreseler og vippestoler.  Den gangen var det heller ingen kontantstøtte. Så hvilket årstall er det du tenker på da ingen begynte i barnehage før de var tre år? Og hvordan finansierte foreldrene det? 

Anonymkode: f11dc...398

Hva er det du snakker om? Aldri hørt om en gang, og når jeg selv har jobbet i barnehage har det aldri vært hørt om engang? Barnehagedekning var ikke som det var før, altså, har du ikke hørt om husmødre? Og jeg tror ikke litt på deg engang, at de fleste 6 måneder gamle babyene var vanligvis i barnehage? Du må nesten vise til noen fakta her. 

Anonymkode: 2f92f...0be

• Liker 1
Skrevet

Dere som klager på at sosiale støtter fjernes stemmer nok på samme politikken som gjør at Norge blir fattigere, så hvis dere ønsker mer penger til sosiale stønader i framtiden får dere bli smartere og stemme bedre. 

Anonymkode: 18ee4...4e2

Selvfølgelig stemmer jeg ikke på drittpartier som lyver om at de vil best for folk, mens de egentlig bygger ned velferdssamfunnet vi skryter av. Ikke gjør dette til noe politisk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det skal hjelpe på at kvinner er i jobb og ikke bryter tilknytning til arbeidslivet. De rød grønne , i alle fall de røde, er stort sett for behovsprøvde stønader. At tilfeller der far tjener godt, skal ikke staten finansiere at hun hår hjemme med barn. 
Grensa for når behovet melder seg, er lavt. Det ser man på alle ytelser.
Hivedpienget er st kvinner skal bidra i arbeidslivet. Det sndre er en tanke om st offentlig omsorg er like god som familiens omsorg. At det er helt greit, om ikke viktig at små barn skal sosialiseres inn i samfunnet. 

Jeg er for at mødre er hjemme, men jeg er i mot kontantstøtten. 

Storbrukere av kontantstøtte er innvandrerkvinner. De får flest barn, de svalestup tilknytning til arbeidslivet. 

Anonymkode: b0960...fe3

De burde jo heller finne måter å hjelpe innvandrerkvinner ut i arbeidslivet enn dette? Det går jo like mye utover alle andre, og det er de som har minst og ikke har råd til å gå ulønnet det går hardest utover. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva er det du snakker om? Aldri hørt om en gang, og når jeg selv har jobbet i barnehage har det aldri vært hørt om engang? Barnehagedekning var ikke som det var før, altså, har du ikke hørt om husmødre? Og jeg tror ikke litt på deg engang, at de fleste 6 måneder gamle babyene var vanligvis i barnehage? Du må nesten vise til noen fakta her. 

Min venninne i Danmark hadde sin datter i bhg fra 4 mnd. 29 år siden 

Anonymkode: 4e85f...dc1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min venninne i Danmark hadde sin datter i bhg fra 4 mnd. 29 år siden 

Anonymkode: 4e85f...dc1

Ja, men det handler jo om dekningen og flertallet her, ikke enkelttilfeller hvor foreldrene ikke har sjans til å ta vare på barna sine

• Liker 1
Skrevet (endret)

KrF var vel opprinnelig i mot?

Anonymkode: bbdbe...f0f

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/aW8yA/bondevik-truet-til-seg-kontantstoette

Kontantstøtten var KrFs baby. dette er jo i praksis en ordning som favoriserer de som ønsker å ha barna sine i religiøse forsamlinger/barnehager fremfor i en barnehage der barna primært er der for å omgås andre barn, ikke indoktrineres...

Endret av K.B.
  • Liker 3
Skrevet

Med ei lita født 31.desember og ikke rett på barnehageplass før 2år senere, så kom kontantstøtten godt med hos oss og var svært takknemlig for dem. Ser derimot mange innvandrere som ser sitt smutthull til å slippe å integrere seg ved å bo hjemme med barna i mens mannen jobber. Både mor og barn mister trening i norsk språk og kultur. Samtidig jobber nå regjeringen for  at alle skal få rett på barnehageplass det året barnet fyller 1 år. Så da blir jo heller ingen tvungen til å gå hjemme i ulønnet permisjon på samme måte.

Når regjeringen tar vekk kontantstøtten, bytter de den jo inn med et annet gode på området. Feks så skal de legge inn forslag om at alle barnefamilier i Norge skal få gratis SFO frem til tredje klasse fra neste år. Det er ca 3000 kr per barn/mndi første og andre klasse. Store utgifter med andre ord. Som alle barnefamilier sparer masse penger på og som gjør at flere innvandrere og de med dårligere råd kan benytte seg av SFO tilbudet.

Anonymkode: 9e98b...ecc

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er veldig motstander av kontantstøtte. Den brukes ofte av de, som helst burde hatt barna i barnehagen eller til å betale dyre dagmammaer. 

Anonymkode: 50d35...086

Enig i at f eks innvandrere så absolutt burde ha barna sine i barnehagen for språkets og integreringens skyld. Samtidig synes jeg de minste barna har det bedre hos en trygg og god dagmamma som kun har eget barn, evt et par andre, enn i en barnehage. Barnehager blir for store og upersonlige for de minste, som trenger mye nærhet og kos. For mange voksne og andre barn å forholde seg til. Samlebåndspreg. 

Anonymkode: dcc6f...bfb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis jeg skal være «for» den endringen så må det gjøres noe med det at mange går ulønnet før de har fått barnehageplass i mange måneder.

Ikke at jeg har svaret, men *noe* må gjøres for de som vil tilbake i jobb, men som blir hindret på grunn av barnehageopptaket.

Vi får et januar/februarbarn nå og kontantstøtte vil komme godt med i månedene mellom februar og august 2025 da jeg må gå maaaange måneder ulønnet hvis jeg ikke har flaks og får en barnehageplass tidligere.

- Eller får muligheten til å «betale» for å holde av plass mellom august-februar. Noe som ikke alle barnehager tilbyr og som er litt sett ned på mtp. De lange køene.

Kanskje kontantstøtte kan gis der det er en konkret dato for barnehagestart og det kan «bevises» at man kun går hjemme fordi man må? I forhold til barnehageplassen?

Sånn for å forhindre at folk bare på måfå har ungen hjemme uten å lære den sosialisering og norsk språk 🤷🏼‍♀️

Skrevet
sommerfugl154 skrev (10 minutter siden):

Hvis jeg skal være «for» den endringen så må det gjøres noe med det at mange går ulønnet før de har fått barnehageplass i mange måneder.

Ikke at jeg har svaret, men *noe* må gjøres for de som vil tilbake i jobb, men som blir hindret på grunn av barnehageopptaket.

Vi får et januar/februarbarn nå og kontantstøtte vil komme godt med i månedene mellom februar og august 2025 da jeg må gå maaaange måneder ulønnet hvis jeg ikke har flaks og får en barnehageplass tidligere.

- Eller får muligheten til å «betale» for å holde av plass mellom august-februar. Noe som ikke alle barnehager tilbyr og som er litt sett ned på mtp. De lange køene.

Kanskje kontantstøtte kan gis der det er en konkret dato for barnehagestart og det kan «bevises» at man kun går hjemme fordi man må? I forhold til barnehageplassen?

Sånn for å forhindre at folk bare på måfå har ungen hjemme uten å lære den sosialisering og norsk språk 🤷🏼‍♀️

SV har vel foreslått å erstatte kontantstøtten med en ventestøtte. Dvs at man får tilskudd så lenge man ikke har barnehageplass, men man kan ikke aktivt velge å være hjemme hvis man har en. 

Anonymkode: 99c89...69d

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke mange land i verden som har like lang barselpermisjon som i Norge. Vi kan ikke forvente at staten skal støtte en forlengelse av denne i tillegg.

Anonymkode: bfe0f...59b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Skal den beholdes bør det være i form av ventestønad for de som ikke får barnehageplass. I tillegg bør det være opptjent (kun for de som tjener over et visst beløp) og kun menn som kan være hjemme. Det hadde jeg vært for. 

Anonymkode: a5610...c91

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

SV har vel foreslått å erstatte kontantstøtten med en ventestøtte. Dvs at man får tilskudd så lenge man ikke har barnehageplass, men man kan ikke aktivt velge å være hjemme hvis man har en. 

Anonymkode: 99c89...69d

Hvor lenge skal en få lov å være hjemme da før en søker ? 1 år? For ettåringer bør egentlig ikke i barnehage. 

Anonymkode: 62f8b...b11

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvor lenge skal en få lov å være hjemme da før en søker ? 1 år? For ettåringer bør egentlig ikke i barnehage. 

Ingen tvinger barn i barnehage. Foreldre får være hjemme så lenge de ønsker det. Men de må betale for det selv. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ingen tvinger barn i barnehage. Foreldre får være hjemme så lenge de ønsker det. Men de må betale for det selv. 

Nå er det sånn i Norge at vi generelt er i mot løsninger som favoriserer de med mye penger. Men ikke akkurat på dette her da. 

Skrevet

Jeg kjenner kun to grupper som fikk kontantstøtte;

- De som har veldig god råd, og hadde gått hjemme uansett.

- De som fikk kontantstøtte fordi de hadde barnevakt som kom hjem til dem, eller passet i små grupper, mens de selv var på jobb og tjente gode penger. 

Anonymkode: 5ec53...427

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nå er det sånn i Norge at vi generelt er i mot løsninger som favoriserer de med mye penger. Men ikke akkurat på dette her da. 

Da må man ta dette med i betraktning når man bestemmer seg for å få barn. Staten skal ikke betale arbeidsføre voksne for å være hjemme. De kan fint ta ulønnet permisjon, men da må familien dekke kostnadene.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...